lørdag 10. april 2021

Opp gjennom is og snø kommer de...

 I går gikk jeg en kort runde i hagen mellom vindkastene, og så da noen nye blomster som hadde kommet frem. Jeg har vist bilder av snøklokker før, men de vokser på et sted hvor det blir tidlig bart. I går fant jeg de som vokser bak huset og hvor det fortsatt bare er skygge nesten hele dagen. Det er skygge der både fra huset og noen veldig høye furutrær som vokser rett over veien. Likevel kommer blomstene frem :)


Snøklokker er noen tøffe blomster! Som det sees her ligger det fortsatt snø/is  i skyggen.


De vil opp og frem til tross for et tykt lag med løv.


Sånn er det med disse også. De skal få beholde løvet rundt seg til det blir varmere. 


Om det skyldes at den vokser i skygge eller om bladene er mørkere på denne er jeg ikke helt sikker på, men bladene er mørkere på denne enn den andre jeg har som vokser i solen :)


Den nye yndlingen med lyseblå blomster som maurene har hjulpet meg med å så :)



De er omtrent umulig å fotografere, men uansett så har de startet blomstringen.


Disse plantet jeg for to år siden. Jeg skal huske på å plante flere av de til høsten igjen. 

35 kommentarer:

  1. Hei Marit,

    Den tibetjulerosen din ser så utrolig flott ut :-)) Mine 2 er litt mer pinglete og vil ikke alltid blomstre. Hva gjødsler du med? Og hvor i hagen står de? Solrikt?

    Her laver snøen ned og vinteren vil dessverre ingen ende ta. Jeg prøver å være tålmodig, men nå holder det hardt ;-D

    Ønsker deg en fin helg!
    Hilsen Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit,


      Tusen takk. Jeg har gitt de litt av noe som heter Helgjødsel og er kjøpt på Hageland. Pluss litt langtidsgjødsel til rhododendron. Mine to står på helt forskjellige steder. Den ene får sol og blomstrer i midten av mars, og den jeg viser i dag står i full skygge. Begge blomstrer så jeg vet ikke om plasseringen har så mye å si.

      Huff det høres fryktelig ut. Her ligger snøen bak huset fortsatt, men den minker litt hver dag.
      Det forstår jeg veldig godt!

      Ha en fin helg!

      Slett
  2. Hello,
    It is a joy to see the new spring blooms and growth. Beautiful flowers and images. Spring is a happy time! Take care, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you!
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  3. Kære Marit
    De er seje, de tidlige planter, og det har du desværre god brug for i år. Så meget dejligere er det når de kommer - men det er en ringe trøst :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth

      Ja, det er de, og det ser ut som de behøver å tåle mye i år. På mandag er det meldt om snø :(
      Det er det så absolutt, men det er ikke mye trøst i været akkurat nå. Jeg kjenner at jeg lengter veldig etter varme ute nå.

      Slett
  4. PS jeg har lige læst at thibetanus visner ned i juni-juli. Gør dine også det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg de gjør. Jeg må innrømme at jeg er likevel ikke helt sikker 😊

      Slett
    2. Jeg tror nemlig, jeg har fundet en, der har dem til salg her i DK, men jeg må spørge hende :-)

      Slett
    3. Så bra da! Ja, da må du spørre henne 😊

      Slett
  5. Hvor er det smukt at se alle dine forårsblomster. Det er fantastisk, at de kommer frem gennem sne og blade. Skønne billeder :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flott å se på livskraften deres, for de har krefter nok til å tvinge seg frem :)
      Tusen takk.
      Klem

      Slett
  6. Det er imponerende, at dine forårsplanter trodser både sne og slagskygge og blomstrer uanset de hårde vilkår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er imponerende i sin kamp mot naturkreftene. Likevel vinner de 😊

      Slett
  7. Hej Marit
    Ja vintergækker/snöklokker er seje, det er derfor, de blomstrer så tidligt på året. Sjovt at se det hele forfra hos dig, nu må sneen snart forsvinde, men de lover noget her i morgen, så det gør de nok også hos dig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, de tåler veldig mye. Du får jo sett alt dobbelt opp akkurat som meg :)
      På mandag meldes det om sludd hele dagen her. Det kan bli spennende å se hva som kommer.
      Klem

      Slett
  8. Dom är tappra vårblommorna! Så härligt med tidig blomning.
    Ha en fortsatt fin helg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Vi behøver blomster nå.
      Fortsatt god helg.
      Klem, Marit

      Slett
  9. Snøklokker er så søte når de titter opp selv under snø og is som hos deg. Nydelige Tibetjulerose.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de og de lever virkelig opp til navnet sitt her. Tusen takk.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  10. Dejligt at konstatere der er liv i planterne endnu, og hyggeligt at se foråret starte forfra hos dig. Her skal det regne hele dagen og blæsten holder ved, så der er dømt rengøring - desværre:) I går havde vi sådan et dejligt stille solskinsvejr, og det er snart længe siden.
    Forstår godt de er ved at miste tålmodigheden...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og der de vokser har de akkurat våknet av vinterdvalen :)
      Her har vinden endelig gitt seg, men i natt var det -3,5 grader. I morgen får vi sludd og snø og de bare øker mengden hele tiden. Så i morgen skal jeg også gjøre rent ;)
      Ja, det begynner å holde med snø og vinter her nå...

      Slett
  11. Hei Marit.
    Det er noen tøffe planter som står i is og blomstrer. Her er det bare noen få snøklokker som kommer opp,der det var et teppe i fjor, er det en i år....Flotte juleroser!
    Meldt snø her også, og vi hadde minus tre i natt.blir nok innearbeid i morgen.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar

    1. Hei Eirin,
      Ja, det er de virkelig. Det er nok stor forskjell fra år til år med blomstring ja. I fjor hadde vi nesten ikke vinter, og i år er det helt motsatt.
      -3,5 i natt her, og i morgen kommer det snø. Vi får håpe og tro at det er siste gang på denne siden av St. Hans ;)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  12. Härligt att vårblommorna dyker upp ur is och snö hos dig :) Den sista krokusen, sorter av C vernus, är så fina men jag tycker att de raskt går över i vitt och det är inte lika kul. Den tibetanska julrosen upplever jag har mörka blad som sen blir ljusare - kan det vara så att den du fotat nu bara är senare och därför mörkare i bladen?

    KRam, Carina

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det er så herlig :)
      Nei, det er sant, men jeg liker likevel de med striper på best :)
      Det skal jeg følge med på, og den står også i full skygge. Da blir bladene heller ikke så bleket av solen.
      Jeg skal prøve å ta bilder av den litt senere hvis jeg husker på det. Den står på en plass hvor den er litt bortgjømt ;)

      Klem, Marit

      Slett
  13. Now I ask you, Marit, what is more agreeable than finding a clump of Snowdrops you didn't know where there? I would be singing under my breath the whole day. (it is always better that I don't sing out loud). I am sure you did too. Now all you have to do is coax your husband into making a wonderful dinner for you and your day will be complete! Be sure to let me know what he creates.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's lovely to find this clump of Snowdrops, David. I knew it was there somewhere, but I always get very surprised when they come up through the snow and ice.
      I can tell you that my husband never makes dinner ;)
      But he sometimes takes me out for dinner at our local restaurant, and it makes up for it. He does many other things for me, so I don't complain so very loud. So today I want to make chicken in the oven. Have a wonderful day!

      Slett
  14. Nydelig vårblomstring hos deg! Tibetjulerosen er virkelig lekker... Her er det slutt på snøen og ikke så mye tele lenger, men vi venter også med våropprydding, for i morgen er det spådd snø. Her står helleborusen i startgropa, gleder meg til den begynner å blomstre :-). Ha en fin søndagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Så hyggelig å høre fra deg igjen :)
      Tusen takk. Det er ikke mye snø igjen her geller, men tele er det i bakken fortsatt siden det er flere minusgrader fortsatt. Ja, jeg har heller ikke ryddet i bedene. Ja, det gjør de her også, og det er et høydepunkt når de blomstrer :)
      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  15. Vilken blommig livskraft! Ja nu får våren snart snabba på lite...
    Härliga bilder och jag önskar dig en fin kväll!
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at de har!
      Det håper jeg også, for nå er jeg lei av vinteren.
      Tusen takk.
      Ha en fin kveld du også!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Hei Marit

    Forårsplanterne er mere robuste end vi ofte sådan lige går og tror, specielt når der er godt vinter-dræn - som hos dig!
    Morsomt at din Tibetanske er mørkere i skygge, den laver måske flere grønkorn når solen ikke er rigelig?

    Spændende hvad vejr de næste dage vil bringe, får du regn eller sne - eller begge dele?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de tåler nok mye mer enn vi tror, men jeg synes det ser litt brutalt ut når blomstene kommer rett opp av isen :)

      Det vet jeg faktisk ikke. Men noen planter får mørkere blader uansett, så det er ikke godt å si hvordan det er med min :)
      Den andre jeg har som står i solen har lysegrønne blader.

      Det regner her nå, men det skal bli kaldere i løpet av natten. Så det kan hende at det er snø her i morgen tidlig :(

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  17. Good evening dear Marit,
    It's wonderful to welcome the Galanthus. Long gone here. Your Helleborus is still the winner. So beautiful. If I were you I won't take away the old leaves. It keeps the soil moisty when it get's warmer.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...