tirsdag 20. april 2021

På fisketur i dammen, og litt dyreliv igjen...

 På søndag fikk jeg gjort veldig mye ute i hagen. Jeg begynte allerede på lørdag å ta bort visne blader rundt hagedammen. På søndag fant jeg frem en håv, for det er et godt redskap å bruke når dammen er full av blader. 

Her er litt av fangsten :)

Her er et bilde av hagedammen før jeg startet med å tømme den. Jeg har som vanlig skaffet meg masse ekstra arbeide med dammen, for jeg har jo plantet mange trær langs dammen og de slipper ned alle bladene sine om høsten og nettopp i dammen... ;)
Men det er så fint med trær rundt dammen synes jeg, så jeg vil ikke ha det annerledes. 

Hagens gull. Dette løvet samlet jeg altså  før jeg tønte dammen. Mye løv her ja...
Jeg skal snart legge dette i kompostbingen sammen med det ferdig fermenterte bokashi avfallet. Det skal bli min "jordfabrikk" som de kaller det. Da skal bladene og bokashiavfaller bli omdannet til jord på kort tid. Jeg må bare demontere og  flytte kompostbingen min først, og det kan ta sin tid.

Jeg har en veldig effektiv lensepumpe som tømmer dammen som er på 4000 liter på 30 minutter!
Sånn så dammen ut rett etter tømming. Da var det bare å fjerne alle bladene og få spylt bort sanden, og tømme ut det igjen til slutt. Det støver veldig mye fra veien forbi her , og det havner til slutt i dammen.

Hva er dette? Jo en plastbøtte full av froskeegg som jeg fjernet før jeg  tømte dammen.

Da jeg hadde tømt dammen traff jeg på dette paret som lagde froskegg :)

Hunnen (underst) så nesten rød ut, og hadde en veldig stor mage. Kanskje var hun full av egg?

Nå har jeg helt ut eggene i dammen igjen som jeg hadde samlet i bøtten. Nå håper jeg at den vordene far holder vakt ved dammen fremover. Hannen pleier å være ved dammen helt til eggene blir til rumpetroll.

Snøklokkene blomstrer som bare det nå i skyggen, og de er så fine sammen med den siste isen.

Dette er sesongens siste bilde av snøen! Det er ikke mye igjen av den nå. Bildet ble tatt på søndag. Da var det 16, 6 grader her, og ikke et vindpust. Det var fantastisk å være ute den dagen :)

Det ble 16 grader i går også, men i natt var det igjen -1 grad. Storm.no som er en annen værmelder spår sludd den 28.4. og fortsatt nattefrost her. Skal den aldri ta slutt denne våren?

Uansett er planter og blomster bare i startfasen, så de vil ikke få de samme skadene som de fikk i mai i fjor. Da var alt kommet mye lengre frem.

Skadene som er i hagen i år kommer av frosten som varte så lenge etter nyttår. Jeg ser ikke antydning til grønt på sommerfuglbuskene, og veldig mange roser har kun 1 cm med grønt over bakken. Men så lenge jeg ser at det er grønt der er det jo håp. Jeg skal ikke beskjære noe som helst  før bjørka har museører som vi sier her. Når bjørka blir grønn er vinteren definitivt over. 

32 kommentarer:

  1. God morgon Marit!
    Härlig fångst till jordfabriken. Det är ett vackert ord tycker jag, jordfabrik. Och så fångade du det fina paret som fått riktiga vårkänslor. Och vår i luften är det än så länge men det ska ju som sagt vända igen. Annars så är det inte mycket kvar av din snö :) Nu håller vi bara tummarna för att det inte kommer mer i helgen. Nu vill vi ha "riktig" vår ... eller hur? :)
    Just nu håller dom på och sopar bort sanden från vår gata, det är också ett riktigt vårtecken.
    Önskar dig en fin tisdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. God morgen Anita!
      Ja, ikke sant, og det er et fint ord ja.
      Jeg hadde ikke sett de før jeg tømte dammen, så jeg ble litt overrasket da jeg så de :)
      Våren er virkelig i gang nå.
      Jeg er glad for at snøen nå endelig er borte, men at det skal bli kjølig igjen liker jeg ikke. Det er jo så herlig med 16 grader, men været bestemmer vi ikke over. Ja, nå vil vi ha riktig vår!
      Det er et veldig godt vårtegn det også.
      Ha en fin tirsdag du også!

      Klem, Marit

      Slett
  2. Hej Marit!
    Nu blev dammen fin igen. Vi får hoppas att det inte blir mer snö, det skulle bli kallare hos oss igen i natt. Bäst att njuta av sol och värme så länge det går.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, nå ble den fin igjen etter mye arbeide, for det tar sin tid :)
      Ja, det må vi gjøre. Jeg skal ut i hagen nå.
      Ha det godt!

      Slett
  3. Hvor er det spændende med din egen jordfabrik!
    Og det er vel nok godt, at du passer på frøerne og på frøernes æg. Så fin dammen bliver, efter du har renset den!
    Jeg håber, det var den sidste sne hos dig. Her er temperatuen lige som hos dig - dog uden de kolde nætter.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Jeg gar fra flr en stor varmkompostbinge som jeg skal bruke til å lage jord av bokashiavfallet. Jeg har jo holdt på med dette i flere måneder, og nå er mye ferdig fermentert. Det skal bli spennende å se hvordan det fungerer i praksis.
      Det håper jeg også, for nå er jeg så trett av kulde og snø :(
      Da er du heldig som slipper det!
      Klem

      Slett
  4. Hej Marit
    Ja vi må tage det sure med det søde, når vi vil have træer i haven, jeg har heldigvis kun et lille bassin, men der flyver mange blade derned. Forleden fiskede jeg blade op og fangede en grønbroget tudse, den var hurtig til at komme væk. Godt sneen snart og endelig er væk hos dig. Her var der hvidt til morgen :(
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, sånn er det bare. Alt som står på bakken fanger opp løv om høsten. Ja, de blir forskrekket når de møter oss, og det kan jeg godt forstå. Ja, og du kan tro at jeg er glad for det. Det var det her også med is på bilruten :(
      Klem

      Slett
  5. It is no doubt a lot of work, quite hard work too I would imagine, but the beauty of the trees surrounding the pond justifies the effort. A naked pond would not be nearly so nice. This little spa for froggy sex is a fine addition to your garden, and I can see that it is being very well enjoyed!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is a lot of hard work, David. I normally use a day or a little more. Yes, I need the trees. That's true. I think the frogs enjoyed the sex, and I was so fascinated about them. They didn't mind me at all when I worked around them :)

      Slett
  6. Hei Marit

    Ingen tvivl om at det du finder i bunden af dit bassin er ideelt til komposten, kun støvet fra vejen kunne man undvære, vejen er vel asfalteret? er det støv fra bilernes dæk eller asfalten? Eller gruser man om vinteren og det er det?
    Godt du passer på haletudserne, de har det optimalt hos dig!
    Spændende om der kommer sne i slutningen af måneden - men mon ikke det hurtigt forsvinder igen hvis det skulle ske:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er nok bra for komposten, for de har jo ligget i vannet ca et halvt år :)
      Støvet fra veien kan jeg gjerne unnvære ja. Nei, den er ikke asfaltert. Det er en privat gårdsvei som går forvi her og går videre til enden av veien. Så vi har dugnad her med å reparere veien med grus, og det er jo den som støver. Nei, vi gruser ikke om vinteren, for den haugen vi har til å reparere med en som regel bunnfrossen :)
      Jeg gjør så godt jeg kan, men de har mange fiender her. Mange fugler, og spesielt skjærene ser på rumpetroll som en delikatesse :(
      Jeg håper jo at det ikke kommer noe, men som du sier så blir den hurtig borte igjen. Nå blir ikke snøen liggende mer!

      Ha en deilig aften

      Slett
  7. Froggy sex har der vist været masser af i din havedam, og frøerne er sikkert ligeglade med, at der ligger blade og rådner på bunden og gør vandet uklart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt åpenbart at det har vært mye av det her 😊
      Jeg tror ikke de bryr seg i det hele tatt.

      Slett
  8. Brukar du tömma dammen varje år? Blir det inte obalans i vattnet sen då? När jag hade akvarium så pratade man alltid om att aldrig göra totala tömningar om det inte var absolut nödvändigt det rubbade balansen för mycket. Gjorde samma med dammen ute.

    Hoppas du får många små grodor i sommar då. Jag har sett ett antal klimpar med yngel i min grävda håla också :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gjør det, for def kommer så mye støv/sand fra veien forbi her. Jeg har ikke noe fisk der, kun planter. Men ellers er jeg enig med deg. Jeg har hatt flere store akvarier selv, så en skal aldri bytte alt vannet da. Men siden jeg ikke har fisk der så spiller det ingen rolle.


      Ja, jeg håper at det blir mange frosker ut av eggene. Det er bra! :)

      Klem, Marit

      Slett
  9. Så fint innlegg om dam og frosker:) Blir nok et yrende liv der etter hvert.
    Ser du har noen snøflekker igjen, men med denne varmen vi har fått de siste dagene så er det snart grønt hos deg.
    Ønsker deg fine vårdager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du likte det :)
      Det gjør nok det ja.
      Ja, noen få flekker med snø var igjen, men nå er snart alt borte. Nå er jeg så lei av snø!
      Ha fine vårdager du også!

      Slett
  10. Du har jammen et rikt dyreliv i hagen din, frosker og padder er ikke min favoritt dyr. Et godt stykke arbeid du har gjort med å rense dammen din.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange forskjellige dyr som bor rundt her. Det var mye jobb ja, men det måtte bare gjøres.

      Ha en fin dag!

      Slett
  11. Fint udbytte af din fisketur! - Og alt det dejlige løv skal selvfølgelig indgå i komposten og skabe nyt liv i haven fremover. Fantastisk at frø-far holder vagt over æggene til de klækkes! Der er orden på sagerne i den familie, og jeg forstår godt de gerne vil bo i din have.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Kompost er et godt tilskudd til jorden, og mye bedre enn torvjord som ofte selges her. Det er helt sant, og det er spennende å følge med på.
      Tusen takk, Ulla :)

      Slett
  12. Hello,

    My hubby had the delightful job of cleaning the leaves out of our pond, I wonder if he kept them for compost? That is a good idea. The frogs are so cute, I am sure you will have lots of tadpoles and baby frogs there. Our weather is still going all over the place, I heard there is another cold front coming later today. Take care, have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Oh, how lucky he was! :)
      Yes, the leaves can be used for compost. Yes, they are so cute.
      Here the weather have changed too. It's heavy wind and cold tempratures again.
      Have a very nice day you too!

      Slett
  13. Hi Marit!
    It is wonderful to have frogs in a pond :)
    Here the birches are already green.
    Have a nice week!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      Yes, it's very nice to have them in my pond :)
      It's much warmer in ylur country than here.
      Have a nice week you too!
      Hugs!

      Slett
  14. Verkligen aprilväder med snabba väderväxlingar.
    Vilket jobb att rensa dammen. Jag har ju bara en liten och vet hur mycket jobb det är med den.
    Intressant med froskerne och froskeeggen. Jag brukar också ha en del i min lilla dam.
    Trevlig torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå har været virkelig skiftet mye. Senest i går kom det hagl, sludd og snø på en gang.
      Ja, det er mye jobb med å rense dammen, men sånn er det bare :)

      Ha en fin torsdag!

      Slett
  15. Det er så koselig med dam, skulle ønske jeg hadde plass til det. Det er deilig å være ute i hagen igjen, men kjenner at kroppen ikke har vendt seg til det ennå. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig koselig med dam, og så tiltrekker den igjen mange dyr. Ja, det kjenner jeg også, for det er uvant etter en lang vinter. Jeg trøster meg med at jeg blir i bedre form etterhvert... ;)
      Ha en fin dag!

      Slett
  16. Hei Marit.
    Du har virkelig gjort en innsats med dammen:-) Det er kjedelig med så kalde netter, men som du skrev, april er april. Vi får bare håpe at det ikke blir mange frostnetter framover, og det er heldigvis ikke kommet så langt.
    Her har også flere av rosene "tatt kvelden". Ikke antydning til liv, så det kan nok hende de erstattes av noe helt annet...
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin,
      Ja, jeg liker å starte der i våroppryddingen. Ja, april kan by på litt av hvert, og det er fortsatt frost om natten her. Det er en fordel at det ikke har kommet så langt ja, for i fjor var det mye som fikk skader. Nå er det bare de plantene som tåler kulden som blomstrer.
      Ja, det blir spennende å se hvem som har overlevd. Roser er ikke av de enkleste plantene ;)
      Ha en fin helg!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...