lørdag 24. april 2021

Caladium, retroplanter og litt mer såing...

I  drivhuset har jeg nesten ikke plass til mer planter, og våren er absolutt ikke i anmarsj.

-2 i går natt og i natt -3, og det er meldt om mer eller mindre minusgrader om natten i  ti dager fremover i følge yr. Det er kun stemorsblomster og løkvekster i potter som tåler å stå ute i denne nattekulden.

Så jeg blir lett desperat når jeg vanner i drivhuset og snubler meg frem der.  Jeg fikk sådd litt basillikum i dag og noen fylte ettårige valmuer. De fikk jeg lirket plass til.

Litt trangt om plassen kanskje...? ;)

 Det er helt i orden med en saktegående vår, men denne våren har stoppet helt opp her nå. Jeg har det samme stående på trappen nå og som også sto der for en måned siden. Stemor og atter stemor. Status Quo om våren er ikke det en ønsker seg etter en lang og kald vinter :(

Storm.no melder om varmere vær etter 4. mai. Det er så langt frem at jeg ikke en gang tør å tro på det. Jeg vil ha vår og varme nå! Hører dere det dere værguder der oppe i de øvre sværer?

I mellomtiden må jeg bare vente på varmere vær.


Dette er knoppene på den nye magnolia jeg kjøpte. Det blir spennende å se de når de folder seg helt ut hvordan formen på blomstene er. Den har sått ute i kulden men under noen store thuja. Jeg tror det har gått bra til tross for minusgradene.


Her er en av mine yndlings Camellia. 'Hawaii' heter den og er av de som kalles peonblomstrende camellia. Blomstene er så store og tunge at det er et under at de ikke knekker av vekten...

Det er fortsatt mange knopper og blomster på de i drivhuset.

Denne sprang ut i dag. Er den ikke vakker? :)


I år er plastpotter veldig ut, og i steden selges det nå mange stiklinger i torvpotter. De er superkjekke, for der jo bare å sette rett opp i en ny potter når de om pottes om. De blir jo til slutt til jord, og sikkert mer miljøvennelig enn plast hvis de ikke bruker ren torv til å lage de av da...

Retroplanter så det holder! På begynnelsen av 1980 tallet så hadde jeg helt dilla på spragle/Coleus. Det var sånne en fikk avleggere av, og byttet med folk. Jeg tror jeg hadde 10-15 forskjellige av de da. Den gangen var de kun i bruk som stueplante/potteplante inne, men nå selges de til å ha dem  utendørs. 

Jeg bestilte i desember noen knoller som jeg helt hadde glemt, og som plutselig lå i postkassen. Caladium heter de, og i de siste har jeg sett de i gartneriet som potteplante. Ja jeg vet at jeg ikke burde kjøpe de, for de må inn om vinteren. Men de er varigerte og bladplanter, og da kunne jeg ikke la være... ;)

De jeg kjøpte heter:


Noen som kjenner til Caladium fra før? Det er altså en knoll. 
Jeg har aldri hatt de før, så jeg er litt spent på de. De skal heller aldri tørke ut, så de passer fint inn med resten av de vanskelige plantene i drivhuset ;)

26 kommentarer:

  1. Well, you have obviously been a very bad girl and the weather gods are not listening to you. Better practice some new rain dances right away. It is quite clear that when you constructed you greenhouse you should have built a two-storey affair! So there's your next project, Marit, a second level added to the greenhouse. Think of how healthy you will be, and how toned and muscular you will look after carrying all those potted plants up and down. I am sure you are delighted that I have come up with this plan at no charge! In the meantime you will wish to take note of how good we Canadians have been. It was seventeen degrees here yesterday. Oh, I feel so smug!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh yes, I have been a very bad girl, David. So this must be the punishment ;)
      Yes, I guess that you are right as always...
      I need a bigger greenhouse!
      Oh, yeah... You sounds very smug today ;)
      17 degrees is not fair...

      Slett
  2. Hej Marit
    Ja det er utroligt, at det ikke kan blive lunere, også her var der rimfrost i nat, og vi bor så meget sydligere, men det hjælper ikke at vi piber, så havde vi gjort det noget mere :)))
    Jeg kender ikke Caladium, men de ser fine ud. Det er bare ikke så godt, at de også skal være inde til vinter, du har problemer nok, kan jeg forstå.
    Den sidste camellia minder lidt om den sidste, jeg købte her først i marts.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er merkelig at ikke både vinden og kulden holder opp. Der har vært sånn i et par måneder nå. Ja, det er jo mer vanlig at vi har frost her enn hos deg.
      Det er helt sant, for da skulle vi klagd enda mer :)))
      De ser veldig fine ut ja, og det blir spennende om jeg får de til. Ja, jeg har i grunnen nok som må passes ;)
      Ok. Den har jeg navnet på et eller annet sted.
      Klem

      Slett
  3. Hello,
    Your greenhouse looks stuffed, I can imagine trying to walk around all those plants. But, they are all beautiful. I love the hydrangeas and your Camellia blooms. The Coleus does have colorful leaves. Our weather is warming up some, but it is cold this morning only 39° Take care, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it's very stuffed indeed. It's a little bit difficult, because it's even more inside there. Thank you. Yes, the leaves om them are very pretty, and there are very many different of them.
      So nice to hear!
      Have a nice weekend!

      Slett
  4. Hej Marit!
    Jag längtar också efter värme, det var så skönt de få dagarna vi hade riktigt varmt. Dina Camelior är mycket vackra. Var tvungen att googla på Caladium, vilka vackra bladverk och i otroliga färger. Skall bli spännande att se dem när de växt till sig hos dig.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, og det gjør vi nok alle sammen! Tusen takk. Ja, ikke sant, for det er sånn det er når vi ser noe nytt. De har vakkert bladverk ja. Jeg er spent på de jeg også.
      Ha en fin helg!

      Slett
  5. Hei Marit

    Jeg tror at når man først har fået drivhus, så ønsker man sig et større:)
    Om tørvepotter er bedre for miljøet de ved jeg ikke, Genbruger man en plastikpotte er det vel ok. Men det er unægtelig meget smart at man bare kan placere planten, vil man derimod dele en potteplante er det noget rod fordi de jo allerede har rødderne ude i tørven.
    Jeg kender kun Caladium lidt - og som indeplante - en meget varieret slægt!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, og det kan jeg gi deg helt rett i :)
      Mitt er på 10,5 kvm. og det er alt for lite. Heldigvis er det mulig å endre på det ;)

      Nei, det er ikke godt å si. Jeg gjenbruker plastpotter til de blir ødelagt, så det går kanskje ut på ett. Ja, det er mest egnet hvis en bare skal ha den over i en større potte. Som du sier så er det nok lite praktisk hvis en skal dele den. De torvpottene jeg har sett er små, så det er nok mest ment for ompotting eller plante rett ut i et bed.
      Ja, det er en stor slekt, og jeg har aldri hatt de før. Det blir spennende å se om jeg får de til å gro. Det var bare tørre knoller jeg fikk i posten :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  6. Så fine billeder, Marit! Bare det snart kunne blive lidt varmere oppe hos dig! Ellers må du have nogle flere drivhuse :-) Her er det også meget koldt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Ja, jeg ønsker jo det, men det hjelper ikke ;)
      Ja, det er nok det som er løsningen ;)
      Klem

      Slett
  7. Nå jag tycker mig ana att det går in en del till där i växthuset ;) Kameliorna är väldigt fina. Har tänkt i ett par säsonger nu att jag skulle ta sticklingar av mina. Men så har jag glömt på sensommaren. Men i år hoppas jag att det ska bli av. Torv är ett väldigt omdiskuterat material i Sverige. Här har flera jordproducenter introducerat torvfria jordprodukter.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, det er plass til litt mer der, og jeg skal snart sette opp et bord til der, og da får jeg litt bedre pkass et lite øyeblikk ;)
      Tusen takk. Det har jeg også tenkt flere ganger, men så glemmer jeg det bort. Det er veldig omdiskutert her også.

      Klem, Marit

      Slett
  8. Er så enig i at våren heilt har stoppa opp. Kjenner at jeg blir bra rastløs og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg gikk hen og kalka et stykke av plena/marka på hytta. Det er ikke noe jeg har gjort tidligere, så blir jo spennende å se om det gjør en forskjell. Du er heldig som har plass til så mange og flotte planter inne. Vi må bare fortsette å være tålmodig både på den ene og andre måten! Ha ei fin helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjedelig nå, for utviklingen i hagen har stoppet helt opp. Ja, jeg er heldig som har så mye plass inne. Det må vi være ja!
      God helg!

      Slett
  9. Jeg tror helt ærligt du er udenfor pædagogisk rækkevidde, når det gælder planteafhængighed, Marit...
    Og det er jo også nærmest en naturlov, at man fylder den plads man har, så der er heller ingen hjælp at hente, men jeg forstår godt du er ved at være desperat af mangel på forårs-vejr!
    Jeg kan ikke give dig nogen trøst, men har en fornemmelse af vi går lige over i sommervejr når endelig varmen kommer, så det gælder bare om at være parat - som dig.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan hende du har rett i det Ulla, men på den annen side så gjør jeg ikke så mye annet galt enn å være totalt hagegal... ;)
      Ja, det er jo sånn det er, og når naturen ikke hjelper til med varmere vær blir det fullt. Jeg er desperat nå ja, for denne evige kulden gjør meg sur :(
      Det hjelper jo ikke at jeg blir det, men dette været er håpløst. -3,5 grad nå i natt igjen. Ja, når varmen kommer eksploderer nok all blomstringen vi venter på, for da er det jo ut i mai allerede. Ja, jeg er veldig parat :)

      Slett
  10. Så mycket fint du har i ditt växthus och som bara väntar på att få komma ut i värmen när den nu kommer.Även jag väntar på samma sak som du för vintern den håller oss i ett järngrepp för även här hos mig är det minusgrader nattetid,man blir så frustrerad.Det blir väl sommar på en gång när det slår om vi får ha lite tålamod helt enkelt.Palettblad har ju åter blivit populära och de är verkligen så fina både ute och inne.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi venter på akkurat det samme selv om vi bor på forskjellige steder. Det var - 3 grader her i natt igjen, og varmen vil ikke komme. Ja, en blir så frustrert, for våren og sommeren er jo det vi lengter så etter.
      Ja, de har igjen blitt populære, og de trives også veldig godt ute. Jeg hadde de i krukker for et par år siden, og de ble veldig store.
      Ha det godt!

      Slett
  11. Hvor er det hyggeligt i dit drivhus. Jeg kan godt se, du har planter i flere etager, så eneste udvidelsesmulighed må vist være en tilbygning. Om det så hjælper, kan jeg da godt tvivle på 😉.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så hyggelig der nå med alt som blomstrer og venter på å komme ut i hagen. Ja, jeg har hyller i flere etasjer, og det er så kjekt å ha i et drivhus. Ja, mon det 😂

      Slett
  12. Hej Marit,

    Det var verkligen ett fullt växthus! Och mer ska in förstår jag, Caladium vill ha det varmt om jag minns rätt.
    Dina kamelior ser så fina ut, vilka blommor!
    Hoppas nu att vårvärmen kommer tillbaka snabbare än prognoserna visar, om inte annat för att det ska bli lite härligare att vara ute i trädgården och fixa. Sen skulle ju alla fröplantor också behöva lite mer värme för att sätta fart.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det er virkelig fullt der nå. Ja, det tror jeg du har helt rett i. De kan plantes ut i krukker, men må inn om vinteren.
      Tusen takk!
      Ja, det håper jeg virkelig at den gjør, for jeg er så lei av denne nattefrosten. Alt behøver varme nå for å komme i gang.

      Ha det godt!

      Slett
  13. Hei Marit.
    Da har vi det like kaldt. -3 her også, og det skal bli kaldere de neste nettene. Spent på hva det gjør med skjøre skudd og blomster, og alt stopper jo opp.
    Tror kanskje du ville få samme problem med et større drivhus:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin,

      Ja, det har vi da :(
      Denne kulden er absolutt ikke bra, nei. Vi behøver varme og ikke frost nå. Det er mulig, men ikke hvis drivhuset er stort nok ;)
      Ha en fin dag!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...