torsdag 1. april 2021

Frem og tilbake...

 Ja, det er sånn været er her nå. Vi fikk sommeren på besøk i to dager, og på tirsdag ble det hele 18 grader her. Det har smeltet  veldig mye  av snøen  pga. denne varmen, og det er jeg så glad for. Nå er været tilbake til "normalen" igjen med minusgrader om natten, men det er helt ok. 

Jeg må gå bort til denne hver dag og se på den. Enn så lenge er den alene om å blomstre her, og da blir det mange bilder av den :)

Denne kommer snart i blomst også. Det er åpenbart at det er de rosa blomstene som er først i gang her i år :)

Vi var på besøk hos barn og barnebarn på tirsdag og satt ute i det varme været. Det var så deilig, og jeg tar gjerne imot flere sånne dager fremover.

Jeg har ikke tatt ut flere planter fra kjelleren enda, for yr spår om ned mot -3 om natten, og da kan det også bli enda kaldere.

 På tirsdag da det var så varmt var det så mange humler og bier her at jeg fikk ikke telt hvor mange det faktisk var på trappen. Jeg måtte flytte vårlyngen til et annet sted, for det gikk ikke an å gå ut og inn av døren uten at insektene ville bli med inn. Det er jo spesielt gledelig å se alle humlene. En nabo i nærheten her driver med bier, så jeg er ikke så overrasket over at det er mange av de. Uansett så er det hyggelig å se de. Vårlyng/Erica darleyensis som humlene er så glad i er helt i grenseland angående herdighet her, men jeg har hatt noen planter som jeg plantet ut nede i hagen og som har klart seg her i noen år. De blomstrer alltid i mai hos meg, så disse som jeg nå har på trappen kommer nok fra Nederland vil jeg tippe på. De planter jeg ut etter at de er avblomstret. 

Nå har hele  17 tomatfrø spirt, og det har begynt å spire i frøene jeg tok inn av Rudbeckia hirta 'Sahara' også. Jeg har ikke satt noe varme på i drivhuset enda så lenge det er ned mot -3 og kaldere om natten.


 Det som står der nå er disse her og de klarer seg i plastkassene når lokket står på. Da blir de som små minidrivhus for plantene :)

Alle lusene på de er døde nå, og jeg har ikke sprayet de på en uke. Så Neemolje virker veldig bra. 

Det var godt å få flyttet alle de frøplantene ut, for nå behøver jeg plassen inne til tomatplantene. De skal helst ikke ha under 10 grader, så jeg håper jo på at nattefrosten gir seg snart så de også kan flytte ut i drivhuset med varme på om natten. Jeg skal gi bort mange tomatplanter til barnebarna, for jeg skal ikke ha alle disse 17 selv ;)


Jeg ønsker dere alle en riktig god påske!

32 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt at I har haft et par lune dage, Marit! Her har vi også haft sommeren på besøg i to dage og tirsdag med hele 18 grader her! Det lyder hyggeligt, at I var besøg hos barn og barnebarn og kunne sidde ude i det varme vejr.
    Jeg har været på udkig efter vårlyng, som du har, men har ikke kunnet finde det her. Og nu har rådyrene spist næsten alle mine krokus, som humlebierne elskede :-(
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært så deilig, Gitte. Selv om det var kun to dager så smeltet det mye snø her. Så deilig at dere også fikk den samme varmen! Det var veldig hyggelig ja, og vi har jo nesten ikke sett de på lenge.
      Så merkelig at du ikke finner det hos deg. Men dere har så mye lyng ellers at kanskje butikkene ikke tar det inn? Nei, så trist da! Det er jo så synd for humlebiene hos deg. Jeg håper at vårlyng er å få kjøpt hos deg et eller annet sted!
      Klem

      Slett
  2. Looks like you are all ready for spring, Marit, and the bees have come along to help. So Bee good, Honey, don't scratch your Hives, keep BUZZING around in the garden - or take it easy, if you prefer. After all YOU are the QUEEN BEE!

    SvarSlett
    Svar
    1. I'm very ready for spring, David. I have waited for spring since Christmas. Now it's finally here. Yes, I'm the Queen bee of course :)

      Slett
  3. Hello,

    Your flowers and plants are looking great. It is good to keep the bees happy. The warm weather is welcome, we have a chilly day here. Happy Easter! Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Yes, I do my best to feed them now when there is so little food for them.
      Happy Easter!

      Slett
  4. Hei Marit

    Vi ved at klimaet bliver varmere, men vejret det kan vi ikke rigtig gøre noget ved;)
    Og nattefrost kan vi jo have til langt ind i våren - men de gode varme dage kan ingen tage fra os!
    Flot Helleborus thibetanus - den ser totalt etableret ud - nu, men som jeg husker det har der været en årrække hvor den ikke har vist sig?


    Ha en glad påske

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det gjør jo det, men som du sier været får vi ikke gjort noe med :) Vi må ta det som det kommer! Nattefrosten kan vare til langt ut i mai. I fjor var april varm, og så kom kulden tilbake i begynnelsen av mai. Det har skjedd to år på rad. Siden vi har hatt en "normal" vinter håoer jeg på at vi slipper den kulden i mai...

      Du husker veldig veldig godt :) Den var borte i 2019 etter tørkesommeren 2018. Da fikk den seg nok en knekk, og brukte et år på å komme tilbake. Jeg er så glad for at den nå ser frisk og sunn ut. Jeg har en til, men den ligger under snøen på skyggesiden. Men den dukker nok opp den også bare snøen blir borte :)

      God påske!

      Slett
  5. Hej Marit
    Ja to dejlige dage og så koldt og blæsende igen. Den frost kan godt holde sig væk, ellers går det ud over mine rhododendronblomster. Vi ser gerne varme i stedet.
    Klem og god påske

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det fine været varte ikke lenge, men det var deilig med to dager med sommer likevel :)
      Ja, det forstår jeg godt at du ønsker.
      Klem, og god påske.

      Slett
  6. Det er mange frøplanter, du har på vej. Det kan godt somme tider være noget af et puslespil at få plads til alle de små planter. Det var dejligt med et par lune dage, det har vi også haft her. Er sneen nu helt smeltet?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Det blir nok litt av et puslespill ja, men jeg skal også gi bort noen. Jeg håper og tror at jeg skal få plass til de. Det var så deilig ja.
      Nei, dessverre er den ikke det, men det går den rette veien. Der hvor det er mye sol er den helt borte, men i skyggen ligger det fortsatt snø.

      Slett
  7. Kjekt med mange nye frøplanter, men ikke med plassmangel. I går så jeg også en stor humle i Perleblomst + Vårlyngen. Den store vårlyngen i kolonihagen var frosset helt ned, så jeg har kjøpt en ny. Liker også godt vårens insekter.

    Ha en fortsatt fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, plassmangel er ikke bra, og av en eller annen grunn får jeg det hver vår :)
      Så bra da! Jeg så ikke noe til min vårlyng i går heller, så den er også frosset ned. Det er veldig hyggelig å få besøk av summende insekter nå ja.

      Ha en fortsatt fin påske du også!

      Slett
  8. Frøene dine har spiret nydelig, jeg gleder meg til tomatene :-))
    I går plantet jeg de første vårblomstene og to busker med solbær ... det kan fortsatt være noen korte dager med frost her ... det er viktig å passe på plantene.
    Ha en god påske. Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det blir godt med tomater ja. Så fint!
      Ja, frosten er farlig for nye planter.
      Ha en god påske!
      Klem

      Slett
  9. Hej Marit!
    Din Julros är helt fantastisk. Mycket av det jag sådde och har i växthuset har grott fint, nu har jag sått tomater också. De får vara inomhus, blir problem med utrymmet när de tittar fram och skall planteras om. Hade hoppats på en solig fin Påskhelg och det ser det ut att bli.
    Ha en Glad Påsk!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Så bra at det spirer og gror hos deg. Det blir fort et plassproblem ja, og så langt har alle frøene spirt. De må være inne en stund til ja.
      Her er det også litt sol og 7 grader.
      God påske!

      Slett
  10. Hello Marit,:=) Your plants are coming along beautifully. It's so nice to hear the buzzing of the bees in the garden and know they are pollinating your plants. My garden has many Azaleas, and the ones you asked about are bright pink azaleas, and a Wisteria climber that has covered an old privet bush. They attract many bees and are at their best right now.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello :)
      Thank you. Yes, the buzzing of the bees is a very good sign of spring. Ok, thank you for your answer. A blue wisteria is one of my wish plants here, but I think it's to cold for them here. I must enjoy your beautiful plant.

      Slett
  11. I really love your beautiful spring flowers !
    Happy Easter to you too, Marit !

    SvarSlett
  12. Jeg har og en vårlyng og er så spent på om den har overlevd i år. I natt har rådyra spist opp mine blomster, så nå er jeg ikke så veldig begeistra for dem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det forstår jeg godt at du er spent på. Nei, så trist da! :(
      Rådyr er pene på bilder, men ellers vil jeg helst ikke se de.

      Slett
  13. Her ser og hører vi også masser af humlebier. Dine små frøplanter ser ud til at trives rigtig fint. Godt at du fik gjort kål på lusene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Det synes jeg er et flott vårtegn. Ja, de ser ut til å trives bedre nå som lusene er døde. Jeg er så glad for at jeg nå har et middel mot lus som jeg kan blande selv.

      Slett
  14. Lite konkurranse blant blomster ute, ja. De som er, fortjener jo den oppmerksomheten :)
    Nå er det katastrofal plassmangel inne, så noen av tomatplantene må bare flytte ut i drivhuset.
    God påske videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare sånn det er før varmen kommer. Det gjør de så absolutt! :)
      Ja, nå er det bare å få flyttet plantene ut hvor det er edre plass.
      Fortsatt god påske til deg også!

      Slett
  15. Härligt med sådan värme och utomhusfika över generationerna :) Vi ska ses här idag min son kommer också och sen firar vi hans födelsedag i morron.

    Fina rosa blommor! Dina sippor ser ut att ha kommit lika långt som mina.

    Glad Påsk! Kram, CArina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det var 18 grader den daven og det var så herlig å sitte ute. Det høtes hyggelig ut :)

      Ja, i det bedet er alt så tidlig, for der kommer solen til så snøen smelter helt fra slutten av februar.

      God påske!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Your flower seedlings look healthy Marit. I think the plastic boxes work well it's a good idea.
    Wishing you and your family an Easter filled with joy and hope.
    Happy Easter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda. Yes, the plastic boxes works well for hardy plants. They they can be in my gree house without freezing and I can start there very early. I wish you too a Happy Easter and lovely springtime!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...