mandag 9. oktober 2017

Mye jobb, og et "nytt" planterom...

Ja, å få inn alle de eksotiske plantene er mye jobb, og som regel venter jeg så lenge at jeg  ha de inn. Sånn ble det i år også. Natt til i går kom den første natten med frost her, og det var jo også meldt av yr.  Den største jobben var i år faktisk ikke å få de inn, men å rydde i kjelleren. I den delen var det blitt satt bort alt fra gamle leker til malingspann. Det sto også en veldig stor hjemmesnekret hylle der i tre som de som bygde huset hadde satt opp. Der var det skrevet  på plankene med sirlige bokstaver: jordbær, bringebær og solbær. Altså et sted hvor det ble oppbevart hjemmelaget syltetøy. Men de tider er forbi, og enden på det hele ble at min mann saget ned nesten hele stativet og kjellerommet ble mye større. Ikke meg imot ;)  Nederste del avstativet ble bevart og den bruker jeg nå til å sette plantene på. Øverst på den ene veggen er det et lite kjellervindu som var omtrent dekket av stativet, og nå får plantene litt dagslys inn der også. I tillegg hadde jeg kjøpt et ekstra plantelys til å henge opp der, så nå er det bare velstand der nede :)

Her sees enden av stativet som står inn mot veggen. Plantene står i plastkasser så det er enkelt å vanne de. Jeg har også satt sånne kasser opp ned på gulvet så jeg ha en ekstra rad med planter foran der og slik at de også kommer høyere opp. Det gjelder bare å være litt  oppfinnsom... ;)

Rommet er likevel så stort at det er plass til to fryseskap der også ( de synes ikke på bildet). Det er i denne kroken at jeg hang opp det ene plantelyset. Det er jo ikke sikkert at at alle plantene overlever frem til neste vår, men jeg prøver!

Mange ville sikkert ha kastet disse hortensia, men jeg har før lykkes med å overvintre de inne. De er jo stadig fulle av blomster, så jeg får gå ned der og nyte de litt innimellom :) Det synes ikke på bildet, men det ene lille vinduet er over plantene her.

Her setter jeg inn et lite utebord som jeg setter noen planter på så de får litt bedre lys. Phormium på bordet og camellia i kroken. Her henger den andre plantebelysningen. Disse pærene bruker bare 17 watt, så de varmer ikke opp noe der, og det er jo heller ikke meningen. Jo kjøligere, jo bedre...

Jeg har også "litt" stående på gulvet som denne agapanthus. Som det sees på bildet så står alle kassene med planter  opppå andre kasser. Det er for å få de nærmere plantelyset. Det synes heller ikke på bildet, men det er ennå et lite kjellervindu til høyre her så det er ikke så dårlige forhold her for plantene. På det kaldeste om vinteren er det ca 5 grader her, og det er en ideell temperatur for overvintring. Hvis det hadde vært varmere hadde de mye lettere fått lus og spinnmidd. 

Jeg har et kjellerom til som er ved siden av rommet her hvor jeg oppbevarer bonsai plantene og andre løvfellende planter. Der er det enda kjøligere og mørkere selv om det er to små vinduer der også. De som er der skal bare gå i dvale, så derfor klarer de seg uten noe ekstra lys. 

I natt var det nattefrost i 6 timer, men det var ikke mer enn -1,2 grader.  Så plantene kunne sikker ha overlevd det inne i kroken der de sto før jeg tok de inn. Men når det blir så kaldt trives ikke jeg heller med å arbeide ute, så nå er jeg bare glad for at de er inne i varmen. Det er helt hvitrimet på taket til naboen i dag, så nå er det definitivt slutt på sommeren for i år...

Jeg er så glad for at jeg har denne kjelleren, for uten den hadde dette ikke nyttet å overvintre alle disse plantene.
.

51 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Ja det er godt med en kælder til opbevaring af planter. Jeg har ikke brug for meget opbevaring, vi har heller ikke haft frost endnu, men det er køligt, for det blæser som sædvanlig. Heldigvis er himlen blå også i dag.
    Jeg håber, alle dine planter klarer vinteren. Mine camellier står ude i bedene med fine knopper, jeg var ved at kigge efter knopper i dine :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er helt sikkert. Nei, hos deg kan de fleste stå ute hele tiden, men sånn er det dessverre ikke her. Her er det sol, vindstille og blå himmel her også. Hos deg blåser det jo nesten alltid, og det slipper jeg her.
      Ja, det gjør jeg også. Så flott da! Jeg har knopper på flere av de, men ikke på alle. Mye å glede seg til utover vinteren!
      Klem

      Slett
  2. Her venter det meste utendørs enda, gitt! Du har vært flittig, som vanlig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige deg, men du har også en lavere herdighetsone enn her. Det ser jeg tidlig om våren og på høsten at det er kaldere her. Ja, jeg hadde i grunnen ikke noe valg lenger... ;)

      Slett
  3. Hei Marit!
    Ja, du har nok å drive med selv nå i oktober, ser jeg.
    Høsten er en rolig tid for meg. I år har jeg bare tre planter som skal inn,) Nå nytes årstiden, bare noe småpuslerier igjen her.
    Knall sol her nå, håper du også har en nydelig høstdag!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine,

      Ja, det skal være sikkert, for når en harså mange planter som meg som skal inn blir det mye jobb. Tre planter var ikkeså mye, nei, så det høres deilig ut :)
      Ja, veldig fint her i dag også.

      Ha en fin høstdag! :)

      Slett
  4. Hello, you have many plants to move inside. We have not had a frost yet. Maybe soon! Happy Monday, enjoy your new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, I have many, maybe too many. Yes, I guess you have frost soon. Happy Monday!

      Slett
  5. Oj, vilket drygt arbete med att få plats för allt som ska övervintras. Och så är dina hortensior så vansinnigt vackra nu, vilket elände att inte få njuta av dem hela tiden!I Stockholm har det inte varit frost än, jag ser gärna att det dröjer så att jag kan njuta av mina flitiga lisor att tag till.

    (Svar vad gäller EFIT; jag planerar inget, däremot försöker jag att ta foton som inte enbart är tv, diskmaskin, tvättmaskin ... jag gör ju annat också. Lite svårare är det när EFIT infaller på en arbetsdag, då går det inte alltid att få variation på bilderna)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et drygt arbreide med å få alle i hus førfrosten kommer. Tusen takk! De er vakre ja, og nå kan jeg nyte de så lenge de blomstrer. Hos deg er det helt sikkert mildere klima enn her, så du unngår nok frosten enstund til.

      Ok, det ser jo så kult ut når du gjør det! Nei, det forstår jeg.

      Slett
  6. Jag måste säga att det ser väldigt fint ut i ditt övervintringsrum i källaren Marit. Så härligt med ett så stort rum så att du kan ha riktigt många exotiska växter. Så fina dina hortensior är. Och dom går ju så bra att övervintra. Jag har en hortensia som jag haft i många år som jag övervintrar. Förra året glömde jag dessvärre ta in den i tid så den frös fast under snön. Många av grenarna dog och den fick börja om och fick bara fyra blommor. Men i år ska jag ta in den i tid. Den brukar få stå ute till i december så att den får mogna av och tappa alla blad. Dina växter ser väldigt fräscha och fina ut. Dom trivs ju att stå ute så länge som möjligt. Då blir ju heller inte inomhussäsongen så lång. Ja nu är verkligen sommaren slut.

    Önskar dig en skön måndag kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig fornøyd med det "nye" rommet, Anita. Det er jo god plass der nede nå når vi fikk bort det store stativet. Tusen takk! Ja,det går fint an å overvintre de. De tåler ikke mye frost, nei, for jeg har prøvd å plante de ute meddårlig resultat. Ja, det er nettopp derfor jeg har de ute så lenge som mulig, for det er jo klart atde trives best ute.
      Innomhussesongen er på ca. et halvt år her. Veldig lenge, men sånn er det bare.

      Ønsker deg også en fin kveld!

      Klem, Marit

      Slett
  7. Ja det är verkligen mycket jobb och mycket roligare att plocka ut än att plocka in men en fantastisk förmån att ha ett sådant uterum.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo helt sikkert! Jeg er veldig glad for at jeg har muligheten.

      Slett
  8. Men kära nå´n! Du har ju en hel trädgård i källaren Marit! Dit skulle jag gå och sätta mig och njuta och planera inför kommande växtsäsong. Det är ju en hur trevlig miljö som helst när utetemperaturen sjunker och snön faller utanför fönstret.

    Kram!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si, Gunilla! Det kan jo minne om det ja. Det har jeg tenkt til å gjøre ja :)

      Klem!

      Slett
  9. Det har været en ordentlig omgang, men det må være rart at vide, at planterne nu er i sikkerhed for frosten. For tre år siden havde jeg samlet mine eucomis med henblik på at sætte dem frostfrit dagen efter. Desværre kom der uventet nattefrost, og den slog den allesammen ihjel. Jeg tror, der var seks forskellige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har det vært, men det er en god følese å vite at nå står de trygt i kjelleren for frosten. Huff, det var da ergerlig! Mange sarte planter tåler ikke litt frost, og det fikk du dessverre erfare.

      Slett
  10. Hei Marit

    Det var rigtig mange planter som skal ind, godt du har god plads til dem!
    Og så bliver det jo alletiders sted at gå hen, hvis du skulle få abstinenser i forhold til sommer og sol:)

    Ha en dejlig ny uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det var jo det, og jeg er veldig glad for at jeg har den muligheten. Ja, ikke sant, for den melder seg snart. Det er derfor jeg har så mange stueplanter også, for nettopp å ha mindre abstinenser ;)

      Ha en deilig ny uke du også!

      Slett
  11. Det er jo rene inne-hagen i kjelleren din. Ser skikkelig flott ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo en slags vinterhage med lite vinduer :) Tusen takk!

      Slett
  12. You have many lovely plants, Marit!

    SvarSlett
  13. Hei Marit. Jeg har ikke noen kjeller å oppbevare i. Derfor kommer jeg til å bruke hagestua. Der er både lys og jeg kan ha litt varme så det er frostfritt. Jeg har på langt nær så mye som du, men det blir litt allikevel. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, du er jo heldig som har hagestue, og den har jo samme funksjon som min kjeller.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  14. Skal si du har mange til overvintring, men det er jo veldig flott å kunne ta vare på det en kan.Du har mange spennende sorter:)
    Overlever ikke hortensia ute hos deg?
    Nattefrosten har ikke meldt seg enn, men sist uke var vi ned på 3.5grad så det nermer seg.
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange planter, men jeg synes det er gøy å klare å overvintre de. Ja, det er mye rart der :)
      De overlever bare så vidt det er, og da vil de ikke blomstre når de fryser så mye ned.
      Her er det frost allerede nå, så det er tredje natt på rad. Du bor i syden :)
      Ha en fin uke!

      Slett
  15. Så fint å ha en sånn kjeller. Det er jo nesten nødvendig når man har så mange spennende planter som du har. Smart med ekstra plantelys, da ser det jo ekstra koselig ut også. Bra jobba. Ha det fint. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så godt å ha den. Ikke sant ;)
      Lys må til, for ellers overlever de ikke. Tusen takk,

      Ha det godt.

      Slett
  16. Hei Marit!
    Det er innmari deilig å ha muligheten til å overvintre inne.
    Ha det godt!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det skal være sikkert.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  17. Hej Marit!
    Dina växter kommer att trivas bra i det nya rummet. Saknar en plats att övervintra växter på, mina dahlior får hyra in sig hos dottern, försökte ha dem i garaget ett år, men vintern var kall och de frös.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, jeg håper på det. Det forstår jeg godt. De tåler ikke frost, så må inn, ja.
      Ha det fint.

      Slett
  18. Så deilig med nytt planterom. Ser ut som det er godt lys der. Her er også planterommet tatt i bruk i år med nye lys. Alle stiklinger av engeltrompeter og Fuchsia er på plass, samt de fleste av de store engletrompetene. Vi har hatt tre flotte dager med sol som er blitt brukt til å klargjøre hagen for vinteren. Stort sett bare Fuchsia som står igjen ute. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så deilig å få gjort det i stand. Her var det -2,5 grader i natt, så det var på høy tid å bli ferdig. Så bra at du også har et planterom!

      Ha en fin kveld!

      Slett
  19. Hi Marit, your plants love to be pampered, I see. Well done.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  20. Den blodrøde lønna, noe innlegg tilbake, er bare aldeles praktfull.
    Det blir ikke bedre enn det der.
    Men til og med i kjelleren ser det fint ut hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er flotte når de får den fargen rett før de mister bladene. Tusen takk, Martin!

      Slett
  21. Förstår att det är mycket jobb med alla de växter du har!
    Härligt med ett fint planterom och dessutom ett till.
    Minusgrader redan, oj,oj!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her må de inn for de kan ikke bli ute så kaldt som det er her om vinteren. Ja, planterom må jeg ha :)
      Ja, det er tidlig, men ikke uvanlig.

      Slett
  22. Visst är det ett jästjobb att få in allt :) Har tagit in en del pelargoner och grävt upp dahliorna. Idag ska jag ta in fuchsiorna. Men kamelior och annat tänkte jag vänta med tills det blir mer stadig vinter. Hos mig dröjer det ofta till januari innan det blir någon riktig vinter att tala om. Vi får se om jag tänker rätt eller ej... ;)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, men her har jeg ikke noe valg. Skulle gjerne hatt camellia ute lengre, men er for riskikabelt med hensyn til knoppene som sitter på. Ja, det finner du nok ut av:)

      Klem, Marit

      Slett
  23. Jeg skjønner godt at du priser kjelleren din Marit! Det er jo rene jungelen du får til der nede. Jeg savner lagringsplass. Har rett og slett ingen. Heldigvis får jeg sende noen kasser på "plantehotell" hos en venninne, men det begrenser seg jo.
    Må alltid ta noen ekstra kikk på den nydelige "banneren" din med Solhatt og Admiral. Gode sommerminner å varme seg på, for i dag er det jammen vått og surt ute.
    Gode dager til deg.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er faktisk gull verdt! Jeg forstår godt at du savner lagringsplass. Det er lett å pådra seg noen sarte planter, og da må en ha en overvintringplass.
      Tusen takk! Ja, sånne minner er gode å ha fremover. Det regner og er kaldt her også.

      Ha fine dager du også!

      Slett
  24. Så heldig du er som har så stor lagringsplass.. I år tar jeg soverom og gjesterom i bruk!
    Håper inderlig at mitt oliventre klarer seg der... Hortensiane dine er så flotte, min yndlingsblomst etter rosene.
    Ha en strålende dag,
    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig heldig som har den muligheten. Ja, en må bruke hva en har!
      Jeg har overvintret oliventre i mange år, og det går fint.
      Tusen takk! Ja, hortensia er en av mine yndlingsplanter også.

      Ha en fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
  25. Så heldig du er som har fått alt inn og har fått plass til alt.
    Her var det frostnatt, mens vi var på fjellet, men alt overlevde. Nå driver jeg å ta opp planter, mens jeg rydder i kjelleren for å få plass. En av våre sønner har fått et lite uthus(som jeg har brukt til planter) til flyttelasset sitt, så det blir rimelig fullt i kjelleren. jeg burde nok også spe på med litt lys - har du spesial lampelys?
    God helg Marit og nyt at du har fått alle plantene inn!
    Hilsen fra Turid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig godt å få de inn før det blir langvarig frost. Det har vært frost flere ganger her også.
      Jeg bestilte det første for noen år siden fra Garden Living, og det siste kjøpte jeg i vinter fra Hobbydrivhus. Det var veldig ok, for det var ferdig koblet. Det andre var ikke det. Ekstra lys må de ha inne.

      God helg til deg også Turid! Ja, jeg nyter det :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...