lørdag 7. oktober 2017

Nattefrost...?

Ja, i natt er det meldt om det i store deler av landet sto det på yr i går og i dag. Da er det bare å ta seg selv i nakken å få gjort det som gjøres må, og det er å få inn planter som må inn i kjelleren. Og det er ikke få, for det blir flere og flere for hvert år som går...
Stikk i strid med mine intensjoner, men sånn er det bare... ;)

Jeg kan ramse opp i fleng:

Afrikansk lilje (Agapanthus) x 4
Dragetre (Cordyline) x 2
Kamelia (Camellia) x 12
New Zealand lin(Phormium tennax) x 3
Hortensia (Hydrangea) x 6
Oliven tre ( Olea europaea) x 1
Bonsai x 7
Hjertefryd (Disanthus) x 1
Det er sikkert noen jeg har glemt bort også...

Nærmere 40 planter altså... ;)

Litt av det som skal inn i kjelleren...

I flere dager nå har vi hatt det flotteste høstvær her med 15 grader og strålende sol. I går hadde vi besøk av eldste sønn og to barnebarn. De hadde med seg sykkel og trehjulsykkel og de måtte jo vise at de var blitt så gode til å sykle. Vi tok en tur med sykler og det hele ned til til Lågen (Numedalslågen) for å kaste pinner og kongler i vannet :)

Da måtte jeg jo ta noen bilder derfra. Utsikt nedover elven...

...og oppover...

Denne elven er Norges tredje største elv, og  nede ved elven er det et yndet sted for fugler, fisk og bever. 

Det er også herfra vi får vannet til våres vanningsanlegg. Det sier seg selv at det er mye vann å hente der før det går tomt... ;)
Uten det så hadde hagen blitt forvandlet til en ørken i sommer når det var 6 uker uten regn. Jeg er veldig glad for at vi investerte i det i 2007. En stor og kraftig pumpe og veldig mange meter med rør. Vi er 6 naboer som er tilknyttet dette, og høydeforskjellen fra nede ved lågen og opp her er også på flere meter. Det er også veldig mange meter med rør rundt om til alle naboene. Likevel er trykket her så bra at jeg kan bruke spreder. Her har vi brønnvann, og det nytter ikke å vanne med det for da hadde brønnen blitt tom veldig hurtig. Så jeg er veldig takknemmelig for at jeg har denne muligheten til å vanne.

Ha en fin helg!

49 kommentarer:

  1. Vakre bilder fra Numedalslågen i høstskrud. Lykke til med å får inn plantene som skal inn i kjelleren.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nå er alle inne om ikke annet, så nå er det bare å få satt de på riktig plass.

      Ha en fin kveld.

      Slett
  2. Der er mange forhold at tage i ed, når man har så omskifteligt vejr. Og når du så samtidig forelsker dig i eksotiske planter... Meget arbejde i denne weekend. Men fint med jeres vandingssystem, og dejligt I kan klare sådanne investeringer sammen med naboerne.
    Dejlige billeder fra Lågen. Håber I havde en fin cykeltur!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og jeg har lett for å forelske meg i eksotiske planter, ja. Da må en prøve å legge forholdene til rette for de. Ja, jeg har holdt på fra kl.12 til 18.00 i dag, men nå er det bare hyggen igjen. Nemlig å få satt alle på sin rette plass.
      Ja, det er veldig fint å ha det. Alle betalte sin del, og da ble det ikke så kostbart likevel.
      Tusen takk! Det hadde vi! :)

      Slett
  3. Hello, your plants look beautiful. I love the views of the water. What a wonderful time spent with your family and grandchildren! Have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, it was a wonderful day together with them.
      Have a happy weekend you too!

      Slett
  4. Hej Marit
    Du skule have fået dem til at lave en jordkælder til dig, da de var der med de store maskiner :) det er godt nok meget, du skal have plads til i din kælder. Jeg har lige læst om sne i Norge, men så vidt er det ikke hos dig endnu. Godt du har haft solskin og børnebørn på besøg, så hyggeligt.
    Skønne billeder fra elven, som du har meget gavn af.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det hadde nok en god ting å ha, men jeg har tre kjellerrom som jeg kan bruke. Så det får være nok :)
      Jeg har mange planter som må inn, ja. Hadde jeg hatt samme klima som deg kunne de stått ute, men sånn er det ikke her. Ja, jeg leste om det før i dag jeg også, men det er høyt oppe på fjellet. Her i lavlandet kommer ikke snøen så tidlig. Det var veldig hyggelig. Tusen takk! Ja, den har jeg mye gavn av.
      Klem

      Slett
  5. Hei Marit

    Festligt med besøg af familien:)

    Sammenlignet med de foregående år, er dette så tidligere eller senere du må have planterne i kælderen?

    Flotte billeder af elven, det minder om naturen her!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo det :)

      Jeg måtte se etter, for jeg var ikke sikker på det. Jeg tok de inn 3.oktober i fjor ser jeg på bloggen, så det er nogenlunde på samme tiden. Det er meldt om kaldt vær om natten frem til tirsdag, og så skal det bli mildere igjen. Men i dag har det også vært fint vær, og jeg orker ikke holde på med dette når det har blitt mye kaldere. Så det var en fin dag å få de inn på :)

      Tusen takk! Ja, Norge og Sverige har veldig lik natur og landskap.

      Ha en deilig weekend

      Slett
  6. Beautiful pictures of the river, Marit and interesting story about the irrigation system. You have a lot of plants to store inside. Good luck with that. Have a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Yes, I'm very pleased about it. Now they are inside my cellar.
      Have a nice weekend you too.

      Slett
  7. Hej Marit!

    Uj, uj så mycket krukor men så är det bara, Que sera, sera! Roligare att bära ut än in!

    Det var då en rejäl vattenreserv som ni har tillgång till. Önskar jag hade något liknande i närheten för sommartorkan har nog kommit för att stanna. Pessimist? Ja, kanske det.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, sånn er det bare. Det er helt sikkert!

      Vi er veldig heldige som har den muligheten, ja. Det forstår jeg veldig godt. Du har all grunn til å være pessimist, for nå har det jo vært sånn flere år på rad hos deg.

      Klem!

      Slett
  8. Beautiful pictures of the river, and fortunately you have got a pump for irrigation. We have a small canal along our house and also have a pump for when it´s very dry. So many plants to store for winter and your winter is even so much longer than ours.
    Regards from Holland, Janneke

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, I'm very lucky who have it. You are lucky who have the canal.
      Yes, I have many plants indors, and the winter is long and cold here. But the plants survive the winter. Outside they would have died.

      Regards from Norway :)

      Slett
  9. Dere har nok en stor kjeller ;-)
    Nydelige bilder av Numedalslågen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp det vi har :)
      Tusen takk!

      Slett
  10. Hei Marit. Jeg har også begynt å sette inn. For sikkerhetens skyld. Det er kaldt på natta her. Flott med vanningsanlegg. Her har vi mye vanningsresteksjoner om sommeren, men i år har det ikke vært noe problem. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det er ikke noe mer å vente etter, for nå blir det frost her i natt. Ja, det har jeg mye glede av.

      God helg til deg også.

      Slett
  11. Ikke noe tegn til frost her, men før eller siden kommer den. Jeg har også begynt å forberede å få krukkene inn. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, hos deg tar det nok lenger tid før den kommer. Ja,det er tiden fordet nå.
      Ha en fortsatt fin helg.

      Slett
  12. Aha, är det dags för nattfrost nu...Burr det vill vi inte ha ännu. Vi hade dock +2° en morgon i veckan. Hoppas det går bra för dina växter, den första frosten brukar väl inte vara så "hård".
    Så vackert vid älven.
    Ha det fint
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fare for at det blir det i natt. Nei, det må gjerne vente, men nå er plantene nede i kjelleren og der blir det ikke frost. Nei, og det er meldt om mildere vær etterpå. Men inn må de, og i dag var det fint vær.
      Ja, det er vakker nede ved elven.
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  13. Glorious colours and atmosphere, Marit!

    SvarSlett
  14. Du har mange eksotiske planter, og de skal selvfølgelig ind i kælderen når nattefrosten kommer, men et stort arbejde er det, ja.
    Det et flot med jeres vandingsanlæg, god ide når mange naboer kan gå sammen om investeringen.
    Jeg nyder dine høstbilleder fra elven.
    God søndag

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, der har jeg ikke noe valg. Hos deg i Danmark hadde de fleste klart seg ute, men ikke her. Mye arbeide, ja!
      Ja, det fungerer veldig fint. Tusen takk!

      God søndag til deg også!

      Slett
  15. Vad fint ni bor vid den stora älven. Så vackert med vattnet som flyter fram bland de skogsklädda kullarna. Förstår att ni är glada för ledningarna som gör att ni kan ta tillvara på älvens vatten till trädgårdarna i grannskapet. Vi har också, inte älvvatten men sjövatten, och det har jag också varit så otroligt glad för de båda somrar som varit. Annars hade det, som du skriver, varit torrt som i öknen. 20 kamelior. Wow.
    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er vakkert der ved elven. Vanner utrolig viktig når en har en stor hage. Hvordan fungerer det med sjøvann? Må dere avsalte det?
      Ja, det er mange planter :)
      Klem, Marit

      Slett
    2. Nej då, vi behöver inte avsalta. Vårt sjövatten kommer från Vänern så vi har en stor och utmärkt vattenkälla att hämta från. Det går ledningar från Vänern till nästan alla trädgårdar i området där vi bor. Otroligt värdefullt!
      Kram Anna-Karin

      Slett
    3. Så bra da! Ja, sånne vanningsanlegg er verdifulle.
      Klem, Marit

      Slett
  16. Snart frostnetter altså ? Tida går så fort...
    God søndag til deg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her fikk vi første frost nå i natt. Tiden går fort, ja...
      God søndag til deg også.
      Klem

      Slett
  17. Flotte høstbilder og trivelig med besøk! Cordyline: Jeg kjøpte en i vår og den kom aldri ut av stua. Men oppbevarer du dine mørkt eller lyst?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, alltid hyggelig med besøk. Jeg har mine lyst og kjølig i kjelleren. Jeg gir de lite vann om vinteren.

      Slett
  18. I love the scenery of the forest and the lake, with beavers!
    Water is very important when it does not rain.
    Good week!

    SvarSlett
  19. Thank you, Tania! Yes, it's true.

    Have a nice week you too!

    SvarSlett
  20. Det samme sker for mig, altså at jeg falder for frostfølsomme planter, og hvor er det dog besværligt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn har vi det mange av oss.
      Det er besværlig, ja, men vi vet om det når vi skaffer oss disse plantene.
      I fjor plantet jeg ut en av de jeg hadde i kjelleren, men det hjalp ikke mye for i år kjøpte jeg alle disse hortensia som jeg nå har i kjelleren :)

      Slett
  21. Hej Marit!
    Det enda jag behöver ta in är dahliorna, och de står och blommar fortfarande. Det har varit regniga grå dagar, så trädgården har fått klara sig själv. Vilken fantastisk natur du har nära dig.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det var jo ikke så mye, men de må jo inn de også. Vi har hatt et veldig fint vær i det siste. Ja, jeg er veldig heldig som har det.

      Ha en fin uke du også.

      Slett
  22. Vilka härliga höstbilder du bjuder på Marit! Hösten har kommit långt i år tycker jag. Dom hotade med nattfrost här också så jag ställde in alla mina växter i lördags. Men vi klarade oss. Det kom regn och storm istället. Men så många växter du har som ska vinterförvaras. Har du hela 12 camellior! Jag tycker det är svårt att få plats med mina fyra :)

    Hoppas ni klarade nattfrosten. Har inte läst ditt nästa inlägg ännu men ska strax. Då får jag kanske svar.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Ja, høsten kom plutselig veldig hurtig. Men det ervel sånn det er hvert år? :)
      Så godt at du fikk inn dine. Ja, med stort og smått har jeg det. Det gikk bra med nattefrosten, for alle plantene kom inn i tide.

      Klem, Marit

      Slett
  23. Härligt att du också fick njuta av fint väder! Här kom frosten som en 'surpris' och det var ren tur att jag var tidig för rutorna behövde skrapas en morron förra veckan. Men nu är jag ikapp och frosten har bara kommit tillbaka en gång. Nu ska fuchsiorna in sen så är det ingen panik :)

    Underbart vackra höstbilder :) Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,vi har hatt flott vær i det siste, men ikke i dag. I dag er det 2,5 grader og regn, så snø og sludd er nok ikke veldig langt unna. Du må få inn de som ikke tåler å fryse!

      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...