mandag 30. oktober 2017

Navn på heuchera, og fortsatt blomstring...

For noen uker siden kjøpte jeg noen heuchera, og den ene hadde ikke noen navnelapp. Jeg fant et navn på et firma på plastpotten de sto i, og jeg tenkte at jeg kunne jo sende de en mail og spørre om de visste det. Jeg fikk svar dagen etter og den heter altså...

...'Silver Gumdrop'

Her er den plantet ut...

...sammen med de to andre sortene som også hadde grå blader. De er egentlig plantet ut på en midlertidig plass, og så får jeg se til neste år om jeg flytter de.

Disse bildene tok jeg for to dager siden, og det var så fint vær da. I natt var det - 2,5 grader, og nå er det det samme temperatur. 

Denne variegerte kaprifolen  har fortsatt bladene på.


Sedumene blomstrer fortsatt :)

38 kommentarer:

  1. Hei Marit!

    Så flott at du fikk navnet da:) Fint å få svar når en spør.
    Sedumene blomster til meg også enda, men vi har bare hatt bittelitt frost for en stund siden, og nå høljer regnet ned.

    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Ja, det synes jeg også, og flott å få svar med en gang.
      Her er det frost nå i kveld,men det skal bli mildere igjen.

      Ha en fin kveld du også :)

      Slett
  2. Så bra! Jeg blir (litt) tussete av å ikke vite navnet...
    Nydelig var den også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, for sånn er jeg også. Rene tvangstanken ;)
      Det er den virkelig.

      Slett
  3. Hei Marit

    Så var det ikke fra Terra Nova, din silver Gundrop - alletiders at der også er andre der laver spændende kryds!
    Jeg frygter også det bliver frost her inat - klart, koldt og stille vejr er det...

    Vi får se!

    Ha en dejlig ny uge


    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Nei, det var visst ikke det. Det er veldig bra at det også er flere som driver med krysninger!

      Ja, hvis det er klart og stille kan det nok bli frost hos deg også. Får håpe du ikke har noen planter som må inn da ;)

      Ha en deilig ny uke

      Slett
  4. Hej Marit
    Det var et fint navn til din Heuchera silver Gundrop, planten er også fin, den kendte jeg ikke.
    Mon ikke det varer lidt endnu, inden vi får frost her, det håber jeg, De sarte rhodoer er kommet ind i pavillionen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det var veldig fint. Nei, ikke jeg heller, for den har jeg ikke sett før. Det er jo bra at du har fått inn dine sarte rhodoer. Det er fint å ha et sted å sette de. Kjelleren min er stapp full av sarte planter :)
      Klem

      Slett
  5. De nye Heuchera du har kjøpt er veldig fine blant alt grønt. Jeg har aldri hatt annet enn grønne varianter, men har kjøpt tre ulike i sommer.
    Ha En fin tirsdag.
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fått dilla på disse heuchera, men har bare en grønn. Det finnes så mange fine nye varianter av denå.
      Ha en fin tirsdag du også.

      Slett
  6. Härligt att du fick fram namnet :) Ja än finns det en hel del att se på därute. Det blev en skön dag ute igår med mestadels sol. Men inatt har det säkert varit frost igen. Men det lär va mer mildväder på väg.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Mildvær på gang her også. Det er veldig fint å få noen gode dager ute nå.

      Klem, Marit

      Slett
  7. Dine heuchera er dekorative i solen sammen med acerbladene.

    SvarSlett
  8. Jättesnygg Heuchera, bra att du fick veta namnet också. Ljuvligt med fortsatt blomning i trädgården. Här var det -1° i natt, nu +2. Men det är bistert och kallt även att temperaturen är på +.
    Ha en fin dag
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det synes jeg også. Det er veldig lite som blomstrer nå, men det er jo herlig å se de siste blomstene. Surt og kaldt her også i dag, men nå kommer solen :)
      Ha en fin dag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Kjekt å få navn på planter, det var god servis fra firmaet. Sedumen er en takknemlig plante som blomstrer lenge om høsten.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det, og sånn service er det ikke alle som gir. Det er den så absolutt.

      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  10. Hej Marit!
    Det var en fin Heuchera, de är så användbara, har tidigare mest haft de mörkbladiga, men i år har jag skaffat fler i olika färger. Det har blivit kyligare, vi har haft blåsigt i några dagar, men idag är det lugnt.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er de, og nå finnes de jo i så mange fine farger så det er mange å velge i. Så vidt under 0 grader her nå, og nå kommer solen. Blir nok en fin dag idag :)
      Ha det godt!

      Slett
  11. Hello, the silver gumdrop is pretty. Lovely leaves. The sedum is a pretty color and plant. Happy Tuesday, enjoy your day!

    SvarSlett
  12. Hei Marit.
    Flott heuchera. Det var bra service. Jeg har også anskaffet meg flere i år. Sedum blomstrer villig nå om høsten. Her er det opphold, men overskyet og kaldt. Forrige natt hadde vi minus her også. fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det var veldig bra service. Det har jeg også, og flere blir det her hvert år. Ja, de blomstrer villig på høsten. Kaldt her også.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  13. Det kan jo hende de trives veldig godt på den midlertidige plassen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er åpen for den muligheten :)

      Slett
  14. Lindas imagens outonais. Feliz semana. cumprimentos.

    SvarSlett
  15. There is still color in the garden. Beautiful plants!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, there are some few plants left with colors. I love them!
      Thank you!

      Slett
  16. Kjekt med navn på plantene. Her er det vindfullt og regn i dag, vi har ikke hatt frost ennå. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Her er det helt vindstille og mildt.
      Ha en fin dag.

      Slett
  17. Ser höstlik, men soligt ut.
    Vilken skillnad från norr till söder i Europa.
    Helgdag här i Spanien idag och solen skiner.
    Önskar dej en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, akkurat da var det sol og fint vær. I dag er det mildt og grått. Det høres deilig ut!
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  18. Framleis fine blikkfang i hagen din ser eg.

    Onsdagsklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen få er det fortsatt, men nå er det meste brunt.
      Onsdagsklem!

      Slett
  19. Så bra att du fått reda på namnet Marit. Ett vackert namn på en vacker växt. Bladen är så vackra. Hoppas nu att den kommer att trivas och klara vintern bra.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, Anita! De er så vakre, og jeg angrer bare på at jeg ikke kjøpte flere av de. Ja, det håper jeg også på.

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...