fredag 13. oktober 2017

Høstpremiere...

Endelig var det klart for Blommig fredag igjen! Det ble plutselig litt stille på bloggen her, for nå er hagesesongen omtrent over. Da er det lett å bli litt tom for hva en skal skrive om, så Blommig fredag var den lille vitamininnsprøytningen jeg behøvde :)

Sesongen er ikke helt over, for jeg klarte å få sendt en bestilling på noen få planter her om dagen ;) De er rett rundt hjørnet, men de skriver jeg om en annen dag.

Hagen er i ferd med å skifte farge fra grønt til gult og rødt nå, og det var frost igjen i natt. Jeg har en ekkel følelse at det blir en lang og kald vinter. Jeg håper at jeg tar feil!

Starter forsiktig opp med et bilde i dag, og det er i grunnen en flott blomst/staude som jeg kjøpte i august. Hvem hadde trodd at den ville få bo her? Ikke jeg i alle fall ;)
Nå er den omtrent den eneste som blomstrer i det store staudebedet. Jeg er veldig glad for at den gjør det nå!

God helg!

Rudbeckia fulgida 'Goldsturm'

Se flere premierer her!

42 kommentarer:

  1. Senhøsten er en stillere tid i hagen. Vakker Rudbeckia som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er jo det. Tusen takk!

      Ha en fin fredag du også!

      Slett
  2. Det glæder mig sådan, at du har fået øjnene op for, at gule blomster også har noget at byde på. Det udvider haveoplevelsen ganske meget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg nok, og jeg tenkte faktisk på deg når jeg skrev om det i dag :)
      Det gjør jo det, og det er uansett hyggelig med noe som blomstrer så sent her. Den lyser så fint opp der den står.

      Slett
  3. Always nice to get a surprise from Mother Nature, Marit.
    Beautiful picture. Wish you a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true, Jan. Thank you!
      I wish you too a nice weekend.

      Slett
  4. Hei Marit.
    Moro å se at du har plantet gult i hagen. Den fargen har litt å by på den også. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, det er jo litt morsomt. Det har den absolutt!
      God helg til deg også.

      Slett
  5. Hello, pretty blooms. We have some of these Black-eyed Susans growing in our yard too. Happy Friday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, it's a well known perennial. They are very pretty.
      Hava a nice weekend!

      Slett
  6. Har du haft så mycket frost redan, då är man verkligen tacksam för att det finns blommor som orkar.
    Nu ser vi fram emot alla inspirerande inlägg som Blommig fredag medför.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, plutselig så ble det kaldt med frost her. Bare et par grader, men nok til at det var is på dammen. Ja, det gjør vi!
      God helg!

      Slett
  7. Härligt med gula blommor och andra klara färger nu på hösten.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det er jo så mye fint å se på av farger akkurat nå.

      Slett
  8. Hej Marit!
    Höstens färger är fina, och idag hade vi en helt fantastisk solig dag. Det var på tiden efter en hel veckas regn.
    Härliga gula blommor.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er de. Så herlig da! Ja, det er herlig med noe som lyser opp nå.
      God helg!

      Slett
  9. En fin høststaude, det!
    Ja, vi trenger inspirasjon nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så fin nå.
      Det skal jeg love deg vi trenger, for nå begynner en virkelig å merke at det er høst.

      Slett
  10. Beautiful sunflowers, Marit! :)

    SvarSlett
  11. Roligt att ni som är med i Blommig fredag drar igång igen. Ni har alltid nya, ofta lite ovanliga och alltid väldigt trevliga teman kring det här med trädgårdslivet.

    'Goldsturm' är härlig. Så den blommar och lyser upp nu om hösten. Underbar!

    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og det er også veldig hyggelig å være med.

      Ja, den lyser virkelig opp nå! :)

      Klem, Marit

      Slett
  12. Hej Marit
    Ja når der kun er den samme, bliver man glad for den. Gule blomster lyser op på en grå dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er helt sikkert. Den lyser så fint opp nå i gråværet. Her regner det igjen...
      Klem

      Slett
  13. Nydelig bilde!
    Av og til har jeg lurt på om det er planter med gule blomster som tåler kulde best. Det er i alle fall mange av dem fritt i naturen både vår og høst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, jeg har tenkt akkurat det samme selv. Hestehov, løvetann, smørblomst osv. klarer seg veldig godt i naturen :)

      Slett
  14. Hei Marit

    Forsigtigt men godt - Nu lover de "indian summer" her - mon ikke du også får lidt derop?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er greit å ta det litt rolig nå, for her har hagen nesten gått i dvale (sammen med meg) :)

      Ja, det gjør de her også. 13 grader i morgen og 15 på mandag. Ikke dårlig det til å være i oktober!

      Ha en deilig weekend

      Slett
  15. Hello Marit. The yellow flowers are pretty cheer up the days.
    Happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania,

      Thank you! Yes, they do :)
      Happy Weekend to you too!

      Slett
  16. Så fin den nye Rudbeckia er hos deg. Jeg har en gul solhatt, vet ikke navn, som fortsatt blomstrer. Så langt ut på høsten, er det fint med alt som blomstrer uansett farge. Jeg er nok også en av de som ikke har så mye gult (ønsker meg egentlig en rosa solhatt).
    Ha en fin helg Marit!
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er flotte disse sene blomstene som holder ut så lenge. Det finnes flere rosa solhatter. Jeg har fire forskjellige tror jeg. De er jeg aller mest glad i :)
      God helg til deg også, Turid!

      Slett
  17. Hej Marit!

    Jag har väl aldrig uppskattat `Goldsturm´ egentligen, den var en tidig plantering jag gjorde på den tiden när jag bara planterade utan att reflektera vad jag vill åstadkomma. Men jag kan ändra mig och jag måste säga att med åren, och speciellt i år uppskattar jag denna senblommande rudbeckia - den är ju fin!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, sånn har jeg også hatt det, men det er godt at enendrer seg. Nå setter jeg stor pris på den :)
      Ja, den er jo veldig fin.

      Klem!

      Slett
  18. Som glada solar! Ser underbara ut!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de ligner på det!

      Ha der godt!
      Klem, Marit

      Slett
  19. Mmm... jag fick så'na guldgula Rudbeckior för några år sedan och de är verkligen vitaminkickar där de står nu. Blommar länge och mycket dessutom. Så gult har blivit populärt hos mig :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig fine, og dekorative med det svarte i midten. De gjør jo det. Det har det begynt å bli her også :)

      Klem, Marit

      Slett
  20. Vakker plante som trives hos deg. Man vet aldri sikkert dette med kulden og når den kommer, men vi får håpe vinteren ikke blir så lang som du frykter. Nyt høsten. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det er helt sikkert,og vi får håpe på det beste. Ha en fin høst du også!

      Slett
  21. Hösten är vacker och det är trevligt med de få växter som behagar blomma! Jag såg en maskros blomma idag...blev nästan lite glad...haha...

    //TrädgårdsTankar - Lillianna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! De er en jo normalt ikke så glad for å se, men akkurat nå er alt velkomment :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...