onsdag 18. oktober 2017

Nye heuchera og en lys idė...

I dag  kom jeg over tre nye Heuchera, og de måtte bare bli med hjem. Egentlig litt like, men likevel forskjellige.

'Spellbound' har helt lyse sølvfargede blader.

'Glitter' som er litt mer sølvskimrende og det er sikkert derfor den heter det ;)

Denne hadde dessverre ikke noe navn, men den er lys grå den også. Men de nye bladene er grønne som også sees på bildet. Det har ikke de to andre. Noen som har forslag til hva den kan hete?

I går når jeg plantet de så jeg plutselig navnet på pottene på de som solgte de, og da sendte jeg mail til de. Fikk svar i dag, og den heter 'Silver Gumdrop'. Da vet jeg det :)

På mandag da jeg fikk plantet Dicentra knollene begynte jeg like så godt å dekke cyclamen plantene mine. Kanskje for tidlig, kanskje ikke... Det skal først bli nattefrost i natt, og så skal det regne veldig mye helt frem til tirsdag. Løvet som jeg dekket med først er helt tørt, og de isolerer jo bedre enn vått løv vil jeg tro.

 Jeg vil jo så gjerne at de skal overleve her, og heller for tidlig enn for sent med dekking. Jeg begynte først med å samle alle typer blader/løv som hadde falt ned på bakken. Ikke å rake de i sammen nei, men å håndplukke de for det er grus/singel der de hadde falt.  Jeg tenkte i mitt stille sinn at det er jo bare en hagegal/hagenørd/hagetokig som kan finne på noe sånt, men sånn er det bare :)
Vi har skog rund på alle kanter her av 5-6 forskjellige løvfellende trær her, så det er nok å ta fra.  Jeg hadde vurdert å hente granbar/granris til å legge oppå der igjen, men så fikk jeg plutselig en annen idé. Irisblader har jeg i store mengder, og tenkte at de måtte det jo gå an å bruke.

Løvet skimtes under irisbladene. Greit å bruke noe som er rett i nærheten og som dekker godt. De gir også litt tyngde så ikke alt blåser bort...
Plutselig ser jeg også noe annet jeg også kunne bruke....

Nemlig blader fra Rodgersia som nettopp hadde blitt ødelagt av frost. De tåler jo ikke en natt med frost før de er ødelagt, så de sto der som store skrukkete lommetørkler. De ble klippet ned, og lagt opp på irisbladene igjen. Nå burde de vel være godt  nok dekket!

40 kommentarer:

  1. Hello, love the pretty leaves. The Heuchera is a lovely plant. Happy Wednesday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Me too! Yes, they are very lovely.
      Happy Wednesday!

      Slett
  2. Hei Marit

    Kunne det være 'Cinnabar Silver' den flotte Heuchera? De 2 andre er Rerra Nova sagere så det er den tredie nok også:)

    Super god idé med at bruge haveaffald som bunddække, specielt når det bliver så koldt at sneglene ikke søger ly i det!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo godt mulig at det er den. Det er så vanskelig å si, men når jeg ser på bilder av den er flere av bladene litt rødlige/rosa. Den min har ikke det. Jeg kan sikkert ikke vite det sikkert før til de vil blomstre. Da er det enklere å fastsette hvem det er. Terra Nova har mange flotte heuchera!

      Ja,jeg håper jo at de holder seg borte. Får vi masse barfrost dør de.

      Ha en deilig aften

      Slett
  3. Så må vi håbe, det ikke var for tidligt, du dækkede til. Jeg har ingen erfaring i det, jeg krydser fingre for, at det går godt.
    Flotte Heuchera du har købt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lov å håpe på det.
      Tusen takk!
      Klem

      Slett
  4. Heuchera kan jeg ikke få mange nok av:) Likte veldig godt den første.
    Lurt å legge løv og avklipp som dekke, jeg raker alt løvet opp i bedene, men det er jo også et godt sted for sneglene å overvintre.
    Flott dag vi har hatt idag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert! Det gjorde jeg også, og angrer bare på at jeg ikke kjøpte flere. Her er det ikke så mye snegler, så jeg håper at det går bra.
      Ja, kjempefint vær i dag! :)

      Slett
  5. Hei Marit.
    Heuchera er også blitt en favoritt hos meg. Flotte planter. Når det gjelder å dekke til kan en bruke mye. Irisblad var ikke dumt. Her blåser det så mye at jeg bruker mye granbar på toppen. Det hender det blåser avsted det også. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, det er sånn meg også. Granbar gir jo mye mer tyngde, og det er jo smart å bruke det hos deg. Her blåser det ikke så mye som hos deg. Fin kveld til deg også.

      Slett
  6. Havenørd, JA! Men du lever jo godt med det, så bare bliv ved.
    Jeg er sikker på planterne har det virkelig godt i din have.

    God arbejdslyst!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det erhelt sikkert at jeg er, men jeg trives godt med det, ja. Jeg håper jo at de har det godt her :)
      Tusen takk!

      Slett
  7. Hei Marit!
    Jeg tror dessverre ikke at blader beskytter mot frost og tele. Hvis du ser etter, vil ofte frosten sitte lengre igjen under blader enn der hvor sola tar. Det blader, granbar vil beskytte, er for tidlig

    spiring om våren. Og det gir risiko for at de stryker med i kalde netter om våren. Å beskytte dem mot vind/nordavind reduserer kuldegradene.
    Du er en planteelsker som elsker å prøve. Det synes jeg er innmari spennende.
    Det hadde vært kjempefint om jeg tar feil.

    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, du kan nok ha rett i det, men jeg prøver likevel :)
      Jeg elsker å prøve ut ting ja, for hvis jeg ikke prøver dør de uansett. Å få sånne småtterier til å overleve inne i en kjeller er dødfødt. Jeg tar livet av vanlige alpefioler så de er jeg ikke gode til å få til. Så de får prøve å klare seg utendørs.
      Du får nok vite om de klarte seg :)

      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Hei Marit!

    Jeg har ikke så mye greie på Heuchera, men kanskje det kan være en Stainless Steel? Fint bladverk på dem iallefall:)

    Jeg dekker ingenting i min hage, men så har jeg stort sett bare planter som er litt røffe(håper jeg da,)
    Har litt trua på god drenering, så ikke vann blir stående i jorden. Håper det går bra med dine denne vinteren.

    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Jeg har også kikket på den, men det er bortimot umulig å fastsette uten å ha sett blomstene på den. Det finnes flere sølvfargede heuchera, og de er veldig like også.

      Nei, det pleier ikke jeg å gjøre heller, men disse små cyclamen er alt annet en hardføre. Så de blir unntaket av regelen. God drenering er viktig ja, og de er plantet i en svak helling. Så det kan bli spennende å se til neste vår. Stabilt snødekke hjelper også, men i de siste vintrene har vi knapt hatt snø.
      Tusen takk!

      Ha en fin kveld :)

      Slett
  9. Sikke nogle fine heuchera.
    Tror egentlig jeg har købt ¨Spellbound¨en gang....kan være det er en af dem jeg ikke har navneskilt på...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den har sikkert vært i salg flere steder, for jeg kjøpte den i Sverige i går.

      Slett
  10. Vackra Heuchera :) Fotade några av mina häromdagen och jag vet de är olika men när etiketterna är borta så är det omöjligt att skilja de åt.

    Täckningen låter vettig och jag gissar att för tidigt är bättre än för sent. Men kolla bara så det inte blir för tätt och mögel under. Det har jag själv erfarit när jag var väldigt redig en gång :) Jag krattade ihop tallbarr och slängde på häromdagen.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Jeg fant de i går i Strömstad, og måtte bare kjøpe de. De er nesten umulig å finne ut av uten navneskilt, ja.

      Jeg håper jo det, og her er det -2 grader akkurat nå. Så heller for tidlig enn for sent. Jeg har tenkt på det ja, og det er heller ikke bra. Det er mye en må passe på! :)

      Klem, Marit

      Slett
  11. Det var vakre blader på dine nye Heuechera. Det er sikkert lurt å dekke sarte planter før vinteren kommer.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de bladene er så fine. Jeg tror det er lurt, ja.

      Ha en fin torsdag!

      Slett
  12. Hej Marit!
    Fina nya Alunrot, det är svårt med namnen ibland, då det finns många som är ganska lika. Dina silvriga har jag inte sett.
    Jag använder lönnblad för att täcka i rabatterna. Blir ett tjockt täcke av dem.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk! Ja, det er helt sikkert. Mange av de erveldig like ja, så det er vanskelig å skille de.
      Ja, det gjør jeg også.
      Ha det godt.

      Slett
  13. A beautiful creative solution Marit. It looks natural and fertilizes too, I think. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. I hope so, Jan. Leaves gives the soil fertilizing in the end.

      Slett
  14. Har helt snöat in på alunrot och 'Spellbound' faller även jag för! Vill ha!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine. Jeg vil også ha alle jeg ser :)

      Slett
  15. Vilka vackra heucheror. Jag tyckte speciellt om den översta, 'Spellbound'. Den ser så ren och vacker ut på något sätt. Svårt att förklara för 'Glitter' är ju snarlik.

    Smart att använda bladen som täckning. Vi hade vår första frost inatt. Imorse när jag gick upp var det minus 1,8 grader.

    Önskar dig en skön torsdag kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre, og jeg er så glad for at jeg fikk kjøpt de. Jeg likte også 'Spellbound' best, men det er jo ikke store forskjellen på de. Jeg bare ble helt betatt av den.

      Jeg håper det går fint, men nå er det meldt om veldig mye regn her helt frem til tirsdag. Vet ikke om det blir for tett under der. Vi hadde også -1,7 i dag tidlig.

      Ha en skjønn torsdags kveld du også, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Håndplukkede løv til dekke, det er luksus for planten skulle jeg tro :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vil jo tro det jeg også :)

      Slett
  17. Fin måde at afdække på :)
    Hvor er de flotte, de nye heuchera - jeg har også Spellbound -alene navnet er jo fantastisk.
    God aften :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Tusen takk! Ja, det er et flott navn på en vakker plante.
      God aften :)

      Slett
  18. It is good to cover the plants so that they do not suffer with frost. I also do it

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is a good thing to do. Really? I thougt you didn't need it in Spain.

      Slett
  19. Heuchera du har kjøpt er lekre, spennende farger i bedet.
    Men har du begynt å håndplukke løv til å dekke plantene med?? Har du fått litt ekstra god tid?
    Ønsker deg en fin helg Marit!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må si at jeg falt pladask for de. Jeg har i år laget et helt grått bed, og de kunne passe der. Men det finner jeg ut av til neste år. Ja, det var nok veldig optimistisk, men det gjalt bare akkurat de plantene ;)
      Ha en fin helg du også, Turid!

      Slett
  20. Då är det så mina Rodgersia kommer att se ut imorgon, antar jag. Det är nollgradigt här i Stockholm nu, strax före midnatt.
    Dina Heuchera är verkliga läckerbitar, så vackra. Nog är det en fantastisk växt, så tacksam och så varierande i färgen.
    Önskar dig en skön helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør nok dessverre det. De tåler minst frost av alle tror jeg. Ja, de er så vakre, og passer jo inn overalt i hagen.
      Ha en fin helg du også.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...