lørdag 14. oktober 2017

Overraskelse i vinduskarmen...

Som mange vet så er jeg veldig glad i alt som er variegert både ute og inne. For mange år siden hadde jeg dilla på stueplanten Clivia miniata, og det var selvsagt ikke den vanlige grønne. Jeg har sorter med både gule og hvite blomster, men det stoppet jo selvsagt der heller. Jeg hadde nemlig sett bilder av noen med stripede/variegerte blader. Leteaksjonen var i gang, og etter en lang tid fant jeg en dame som solgte frø i Kina. Frøene ble sendt, og etter lang tids venting kom de første spirene. Ikke alle overlevde, men noen planter klarte seg. Jeg har sådd de i forskjellige omganger, og den eldste er kanskje 7-8 år.

I går skulle jeg pusse vinduer her og måtte flytte på alle stueplantene foran det store vinduet i stua. Da ser jeg plutselig en knopp langt nede i bladene. Den har aldri blomstret for meg, så det var jo utrolig morsomt å oppdage den. Clivia for som regel en lang stilk når den får utvikle seg normalt, mens denne hadde åpenbart hastverk. Clivia pleier normalt å blomstre midt på vinteren etter en kjølig periode, men denne har stått i stekende sol i hele sommer, og har tørket mange ganger da det var så varmt her før i sommer. Da er hovedfokuset på hagen og ikke plantene inne. Så da får de lite med vann ;)
Noen ganger fremmer det åpenbart blomstring.

Her sees knoppen langt nede i bladene. Her ser bladene gule ut, men det er bare blitsen som gjør det sånn. De ser egentlig ut som bladet i bakgrunnen.

Dette er en av de andre jeg har sådd. Når en kjøper frø av variegerte planter har en ingen garanti for at de blir som opphavet, for de kan også bli helt grønne i bladene.
Denne liker jeg ekstra godt pga. den brede gule stripen i kanten. Den heter på latin Clivia miniata striata 'Variegata'

Denne er den minste, og den siste jeg sådde av de.   Som det sees her så får de eldste bladene hvite/gule striper for de er grønnere til å begynne med. 
Planten til venstre er en St.Paulia som jeg også har pga. bladene.  Stueplantene hjelper på abstinensene etter hagen om vinteren. Jeg skulle nok ha bodd i varmere strøk hvor det ikke er vinter...

Nå kommer solen her, og det skal etter yr sin spådom bli varmt i dag og kanskje opp mot 20 grader. Indian Summer kalles det når det blir så varmt i oktober.  Beklager at artikkelen  bare er på nynorsk (vi har to skriftspråk i Norge til orientering) for det er kanskje ikke så lett å forstå for svenske og danske lesere antar jeg. Aust betyr øst ;)

Vi får se om det blir så varmt, for det er 9 grader her akkurat nå. Det virker jo lovende. Ha en fin lørdag!

42 kommentarer:

  1. Du går hele vejen, når du bliver optaget af noget. Sikken en energi! Og hvor er det morsomt at se hvad der kommer ud af frø fra Kina. Må være meget spændende at vente på resultatet, navnlig når der så også kommer flotte blomster oven i.

    Det bliver vist en lang vinter hvis du allerede har abstinenser nu, men jeg tænker du klarer det.
    Rigtig god weekend!
    Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gjør det :) Det er mye spennende å få tak i av fra det store internettet, og det er jo morsomt når en lykkes med det en sår. Det tar mange år innen de blomstrer, men en driver ikke med dette hvis en har en god posjon med tålmodighet ;)

      Neida, abstinensene er ikke der enda, men jeg vet jo at de kommer. Ja, det går veldig fint.

      Riktig god weekend til deg også!

      Slett
  2. Kjempefin blomst på planta di.
    Du har grøne fingre både ute og inne :)

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det kommer nok noen bedre bilder av den bare stilken vokser seg lengre.
      Ja, det er nok mulig det, de er i alle fall svarte mange ganger :)

      God helg til deg også,

      Slett
  3. Wow, great post today, Marit. Two Golden Oldies!! Untill10 years ago we had a Clivia (green leaves/orange flowers) and just recently we lost our last Sankt Paulia. Your Clivia is super and the Sankt Paulia is very special with those green/white leaves. Top! I wish you a sunny weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! I think it's time for you to get some new flowers :)
      The St. Paulia I have grown from some small leaves. Yes, it's very special.
      I wish you too a great and sunny weekend too!

      Slett
  4. Hello, it is a beautiful plant and lovely colored leaves. The buds are awesome to see. Enjoy the Indian Summer weather. Happy weekend to you!
    PS, thank you so much for visiting and commenting on my blog.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, I will.
      Happy weekend to you too!

      Slett
  5. Så nydelig den er!
    Veldig hyggelig med sånne overraskelser :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det er helt sikkert :)

      Slett
  6. Wow, de var virkelig spesielle. Du må ha en god porsjon tålmodighet :-) Det er godt å ha noe å holde på med innendørs utover nå ja! Nyt de gode temperaturene! Her regner det ihvertfall ikke i dag og vi har hatt litt sol, så det har vært mulig å være ute.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan de trygt kalles :) Ja, det har jeg, for ellers hadde dette vært bortimot umulig å gjennomføre. Det er helt sikkert.
      Ja, det har vært sol og 14 grader i dag. Helt nydelig å være ute. Så bra!

      God helg!

      Slett
  7. Spennende planter du har inne også!!! Så fint at sola og varmen kommer hos dere. Her blåser det kraftig, pøseregner og vi har hatt torden og lyn svært så nært. Skal vist bli verre i morgen :-) Ha ei fin helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må ha noen av de inne også. Ja, i dag har det vært helt nydelig her. Huff da! Jeg leste at dere oppover kysten skulle få restene av en orkan, så det er sikkert noe sånt hos deg nå. Får håpe at det går bra!

      God helg!

      Slett
  8. Hei Marit

    Ja jeg tager også frø fra de potteplanter jeg har, hvis de blomstrer, min kaktus her er 1,5 meter høj og har aldrig blomstret:(
    Spændende med de helt nye egenskaber du har fået frem!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo spennende å ta egne frø av potteplanter. Det var en imponerende høyde! Håper at du kan få den til å blomstre. Kaktusblomster er alltid så vakre. Ja, det er morsomt å se hvordan de utvikler seg.

      Ha en deilig weekend

      Slett
  9. Men så läckra clivior du har. De skulle jag lätt kunna odla för bladens skull. Har varit ute hela da'n och tycker det har varit fantastiskt skönt. Men så himla varmt är det nog egentligen inte. Spelar inte så stor roll för mig jag förstår norskan :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er jo for bladenes skyld jeg dyrker de. Blomsterfargen er ikke min favorittfarge, men at den blomstrer er uansett en bonus :)

      Det har jeg også og det har vært 14 gader her og sol. Det spiller ingen rolle om det ikke ble 20 grader. I dag er vinterdagen i følge primstaven. Når jeg var liten var det ikke uvanlig at det var snø på denne dagen, så klima har endret seg mye og spesielt de siste 30 årene.
      Ja, du forstår veldig godt norsk :)

      Klem, Marit

      Slett
  10. Hei Marit, morsomt at du er så opptatt av inneplanter også. Din Clivia er jo veldig fin da.
    Håper du har hatt en flott dag i sol og varme. Hos oss har det virkelig vært strålende og varmt!
    Ha en fin søndag,
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid,

      Ja, jeg er veldig glad i inneplanter. Tusen takk!

      Det har vært veldig fint her i dag, og det var varmt og godt.
      Så bra at du også har hatt fint vær i dag.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  11. Hej Marit
    Flot stribet clivia. Min eneste clivia blomstrer på samme måde nede mellem bladene,
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk! Ja,de gjør det hvis de får vann for tidlig. De skal egentlig bare få litt vann mens stilken blir lengre.
      Klem

      Slett
  12. It is always meaningful to work with plants and flowers.

    SvarSlett
  13. Det var vakre Clivia som du har fått frem fra frø, kjekt når de blomstrer. Clivia er en favoritt her også, selv med grønne blad.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er gøy når de endelig blomstrer. De er fine de også, selv uten blomster. Jeg har noen av de også.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  14. Hvad stueplanter angår, er jeg ligesom stået af, men med jeres lange vinter kan jeg godt forstå, at de virker interessante. At du så får skabt en ny variant er vel prikken over i'et.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe med vår lange vinter som gjør at det blir et stort behov for stueplanter. Hos dere har dere omtrent to måneder lengre sesong enn her på vår og høst, og det er en stor forskjell. Ja, det er jo det :)

      Slett
  15. Hej Marit!
    Du lyckas bra med växter både inomhus och utomhus. Ännu trevligare då du sått dem själv. En mycket speciell St. Paulia.
    Har nog inte sett en sådan förut. Den är mycket dekorativ.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Jeg gjør i hvertfall det en gang i blandt. Ja, det er jo veldig gøy å få de til fra frø. Den er veldig spesiell, ja. Jeg kjøpte noen blader av en dame, så den har jeg også drevet frem selv :)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  16. Variegerade blad är verkligen fint. St.Paulian helt underbar. Och cliviorna också förstås. Vad spännande att skicka efter frö från Kina och sen få se plantorna växa upp och blomma. Har en clivia som jag vunnit på STA:s (Trädgårdsamatörerna i Sverige). Den har visserligen gröna blad men jag är otroligt nyfiken på hur blomman kommer att se ut.

    Du skriver så bra så nynorskan är inga problem. En del ord är svåra, men när jag ser dem i ett sammanhang brukar jag kunna förstå dem ändå. Tror jag i alla fall. Ibland kanske jag förstår fel och skriver något helt galet i mina kommentarer. Om så är så ber jag om ursäkt för det.

    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine synes jeg også. Tusen takk! Ja, det er spennende å få frø fra Kina, og så lykkes med de. Det er jo spennende å vente på at en clivia skal blomstre!

      Jeg har sikkert uttrykket meg dårlig,for jeg skriver ikke på nynorsk :)
      Det var nynorsk i artikkelen jeg linket til :)
      Jeg synes du forstår norsk veldig bra. Det er noen ganger vanskelig for meg å forstå svensk også, men jeg forstår det meste tror jeg :) Vi får hjelpe hverandre med språket, så tror jeg nok at det går bra!

      Du behøver ikke be om unnskyldning, for det er sånn for meg også noen ganger.

      Klem, Marit

      Slett
  17. Selvsagt ikke...
    Gratulerer med blomst!
    (Moro med overraskelser - også i vinduskarmen)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, selvsagt ikke...

      Tusen takk! Ja, det er jo det inne også :)

      Slett
  18. Var litt "hekta" på clivia for noe år siden, har nå bar et par stk. igjen og den ene kom også med blomst nedi,og hadde nok fått litt dårlig stell i sommer. Veldig fint med varigerte blader :-)
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lett å bli hekta på de. Dårlig stell om sommeren gir åpenbart blomst på høsten :)
      Ja, det er veldig fint.

      Ha en fin kveld.

      Slett
  19. Så kjekt med overraskelser. Her har det vært 14 grader i dag, håper vi også får litt av den indiske sommeren. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  20. Ja, det er veldig hyggelig. Det har det vært her også. Det var kjøligere tidligere i dag, men plutselig kom det en veggg av varme.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  21. Nej men åh så roligt Marit! Stort grattis. Det känns ju extra roligt då jag lagt ut ett inlägg om mina civiasådder och du kommenterade och vi pratade lite om dina fina med variegerade blad. Och att du trodde att den inte skulle blomma. Det här är nog startskottet ska du se. Nu kommer den nog att blomma nästa år också. Om du kan övervintra den lite svalt så tror jag den kommer att sätta knopp igen och få långa fina blomstjälkar också.

    Grattis igen och en fortsatt skön måndag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også, Anita! Ja, det er jo ikke lenge siden du skrev om dine clivia. Det er jo så gøy å få de til å blomstre. Denne har stått i stuen hele tiden, og om sommeren er det veldig varmt i det store vinduet. Den har sikkert fått litt for lite vann, så kanskje det er derfor den vil blomstre nå? Tørke kan også stimulere knoppsetting har jeg lest. Jeg synes bladene er så fine, så derfor har jeg ikke lyst til å sette den i kjelleren. Der vil den sikkert sette knopper mye bedre som du sier, men jeg har den mest pga.bladene. Men jeg skal sette ned noen av de andre jeg har og se om de vil blomstre :)

      Tusen takk!

      Ha en fortsatt fin mandag!

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...