onsdag 4. oktober 2017

Flere dekorative bladplanter...

Som jeg skrev om sist så er jeg veldig glad i bladplanter med flotte blader/mønstre. Sist skrev jeg om cyclamen og asarum. Men jeg har også mange andre her i hagen.


Som f.eks. Brunnera . De finnes i mange forskjellige sorter, men de aller fleste har vakre marmorerte blader.

En planteslekt som jeg har fått helt dilla på de siste årene er nettopp Heuchera. De finnes i så mange vakre farger og mønstre.

Jeg har kjøpt mange nye i år, men har også noen fra før som jeg vil vise nå.

'Berry Smoothie'

Denne vet jeg ikke helt sikkert  hva heter, men tror at jeg kan ha kjøpt den som 'Berry Smoothie' også for de ligner mye på hverandre.

'Encore'

Dette er den eldste og første jeg kjøpte, nemlig 'Palace Purple'

Denne kjøpte jeg også for mange år siden, og i sommer delte jeg den for første gang. 
Den heter 'Magic Color'. Den opprinnelige "gamle" står inne i en krok med mindre lys enn denne her.

Lys er en veldig viktig faktor, for dette er den samme som den over her.  Så egentlig bør jeg flytte den gamle også til et lysere sted. 

'Obsidian'

44 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Det har blivit många nya Heuchera i min trädgård också i år. De är okomplicerade växter, som verkar trivas bra oavsett var man planterar dem. Gillar att de finns i så många färger.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, de er jo så fine, og er enkle å få til. Ja, det eneste de ikke tåler er å stå for vått. Ja, det liker jeg også.
      Ha det godt.

      Slett
  2. Fine bilder av blader fra Brunnera og Heuchera som du har i hagen din.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  3. Ja, her kommer favorittene på rekke og rad!
    Kjøpte Brunnera 'Looking Glass' for mange år siden, og den er fortsatt den vakreste... Heuchera kommer og går litt, men det er lett å falle for nye farger og mønster som bare må prøves :) Sådde en mørk en gang, som stadig finnes rundt i hagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Jeg har også hatt den, men plutselig kom den ikke tilbake. De fleste klarer seg her hvis bare dreneringen er god. Jeg har også sådd noen som klarer seg fint.

      Slett
  4. Hei Marit. Flotte heuchera. En ny dille, også her hos meg. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, den er egentlig en gammel dille her, men i år har det blitt mange nye. Ha en fin dag.

      Slett
  5. Hej Marit
    Alle dine diller er skønne, jeg sympatiserer med de fleste.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, vi er ganske enige der :)
      Klem

      Slett
  6. Hello, I agree the foliage is beautiful. The berry smoothie is just lovely. Happy Wednesday, enjoy your day!

    SvarSlett
  7. Nice series, Marit.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  8. Hei Marit

    Alletiders med disse flotte Heuchera!
    Berry Smoothie er den eneste jeg har af disse:)

    Det er en fantastisk bladplante, men jeg er nu også glad for den elegante blomst!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de er en plante som er lett å like. Du må nok skaffe deg noen flere :)

      Ja, jeg liker også de veldig godt bare de ikke blir for høye. Noen av de blir omtrent en meter, og da blir det litt for mye av det gode ;)

      Ha en deilig aften

      Slett
  9. Så många vackra bladväxter! Har bara en sorts Brunnera, 'Jack Frost' men fler står högst på önskelistan! Och alunrot är oumbärlig i mina rabatter!
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er veldig fine disse brunnera. De kan en ikke klare seg uten! :)
      Ha det godt!

      Slett
  10. Very beautiful, I love the colours and patterns, Marit! :)

    SvarSlett
  11. Det er vigtigt i haven med flott bladverk, både dine brunnera og heuchera er så smukke. Jeg begyndte at samle på heuchera for nogle år siden og køber nye hver år. Jeg elsker de sjove navne de har, ofte fra mad verdenen.
    Er det nemt at dele dem?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Tusen takk! Det gjør jeg også. Ja, noen av navnene heter noe med mat :)
      Ja,jeg synes det,i alle fall de som jeg har hatt i noen år. De nye tør jeg ikke dele.

      Slett
  12. Og så holder de sig kønne rigtig længe😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er nettopp det de gjør :)

      Slett
  13. Hei Marit!

    Blader er jo så dekorative, så da gjør det ikke så mye at blomstene er litt anonyme på mange av plantene.
    Jeg var forresten på et gartneri i går, og der hadde de fått inn veldig mange Heucheraer, bl.annet noen aldeles nydelige til 300.- stk :(
    Som du skjønner så ble det med noen planter hjem, men ingen av disse, dessverre.

    Ha en fin fin dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Ja, det er sånn det er, og det gjør ikke noe når bladene er så vakre.

      300 kr stk? Det var da en syk pris! Det forstår jeg veldig godt. Der som jev kjøpte mine i sommer koster de mellom 50-100 kr. Det er stor forskjell på det og 300 kr...

      Ha en fin dag! :)

      Slett
  14. Så mange fine nyanser på Magic colour 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er en av mine store favoritter av de jeg har, for den skifter i nyanser på hvert blad :)

      Slett
  15. Jag njuter av alla dina vackra blad Marit. Heuchera älskar jag också men har så svårt att övervintra de med de vackraste bladen. Brunnera däremot trivs hos mig och jag har tre olika sorter. Två har marmorerade blad men en har nästan vita blad. Tack för fina bilder!

    Önskar dig en skön torsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre, Anita! Ja, mange av de tåler ikke våre vintre. Spesielt de med lyse gule og aprikosfargede blader bare dør her. Som f.eks. 'Caramel'
      Ja, de klarer seg stort sett her også.

      Ønsker deg en fin dag også!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Her var det mange vakre bladplanter,
    men den første fallt eg heilt for, kanskje fordi den er
    av dei sjeldnaste eg har sett.

    Gode oktoberdager frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er ny for meg også, og den er spesiell, ja.

      Takk, og det samme ønskes deg.

      Slett
  17. Jamenvisst! Alunrot, som den heter på svenska, är så vacker och så tacksam både i rabatt och i kruka! Tänk vilken mångfald i färger och mönster!
    Jag samlade ihop en del plantor som inte mådde så bra där de stod och satte dem runt min fontän, det ser ut att bli riktigt bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir den også kalt her, men de fleste bruker å si Heuchera. I rabatt har jeg prøvd den, men ikke i krukke. Tror nok det er for kaldt for de å overvintre i det her, men jeg har ikke prøvd det så jeg vet ikke om det går. Ja,de finnes i veldig mange farger og mønster. Så bra! :)

      Slett
  18. Your flowers and photos are beautiful. Greetings from Slovenia, Nadja

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadja! Greetings from Norway

      Slett
  19. Hej Marit!

    Jag är helt överens med dig Heuchera är alla odlingsvärda och amerikanarna spottar ut nya sorter varje år så nog kommer det att finnas Heuchera att upptäcka och plantera i framtiden.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, de produserer nye sorter hele tiden, og det er jo bra for oss :)

      Klem!

      Slett
  20. Hvilk vakre høstfargene... hilsen til deg.
    God kveld... super fredag... deilig helgen - jeg ønsker deg.
    Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Jeg ønsker deg også en fin helg!

      Slett
  21. Håller med om att Brunnera och Heuchera är väldigt fina och odlingsvärda. Brunnera tål dessutom ganska torrt läge om det inte är för varmt.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de absolutt. Ja, mine står ganske tørt, og det ser ut som de trives godt.

      Slett
  22. Fina bladväxter du lyfter fram :) Jag kan bara hålla med... ..båda släktena innehåller riktiga favoriter. Igår satte jag en 'Lime Marmalade' igen. Ska ge den en chans till så får vi se...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo det :)
      Bladplanter er så fine. Den har jeg hatt, og den overlevde ikke her. Får håpe at din klarer seg.

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...