søndag 29. oktober 2017

Siste innspurt...

I går var en fantastisk dag med sol og 11 grader som høyeste temperatur. Varm vind ga meg en følelse  av at det fortsatt var sommer. Det er jo bare en illusjon, for i natt ble klokken skrudd tilbake til vintertid.

 Jeg fikk plantet orkideéne midlertidig, og har flyttet jordbærplantene i potter inn i drivhuset. Alle vannslanger er tømt og vanningsanlegget er koblet fra. Kort og godt er det meste klart for vinteren :)

På min runde i hagen fant jeg noen trær og busker som fortsatt hadde løv med høstfarger på.

Rhododendron obtusum 'Little Red' (japansk azalea) som hadde røde blader i vår når jeg kjøpte den, og det har den faktisk nå også.
Denne liker jeg veldig godt, og hadde ikke bestilt den en gang. Et lykkelig kjøp! :)
Det sto i omtale om den som delvis løvfellende. Noen som vet om den feller bladene? De sitter i alle fall på enn så lenge.

Hengeblodbøk / Fagus sylvatica 'Purpurea Pendula'

Dette bildet tok jeg gjennom bladene bakfra. Det var et utrolig flott lys  på planten akkurat da. Parykkbusk / Cotinus coggygria

46 kommentarer:

  1. Skönt att ni också hade sol :) Jag gjorde en vandring på 13 km och lunchen intog vi på en bergstopp med drygt 20 soliga grader på näsan. Det är helt otroligt väder just nu :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har faktisk vært sol i dag også, men noe mer kjølig og vind i dag. Oi, du er virkelig sprek! 13 km er langt. 20 grader er veldig varmt så sent som nå!

      Klem, Marit

      Slett
  2. Amazing autumn colors. Nice to see that you are having sunny days.

    Mersad
    Mersad Donko Photography

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are pretty. I'm very glad for the sun lately.

      Slett
  3. Finværet gir oss noen flotte fargeopplevelser nå.
    Parykkbusk har jeg ikke hørt om før, men fantastiske farger. Blir den stor? vært morsomt og sett bilde av hele busken.
    Hengeblodbøk kan vel bli et stort tre?
    Vi har noen utrolig flotte, varme og solfylte dager - og det er bare en måned til vi tar fram adventspynten!
    Ha en fin søndag!
    Turid
    Har du kort vei til Hageland slik at du lett kan stikke innom å se hva de har?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så herlig å se de siste fargene før de forsvinner. Den blir ikke så stor her, for den er H3 i herdighet.
      Hengeblodbøk kan bli store trær ja, men dette er toppet, så det virker ikke som det vokser i høyden.
      Ja, disse flotte varme dagene er gull verdt.
      Ja, altfor kort vei, for det tar kun 5 minutter med bil. Jeg prøver å holde meg unna ;)
      Ha en fin søndag, Turid!

      Slett
  4. Hei Marit

    Der er stormen ved at lægge sig - det kan blive koldt om natten nu, du har vel nattefrost?
    Din Rhododendron obtusum er vist ikke en rigtig art? Spændende om den beholder løvet!
    Flotte parykblade:)

    Ha en dejlig søndag i solen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Det var jo godt å høre! Her blåser det litt mer i dag, og vinden kjennes kaldt ut. Jeg har ikke hatt nattefrost på mange dager, men det kan se ut som det kommer i neste uke.
      Nei, jeg vet egentlig ikke noe om den. Jeg googlet og fant ut at det måtte være den, for på lappen så står det kun rhododendron og sortsnavnet. Ja, det blir spennende med alle de jeg kjøpte i vår om de vil trives her i vinter.
      Ja,de er veldig fine.

      Ha en deilig dag i solen du også

      Slett
  5. I dag har vi strålande sol och klarblå himmel. Härligt. Skönt att du fått vinterfixat i trädgården.
    Fina färger fortsatt i din trädgård.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det her også, men det er mye kjøligere i dag. Ja, det er helt sikkert.
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  6. Nu er du og haven vist 100% vinterklar. Dejlige farveindslag du viser fra en solskinsdag.

    SvarSlett
  7. Så flotte høstbilder, det er ganske vemodig å avslutte sesongen, men samtidig går tankene mot neste sesong. Jeg har endelig hatt en liten økt i hagen i dag, ellers nyter jeg at jeg ikke må noe som helst denne helgen. Ha en fin avslutning på oktober, Marit. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det er vemodig, for sommeren går alltid så fort.
      Ha en fin ny uke, Anne-Kristin!
      Klem, Marit

      Slett
  8. The colors of fall are great. Well done Marit, nice pictures.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  9. Jeg leste meg litt bakover i innleggene dine siden jeg ikke har vært aktiv på ei stund.
    Jeg har også satt innstillingen sånn at alle kan kommentere. Det har nå gått greit i mange måneder. Men før det, i flere å,r måtte jeg ha innstilt på "kun registrerte brukere".

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en må bare se det an. Heldigvis går det an å endre på.

      Slett
  10. Hello, the fall colors are pretty. We enjoyed a nice warm day yesterday but we have rain today. Happy Sunday, enjoy your day and new week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, they are. So nice that you too had a warm day yesterday. Today it's more chilly.
      Happy Sunday, and enjoy your new week ahead.

      Slett
  11. 'Little Red' faller jag för förstås! Måste kolla upp den.
    Hoppas du kan ta lite paus nu under helgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin, så det forstår jeg godt.
      Jeg har tatt det med ro i hele helgen :)

      Slett
  12. Billeder bliver så smukke, når solens lave stråler rammer motiverne som f.eks. parykbusken. Men vi mennesker retter os også op og bliver varme og glade - og dermed smukke, når solen skinner på os.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør jo det. Det er veldig sant :)

      Slett
  13. Hej Marit
    Smukke billeder, flot billede af parykbusken i modlys.
    Jeg tror bladene på Little Red bliver siddende det meste af vinteren, hvis det bliver hård vinter, taber den nok bladene sidst på vinteren, det er mit bud, men vi får se.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk! Ja, du har nok rett i det, og det finner jeg ut i løpet av vinteren om de faller av eller ikke.
      Klem

      Slett
  14. Hei Marit.
    Flotte bilder. Vi har også sol. Her har det stormet, men vinden er i ferd med å legge seg. Flott bilde med parykkbusken. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det var nok sol mange steder i dag. Det har blåst en iskald vind her også. Tusen takk!
      Ha en fin kveld.

      Slett
  15. Åh så dejlige høstbilleder.
    Det lyder til at du er klar til vinter med hvad skal gøres i haven, det er vi ikke helt endnu.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Her kommer vinteren mye tidligere enn i Danmark, så her må en bare være klar når den kommer.

      Slett
  16. Ja, nå kan vinteren komme når som helst, så godt å være rede. Så nydelig det siste bildet var. Varmt og vakkert gull du har fotografert der. Jeg likte ikke å skru klokken en time tilbake i natt. Mørkt kl 17 jo:(

    God ny uke Marit.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt å være klar. Tusen takk!
      Ikke jeg heller. Sommertiden kunne vært hele tiden. Den timen er mer verdt om ettermiddagen. Ja, det er jo så tidlig :(

      God ny uke til deg også, Jannicke!

      Slett
  17. Flotte høstbilder! Bøk kunne jeg tenkt meg, men som hekk. Men, den vokser så sakte, at jeg neppe rekker å oppleve den som hekk om jeg planter en,)
    Her har det fjonet i dag, men lenger opp er det snø. Kanskje det fryser på i natt.
    Ha en fin ny uke, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de vokser relativt sakte. Jeg har 5 ulike bøker her, og alle har samme trege vekst. Da måtte du i såfall kjøpt store hekkeplanter :)
      Det var jo tidlig med fjon i lufta! Det er meldt om frost her til uka.
      Ha en fin ny uke du også, Kathrine! :)

      Slett
  18. Så nydelige farger på plantene her. Lekkert bilde av parykkbusken. Ikke tvil om at vi går mot vinter nå.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, nå står nok vinteren for døren. Men så er det også november snart, så her er det helt vanlig. I fjor 6.november fikk vi 60 cm med snø ;)

      Ha en fin uke!

      Slett
  19. Ja, det ble en fin dag for uteliv her på Østlandet i deg :) (Har et par innspurter igjen, da)
    Veldig flott lys i parykkbusken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble veldig fint i dag også swlv om det var en anelse kjøligere i dag her. Ja, det er mer som kunne vært gjort her også, men nå er jeg "mett" av hage for i år. Tusen takk! :)

      Slett
  20. Hej Marit!
    Hjälpte dottern att göra klart i trädgården, inför vintern,det var kallt, men vi hann med det mesta, har några krukor kvar hos mig, men det blommar så fint i dem, så de fick stå kvar ett tag till.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er best å få gjort det nå før det blir for kaldt. Jeg har også flere som blomstrer i kjelleren.
      Ha en fin uke!

      Slett
  21. Vakre høstfarger i hagen din. Det høres bra ut med 11 grader i slutten av oktober.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange flotte farger fortsatt ute. Men de minker for hver dag som går. Ja, ikke sant. I dag tidlig var det -2,5 grader her.

      Ha en fin dag!

      Slett
  22. Veldig flotte farger!
    Vi har en hekk av bøk, og den beholder bladene hele vinteren gjennom :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, de beholder bladene gjennom vinteren, og er derfor dekorative også da.

      Slett
  23. Hei Marit!
    Det er godt å være ferdig så man slipper å stresse om det kommer kulde og snø. Vi er ikke helt der enda, men vi nærmer oss.
    Vakre dekorative blader.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er så godt å være ferdig. Håper likevel at snøen venter litt med å komme. Så godt at dere også nesten er ferdig. Tusen takk!
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...