torsdag 5. oktober 2017

Løkplanting...

I dag fikk jeg gjort ganske mye. Jeg har i løpet av uken fått 3 pakker med løk. I dag var det strålende vær og jeg fikk plantet alle løkene.

Det som ble plantet er:

Erythronium californicum 'White Beauty'
           "             dens canis 'Frans Hals'
Lilium martagon 'Zwaigznu Varti '
Narcissus cyclamineus 'Jenny'
Narcissus 'Thalia'
Muscari 'Valerie Finnis'
Lilium orientale 'Casa Blanca'
Lilium asiatic 'Pearl Jessica'
Lilium asiatic 'Mascara'

Da er det bare å håpe på at de alle vil blomstre til neste år :)

Her er lønnen som ble løftet opp med gravmaskin og flyttet og så satt på plass igjen. Den er den første av alle de lønnene jeg har som har fått  ildrød høstfarge. Mulig at det er tilfeldig at akkurat den fikk denne skarpe fargen først.  Flotte er de i alle fall.
Acer palmatum 'Atropurpureum'

38 kommentarer:

  1. Så fin lönn, hoppas den ska trivas. Erythronium kan man inte få för många av. Det är riktigt fina. Har också planterat lökar idag; stora allium. Nu hoppas vi att alla lökar kommer upp fint nästa år.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja,det håper jeg virkelig. Det var den første treet jeg plantet her for 11 år siden, og det har vokst mye siden den gang. Ja, det må vi håpe på!

      Slett
  2. Hej Marit
    Det er nogle lækre løg, du har plantet, det skal nok blive flot til foråret.
    Nej hvor har din løn fået flotte efterårsfarver, det ser godt ud.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja,jeg håper jo det. Tusen takk! Ja, de er så fine når de får sine høstfarger.
      Klem

      Slett
  3. A lot of work, hope it will bring a lot of beautiful flowers.
    The Acer looks great!! Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a lot of work, but it's worth it. Thank you, Jan!

      Slett
  4. Hello, having the bulbs planted is a great thing. You do keep busy in the garden. Your maple tree is beautiful. Have a happy day and weekend ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, I'm so glad they are plantet. Thank you!
      Have a nice weekend ahead!

      Slett
  5. Hei Marit

    Spændende med en flot martagon fra Davids Hercbergs, han har nogen fantastiske martagoner, jeg ville have bestilt i år, men kom for sent!

    Held og lykke med Erythronium denne gang;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ok, det var nytt for meg hvor den kom i fra. Det var jo synd!

      Tusen takk! Ja, jeg prøver igjen og igjen, og en gang må jeg jo lykkes!

      Ha en deilig aften

      Slett
    2. Hans side er på lettisk med lidt på engelsk:)

      http://www.lilijas.info

      Slett
    3. Takk skal du ha, Karsten!
      Den skal jeg kikke på.

      Slett
  6. Deilig å ha slike dager hvor en for gjort veldig mye.
    Kjempefin lønn du har.
    Ha det fint.
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. I tillegg var det et nydelig vær :)
      Tusen takk!

      Ha det godt.

      Slett
  7. Det har varit underbart väder idag. Härligt att du fick planterat alla lökar, skönt att ha det gjort.
    Så vacker lönnen är, hoppas nu den klarar sig
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så herlig å være ute i dag. Det var en god følelse å være ferdig med det.
      Tusen takk! Ja, det håper jeg også.
      Klem, Marit

      Slett
  8. Hei Marit. Skjønt med dette nydelige været etter alt regnet vi har hatt. Har enda flere løker jeg skal plante nedover, så vi håper at finværet forsetter. Nydelig acer. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det er det virkelig! Det får vi håpe på. Tusen takk!
      God helg til deg også.

      Slett
  9. Hei Marit!
    Vi får ikke løken fra Holland før tidligst neste uke. Det er litt frustrerende. Vakker lønn.
    Blir så glad for at du likte artikkelen i Hagetidende. Det er ganske skremmende å være med på sånt. Tenker at hage er så viktig for meg, at da er det morsomt å dele, selv om det er på grensa på hva som er komfortabelt. Det er vanskelig å si nei når vi blir spurt. Blir veldig glad, men det hadde vært deilig om det bare hadde handla om hagen og ikke om oss.
    Nå er det frost ute og det liker jeg så dårlig. Gruer meg til å se resultatet i morgen.
    Pelargoniane som vi fikk av deg i våres, har blitt så fine Nå står de trygt inne. Jeg har tatt mange bilder av dem.
    God natt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Det er frustrerende å få den så sent, ja. Det er hyggelig å plante løk mens det ennå er varme i luften.
      Tusen takk!
      Den var jo kjempefin, og jeg storkoste meg når jeg leste om dere. Det forstår jeg godt, for jeg hadde aldri tørt å stille opp sånn, men forstår at det er vanskelig å si nei også. Bedre med fokus bare på hage ja, men det er nok vanskelig å bare ha det. Flott artikkel uansett! Koste meg å lese om fuchsia også. Kjenner på at jeg har lyst på noen igjen.
      Her var det ikke frost i natt, men fortige natten var det kun 0,6 grader. Så hyggelig da! Jeg kastet i går de flotte verbena bonariensis jeg fikk av deg. De har virkelig blomstret lenge. Jeg har ennå ikke fått inn mine planter, for det er så mye som må ryddes i kjelleren først.

      Ha en fin dag!
      Klem, Marit

      Slett
  10. Gorgeous red and green, Marit!

    SvarSlett
  11. At lægge løg er jo som at plante forår 😊. Hvor er din Acer flot, vildt flot, faktisk

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og det er hyggelig å ha noe å glede seg til. Tusen takk!

      Slett
  12. Så godt du fikk godvær og plantet løk:) Lønn er et av de vakreste treet på høsten. Så flott det var!

    Ønsker deg en fin helg, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var helt herlig! Ellers er jeg redd de ikke hadde kommet i jorden ;)
      Tusen takk! Ja, de er så fine om høsten.

      God helg til deg også, Kathrine! :)

      Slett
  13. Hej Marit!
    Så bra att din lönn klarade flytten, den är riktigt fin. Du har beställt många fina liljor. Hundtandsliljan hade jag i våras, de såg ut att trivas bra, och fick knoppar som tyvärr inte slog ut. Narcisserna är fina, skall nog plantera flera av dem, de får vara ifred för rådjuren.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det ser i alle fall sånn ut nå, og håper at den klarer vinteren fint. Ja, jeg fant ut at jeg måtte ha noen nye liljer. Sånn var det her også. Jeg fikk knopper på en, men så var det slutt. Narcisser er rådyrsikre, ja.
      God helg!

      Slett
  14. Så skönt att du äntligen fick lite sol Marit! Jag har också en del lökar som ska ner i jorden. Erythronium californicum 'White Beauty' har jag faktiskt också. Den enda hundtandsliljan som fungerar hos mig, förutom den höga gula. Underbar färg på lönnen. Den verkar ju ha klarat flytten bra.

    Önskar dig en skön helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det har vært så fint i dag også. Helt herlig! Jeg har så langt bare fått til den gule, for den fikk jeg av en venninne. Jeg har plantet disse så mange ganger, men de vil ikke trives her. Vet ikke hva jeg gjør feil. Ja, jeg håper på det.

      God helg, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  15. Härligt att du fick ner allt i jorden :) Det fick jag också igår. Det gick undan kan jag säga. Men hann ändå med en härlig stund i solstolen.

    Ha en riktigt skön helg du också! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så herlig å endelig få gjort det og da hadde jeg tid til det. I dag har jeg hatt huset fullt av barn og barnebarn, og da hadde jeg ikke fått tid. Så bra! Herlig å være ute i solen nå når det er så varmt.

      God helg til deg også!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Det er godt å få løken i jorda før det blir for kaldt å holde på ute. Jeg har endel som skal plantes i neste uke da jeg har høstferie, blant annet mange nye liljer. Merker at det har blitt høst i lufta nå. Nydelig farge på din Acer.
    God helg!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert, og plutselig er det for kaldt. Høsten er absolutt kommet, ja. Tusen takk!
      God helg! :)

      Slett
  17. Det var bra du minte meg på :-)
    Det er så hyggelig med løkplanter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :)
      Det er det absolutt !

      Slett
  18. Hvor spændende med alle løgpakkerne. Så kan man næsten ikke vente til det bliver forår. Jeg synes godt, det kan være svært at få nye løg lagt i jorden, for stauderne står jo store og tætte endnu.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant. Jeg lagde noen utvidelser av bedene i sommer, og jeg plantet disse i kanten av bedet. Det kan være vanskelig å få plass til løkene, ja.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...