fredag 27. oktober 2017

Forandring...

Blommig fredag igjen...

Tema denne gangen er forandring. I høst gravde vi opp halve hagen fordi vi måtte grave ned et nytt septikanlegg, og det ble en smertelig erfaring for meg. Det er ødelagt så mye, at det blir en kjempejobb å sette alt i stand til neste år. Men det er bare å ta tiden til hjelp, så blir det nok bra til slutt...

Sånn så det ut før med steinbelegging.

Dette er det siste bildet av stedet tok jeg tidligere i sommer av plantene som var der

Sånn så det ut rett etter graving... 
Det stakkars lønnetreet som ligger der ble plantet rett etterpå. Det blir spennende å se hvordan det går med treet til neste år. 

Sånn ser det ut der akkurat nå. Store forandringer, ja...
Jeg ser frem mot neste vår, for da er det bare å begynne på å reparere alt som er ødelagt. Mye jobb, men det blir nok bra til slutt.

Se flere forandringer her

47 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Ja der bliver noget at se til, men jeg er sikker på, det bliver fint igen. Hostaer kan bare noget, de var så flotte før, de er heldigvis nemme at placere igen og få til at se godt ud.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg håper jo på det, men det blir mye jobb. Hosta tåler alt mulig, ja. De blir nok like fine igjen, ja.
      Klem

      Slett
  2. Love the design of the garden. The flowers are amazing!

    Mersad
    Mersad Donko Photography

    SvarSlett
  3. Hej Marit!
    Det har varit stora förändringar hos dig, men nu kan du planera utan att tänka på att det skall grävas upp igen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det har jo vært det. Det er godt, for dette vil jeg ikke oppleve igjen.
      God helg!

      Slett
  4. Hei!
    Ja, det ble store forandringer til deg i år. Du vet iallefall hva du skal gjøre til neste år. Litt uflaks med været i høst har du også hatt, så du fikk jo ikke gjort mye da heller.
    Men det blir nok bra til slutt!

    Riktig god helg, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Ja, det er helt sikkert, og etterpå har det bare vært regnog atter regn. Ja, jeg må jo håpe på det :)

      Riktig god helg til deg også, Kathrine! :)

      Slett
  5. Ser hemskt ut när det var nygrävt, det var ju så väldigt fint före. Lönnen klarar sig får vi hoppas. Mycket jobb att göra om i vår.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var egentlig helt fryktelig. Jeg håper at den overlever. Det blir veldig mye jobb, ja.
      God helg!

      Slett
  6. Förstår att det var ett ofantligt stort ingrepp i er trädgård.Samtidigt ger de ju möjlighet att göra om och tänka nytt, eftersom man ändå måste göra grävningen. Hoppas ni ska bli nöjda till slut.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var et veldig stort inngrep. Det er jo det som er fint nå fremover, for da kan jeg gjøre om mye.
      Ja, det håper jeg også.

      Slett
  7. Hei Marit.
    At det ble vondt for deg skjønner jeg. Men du er flink og optimist, så dette kommer til å gå bra. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, det ble ødelagt så mye,men det måtte bare bli sånn. Jeg håper jo på det. God helg til deg også.

      Slett
  8. Hei Marit

    Ja det må man sige det er noget af en forandring din have har været igennem! Nu er det værste er overstået, og jeg er sikker på at det resterende, det bliver klaret flot i vanlig stil:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo det. Jeg håper jo at alt blir godt til slutt :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  9. Det bliver helt sikkert godt til sidst. Men jeg kan da godt se, der er nogle udfordringer og temmelig meget arbejde, før I er færdige.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også det blir, men det er mye jobb som gjenstår, ja.

      Slett
  10. Ja, det var stor forandring. Håper lønnetreet klarer seg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Det mistet bladene veldig fort etterpå, men det ser jeg tidlig neste vår om det har gått bra med det :)

      Slett
  11. Ikke så gøy med ufrivillige forandringer. Håper det meste kommer seg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er jo ikke det. Det gjør nok det :)

      Slett
  12. Oj oj, det var förändring det! Men mitt intryck av dig är att du kommer att fixa det galant och återställa den fina rabatten och gången så det blir minst lika fint som förut!
    Trevlig helg! Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det er jo målet for neste sesong, og jeg håper jo på det :)
      God helg!

      Slett
  13. Det blir sikkert en flott forandring ! Det kan snues til det bedre, selv om du kunne vært det foruten. De er virkelig et stort prosjekt.
    Det blir spennende å se fortsettelsen.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er i alle fall planen min! Sånn er det bare, men det er mye jobb, ja, og dette er bare en liten del av skadene. Den blir nok dokumentert :)
      God helg!

      Slett
  14. Hei Marit!
    Ja, hagen din har gått i gjennom store og ufrivillige forandringer. Nå tenker jeg ikke på hva som må gjøres, men å se hva hagen må i gjennom for å få det gjort.
    Det er vondt å se lønnetreet. Men jeg tror og vet at det er så mye bedre å bygge opp enn å bygge ned.
    Nå skal du bygge opp, lykke, lykke til! Det får du til.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er helt sikkert. Det er mye som må gjøres, ja. Jeg håper og tror at lønnetreet klarer seg. Ja, det er jo helt sikkert. Det skal jeg :)
      Tusen takk!
      Klem, Marit

      Slett
  15. Hei Marit
    Så driftig som du er, tenker jeg det snart ser like fint ut som tidligere. Jeg har vært fraværende på bloggene en periode, alt for mye å gjøre med jobb og oppussing, så hagen har vært nedprioritret. Men når har ting kommet mer på plass og da tenker jeg hagegenet slår inn for fullt. Tenker jeg må tilbake og lese hva du har delt de siste par månedene. Klem til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Jeg håper jo at det skal bli som det var før. Ja, jeg har tenkt flere ganger at nå er det lenge siden du har skrevet på bloggen din. Koselig å høre i fra deg. Det gjør det helt sikkert!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Det är ju konstigt det där... Det blir ofta väldigt bra till slut :) Men jobbet innan dess... Hoppas verkligen lönnen tar sig och varför inte egentligen den har väl fått en hel del fukt som hjälper den med etableringen. Ser fram emot att se förändringen på plats nästa säsong :)

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og det blir uansett bedre enn det er nå. Men det er mye jobb, ja. Jeg tror at den klarer seg, og den har i alle fall ikke tørket! Her har det regnet mer eller mindre sammenhengende siden vi gravde i hagen i september.
      Den blir nok nøye dokumentert, og da har jeg det siste bikdet her å sammenligne med. Dette er bare et av stedene i hagen som må repareres, så det blir mye jobb til neste år. Men det er heldigvis en vinter i mellom ;)
      God helg!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Hi Marit. Do you have any idea how long you can sit and do nothing?
    I guess it will be for very a short time, a few minutes and than you run into the garden to plant some plants. What I mean is: you have so much energy, at the end in spring you'll look and say, well done Marit!! But for now I wish you a pretty weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Jan,

      Yes, it can be for a long time in the winter, but not in the summer :)
      I hope that everything will be fixed in the end of next spring,but that is my husband who will have the job with the garden paths.
      I wish you too a sunny weekend, Jan! Here the sun shines and it's 10 degrees :)

      Slett
  18. Hello, I am sure you will have everything looking beautiful in no time. The septic tank will last years and years and you will not have to worry about it again. Have a happy day and weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      I hope so! Yes, that's true.
      Have a nice weekend!

      Slett
  19. Hej Marit!

    Oj, oj, så synd med den vackra stengången och jag förstår att det är frustrerande att vänta till våren då allt som växer kräver uppmärksamhet just då.

    Det kommer nog att bli bra så småningom och kanske är det något som du vill göra annorlunda än vad det var förut.

    Mycket jobb ja, men du fixar det nog.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det er jo synd at den ble ødelagt, men jeg tror at vi skal få fikset det til neste år. Ja, da er det jo nok annet å gjøre, men vi får ta det når det passer. Det får vi ta som det kommer.

      Ja, jeg har allerede begynt å gjør noe annerledes der, så det er jo ikke bare negativt.

      Ja, det er mye jobb, men det går nok fint.

      Klem!

      Slett
  20. A positive change makes things become better.
    How about changing into madness?
    Taking things too seriously and lack of imagination make our life bored.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true. I am already a mad gardener, and I think it would be too much if I change into even more madness ;)

      Slett
  21. Oj, det gör ont i mig att se detta! Hoppas att du lyckats få växter att överleva och kan se positivt på att få göra lite nytt där nästa år. Med tiden blir det säkert lika fint som förr, jag kanske till och med lite bättre.
    Nu får det komma ett snällt snötäcke som döljer eländet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør vondt å se dette. Det håper jeg også. Det vil jeg forsøke på.
      Ja, ikke sant, :)

      Slett
  22. Med din kunnskap og innsats er jeg helt sikker på at det vil bli enda bedre enn før. ♡

    SvarSlett
  23. Oj! Oj! Det här kan man kalla en stor förändring! Åh, vad trist när man är tvungen och inte vill själv!

    Men växter har ju en fenomenal förmåga att bli snygga även i omgjorda rabatter :D

    //Veronica

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,ikke sant! Sånn blir det bare noen ganger. Ja, og jeg tror at det kan bli bra til slutt :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...