tirsdag 17. oktober 2017

Årets nest siste plantebestilling...

Igår var det et helt nydelig vær her med sol, helt vindstille og 15 grader. Jeg var ute i hagen hele dagen og fikk gjort mange ting. Jeg hadde først på dagen vært på posthuset og hentet en pakke fra Garden Living, og det er den nest siste plantepakken for i år. Det var en meget spontan og liten bestilling, og den kom også veldig hurtig frem. Det jeg hadde bestilt var:

2 stk. Dicentra cucullaria
2 stk. Dicentra cucullaria 'Pink Punk'

De har jeg sett på blogger før, og jeg er veldig glad i Dicentra i alle mulige former. Jeg kunne jo ikke la sjansen gå i fra meg når det fortsatt var mulig å plante de ute ;)
Disse plantene/knollene eller hva en nå skal kalle de var bittesmå.

Dette bildet er kraftig forstørret, men sånn så de altså ut. Friske og fine var de i hvertfall.

De skal blomstre tidlig på våren i mai og så visne ned. Skal være herdige til H4/5. 

Det er bare å glede seg til neste vår, og håpe at de vil blomstre. Men det er jo mulig at de behøver noen flere år på seg innen de gjør det.

38 kommentarer:

  1. En ny dille :)
    Det bliver spændende at se, om de vil blomstre.
    Er du nu sikker på, at det bliver næstsidste bestilling i år :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, den kan i allefall bli det:)
      Nesten sikker! Jeg har en bestilling på noen orkideér som jeg venter på, og de er stadig i tollen for å komme inn til Norge :(
      Klem

      Slett
  2. Hello, the weather sounds nice. We are expecting some weather this week. It is nice to look forward to these new plants for next spring. Happy Tuesday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it was so lovely to be in the garden yesterday. I hope you will get some sunny weather too.
      Yes, it's true.
      Happy Tuesday!

      Slett
  3. Nice plants, Marit they can resist temperature till -35 Celsius I've read, is that alright for 'your' winters. I hope so!! Good luck. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, I didn't know that they could tolerate so low temperatures. That's good news, Jan. Thank you!

      Slett
  4. Spennende!
    Blomstene ser veldig fine ut :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende!
      De er veldig fine, ja :)

      Slett
  5. De er jo så søte! Gratulerer :-)
    Og jeg blir så nysgjerrig -- hva kan være det aller siste du venter på? Løk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte :)
      Nei, det er ikke løk, men det er orkideér. Cypripedium 'Ulla Silkens'. De sitter pr. nå fast i tollen :(

      Slett
  6. Ja, de er kjempesøte!
    Når jeg tenker meg om, venter jeg visst en pakke eller to til i år... Men nå legges det løk for fullt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de virkelig. Jeg venter på en pakke til, og den sitter fast i tollen og der har har den vært siden 5 oktober :(
      Løken er jeg ferdig med heldigvis.

      Slett
  7. Hei Marit

    Det er flotte planter, jeg fik får nogen år siden 'pink punk' men satte den nok for fugtigt over vinteren, den kom aldrig op:(

    Jeg har heller ikke meget på vej, kun noget fra privatpersoner, men det er jo også spændende!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de er så fine. Ok, det tenkte jeg ikke på, men det er god drenering der jeg har plantet de.
      Det var jo synd.

      Ja, det er jo spennende det også!

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Dicentra er fine og disse var jo ekstra søte.
    Jeg venter også på den siste bestillingen. Noen botaniske tulipaner jeg har hatt så lyst på. Men kjenner jeg meg rett så blir det vel noen løkpakker til :-)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine alle sammen. Det er en stor slekt med mange ulike arter. Hos deg kan du vel plante lenge enda, og det er jo bra :)
      Ha en fin uke!

      Slett
  9. I don't think they could handle Montreal temperatures, as sometimes it can get -30 here! I wish you all the best, Marit. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. No, they would not survive in Canada. -30 was usual here too for 30 years ago. But not anymore. Thank you, Linda.
      I wish the same to you!

      Slett
  10. Dicentra er søte, det gjelder bare å huske hvor de er plantet når våren kommer og det skal lukes :-) En ivrig mann luket bort noen her i våres..
    Her tror jeg ikke det blir plantet noe mer i år, bortsett fra noen løk.
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Det vil jeg tro, for de er jo bittesmå i utgangspunkter. Jeg satte en merkelapp der, så jeg håper at den er der til våren også :)
      Ha det godt.

      Slett
  11. Söta hjärtan du beställt, det kommer blomma fint till våren hos dig.
    I morse hade vi 14,5 grader! Jag klagar inte alls, så härligt :)
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte, og håper jo på det. Så herlig da! 11 grader her nå.
      Klem, Marit

      Slett
  12. Så Garden Living selger Sjømannshjerte:) Kanskje det er for sent å bestille nå, men det skal jeg huske på til neste år. De er kjempesøte!
    Fint du har fått flott høstvær. Yr har meldt feil her i dag, men det er bra når det ikke kom noe regn.
    Ha en fin kveld, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør de! De hadde flere igjen på søndag i alle fall, for ei venninne av meg bestilte da. De er det, ja!
      Yr melder stadig feil. Men når en får fordel av det er det helt greit ;)

      Ha en fin kveld du også, Kathrine! :)

      Slett
  13. Spændende. Glæder mig til at se dem i blomst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende å se om de vil blomstre til neste år :)

      Slett
  14. Både blomster og løv er så kønt, held og lykke med dem.

    SvarSlett
  15. De där små risbrynsbollarna är riktigt livskraftiga kan jag lova dig ;) Och sen ramlar de lätt sönder så spridningen sköter sig självt. Men de förökar sig snabbt även om man inte pillar i jorden. Blomningen är jättesöt :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt å høre! Håper at de kan spre seg masse.
      De er veldig søte, ja! :)

      Slett
  16. Mm, Dicentra i alla former är härliga. Även om dom ser små ut så ser dom ju väldigt friska ut så dom kommer nog att bli hur fina som helst. Ser fram mot bilder från blomningen :)

    Önskar dig en skön onsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo det. Jeg har flere andre Dicentra, men de er jo mye større. Håper de blomstrer til neste år så jeg kan få tatt bilder av de :)

      Ha en fin onsdag!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Hei Marit.
    Fine planter. Jeg har også hatt de. Men har nok trodd at det var ugress og lukt de bort. Fint med planter som vokser litt tidlig. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Det kan jeg tenke meg er veldig lett å gjøre, ja. Det er jo det, ja.
      Ha en fin dag.

      Slett
  18. Hej Marit!
    Så fina de är, har ingen erfarenhet av dem, men riktigt vackra då de blommar. Sjömanshjärta heter de tydligen på svenska, ett vackert namn.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Det er et veldig vakkert navn, ja.
      Ha det godt!

      Slett
  19. Vad härligt att ni fick lite fint väder.
    Här i södra Spanien denna morgon har det regnat och åskat, oväder, men så är det ibland!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så herlig. Vi har hatt så mye regn i det siste,at det var helt skjønt. Ja, sånn er det bare.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...