mandag 25. september 2023

Et halvferdig prosjekt, og noen før og etter bilder...

Som nevnt tidligere i sommer så har jeg i den siste tiden luket, renset bort brennesle, klippet ned rotskudd i området som ligger bak " min lille skog". Det er dårlig med "før" bilder derfra, men jeg fant likevel noen etter litt leting bilder fra juli 2022. 


En gang for flere år siden var dette et stort hosta bed med diverse martagonliljer, og flere andre løkvekster. Så gikk hele bedet i glemmeboken, for til tider har helsen min vært så dårlig at jeg ikke hatt energi til noe som helst. Nok om det.
Som dere ser så hadde brennesler, ugress og rotskudd tatt over nesten hele området. 


I juli i fjor begynte jeg med en omfattende beskjæring og oppstamming av alle sypressene og thuja som jeg plantet der i 2008. De hadde vokst veldig mye på de årene. Det som ligger i trillebåren var bare en brøkdel av det som ble klippet og skjært bort. 
Resten er historie  for resultatet av  dette ble til "min lille skog" , og den har dere sett mange ganger :-)

Der jeg holder på nå er altså det området som var dekket av rotskudd og brennesler på det første bildet. 


Dette er et bilde fra august i år. Området jeg holder på i ligger altså nederst på dette bildet. Jeg begynte i fjor med å kutte ned rotskudd som poppet opp utrolig fort etter at vi fikk kappet ned 11 små og store gråor / Alnus incana på høsten for tre år siden. I fjor begynte jeg å kappe ned rotskuddene ned til halvparten av størrelsen på de, og lot de stå sånn over vinteren. I år har jeg sett at nesten ingen nye rotskudd har kommet fra de som jeg har kappet halvparten av. Nå har jeg skjært de helt ned til bakken. Jeg har ikke brukt noe gift/ roundup i det hele tatt. Jeg er veldig spent om det vil holde seg sånn til neste år også. Dette er noe jeg lærte av en mann som kom fra Jugoslavia der vi bodde før. Der var det noen halvstore trær som ble kuttet ned til omrent en meter. Sånn sto de i flere år, men det kom ingen rotskudd etterpå. Så dette er åpenbart prøvd ut andre steder tidligere.

 Jeg startet  i forrige uke med å plante alunrot/ Heuchera der. De har nemlig hatt alunrot på matbutikken av alle steder til halv pris i forhold til vanlig pris i hagesenterene. Uheldigvis så har også grevlingen  / Memes meles igjen begynt å rote rundt der. Den er på jakt etter oldenborrer rundt om i hagen. Så nå har jeg satt opp mange bambuspinner til å stenge den ute fra der jeg planter nå. Dette er bare et miniprosjekt før høsten setter inn for alvor,  men likevel morsomt å få gjort noe mer der som er området som ligger bortenfor min lille skog.

Jeg har i går og i dag også fått plantet nesten alle løkene jeg hadde bestilt, men jeg har sluttet å skrive navnelapper på de. De tar nemlig skjæra/ Pica pica opp, og slenger fra seg overalt. Så til neste vår blir det en ren gjettekonkurranse her om hva som kommer opp. Det kan jo blir spennende i seg selv. Jeg har også oppdatert løklisten som jeg skrev på onsdag, for det var noen løk jeg ikke hadde fått skrevet opp der. 

Nå kommer noen bilder av sånn det ser ut der akkurat nå. Dette skal jeg fortsette med til  neste år, så det er ikke ferdig.


Det er også her jeg har plantet alle mine alpefioler/ cyclamen.  Den syrinhortensia til venstre har stått der i over ti år. 
Resten foran den svarte vannledningen ble plantet i fjor høst. Jeg får se om alle disse grå steinene blir stående der. Jeg har satt de opp som et hinder mot grevlingen. Det virker sånn delvis, men sånn er det bare. Grevlingen blir jeg ikke kvitt, så det er mulig at alle pinnene må bli stående. Jeg skal kjøpe pionstøtter, for de er mer solide enn disse tynne bambuspinnene. 


Det er også noen gamle hosta som også har overlevd der. Rett nedenfor den svarte vannledningen hadde jeg plantet ut to liljeløk. Den ene ble beitet ned til halvparten av grevlingen. Det er godt med litt hagehjelp...


Dette er så langt som jeg kom i går. Jeg håper jo at grevlingen kan holde seg borte fra dette området, men den er veldig aktiv nå rett før den skal gå i hi ett eller annet sted i nærheten. Den roter rundt om på hele området her etter oldenborrelarver. Her en link til Garden Living sin blogg fra 2012 om dette problemet. 
Det er derfor jeg har satt opp steiner og pinner overalt for å forhindre den til å komme til der. Den liker heller ikke grov grus/singel, så jeg kommer nok til å legge ut mer av det der og håpe at pinnene etterhvert kan tas bort. Men det gjenstår å se. Så lenge den beiter ned nye liljeskudd så er dette også et problem til neste år igjen. Å temme naturen er ikke så enkelt når en bor med skogen som nærmeste nabo.


Disse gulnede og halvvisnede plantene er martagonliljer/ Lilium martagon som jeg plantet der i 2014. Takket være min nitidige hang til å skrive ned det jeg kjøper fant jeg nå igjen et innlegg fra 2014 med navnene på alle de liljene jeg kjøpte da. Jippi! Det var fra en liljeimport fra England og fra Hyde som jeg var med på. 



Til tross for brennesler, ugress, rotskudd og en Magnolia sieboldii som også vokser der så blomstret de likevel fint i juni i år.
Jeg gleder til blomstringen til neste år, og fortsettelsen med arbeidet i dette området. Det er godt å ha noe og planlegge om vinteren, og glede seg til å gjøre mer av til neste sommer :-)

26 kommentarer:

  1. Alltid spennende å ta tak i nye forsømte prosjekter. Til neste år håper jeg at det ikke kommer så mye regn, så det frister å holde på i hagen. I år har hagen og drivhuset mitt bitt skikkelig forsømt. Holder en knapp på neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er i grunnen veldig morsomt, for da ser en resultater veldig fort. Ja, det må vi bare håpe på, for det blir ikke gjort mye ute når det regner hver dag.

      Slett
  2. Det er spændende at følge dine projekter i haven, Marit! Jeg synes, det giver en helt særlig ro at arbejde med planter. Det gør mig ondt, at du har haft helbredsproblemer. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også at det gir en egen ro. Tusen takk, Gitte. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. Ja, man er nødt til at have planer og noget at glæde sig til!
    Dit arbejde med træerne lyder som en god løsning på et vanskelligt problem (rodskud) men grævlingen har du endnu ikke fået helt styr på - trods alle anstrengelser. Naturen er ikke nem at styre, men du er dog kommet et stort stykke vej fra tilstanden i -22, hvor brændenælder herskede! Spændende at se hvordan det vil gå til næste år. Nu har du jo snart en lang vinter, hvor du kan planlægge i detaljer. På en måde forstår jeg godt at skaderne fjerner dine blomster-skilte, for de ser jo ikke så festlige ud:-) Godt du har din blog og kan finde tilbage til navne på planter du har skrevet om tidligere!
    Maratgonliljerne ser så flotte ud!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant Ulla. Trærne er en ting, men grevlingen er noe helt annet ja. Den er det ikke så enkelt å få holdt styr på nei. Det går fremover om ikke annet. Brenneslene er snart luket vekk. Det har vært mye arbeide for de har røtter som går veldig langt ned og ut til alle sider og kanter. Ja, vinteren blir brukt til planlegging ja. Skjærene synes det er så festelig å dra opp alle lapper med navn på, så det er ikke bryet verdt å skrive de. Jeg har jo skrevet opp alle navnene på det jeg har kjøpt av løk, så da kan jeg jo bare gjette meg frem til hvem de er :-)
      Ja, bloggen er et godt oppslagsverk å ha. Jeg må bare huske på å skrive inn det jeg kjøper. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  4. This business of gardening is hard work, Marit! It’s a very good thing that your health recovered when there are nettles to be cut down and wheelbarrows to be pushed around. Miriam is the gardener in our family and I think it is starting to get too much for her - and we don’t have a little forest! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, gardening can be both hard and very tiring. Haha, yes it was good that I got all the nettles removed. They have their own ability to spread everywhere. Yes, I understand that she is the gardener at your place. You probably have to help out more in the garden! ;-)
      I know that one day I will also feel that I cannot have such a large garden. I wasn't just a little forest here, because half the area that I own here is just forest. What has been developed as a garden is only a small part of the area.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. Hello Marit,

    Your little forest, garden and the Badger are keeping you busy. I love those lilies, lovely blooms. Take care, have a wonderful week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, I'm always very busy when I'm in the garden. Thank you. Take care you too, and have a great week!

      Slett
  6. Det är mycket jobb men jag tror det kommer att bli väldigt fint när det är klart. Bara du får ha det ifred för grävlingen Du vet ju att jag tycker om arbetet vid din skog och jag ser också fram mot resultatet :)

    Önskar dig en fortsatt fin måndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig mye jobb, men jeg håper at det blir bra når jeg blir ferdig der en gang til neste år. Ja, den grevli gen eret stort problem, for den graver opp jorden overalt her. Tusen takk :-)

      Ønsker deg også en fortsatt fin mandag.
      Klem, Marit

      Slett
  7. I am excited to follow your gardening projects, Marit.
    Sorry to hear that you have had health issues.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
  8. Uha et stort projekt du er i gang med. Det er et stort arbejde, men allerede nu ser det fint ud. God ide med at opstamme træerne. Det er altid en god ide med før og efter billeder. Der går ikke ret lang tid før man glemmer hvordan det så ud før. Og man nyder resultatet endnu mere, når man kigger tilbage på de gamle billeder! Det bliver spændende at følge med udviklingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et stort prosjekt, og kanskje for stort. Jeg får se til neste år hvordan fortsettelsen blir.
      Tusen takk. Ja, de hadde blitt så høye og var fulle av tette greiner som gjorde at lys ikke kom igjennom. Så noe måtte gjøres. Ja, før og etter bilder er nyttige for en selv, for som du sier så glemmer en hurtig hvordan det så ut en gang. Ja, ikke sant! Jeg skal nok holde deg oppdatert :-)

      Slett
  9. Havearbejde er godt for helbredet, men når helbredet skranter, kan man selvfølgelig desværre være nødt til at holde pauser. Det renoverede område kunne sikkert godt gå hen og blive et yndlingssted at opsøge på haverundturen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant. Det tror jeg du vil få helt rett i bare jeg blir ferdig der. Jeg gleder meg til å fortsette til neste år.

      Slett
  10. Hej Marit!
    Det är helt otroligt hur mycket du har åstadkommit med din trädgård. Det är ett hårt jobb att både gräva och rensa upp och vara skogshuggare , men när jobbet är klart får man njuta av allt det vackra, som dina fina liljor. Hoppas grävlingen håller sig borta.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det har blitt gjort mye her opp igjennom årene, men ikke så mye i sommer. Med alt regnet så har det ikke vært så mye fint vær til å holde på ute. Ja, det er helt sikkert. Det er helt sant. Tusen takk.
      Ja, det håper jeg på også. Nå har jeg kjøpt flere pionstøtter, så nå er det enda vanskeligere for den å komme til der.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Me encanta tu nueva tarea y espero verla el año que viene. Tus flores siempre se ven preciosas. Tenemos demasiado trabajo en el jardín, yo ahora estoy arrancando malas hierbas y podando, demasiado cansancio, pero me gusta. Abrazos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Teresa. Yes, I will show you the result next spring. I have too a lot of work in the garden before the winter comes. I like to work in the garden too. A hug.

      Slett
  12. Du har altid gang i et eller andet projekt, Marit. Du kan simpelthen ikke lade være ;-)
    Men spændende bliver det at følge, hvordan området udvikler sig.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har nok det Elna. Du har nok rett i det :-)
      Jeg har noen planer for neste år der, og så får jeg se hvordan det blir. Du får helt sikkert se det :-)

      Hilsen Marit

      Slett
  13. Skulle ønske jeg var like flink som deg til å notere hva jeg har kjøpt. Men jeg har stolt på hukommelsen, og det er ikke så lurt ..........

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok ikke så dumt å notere ned det en kjøper, og det er det eneste som fungerer for meg. Hukommelsen kan svikte når det gjelder vanskelige latinske navn ;-)
      Det er ikke alltid like lett å huske i hvilken sammenheng de er skrevet inn, men som regel så kommer jeg på det.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...