onsdag 27. september 2023

Sommeren er ikke over helt enda...

 Først skal jeg takke for hjelp til hva skyene het som jeg spurte om på fredag. Både Marika og Villrose visste det korrekte navnet. På norsk kalles de rukleskyer, eller Altocumulus som de egentlig heter. Her står det om de i Wikipedia. 

Sist helg fikk vi utrolig nok to fine dager med sol og hele 17 grader. Jeg var ute hele lørdag og søndag og jobbet i hagen. Sånne dager kan en ikke la gå fra seg og i hvertfall ikke når en har veldig mange løker som skal plantes.  På mandag var det regnvær igjen, så det gjelder å utnytte de få fine dagene som er nå. 

Mens jeg holdt på ute så tok jeg noen bilder i farten. 


Selve symbolet på sommer og sol må vel være roseblomstring? Rosene er preget av mye regn her i sommer, men likevel blomstrer de.
'Ebb Tide'


'Munstead Wood' som er en liten anelse rødere enn 'Ebb Tide'. 


Denne Phlox paniculata 'Orchid Green' kjøpte jeg i vår. Det er jo fint at den ville blomstre nå. Det som ser ut brennesle i bakgrunnen er ekte kattemynte/ Nepeta cataria. Den tiltrekker seg insekter gjennom hele sommeren. Spesielt humler og bier er helt ville etter blomstene.


Hva er dette for noe merkelig? Jo, det er hvit tidløs / Colchicum 'Alboplenum' som akkurat har stukket hodet opp av bakken. Det er en løkplante som blomstrer om høsten.


Sedum / Hylotelephium spectabile 'Stardust'
Når jeg googler det navnet står det (syn Sedum). Kan det bety synonym ? Altså at disse navnene er egentlig er to ulike navn på samme plante? Den het  Sedum spectabile tidligere før de byttet navn til Hylotelephium spectabile. Jeg har nevnt det før og  nevner det igjen. Jeg blir lett irritert over at de bytter navn på flere planter. Men det har sikkert en god grunn. De har sikkert mye mer info om plantene nå når de kan kartlegge plantenes DNA bedre. De var sikkert satt i feil "bås" av Linné ;-)


Syrinhortensia / Hydrangea paniculata 'Magic Fire'


En av mine favorittroser både på grunn av fargen og duften. 
'Minerva'.



Denne blyge lilla primula blomstrer på nytt igjen nå. Jeg har vist den før,  en viser i dag åhvordan den så ut i vår. Primula vulgaris Belarina 'Baltic Blue'. Blå vil jeg ikke kalle den, for den er mer lilla enn blå nå enn den var når jeg kjøpte den i mars. 


Sånn så den ut 10. mars i år. Da passet den bedre til navnet sitt. Den var garantert drevet frem i et drivhus og hadde nok aldri opplevd sollys ute. Her hos meg har de først stått plantet ut i en stor krukke, og på sensommeren har jeg plantet alle fire i bakken. Jeg har lest at de ikke lever så lenge ute, men det vil tiden vise. Uansett har jeg hatt glede av de lenge nå.


Oktoberbergknapp Sedum/ Hylotelephium spectabile 'Herbstfreunde'.
Den har så fine blomster akkurat nå.


Rosen 'Aspirin' har akkurat startet med remonteringen. Den får utrolig mange blomsterknopper. Den er rosa som knopp, men skifter over til hvitt etter en stund.

I dag regner det igjen, men det skal faktisk bli bedre vær fremover og fortsatt ikke meldt om kaldt vær. Senest i går var det 17,5 grad her. Jeg nyter hver eneste dag som er fin nå, og ennå har jeg ikke tatt inn en eneste plante i kjelleren. Jeg drøyer det så lenge jeg kan. 
Jeg har fortsatt flere "sommerbilder" igjen, og de kommer en annen dag.

34 kommentarer:

  1. This business of changing names can be a little frustrating, Marit, and it seems to go on without end. No sooner do you get used to one thing than another takes it’s place. Put two taxonomists in a room and you’ll get three suggestions, put three together in a room and you’ll get five! But as Shakespeare so rightly claimed, a rose by any other name is still a rose. We are a little warmer than you. The weather has been really delightful of late with cool mornings and mid afternoon temperatures around 22 or 23 degrees. I am very happy at this time of year. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, it looks like there is no end to it. New names come up all the time, and I don't know if those who set the new names agree with themselves. Yes, a rose is still a rose no matter what name they give it. It sounds lovely with such high temperatures in your place. Normally it would be much cooler by now based on the time of year we are in. I am happy for every day that it is as warm as it is now.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Hello Marit,
    It is good to get outdoors and enjoy those good weather days. Your plants and flowers are looking beautiful, as always. I love the pretty roses, the lilac hydrangea is beautiful, the Baltic Blue Primula is another favorite. We have had a few rainy/cloudy days from a tropical storm that has passed. I am hoping to see some sunshine today. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, that's very true. Thank you. After the rain today we got a lot of sunshine. It's very nice to stay outside in the sun and just enjoy it.
      Take care you too, and have a lovely day!

      Slett
  3. Jeg blir egentlig irritert på alt som blir forandret, uansett om det er navn på steder eller planter. Hvorfor kan ikke ting bare være som de er...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må være en "sykdom" som enkelte har som må endre på alt mulig hele tiden. Det burde ikke være nødvendig...

      Slett
  4. Ja det gäller att passa på när soliga stunder kommer till trädgården. Och än finns många blommor hos dig Marit. Vit tidlösa, så graciös och vacker. Minns din dubbla blå primula som du visade i våras. Roligt att den blommar igen. Syn. tror jag betyder synonym, i varje fall har jag alltid trott det. Det står ju ofta när växter byter namn. Samma sak står när man slår upp Anemone hepatica (som förr var namnet på blåsippa). Slår man på det så står det (syn. Hepatica nobilis). Jobbigt när växter byter namn och man har lärt sig det ursprungliga namnet.

    Önskar dig en fin onsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant Anita. Det gjelder å nyte de fine dagene som er igjen nå før det blir høst for alvor. Ja, fortsatt er det mye som blomstrer her. Tusen takk. Ja, det er nok det syn. betyr. Ja, det er slitsomt å lære seg nye navn, og helt unødvendig at navn blir byttet om synes jeg da.

      Ønsker deg en fin kveld også!
      Klem, Marit

      Slett
  5. Ja, rosene imponerer med sin tilpasningsdyktighet. Må ha vært en frustrerende sesong for mange planter...
    Nydelige Primula! Ser blomster på en av mine også. Vi får nyte disse dagene med behagelig temperatur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig imponert over de, for de må tåle mye mer enn hva jeg tror at de tåler. Ja, først den harde vinteren, så tropevarme og etterpå øsende regn i utrolige mengder...
      Tusen takk. Så fint da! Ja, det gjelder å få med seg disse nydelige og varme dagene. 19 grader her i dag!

      Slett
  6. Kjekt med sånne runder. Jeg har akkurat vært ute og plukket en bukett, og det ble et par roser med i den. De to øverste dine har så fin farge. Her har vi hatt fint vær både i går og i dag, 17 grader også her. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er i grunnen det. Det er jo hyggelig å kunne plukke inn roser nå. Tusen takk. Den øverste har litt mer blåfarge i seg enn det synes på bildet. Her ble det hele 19 grader i dag. Det er helt utrolig!
      Ha en fin kveld.

      Slett
  7. Hej Marit!
    Dina rosor är så fina, Minerva har jag blivit förtjust i, skulle passa bra bland mina "blåa" rosor. Och dina primula, ser nästan ut som små rosenknoppar.
    Idag har vi dis och dimma.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, den må du se om du finner. Fargen på den er veldig fin. Ja, de kan minne om det. Her skal vi snart få regn igjen.
      Ha det godt!

      Slett
  8. Her er det også fortsat fint vejr, men stadig ingen regn til os. Ebb Tide har jeg også investeret i har i sensommeren. Jeg havde den også på Samsø. Vi har også lige lagt løg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da, men du ville nok helst hatt litt regn. Jeg husker at du hadde den på Samsø ja. Løk må legges nå ja hvis vi skal få blomstring til neste år.
      Klem

      Slett
  9. Svar
    1. Thank you. No, it's very warm here at the moment. Yesterday it was 19 + .

      Slett
  10. Roserne holder til meget, og det burde i grunden ikke undre os, for hvis man graver en rose med en vis alder op, ser man ofte, at roden næsten er som på et træ. De mange navneændringer irriterer også mig helt vildt. Ny viden om planternes dna behøvede ikke at medføre navneændringer efter min mening.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant, og som du sier så ser roten ut som et lite tre. Det burde ikke være nødvendig nei, for navnene er både kjente og innarbeidet i folks bevissthet.

      Slett
  11. I also don’t like that they change the names of plants. I didn't know that sedum had changed its name. Thank you for saying that, Marit. Roses bloom well in the fall in my garden too. They are not in the greenhouse yet.

    SvarSlett
    Svar
    1. It changed it's name three or four years ago. Very stupid!
      It's nice to hear about your rodes, Nadezda. I have mine planted in the garden. I hope the most of them will survive.

      Slett
  12. Hej Marit,

    Som tur är har det varit en del fina dagar så här i början av hösten och det gäller att ta tillvara på dem. Jag har också flera rosknoppar som jag hoppas ska hinna slå ut innan kylan kommer. Annars är väl hösten vipphortensiornas och kärleksörternas tid :)

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, jeg er så glad for det, for det har vært så mye regn her i sommer. Så bra at du også har roser som vil blomstre. Ja, de er på sitt fineste nå :-)

      Ha det godt!

      Slett
  13. Dejlige billeder fra din have, Marit! Og så spændende at din lilla primula blomstrer igen. Jeg har jo en, der har blomstret lige siden marts, og det har jeg aldrig set før. Vi har haft det fineste vejr i dag med 24 grader, men roserne blomstrer ikke længere. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Jeg har fire stykker av de, og alle kommer med blomster nå. Det høres helt utrolig ut. Den må trives godt hos deg! Her har det både tordnet og regnet mye som vanlig... Vi hadde 19 grader i går, og bare sol. Det var så deilig. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  14. Hei Marit!
    Så mye flott som blomstrer hos deg fortsatt! Nydelige roser!
    Heldig du som har fått gjenblomstring din primula 'Baltic Blue' :)
    Fine bergknapper du har. Ikke så greit med disse navnebyttene. Som jeg har forstått det, så er det bare noen seksjoner av Sedum-slekten som har byttet navn. Ikke lett å holde styr på.
    Dager med sol er virkelig fine nå med så bra temperaturer.
    Må få satt noen løker her etterhvert også.
    Fortsatt fin høst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Tusen takk. Ja, jeg er veldig fornøyd med gjenblomstringen på den. Jeg håper at de overlever vinteren.
      Nei, det er så dumt med disse navnebyttene. Takk for info om det. Ja, jeg håper at de fine temperaturene holder seg fremover. Det er nå det må gjøres ja, og det er jo så hyggelig å ha noe å glede seg til neste vår.
      Fortsatt fin høst til deg også.

      Slett
  15. Ja, det er stadig mildt og der er meget fint at se på i haven. Dine roser står flot sammen med de øvrige høstblomster, og primula blomstrer både tidligt og silde... Sådan er det her i haven, hvor der altid er mindst én primula i blomst stort set hele året.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis er det stadig mildt, og da varer jo blomstene veldig lenge. Tusen takk. Jeg er ikke vant til at primula blomstrer på nytt her, så det er jo så hyggelig at de gjør det på nytt nå. Da er du heldig.

      Hilsen Marit

      Slett
  16. Tus rosas son preciosas y las plantas se ven muy bien. Mis rosales están brotando de nuevo y van a por la tercera gran floración, hoy había 33 grados demasiado calor para esta época. Un abrazo Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. You are lucky who have such a long summer, and your roses last so long. 33 degrees must be very warm at this time. Here it was 17 degrees today.
      A hug to you too Teresa.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...