mandag 4. september 2023

Ny høstphlox, og litt smågodt i hagen...

 Jeg har virkelig gått opp øynene for de plantene som kalles høstfloks/ phlox her, eller Phlox paniculata som de også heter. 

Tidlig i vår bestilte jeg noen barrotsstauder som jeg plantet ut i sommer. Blant de var en som jeg syntes var så fin på bildene av den, at den måtte jeg bare prøve. I vinter så døde nesten alle de solbrudene/ Heleniumene jeg hadde. Kun en er tilbake av de. Uansett ble det da flere ledige steder som jeg kunne plante noen nye stauder som passer inn i det høstbedet jeg har der. Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;-)

Der plantet jeg den nye høstphloxen, og jeg har ikke angret et sekund på det!



Her er to bilder av samme plante. 
Phlox paniculata 'Monica Lynden-Bell'
Den er oppkalt etter damen som fant en frøplante av den i hagen sin i England. I sterkt sollys ser den nesten hvit ut, men den er ikke det. Den har blitt en ny favoritt i hagen!



Jeg tar med to nye bilder som ble tatt på lørdag. Nå har sommerfuglbusken sprunget helt ut.
Buddleia davidii 'Pink Delight'


Dette er den eneste solbruden/Helenium som er igjen i hagen. Jeg tipper at det er 'Moerheim Beauty'. Jeg glad for at en har overlevd, og så ble det plass til nye blomster der de andre sto. Det gjelder å ikke svartmale klima i hagen her, for det er jo mye som klarer seg fint likevel.




Denne vakre rosen vokser litt bortenfor Heleniumen, og de passer godt i fargene til hverandre.
Den viste jeg 18. juli, og nå remonterer/ blomstrer den på nytt. Dette er den canadiske rosen 'Olds College Centennial'
Den dufter veldig godt som mange roser av denne fargen gjør. 


Så til det jeg kaller smågodt :-)
På dette bildet er det bladene jeg fokuserte på. Se så mange variasjoner det vokser frem av de jeg plantet ut i fjor.


Se så vakre de er!


Endelig så dukket det opp en hvit blomst av de.  Jeg husker at jeg sådde noen frø av noen som skulle få sølvfargede blader.
Cyclamen hederifolium 'Silver White Leaf' kan den kanskje hete. Den ligner i hvertfall litt på den. Jeg håper at det dukker opp flere hvite i bedet der. 

40 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Jag gillar Phlox, de har varit extra fina i år. Din ros är otroligt fin, det namnet skall jag lägga på minnet. Så vacker, och om den doftar, så är det ännu bättre. Fjärilsbusken är så fin, men har provat några gånger och de dör på vintern. Så jag får vara utan.
    Idag skiner solen här, riktigt fint.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, de er så fine her også, og alt regnet i sommer har de likt tror jeg. Tusen takk. Blomstene varer ikke så lenge, så jeg må nyte de mens de er fine. Den dufter godt ja. Ja, sånn blir det bare noen ganger. Det gjør den her også, og det er 20 grader nå. Herlig!
      Ha det godt.

      Slett
  2. Your garden is sometimes like a mysterious, unwrapped gift, Marit - you are never quite sure what’s inside! How lovely it all is and how delightful are those discoveries. Enjoy them while you may, for the winds of autumn are gathering now. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Yes, I know I must enjoy them now while I can. Today we have 20 degrees and bright sunshine. Very nice! I hope the winds of autumn will stay away for a long time.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. Hello Marit,
    I always enjoy your garden photos. All your flowers and plants are beautiful. A joy to see! The hot and dry summer weather is continuing here, we have to water our plants constantly. Take care, have a happy day and a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. I feel sorry for you about the dry weather. Here we have got plenty of rain in the past two months.
      Take care you too, and enjoy your day!

      Slett
  4. Det er noe eget med roser. Om du vil ha bredere hedder på bloggen din må bildet være 992pix bredt. Du kan huke av i oppsettet at du vil at det skal justeres automatisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Takk for råd. Når det gjelder data er jeg håpløs. Npr jeg legger inn bilder står det i mitt oppsett: Bildet blir forminsket til 753 piksler. Skal jeg ta bort den hakingen der for å unngå det?

      Slett
    2. Det spørs om bildet ditt ikke er større. Jeg bruker midterste alternativet og har huket av at det skal minskes til 992.

      Slett
    3. Jeg bruker en annen mal til bloggen enn deg tror jeg. Kan det ha noe med det å gjøre? Jeg ser ikke noe sted hvor det skal hukes av for 992 dessverre. Jeg legger inn bildene rett fra telefonen i bloggen.

      Slett
    4. Jeg har brukt Awesome Inc. Dark som jeg har lastet opp eget bakgrunnsbilde til. Toppbildet mitt måler 992x395 pix. Det har jeg redigert i størrelse selv, før jeg latet det opp. Jeg kan redigere størrelsen på bildet ditt om du vil ha hjelp, bare send det på mail til meg. sognafaret(a)gmail.com

      Slett
    5. Takk for svar. Da skal jeg tenke på det 😊

      Slett
  5. Beautiful flowers in your garden for autumn.

    SvarSlett
  6. Jeg kan godt forstå at din nye phlox bliver en favorit - fantastisk farve. Det er også dejligt at få øje på de helt små lækkerier!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har blitt en ny favoritt nå når jeg fikk se hvordan den ble. Ja, ikke sant. Da er de små veldig søte, og en stor glede i hagen.

      Slett
  7. Så mye fint du viser. Misunner deg Cyclamen, de får ikke jeg til, har prøvd flere ganger. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Jeg har også prøvd de flere ganger, men ende,ig så fikk jeg de til. Ha en fortsatt fin kveld du også.

      Slett
  8. Hej Marit,

    Du har så sant i att det är alldeles för lätt att fokusera på problemen eller misslyckandena i trädgården istället för att se allt som faktiskt klarar sig och, som du säger, när någonting försvinner så ger det plats åt något annat. Phloxen och rosen är så vackra och cyklamenbladen otroligt fina. Bara att njuta :)

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika

      Ja, det har lett for å bli sånn noen ganger, og så blir bare fokuset på det som ikke overlever. Ja, det gjelder å utnytte mulighetene når de først oppstår :)
      Tusen takk. Ja, det er helt sikkert!
      Ha det godt!

      Slett
  9. En fin floks og en fin rose, den kendte jeg ikke. Den er heller ikke lige sådan at få fat i. Jeg nyder din i stedet.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Den kjøpte jeg fra en forhandler her i Norge som har veldig godt utvalg av roser. Det er hyggelig at du nyter min da :)
      Klem

      Slett
  10. Skønne billeder, Marit - jeg er vild med din floks. Det er jo helt overdådigt så meget, der blomstrer hos dig stadigvæk! I min have er her kun tallerkensmækker/Tropaelum og morgenfruer tilbage. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, fortsatt er det mye som blomstrer her, og det er jeg så glad for. Det var ikke mye, Gitte. Du får hygge deg meg mine blomster i steden!
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  11. Her i haven trives solbrud heller ikke, men så er det jo godt du har fundet erstatninger som du kan lide! - Og rosen er skøn! - Og sommerfuglebusken med gæster!
    Dine små fine Cyklamen trives jo fantastisk og de mange varianter af blade er vel et hit for en samler. Tillykke med dem allesammen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Så merkelig det er Ulla. Jeg har hatt de i flere år, og jeg hadde mange forskjellige. Da planter jeg noen som jeg vet klarer seg i steden :)
      Tusen takk. Ja, den har stadig besøk av sommerfuglene. Jeg har kjølt frø fra en Cyclamenforening i England. Jeg synes det er så morsomt med den store variasjonen på bladene. Takk for dine søte kommentarer!

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Hej,så fina trädgårdsbilder. Höstflox är verkligen en jättefin växt och många har så fina färger.Vad kul att dina Cyklamen trivs hos dig och växer fint på backen.Din fjärilsbuske med gäster är verkligen så vacker.
    Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej!
      Ja, de finnes i så mange flotte farger nå. Det er så kult ja. Tusen takk.
      Ha det godt/ Marit

      Slett
  13. Solbrud anså jeg ellers for en stabil staude, men det er den åbenbart ikke alle steder. Sådan er det måske også med phlox. Dine cyclamen er fine, og selvom de er små, kan de virkelig sætte deres præg på haven, når de trives og breder sig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjorde jeg også inntil denne vinteren. Men siden de går ut i andre hager også så er de kanskje ikke så herdige likevel. Phlox har jeg ennå ikke opplevd at har gått ut. Tusen takk. De har kun vokst i hagen i et år, så jeg håper jo at de kan bli litt større her og bre seg utover ja.

      Slett
  14. En aldeles nydelig rose du viser her! Havnet på ønskelisten, gitt.
    Floksen er nesten til å spise opp. "Aldri så galt at det ikke er godt for noe" - he-he ;) Måtte sitte hardt på hendene mine da fristelsene dukket opp i vår. Floksbedet må jeg innse er helt fullt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det vil jeg tro ;-) Jeg bare vil fortelle at blomstene har kort holdbarhet. De drysser etter få dager dessverre, men den er likevel så pen synes jeg. Ja, en må jo bare gripe muligheten når den kommer ;-)
      Det er så mange fine av de, og skulle gjerne hatt flere av phlox i hagen.

      Slett
  15. Cyclamen leaves are beautiful, Marit, I agree. I like your new phlox. In autumn, when other flowers have faded, phloxes look great in the garden. Hugs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are so pretty. Thank you. They bloom for a long time, and gives us a lot of joy. I like phlox very much. Hugs.

      Slett
  16. Hei Marit!
    Høstfloks har jeg også begynt å få øynene opp for. De er bare flotte, men foreløpig har jeg bare en.
    Du har imponerende mye forskjellig i din hage. Rosene er veldig fine og sommerfuglbusk har jeg plantet 4 stk av opp gjennom årene, men ingen har overlevtd vintrene - rett før jeg gir opp.
    Ha en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid!

      Ja, de er så fine på sensommeren og utover høsten. Ja, jeg har mye forskjellig her, men så er jeg også en plantesamler av de helt store :-)
      Tusen takk. Sommerfuglbusker er vanskeluge å få til ja. Jeg har denne ene som av en eller annen grunn har overlevd her. I sommer har jeg kjøpt en mørkeblå som jeg skal prøve å overvintre i drivhuset. Om det går bra vet jeg ikke før jeg har prøvd. De er veldig vanskelige ja.
      God helg til deg også!

      Slett
  17. Seemingly a bloom in almost every color! You have a lovely garden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it can look like that here :-)
      Thank you.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...