mandag 18. september 2023

Nesten vårblomstring her...

 Ja, nå er det nesten vårstemning her. En lang varm og våt sommer gir resultater på høsten. Alle bildene er tatt denne helgen.


Dette er Clematis alpina 'Country Rose' som også blomstret i juni. 


Denne kjøpte jeg i mars. Da hadde den blå blomster, men nå er den mer lilla. Blomstene er doble og den skal egentlig ikke klare seg her etter hva jeg har lest, og den lever ikke så lenge. Jeg gir de likevel en sjanse ved å plante de ute. Jeg har gitt de veldig god drenering, og så jeg få se om den kommer igjen. Jeg har fire stykker som jeg har plantet ut på forskjellige steder i hagen. Det blir spennende å se til neste vår om noen har klart seg.
Primula vulgaris Belarina 'Baltic Blue'


Syrinhortensia/ Hydrangea paniculata 'Early Sensation' har dannet flere nye blomster. Den begynte blomstringen i slutten av juli, og ser ut som den nettopp har startet blomstringen her.


Dette blomstertårnet plantet jeg i mai, og nå er det mer frodig enn noen gang. Det er jo litt morsomt med så mange blomster på gang nå.

I dag skal det regne veldig mye, og yr har ikke mindre enn tre farevarseler igjen. Fare for mye regn, fare for flom og fare for jordskred. Det kan komme fra 30 - 50 mm, og det skal også regne innimellom helt frem til søndag. Jeg tror jeg er i ferd med å utvikle regnallergi ;-)

24 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Jag har också Country Rose, den är vacker. Min blommade på våren och början av sommaren. Så fint blomstertorn. Vi har sol idag, och hoppas att det fortsätter. Regn har vi fått tillräckligt.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, jeg husker at du også har denne clematisen. Den er så søt. Tusen takk. Det høres herlig ut med sol, for den ser ikke vi i dag. Ha det godt!

      Slett
  2. Hello Marit,
    Beautiful plants and flowers. The Clematis is a favorite and the last one is gorgeous with all those flowers blooming. Take care, have a wonderful week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Take care you too, and have a great week!

      Slett
  3. Jammen har høsten mange flotte blomster å by på i tillegg til alle høstfargene som kommer etterhvert utover nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, overraskende nok har høsten så langt mye å by på. Fargene er høstens høydepunkt senere ja.

      Slett
  4. When water, so beloved of the gardener, comes in deluges it becomes a threat and not a blessing. I hope the fierce rains you are expecting there, Marit, do not cause roads to wash out, and landslides to occur. And I hope your lovely garden escapes any ill effects. Right now, in late September it is looking beautiful. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true David. It have not become so bad to this point, but it's many hours left of the day. I think my garden loves the rain. The plants have grown very much this summer. Thank you.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. Det er altid morsomt, når der kommer en genblomstring i planter, som ellers blomstrer først på året. Lige nu øser det ned her. Måske er det det samme vejr, I har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo så hyggelig når noen planter blomstrer to ganger i året. Jeg tror nok det er det samme været vi har her ja.

      Slett
  6. Ja nok er det snart vinter hos jer, men I er heldige at I har fået tilpas med regn og varme. Her er der stadig ingen regn.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok vinter her om en måneds tid eller noe sånt. Regn og varme har vi fått ja, og plantene liker jo nettopp det. Så langt har det kommet 10 mmi dag, og enn så lenge er jo ikke det så mye regn. Det er merkelig at der du bor så kommer det ikke regn :-)
      Klem

      Slett
  7. Smukke billeder, Marit, og spændende at du næsten har vårstemning i din have. Jeg har en primula, der har blomstret lige siden marts, og det har jeg aldrig set før. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Det er så hyggelig å se nye blomster nå. Oi, det har ikke jeg hørt om heller. Det må være en spesiell primula. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  8. Men har våren kommit till din trädgård Marit :) Härligt att se blommor få vårkänslor. Men det jag blev mest imponerad av är ditt blomstertorn! Det är ju makalöst vackert. Synd att det ska komma regn och slå ner blommorna. Hoppas ändå att våren stannar ett tag till hos dig.

    Önskar dig en fin måndag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan se sånn ut, Anita :-) Det har vært mye forskjellig vær i sommer fra hetebølge til øsende regn. Det ser ut som plantene har likt været. Tusen takk. Ja, hvordan det ser ut i morgen er ikke godt å si. Det håper jeg også.

      Ønsker deg også en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Flotte blomster i din have lige nu. Godt at du kunne nyde dem inden regnen kom. Det bliver vist meget voldsom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er glad forat de var så fine innen regnet kom. Vi har fått 36 mm inntil nå. Det har regnet veldig kraftig ja.

      Slett
  10. Der er ingen fare for at jeg udvikler regn-allergi Marit! Her er vi nu 'oppe' på 5 mm i september, og hvis det ikke var for alle disse faresignaler fra yr (under norske forhold) ville jeg næsten ønske vi kunne bytte vejr for et par uger. Men det er en stor fornøjelse at se din have med alle de 'remonterende' blomster! Tillykke med dem og den fine finale!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er nok ingen fare for det hos deg har jeg forstått ;-)
      Vi hadde fått kun 7 mm inntil i går, men så kom regnet...Fra i går ettermiddag og til i daghar vi fått nøyaktig 50 mm. Så nå er det 57 mm totalt. Så hurtig kan det endre seg her!
      Ja Ulla, vi kan godt bytte vær i noen uker. Da vil jeg gjerne ha to uker tidligere vår, og så kan du få to uker med sammenhengende regn! ;-)
      Det er morsomt med remonterende blomster ja. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Preciosas, me gustan todas. Besos.

    SvarSlett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...