onsdag 20. september 2023

Høstshopping...

Nå er det tid for innkjøp av høstløk. Altså løk som skal blomstre til neste vår. 

Fra Lenes Liljer har jeg bestilt:

Vetto 

Lovely  Day

Virtuoso

Alberta Morning

Peppard Gold

Terrace City

De tre øverste er orientalske liljer. 'Muscadet' som også er en orientalsk lilje klarer seg fint her, men om disse klarer seg like godt her gjenstår å se.

'Alberta Morning' er en martagonlilje, og det er 'Peppard Gold' og Terrace City' også. De tåler alt!

Fra Johnny i Sverige

Trillium simile


Trillium simile har jeg også fra før, men på et helt annet sted i hagen. Jeg holder på å luke og plante i og utenfor "min lille skog", og det er der all denne løken skal plantes. Mer om det en annen dag.

Fra Zimtrade

Narciss 'Snow Baby'

Chionodoxa 'Pink Giant'

Erythronium dens-canis

Erythronium 'White Beauty'

Lilium martagon 'Guinea Gold'

Lilium 'Easy Waltz'


Fra Garden Living

Fritillaria imperialis 'Early Passion'

Fritillaria imperialis 'Early Sensation'

Fritillaria imperialis 'Sunset'

Narcissus 'Goose Green'

Muscari 'Pink Sunrise'

Leucojum aestivum

Erythronium 'Pagoda'

Erythronium 'Purple King'

Erythronium  'Rose King'

Anemone nemorosa 'Blue Eyes'

Colchicum 'Waterlily'

Colchicum autumnale 'Alboplenum'


På søndag 17. september tok jeg disse sommerfugl bildene. Jeg blir så glad når jeg ser at de er her fortsatt. 




Neslesommerfugl /  Aglais urticae på storhjortetrøst / Eupatorium purpureum. Det var så fint vær her på søndag, og da satt de og hygget seg på blomsten i solen. Jeg kjøpte en av disse plantene i fjor, og en til nå i høst på salg. Jeg har lest at de tiltrekker seg sommerfugler, og det stemmer visst godt :-)

Fra mandag ettermiddag til tirsdag morgen fikk vi nøyaktig 50 mm med regn. Som om ikke det var nok skal vi også få restene etter en orkan på torsdag og fredag. Det homder med regn her nå synes jeg, men værgudene er visst ikke enig...

30 kommentarer:

  1. Det kan da umulig bli mye snø til vinteren...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er neimen ikke godt å si. Hvis det fortsetter å komme de samme nedbørsmengdene når det blir kuldegrader får vi mange meter med snø... 50 mm med regn = 50 cm med snø...

      Slett
  2. Så mange spændende løg du har købt, Marit! Og dejligt at du stadig har sommerfugle i haven. Det er flotte billeder, du har taget af nældens takvinge, som vi kalder den her. Man bliver lidt træt af al den regn, ikke sandt? Nu vil vi bare gerne have nogle smukke dage, inden høsten for alvor sætter ind. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende å se hvordan blomstringen blir til neste sommer. Tusen takk. Jeg er så glad for å se sommerfugler her fortsatt. Jo, jeg er veldig trett av alt dette regnet. Det er nettopp det vi ønsker og behøver, for vinteren er så lang. Sommeren virker så kort i forhold.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. Oj. det blir mycket blomstrprakt nästa år!
    Så roligt att du fortfarande har fjärilar. Här har det inte varit några på hela sommaren och det är så ledsamt :( Men skönt ändå att dom finns någonstans.
    Oj, har ni fått så mycket regn. Och så resterna från en orkan. Hoppas vädergudarna kommer överens om att det inte ska komma så mycket regn nu. Det räcker väl med regn hos dig nu tycker jag.

    Önskar dig en fin onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper jo på det. Jeg er veldig glad for det ja. Sommerfugler kunne jeg hatt her hele sommeren. Så synd da! Får håpe du får besøk av de til neste år. Ja, det er jo hyggelig for meg om ikke annet.
      Det er utrolig mye regn vi får ja. Det dystre værutsikter, for det kan komme 40 mm i morgen og pp fredag. Huff!

      Ønsker deg også en fin onsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Oj, där var jag för snabb ... men jag tror du vet att det var jag :)

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet jo det Anita, men navnet ditt står jo øverst i kommentaren din.
      Klem, Marit

      Slett
  5. Pretty flowers and plants. I love the butterfly. You will be busy planting your new bulbs. Happy gardening. Take care, have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, I will be busy for a long time.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  6. The cash registers are gleefully making that sound which is music to the ears of the seed and bulb sellers. It’s fall and Marit is making her purchases, they say, and chortle with happiness. It will just fatten the coffers for them, perhaps enable them to spend a few winter weeks in sunny Spain or Greece. You are a boon to the garden economy, Marit! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. I use my money on plants, seeds, bulbs and soil. I'm always at home, and I love to stay and work in my garden. I enjoy it, and I will not change it. Next spring I can enjoy many new flowers, and I'm looking forward to it.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
    2. And your hard work produces amazing results!

      Slett
  7. Som du ved, får vi ikke meget regn her, så kan godt blive lidt misundelig, men det er ikke sjovt med for meget regn, heller ikke med tørke.
    Flere af de martagonliljer fik jeg i foråret, de nåede ikke at blomstre, så jeg håber, det bliver bedre næste år.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, du får jo ikke så mye regn uansett hvor du bor, så jeg forstår godt at du er litt misunnerlig på alt regnet her. Nei, nå er jeg så lei regn, at det er ikke godt med for mye regn heller. Det er den mellomtingen vi ønsker oss, men som er så vanskelig å få til. Noen ganger behøver de et år på seg, så de vil nok blomstre fint til neste år.
      Klem

      Slett
  8. Hej Marit,

    Det var verkligen en massa olika lökar som du beställt. Blir spännande att se var de ska få plats. Fint med fjärilsbesök så här på hösten, Eupatorium är ett säkert kort för att locka dem till trädgården men de vill nog gärna ha sol... Hoppas regnet ger med sig.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det er mange forskjellige løker jeg har bestilt. Det skal du få se bare jeg er ferdig :-)
      Det er så hyggelig å få besøk av de ja, og spesielt så sent som nå. Ja, sommerfuglene liker ikke regnvær. Det gjør ikke jeg heller nå...
      Det skal regne i to døgn til, og så ser det ut som det blir litt lettere vær. Jeg håper på det.

      Ha det godt!

      Slett
  9. Hei Marit.
    Det blir mye fint å plante.
    Jeg må visst huske på å skrive opp hva jeg kjøper jeg også. Det er ikke så dumt :)
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena,
      Ja, jeg håper at det blir fint til neste vår og sommer. Jeg gar ikke fått plantet mye av dette enda for her har monsunen begynt igjen...
      Jeg har gjort det i mange år, for det er eneste måten jeg klarer å huske på det jeg har kjøpt ;-)
      Ha det godt.

      Slett
  10. Sikken en masse løg, du skal finde den helt rigtige placering til; men det er jo en perfekt udfordring for en plantenørd som dig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må vri hjernen for å finne riktig plass til de. Men det går nok det også. Jeg liker sånne utfordringer ;-)

      Slett
  11. Härligt med fjäril på hösten.
    Det var en lång lista, men så fint det ska bli.
    Har varit en stålande dag här idag, ca 20 grader och sol. Imorgon säjer de att regnet kommer tillbaka.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Jeg håper at det blir fint til neste år. Så heldig du er. Her har det regnet nesten hver dag denne uken.
      Ha det godt!

      Slett
  12. He3j Marit!
    Oj så mycket fint du har beställt. Martagon liljorna är så fina, de var slut där jag brukar handla. Får leta efter ett annat ställe. Det kommer bli riktigt fint hos dig.
    Idag har vi haft en solig fin dag, så jag har fått en hel del gjort. Behöver tömma krukor och flytta om lite perenner. I morgon skall det regna igen, hoppas jag får något gjort. Vet du vad din planta med fjärilen heter, har en likadan men minns inte namnet.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, de er så fine. Søk på Lenes liljer i Danmark. Jeg har kjøpt mine liljer derfra. Jeg håper jo på det.
      Så heldig du er. Her bare regner det hele tiden.
      Navnet på den står under bildet :-)
      Eupatorium purpureum står det på lappen på planten.
      Ha det godt!

      Slett
  13. Que suerte tantas mariposas, yo este año he visto pocas por mi jardín. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I'm very lucky who still have visits of butterflies here. Hugs.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...