tirsdag 12. september 2023

Fordeler med bed i halvskygge, og mange clematisbilder...

I hagen her har jeg mange clematis, og de aller fleste vokser i full sol. De som vokser der krever mye vann, for alt som vokser midt i solen tørker jo mye hurtigere ut. 

I august i fjor lagde jeg flere nye bed, og de ble et bonusresultat av opprettelsen av "min lille skog". Jeg lagde flere nye bed både inni og utenfor stien. 


Dette er det ytre bedet jeg omtaler i dag, og det ligger her til venstre. Det ligger på innsiden av "slangeveien", og der plantet jeg i fjor tre forskjellige clematis og noen flere solhatter. De har sol på yttersiden, men mer skygge på innsiden. Jeg vet at jeg har vist noen bilder av clematisene tidligere, men ikke alle de jeg viser i dag. Bildene er tatt fra 5.8 - 5.9.

De har ikke så mye jord der på fremsiden, men de har litt mer på skyggesiden. Det er en klar fordel å ha planter på områder hvor det er halvskygge, for da behøver de litt mindre vann enn de som står i full sol. 


Clematis 'Multi Pink' som bare er helt skjønn.


Dette er C. x Jackmanii 'Alba' eller 'White' som den også kalles. Når jeg ser andre bilder på nettet av den ser den mere ren hvit ut, mens min er  nesten lyseblå. Jeg har lest at den kan se sånn ut også, og det gjør ingenting. 


Her vokser den sammen med 'Multi Pink'


Den tredje jeg plantet der er 'Ivan Olsson'. Den hadde jeg tidligere i et annet bed, men den døde. Jeg likte den så godt at jeg måtte kjøpe den på nytt.
 

 'Ivan Olsson'


På dette bildet klarte jeg å få med alle tre clematisene+ en oppstammet lerk som jeg plantet i området der for mange år siden. 





Dette er en nyutsprunget blomst på 'Multi Pink', og fargen er da veldig skarp rosa.


Etterhvert så blekner den i fargen. 


Dette er C. x jackmanii 'Alba' som har skiftet til lyseblå farge. 


'Ivan Olsson' er en av de vakreste clematis jeg vet om :-)



Blomsterflue/ Syrphus ribesii som likte blomsten veldig godt. 

Til slutt skal jeg ta med en plante som jeg trodde var død. Den blomstret veldig sent i år, så det kan jo tyde på at den så vidt har klart seg. Stor var gleden når den endelig blomstret. Den står også i samme bed som disse clematisene.


Denne ville altså ikke blomstre før i midten av august. Vanligvis  så blomstrer den i mai/ juni her. Jeg tror nok at den var på nippet til å dø ja, men godt at den ombestemte seg. Dette bildet er forstørret, for så store er ikke blomstene ;-)

Dette er Lamprocapnos spectabilis 'Cupid'.

26 kommentarer:

  1. God förmiddag Marit!
    Nu är jag tillbaka igen och här har det skett förändringar ser jag. En ny mall har du och den ser riktigt fin ut. Fina är också alla dina clematis men det mest roliga tycker jag var löjtnantshjärtat som trotsade alla odds och överlevde och blommade i augusti. Nu hoppas jag att den kommer att klara kommande vinter.

    Önskar dig en fin tisdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. God formiddag, Anita! Så hyggelig å høre fra deg igjen. Ja, nå har det skjedd store forandringer. Tusen takk. Planter kan overraske og blomstre mye senere enn vanlig. Ja, jeg håper på at den overlever.

      Ønsker deg også en fin tirsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Hello Marit,
    The clematis is one of my favorite plants. I love the various blooms and colors. The Bleeding Heart is a pretty plant. You have a lovely garden and path. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      They are one of my favorite plants too. The bleeding heart are very cute plants, and I like them very much. Thank you. Take care you too, and have a lovely day!

      Slett
  3. Bedre seint enn aldri har jeg hørt, så den kan jo vare lenge ennå med de temperaturene vi har nå om dagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Jeg ble veldig glad da jeg så den blomstret. Det er mye som kan skje når varmen kommer tilbake ja.

      Slett
  4. Everything is still looking good, Marit, even in mid September. Just a quick note today, before we set off to go birding. Back to normal soon. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Have a nice birdtrip.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. Dine klematis tåler fint et gensyn 😁 Sådan nogle bede, hvor man går rundt i dem så at sige, giver nogle fine haveoplevelser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det blir en litt annerledes måte å oppleve hagen på 😊

      Slett
  6. Det er flotte clematis, du viser - flere af dem kender jeg ikke. Jeg har ikke så mange (endnu) Jeg tager lidt inspiration fra din blog.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det finnes jo så mange clematis, og det er hyggelig at du blir inspirert. Du får deg nok flere til neste år.
      Klem

      Slett
  7. Dine clematis er helt overvældende smukke, Marit! Og tænk at din løjtnantshjerte har klaret sig og blomstrede i august. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det er nesten ikke til å tro. Jeg tror nok at den nesten døde i vinter siden den blomstret så sent. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  8. Meget flot kombination af den rosa clematis og de lyseblå. Det er ikke så tit at man ser sådan en sart lyseblå farve. Den er meget fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er nok ikke så mange clematis som har en så lyseblå farge. Tusen takk.

      Slett
  9. Underbara clematisbilder, det kan man aldrig få för många av.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er helt sant!
      Ha det godt!

      Slett
  10. 'Ivan Olsson' er en virkelig flot og charmerende fyr. Han er jo også ombejlet af et par skønheder.
    Det var godt din løjtnantshjerte langt om længe dukkede op. Den har en flot farve.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er han virkelig 😊 Ja, de to andre er også fine. Jeg er veldig glad for at den dukket opp til slutt. Den fikk jeg kjøpt for to år siden, og den hadde ikke sett før. Jeg liker godt fargen på den ja.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Flotte klematis! Tror jeg trenger flere hvite. Gamle og nye lilla blomstrer overalt :) Fint at 'Cupid' dukket opp. Vært et rart hageår hvor flere man trodde hadde gått dukken i tørken (eller druknet etterpå) plutselig blomstrer likevel. Takk og lov.

    SvarSlett
    Svar
    1. Slett kommentaren fra: Marits hagedagbok
      Blogger Marit sa...
      Tusen takk. Ja, de hvite er i mindretall her også, og de er jo så fine de også. De lilla er det mange av her også. Ja, ikke sant. Sent men godt. Ja, det har det vært, for denne sommeren har bydd på mye forskjellig vær. Ja, planter tåler utrolig mye.

      Slett
  12. Så mange fine klematis. Ja, kan se at det må være en fordel med litt skygge. Jeg har en i en krukke på terrassen, og den må jeg sette en stol foran når det blir mye sol. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, halvskygge er egentlig helt supert. For mye sol er det ikke så mange planter som tåler.
      Ha en fortsatt fin kveld.

      Slett
  13. The Clematis are stunning, and beautifully photographed!

    SvarSlett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...