lørdag 2. september 2023

En perfekt dag, og en oppfordring...

 I 2019 så flyttet jeg en sommerfuglbusk/ Buddleia davidii fra et annet bed og som jeg hadde hatt i flere år, og i fjor hadde jeg fem sommerfuglbusker tilsammen. Alle var plantet i det store rosebedet.

I de siste tre årene har jeg altså kjøpt flere og flere sommerfuglbusker. Det gikk fint i noen få år, men alle døde etter siste vinter bortsett fra den som jeg hadde fra før. Den må på et vis ha blitt tilvendt klima her. De er merket H3  og det er ikke den klimassonen her, men noen få ganger går det bra likevel.

 Sist søndag begynte den å blomstre, og akkurat den dagen var det veldig mange sommerfugler her. Den begivenheten hadde jeg ventet lenge på! Jeg har speidet etter de i lang tid, og endelig så kom de!

Jeg har kjøpt én ny sommerfuglbusk nå i sommer, men den skal få bo i drivhuset i vinter og se om den overlever der. Jeg gir meg jo ikke så lett! Det gjelder å være tålmodig og prøve igjen og igjen...

Om det var duften av sommerfuglbusken som tiltrakk så mange av de den dagen skal være usagt, men det var veldig mange sommerfugler her da. De var også så "tamme" den dagen at jeg kunne ha tatt på de uten problemer. Det dukket også opp en sommerfugl som ikke har vært her tidligere i sommer, og da var jo dagen min perfekt! Jeg er som dere forstår veldig glad i sommerfugler :-)


Det var jo også supert når jeg fikk tatt bilde av to forskjellige sommerfugler på en gang!

Admiralsommerfugl / Vanessa atalanta og neslesommerfugl / Aglais urticae. Alle bildene er klikkbare. 


Det er ingen tvil om at de liker hvite solhatter. Dette er Echinacea purpurea 'Alba'


Dette er den som ikke har vært her før på søndag. Hvit c / Polygonia c- album. 


Den likte også de hvite solhattene. De rosa jeg har av de er ikke like mye besøkt. Kanskje de hvite har bedre nektar.



Denne solhatten heter Echinacea purpurea 'Baby Swan White'. Den kjøpte jeg for tre år siden. Skal si at den har vokst mye på de årene! Den finnes  ikke som frø tror jeg. Jeg har i hvertfall  ikke funnet frø til salgs av den.




På baksiden av vingen har denne noe som kan minne om en liten c (bokstaven c). Så derfra kommer det norske navnet. 


Så til sommerfuglbusken som nettopp hadde begynt å blomstre på søndag. Selvsagt fikk den besøk med en gang! Buddleia davidii 'Pink Delight'. Sommerfuglbusken pleier å blomstre akkurat tidsnok til den tiden da alle sommerfuglene er her. 



Her står det litt om hva sommerfuglene gjør om vinteren. Den siden er  er både på norsk og engelsk.

Jeg vil oppfordre alle som vil ha besøk av sommerfugler i hagen til å ha noen brennesler stående. Mange av sommerfuglene er avhengig av den som vertsplante for å legge egg på den, og som skal til slutt utvikle seg  til å bli en vakker sommerfugl. Moderne små hager har dessverre ikke brennesler. Det har flere ganger i aviser blitt påpekt at antall sommerfugler går ned, men det står lite om hva vi selv kan gjøre for at de skal formere seg og trives i hagene våre. Så la brenneslene stå! :-)

God helg/weekend!

Linker til TrädgårdsFägring og 


30 kommentarer:

  1. Beautiful butterflies and flowers. It is sad your buddleia bushes died, at least the original one survived.
    You do have plenty of blooms that attract the butterflies. Love the photos. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend. PS, thank you for leaving me a comment.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes it's sad, but this winter was very hard. I'm so happy that the old one survived. I try very hard to attact butterflies here. Thank you for all your nice comments and for the link up.
      Take care you too, and have a nice weekend!

      Slett
  2. It makes me very happy indeed, Marit, that your garden is attractive to butterflies, and it is important to point out that with very little effort individual gardeners can attract a variety of species to give them pleasure, and benefit from the beauty of the plants and the butterflies. It’s a winning combination for plants, butterflies and humans. You are obviously blessed with excellent taste to host Buddleia davidii as one of the main attractions. Your son and I both feel very smug about this! I don’t know how you feel about Goldenrod (Solidago) in your garden but that’s a plant that butterflies and just about every other pollinator benefit from. Miriam and I went for a walk yesterday, and the various species of goldenrod were weighed down with insects. Happy gardening! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you very much, David. I do my best to attract the butterflies, because there are many plants that both the butterflies and I like. I'm not too fond of nettles, but I have them here in several secluded places precisely for the butterflies' sake. Of course I have to have butterfly bushes here! Yes, I understand that you are happy that I have them here. In 2009, my son David and I made the garden pond here. Then I found a plant called Taxus baccata 'David', which I just had to buy. He thinks it's funny to have plants called that. Yes, I know Solidago, because I had it in my very first garden. It is now forbidden to sell here, because it spreads so much. I know insects really like it, so it's a shame it's so invasive. But I have as many plants here as the insects like, so they have plenty to visit anyway.
      Have nice walks in the forest!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. Min lille hage har såvisst brennesler! Såpass at det ble nok til både neslesuppe i vår, og for sommerfuglene til å legge egg på. Drar jo opp de jeg ser i bedene, men de i skogkanten får stå. Mange sier de ikke har sett sommerfugler i år, men her er det jo mange.
    Nei, man gir aldri opp sommerfuglbusker! Bra det var en igjen hos deg da. Nå har jeg plantet ut tre alt opp fra frø i håp om at de skal venne seg til forholdene. (Har mistet tall på hvor mange busker jeg har forsøkt å plante).

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Sånn er det her også, og de frør seg jo så lett. Ikke noe problem å få de til å trives. Ja, folk vet ikke/ forstår ikke at de må legge forholdene til rette for sommerfuglene. Det er derfor jeg skriver om dette så folk kan anlegge litt brennesle i et hjørne av hagen sin :-)
      Nei, det skal man ikke gjøre! Ja, jeg er veldig glad for det. Jeg planter de nettopp fordi sommerfuglene er så glad i de. Jeg sådde også det for mange år siden, og de klarte seg fint i flere år. Ja, ikke sant. Det har ikke jeg tall på heller.

      Slett
  4. Så nydelige bilder av alle sommerfuglene. Her har det vært veldig lite med sommerfugler i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Her kom det til slutt veldig mange, og det er jeg så glad for.

      Slett
  5. Hej Marit!
    Det ser härligt ut med alla fina fjärilar. I år har de inte varit så många. Fjärilsbusken har jag provat några gånger, men kanske får de inte rätt förutsättning för de har dött båda gångerna under första vintern.
    Solhattarna är så fina, hittar inte frön till Baby Swan White, däremot White Swan och den brukar jag så.
    Du har så många fina solhattar.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det var en fantastisk opplevelse å se så mange på en gang. Den er absolutt en vanskelig plante å lykkes med. De behøver veldig god drenering, og gjerne stå litt beskyttet. Ja, White Swan har jeg funnet også. Den skal jeg så til neste vår. Tusen takk.
      Ha en fin søndag du også.

      Slett
  6. Jeg håber at få sommerfuglebesøg her i løbet af den kommende uge, for der er lovet varmt og solrigt vejr, men ellers har der sandelig ikke været mange på besøg i sommer! I den sidste tid er jeg begyndt at se flere insekter - og vi har mange brændenælder i kanten af haven:-)
    Fine billeder du taget Marit! Hvis du vil til at tage din busk ind om vinteren, så har jeg læst at der nu findes meget små sommerfuglebuske som kan stå i en potte. Måske er det vejen frem, så du kan få lov at beholde dine dejlige sommerfugle-magneter?

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det håper jeg at du får, Ulla! Det samme varme været er det meldt om her også, så jeg har også håp om å få besøk av flere. Så bra at du har brennesler i hagen :-) Jeg tror at de også er viktige for andre insekter. Tusen takk.
      Ja, jeg har lest om de, og men jeg har ikke sett de her. Den jeg skal oppbevare i i vinter i drivhuset har vokst seg veldig stor i sommer, så en mindre sort hadde nok vært mye bedre ja. Jeg får se hvordan det går, og overlever den vil jeg jo gjerne plante den ut. Da har jeg et lite håp om at den kan klare seg her etter å ha blitt tilvendt vinteren her selv om den har stått i drivhuset. Det er nemlig ikke så mye varmere der enn ute.
      Jeg vil gjøre alt jeg kan ja for å beholde de. Sommerfugler er veldig glad i planter og blomster som har mye nektar i seg, og det er de vi må ha i hagen. Det er da vi får besøk, Ulla :-)
      Hilsen Marit

      Slett
  7. Flotte billeder af sommerfugle. Jeg har heller ikke haft så mange i haven i år, men vejret er blevet varmere og mere vindstille, så jeg håber at de kommer nu. Jeg har en hvid Sedum som de er meget glad for og den er begyndt at blomstre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er lov å håpe på at det kommer flere sommerfugler fremover, for det er meldt om varmere vær her også i neste uke. Ja, de hvite sedumene liker sommerfuglene veldig godt.

      Slett
  8. Brændenælder mangler vi bestemt ikke, men selvom der er dukket flere sommerfugle op i de seneste dage, er vi slet ikke oppe på den sædvanlige mængde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, og sånn er det vel i mange hager fortsatt 😊
      Det kan jo ha vært den kalde våren som har skylden for det. Vi får håpe på å se noen flere i uken som kommer. Det er meldt om hele 25 grader her i morgen.

      Slett
  9. Den rosa buddleiaen er ekstra fin synes jeg. Det er ganske greit å stiklingsformere buddleia også Marit. Samme fremgangsmåte som med f.eks. pelargonium.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også, Martin. Jeg har tenkt at jeg skal ta noen stiklinger av de nå. De skal være enkle å formere ja.

      Slett
  10. Det er nogle vidunderlige billeder du har taget af sommerfuglene, Marit. Utroligt at du kunne komme tæt på, som om de var tamme. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det var akkurat som de var bedøvet eller beruset. De bare satt og sugde i seg nektar og brydde seg lite om meg. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  11. Sikken en masse sommerfugle, jeg bliver lidt misundelig. Vi ser kun de hvide her, men vi har mange bier, det er vi glade for. Til næste år er der 4 sommerfuglebuske, så håber jeg, at vi får sommerfugle.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var utrolig mange her sist søndag, og det forstår jeg godt at du blir. Det er veldig mange bier her igså, og det er jeg også så glad for. Da håoer jeg at de finner veien til deg til neste år.
      Klem

      Slett
  12. Those flowers really are attracting the butterflies. We have a lot of wildflowers blooming right now and lots of butterflies flitting about! I love seeing them!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, the butterflies likes them very much. That sounds great!

      Slett
  13. Synd at du mistet så mange sommerfuglbusker i vinter.
    For mange år siden prøvde jeg to ganger å få sommerfuglbusk til å trives i vår hage, en overlevde 1-2 vintre , men ikke neste. Jeg ga opp!
    I fjor fikk jeg mange avleggere - ingen overvintret.
    Nydelige hvite solhatter du har, tror nesten ikke jeg har sett det før,
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var synd, men sånn er det ofte her med planter som ikke tåler så mye kulde. Jeg skjønner godt at du ga opp. Tusen takk. Jeg kjøpte den på et hagesenter.

      Slett
  14. Marit, I love that butterflies come to visit your garden 🦋
    Your beautiful photos are such a joy to see.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
  15. Preciosas mariposas en las flores. Besos.

    SvarSlett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...