fredag 22. september 2023

Diverse bilder fra september hagen...

 Jeg får som vanlig aldri lagt ut alle bildene jeg tar, og derfor tar jeg meg i sammen og samler diverse bilder som er tatt nå i september. Det er lenge siden jeg har hatt et sånt "maratoninnlegg", så nå er det bare å finne frem tekoppen/ kaffekoppen og lese i vei ;-)

Jeg startet på dette innlegget i går, og da regnet det som vanlig her. Det gjør det i dag også og enda verre enn i går. Jeg blir helt matt av alt dette regnet. Jeg skulle gjerne ha sendt regn til de som ikke får noe, men dessverre er ikke det mulig.

Bildene er fra 1. september og frem til 17. september. Den 18. startet "monsunen" her og den varer fortsatt.  Jaja, jeg slipper å vanne om ikke annet..

I en avis i går så sto det at restene av syklonen Nigel vil treffe  Vestlandet på søndag,  men det vil ikke komme så mye regn her da for en gangs skyld. Det var godt å lese, for nå tror jeg at jeg snart utvikler svømmehud mellom tærne! ;-)


Det sto i en avis hva disse skyene het, men det har jeg glemt. Er det noen som vet hva de heter? Det ligner på makrellskyer, men de het noe annet. Det så ut som hele himmelen var full av bomullsdotter .


Disse temynte/ Monarda blomstrer veldig lenge. De som er litt mer lilla litt lengre bak i bildet dufter utrolig godt. De er også mye høyere enn de andre. 


Phlox paniculata 'Monica Lynden-Bell'


Her har den sneket seg med på dette bildet også. Det var en mørke lønnen jeg egentlig skulle ta bilde av. Den ble nedbeitet av både rådyr og mus i vinter og jeg var nesten sikker på at den ville dø. Jeg fikk stoppet "blødningen" av sevjen som rant ut med et middel som jeg kjøpte på gartneriet her. Det var i siste liten jeg fikk smurt på det, og sakte men sikkert så kom den seg igjen. 
Acer palmatum 'Bloodgood' med sin unike nesten svarte farge.


Clematis 'Multi Pink' med den siste blomsten for i år vil jeg tro.


Frøplanter etter en solhatt som sto der i fjor men som døde i vinter. Det ser ut som frøplantene er mye mer robuste enn morplanten.


Denne kjøpte jeg tidligere i høst. Den fortsetter å komme med nye blomster, og det er jo hyggelig!


Echinacea 'Green Twister' som skifter til mer rosa nyanser på høsten.


Rosene har gjort et tappert forsøk på å remontere i september. 'Ferdinand Pichard' som plutselig har strukket seg til 125 cm. Når jeg kjøpte den var den et  lite knøtt på 30 cm.


'Odyssey'


Dette er en staude som jeg har plantet mange steder her, og endelig har jeg fått de til å trives. Det norske navnet er slangegress eller ormegress, så det kommer jeg ikke nevne igjen. Grøss...
Det latinske navnet er til gjengjeld vanskelig å huske, men likevel bedre synes jeg ;-)
I full sol blir det helt svart. Det er veldig dekorativt mot grus synes jeg.

Opiophogon planiscapus 'Nigrescens '


Hydrangea paniculata 'Limelight' som har blitt preget av alt regnet og store tunge blomster.


Hydrangea laniculata 'Little Lime' som ikke får så store og tunge blomster.


Denne har vokst utrolig mye i sommer. Det må være minst 50 cm eller mer. Først tropevarme og etterpå "monsun" ser ut til å passe plantene utmerket. 
Viftelønn/ Acer palmatum 'Atropurpureum'
Den ble plantet som en av de første plantene her i 2006. 


Rudbeckia hirta 'Sahara' fortsetter blomstringen med nye fargekombinasjoner.


Rhododendron 'Silbervelours' med et fantastisk filtlag/ indument på bladene. Denne får disse flotte sølvfargene i full sol.


Tulipantreet/ Liriodendron tulifera 'Aureomarginata' som noen er rett og slett sjokkerte over at klarer seg her. Jeg er bare kjempeglad for at den trives. Den ble også bespist i vinter av rådyr, men det ser ikke ut som den ble skadet. Heller tvert om ;-)


Denne frøys helt ned i vinter. Ut på sommeren kom den med masse grønne skudd som jeg tok vekk. Denne er podet, så de grønne skuddene kom fra over podestedet. Det kom et "ekte" skudd og det er det som synes her. 
Trompettre / Catalpa x erubescens 'Purpurea'. Det skal heller ikke klare seg her. Det er jo også bare med et nødskrik at det har overlevd, men morsomt at det har klart seg. Jeg vet jo at mange av de plantene jeg planter her er på grensen i herdighet. Jeg har halve tomten her full av norske trær, så i den opparbeidede hagen vil jeg dyrke noe annet.


To forskjellige sedum. Den lille røde lønnen som står til venstre er en frøplante av min første Acer palmatum 'Bloodgood' som sto ved hagedammen. Før den døde satte den mange frø, og en av de spirte :-)



Høstasters / Aster/ Symphyotrichum novi-belgii med fantastisk mange knopper nå. Vil de klare å blomstre før frosten tar de? Det vil tiden vise.


Disse to avbitte blomstene lå på bakken en dag her. I fjor ble nesten alle blomstene bitt av etter en stund. Jeg innbiller meg at det er mus som gjør det, for det duftmiddelet som jeg har lagt ut mot mus/ grevling ser ut til å virke. Hvorfor de biter av disse giftige blomstene vet jeg ikke.
Hvis noen ikke har fått det med seg så er dette alpefiol/ Cyclamen hederifolium


Nå har vi satt på varmen i gulvene her, og gjett hvem flere som er glad for det. Ares og Felix så klart! Katter elsker varme.


Jeg hadde en gang tre av disse, men nå er det bare en plante igjen.
Echinacea 'Delicious Nougat'


Dette er et helt nytt bilde av de. Er det noe rart at jeg helt betatt av disse? ;-)
Den med et blad som ser ut som et lite juletre tror jeg heter Cyclamen mirabile 'Tilebarn St. Nicklas'. Den har jeg også sådd selv. 
Den må også være veldig hardfør siden den har klart seg her.

God helg/ weekend!

30 kommentarer:

  1. Skønne billeder, Marit - og dejligt at se dine smukke katte 🥰 Jeg håber virkelig, regnen stopper, så du ikke får svømmehud mellem tæerne. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar

    1. Tusen takk, Gitte. Kattene må jo få være med noen ganger de også. Ja, det håper jeg også! 😁
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  2. Svart gress var stilig, hadde vært litt stilig å fått det til å se ut som en plen. Kattene mine har begynt å sove inne om natta, det er et tegn på at høsten er her. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er stilig ja, men det tror jeg ikke går an. Bladene er temmelig stive, og ligner ikke på gress i det hele tatt. Det er i slekt med liljekonvall, og vokser litt på samme måte med rotskudd både her og der hvis det trives. Ja, da er det høsten. God helg!

      Slett
  3. Hi, Marit: When I first saw the clouds over the greenhouse, I thought it was snow! They really do give off that impression. Unfortunately, I don’t know the name, so I can’t help you. Your garden has proven to be resilient against a winter that looked like it would never end, deer nibbling on everything that grew, and of late, incessant rain. No doubt a little tender, loving care from Mother Marit didn’t do any harm either! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi David,
      Yes, it can look like snow :-)
      That's ok. I don't know it either.
      The garden plants tolerates much more than I think. I'm very happy for it. No, that's true!
      I care for them, and I think they like it.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Hello Marit,
    What a beautiful collection of flowers and plants. We could use more rain here, I think this weekend will be a rainy weekend. It is hard to pick a favorite I see so many beautiful blooms I would like to have growing here. Take care, have a great day and a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. If it was possible I would gladly send you some rain. You can write down their names. I'm sure they would grow in your area.
      Take care you too, and have nice day and weekend!

      Slett
  5. Hej Marit
    Det er cumulus skyer, de er så fine, jeg nød alle dine billeder, du har så mange fine ting, jeg var glad for at se dit tulipantræ og alle dine acer. Floksen har en fin farve.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Takk for opplysninger om det. Ja, de er så fine.
      Tusen takk. Ja, den har en fin farge.
      Klem

      Slett
  6. The garden looks lovely. It's hot here today +22°C. Have a nice weekend too.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Wow, that was hot! Here it have been 15 + today.

      Slett
  7. Hej Marit!
    Då jag öppnade din blogg såg jag inte hela första bilden. Det såg ut som snö, men det var tur att det inte var det. Tror dina moln heter Altocumulus Floccus, de är vackra. Dina flox och solhattar är så fina. Fick en solhatt i present av min dotter, den är riktigt fin " Echinacea hybrid, Sunseekers Salmon". Jag skulle inte ha fler, då de inte överlever hos mig, men jag hoppas att den överlever. Dina hortensior och Japanska lönnar är så fina. Hoppas att du får några soliga dagar till omväxling för allt regn.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Akkurat det er det en til som har skrevet i dag. Ja, det er godt at jeg ikke har fått snø enda. Takk for opplysninger om det. Det har du nok helt rett i. Ja, de er så vakre, og jeg måtte jo ta bilder av de. Det er ikke så ofte en ser sånne skyer.
      Tusen takk. Den solhatten har jeg hatt her, men den døde i den første vinteren her. Men du kan være heldigere enn meg. Det skal bli bra vær i morgen og på søndag. Det håper jeg på, for jeg har mye løk som må plantes.
      Ha det godt.

      Slett
  8. Todo se ve precioso Marit, me alegra que tu tulipero esté bien. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Teresa. I'm very happy that it have survived.
      Hugs.

      Slett
  9. So many gorgeous flowers. You have a lovely garden!

    SvarSlett
  10. Godt med en opsamling af alle dine septemberbilleder her mens 'monsunen' stadig hersker - der er jo så meget der lykkes trods vejret, og jeg synes det lyder som om du har vendt blikket mod alt det som gror godt i din have. Når naturen er imod vores ønsker, må man kigge på det der trives, og her sidder jeg i tordenvejr nu og glæder mig over de par millimeter regn vi kan få:-)
    Jeg ville kalde dine skyer for lammeskyer, og de plejer i hvert fald ikke at give regn:-)
    Din have er smuk grøn (og rød) og fuld af blomster, og vi nærmer os oktober. Jeg er ret vild med dine ahorn, små som store, Hortensier og temynterne som ser ud som om de har fundet et hjem hos dig. Det er bare at nyde det hele før det er for sent.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg måtte bare få laget et langt blogginnlegg ut av alle bildene. Jeg tror at plantene i hagen stortrives med regnet. Etter at vi gravde opp her i 2017 så fikk vi byttet ut jorden, og blandet inn mye mer grus. Siden det nå er så god drenering her så er ikke regnet noe problem bortsett fra råtne roser.
      Ja, det er helt sant Ulla, og været får vi ikke gjort noe med. Jeg håper at tordenværet vil gi deg litt regn. I dag skinner solen her, og det skal den gjøre i morgen også.
      Skyene lignet på lam eller bomull ja :-)
      De ga ikke noe regn heller nei. Tusen takk. Temyntene og syrinhortensia har virkelig slått seg til her ja. Temybtene plantet jeg kun for to år siden der, og de har vokst noe helt vilt etter det.
      Det er helt sant, og nå skal jeg ut og plante løk :-)

      Hilsen Marit

      Slett
  11. 2023 ser ud til at have været et rigtig fint haver. Din atropurpureum står virkelig flot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jo gått over all forventning til tross for kulde, hete og uendelig mengder med regn! Tusen takk.

      Slett
  12. Jeg har nydt hele din billedserie.
    Du er jo ret modig i dine planteindkøb og køber en del planter, som ikke overvintrer, så det er godt, frøplanterne af din solhat har overlevet, så overlever de sikkert også den kommende vinter. Jeg har også nogle frøplanter af solhat, som jeg håber, vil overvintre.
    Jeg håber, du får fornøjelse af din høstasters, inden frosten sætter ind.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Elna. Ja, jeg liker å trosse herdighetsonene. Noen ganger lykkes jeg og andre ganger ikke. Ja, de tror jeg vil blomstre til neste sommer. Når de spirte nå i sommer, så tror jeg de vil klare neste vinter ja. Det gjør den sikkert hos deg også. Ja, det håper jeg virkelig, men vinteren nærmer seg her. I går var det 17 grader på dagen, men i natt var det kun 3 grader. Det kom litt brått på selv om yr meldte det. Høstasters er så fine, men det er ikke alltid at de når å blomstre her.

      Hilsen Marit

      Slett
  13. Du har verkligen så mycket fint som blommar i trädgården din fortfarande det är bara att njuta så länge det varar.Det svarta skägget som växer på backen var väldigt annorlunda.Jag förstår att dina fina katter vill ligga på ett varmt golv och mysa.Vi har fortfarande uppemot 20 grader varmt och det är bara att njuta så länge vi har den värmen för snart vet man att det blir kallare och då vet man vad klockan är slagen.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er bare å nyte så lenge det varer. Det svarte skjegget er en veldig spesiell plante ja. Ja, kattene er veldig glad i å ligge på det varme gulvet. Her ble det 15 grader i dag, men i natt var det kun 3 grader. Ja, det går hurtig mot vinter, men så lenge det er så varmt kan en fortsatt nyte å være ute i hagen.
      Ha det godt.

      Slett
  14. Tipper det er en form for rukleskyer, altocumulus.
    Blir stadig imponert over antatt mindre herdige roser som trives hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fikk hjelp av Marika til å få det riktige navnet. Rukleskyer, for et merkelig navn!
      Jeg er så glad for at de antatt mindre herdige roser klarer seg her :-)
      Jeg tror at thujahekken som omkranser hagen hjelper mye på microklima her.

      Slett
  15. Jeg hadde også tulipantre for noen år siden, men det ble et kortlivet tre hos meg. Etter et par-tre år takket det for seg, og jeg har ikke gjort flere forsøk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, ja da har jeg sikkert vært veldig heldig med mitt.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...