fredag 8. september 2023

Første høstmåned og likevel sommer, og noen spørsmål...

 Ja, plutselig har sommeren kommet tilbake. Tidligere i denne uken har det vært oppe i 24 grader, og i går var det  20 grader. Det er utrolig deilig å få sommeren tilbake igjen selv om det garantert ikke forblir sånn i fortsettelsen. September er den første høstmåneden her, og nattetemperaturen har vært nede i 8 grader flere ganger i det siste.  Jeg vet jo hva som kommer senere, men akkurat nå nyter jeg den tilbakevendte sommeren som vi ikke fikk i juli og august. Akkurat i dag er det grått og overskyet,  men det skal nok klarne opp senere.

Jeg var rundt i hagen en liten runde i går ettermiddag. Jeg hadde før på dagen vært en tur på Plantasjen, og hjem ble det med to Heuchera 'Mulberry'. Jeg er så glad i disse plantene, og stort sett så klarer de seg fint her. Jeg fikk plantet de og etterpå tok jeg noen bilder rundt om i hagen. 


Denne er et syn for guder akkurat nå ;-)
Syrinhortensia / Hydrangea paniculata 'Vanille Fraise' 

Jeg beskar den hardt for to år siden, og i år er den så riktblomstrende som jeg nesten ikke kan huske at den har vært tidligere. De blomstrer på årets  nye skudd, så det er bare å klippe i vei når det behøves. Det skal sies at den blomstret ikke like fint i fjor, men det har den tatt igjen i år!


Dette er den jeg "fant" igjen i fjor på siden av min lille skog, og som jeg også klarte å finne igjen navnet på etter intens leting på bloggen. Den er mer avdempet i fargene enn 'Vanille Fraise'. 
Hydrangea paniculata 'Magical Moonlight' som også produserer veldig mye blomster etter beskjæring. 


Så til noen roser. En forsiktig remontering så langt i september på denne. Noen av rosene har ikke likt alt regnet. 
'Ebb Tide' heter denne. Den kjøpte jeg som barrot rose i februar. Fargen på den er bare så fin, og den er mørkere og mer "blå" enn 'Munstead Wood'. Men denne er ingen Austinrose, for den er laget av Tom Carruth.


'Minerva' som også er en favoritt på grunn av fargen og duften.


Denne Phlox paniculata 'Blue Boy' har fått mange stygge flekker på bladene. Jeg kjøpte den i august, og de kommer nok av alt regnet. De kan minne om svartflekk som også roser kan få. Jeg håper at flekkene er borte til neste år. 


En klatrerose som jeg også kjøpte en gang i vinter.
'Compassion' heter den. Den hadde besøk av en kledelig edderkopp. Appen Artsorakel ville bare si at det var en edderkopp, så da så. Det visste jeg jo fra før... ;-)


Noen som kan hjelpe med navn? Jeg tror det er en Austinrose, men jeg kan ta feil.  Den er ikke høyere enn 60 cm nå. Babyrosa med hint av fersken i fargen og lett duft.


Nok en Austinrose, men den husker jeg navnet på. 'Winchester Chatedral'


Denne blomstrer så mye at det er en fryd!
Echinacea 'Baby Swan White'. Jeg prøvde å telle antall blomster, men jeg ga opp ;-)


Sedum/ Hylotelephium 'Herbstfreude'
Denne skiftet latinsk navn for noen år siden, men det kommer aldri inn i hodet mitt...
Så den heter fortsatt Sedum hos meg ;-)


Denne hadde jeg glemt at jeg hadde. Plutselig sto den der og blomstret...

 Så til noe som er litt merkelig. Når jeg googler denne så får jeg opp Sedum spectabile 'Stardust', og det stemmer med navnelappen jeg har på den. Men hvorfor heter ikke denne også Hylotelephium?  Forskjellen på den og den på bildet over er at denne har hvite blomster og den andre har rosa blomster.... Hvis noen har en fornuftig forklaring på dette så opplys meg gjerne om det ;-)


Denne sommerfuglbusken har nå sin andre blomstring. Jeg klippet av alle de visne blomstene etter første blomstring, og nå er den full av nye blomster. Denne står i en stor potte inne ved veggen. Fargen er enda mer blå enn på bildet. 
Buddleia davidii 'Black Knight'.


Til slutt yndlingene over alle yndlinger akkurat nå :-)
Jeg har kun sett en blomst som har blitt bitt av så mus eller fugler så langt i år. Jeg har lagt ut et duftstoff som skal virke mot mus og grevling av alle ting. Det er av samme produsent av det duftstoffet som jeg la ut mot rådyr i vinter. Det er de runde kulene som ligger rundt blomstene. Jeg håper at det virker til de er avblomstret. Da kan de bite så mye de vil. Cyclamen er giftige, så jeg tror at de får være i fred. Det er bare blomstene som må irritere noen så forferdelig at de må bites av...

God helg/ weekend!

Linker til TrädgårdsFagring

28 kommentarer:

  1. Godt med litt sommervarme, men jammen er det kaldt når sola blir borte om kvelden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at litt varme og opptørk gjorde ikke noe nå. Det er så fryktelig fuktig luft også nå om kvelden.

      Slett
  2. Dejlige billeder, Marit, og din Syrenhortensia er helt utrolig! Jeg har haft en i 10 år, men den har aldrig blomstret. Ja, sikke en dejlig sensommer vi har fået. Her skulle vi få 27 grader i morgen. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Det er jo nesten ikke til å forstå at den ikke vil blomstre hos deg. Har du prøvd å beskjære den hardt? Disse plantene pleier å blomstre veldig lett. Ja, ikke sant. Her er det meldt om 21 grader, men det er deilig det også. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. Hello Marit,
    It is a treat to see your lovely garden and flowers. The Lilac Hydrangea is one of my favorites, I also love the color called Black Knight on your Buddleia bush. Beautiful roses and Cyclamen. Take care, enjoy your day and happy weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, the hydrangeas are beautiful flowers. Take care you too, and have a wonderful weekend!

      Slett
  4. Shirt and sweet today, Marit. We are away on vacation on Vancouver Island, and raring to go! I may be a little delinquent with commenting for a week. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, David. I wish you a very nice vacation!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. Wow! Din Vanilla Fraiche er vanvittig smuk.

    SvarSlett
  6. Sikke mange flotte blomster. Det er så dejligt, at vi kan nyde alle de mange farver, der stadig er i haven, med solskin og blå himmel som baggrund.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er det virkelig nå. September kan være fin, og det er fortsatt mye å glede seg over nå.

      Slett
  7. Godt du fik tid til at trave rundt i haven og tage en masse skønne billeder. Hvor er der meget i blomst hos dig nu her i september i det fine vejr. Jeg kan heller ikke finde ud af navnene som skifter, og planter som pludselig er i en helt anden familie end der hvor de plejer, men jeg har læst, at man nu grupperer planter efter deres dna - og det kan vi jo ikke rigtig se eller forstå. Det var i hvert fald ikke en metode Linné havde adgang til:-)

    Tak for dejlige billeder Marit!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Ja, fortsatt er det mye som blomstrer her. Nei, det er et salig rot med disse navnene. Nei, Linné hadde ikke tilgang til det. Likevel lagde han et system som stadig brukes.
      Takk for dine alltid søte kommentarer. Jeg setter stor pris på de.

      Hilsen Marit

      Slett
  8. Tus flores se ven preciosas, me encantan tus rosas, pero no puedo ayudarte con los nombres. Feliz fin de semana.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. The plant names are difficult. Have a nice weekend.

      Slett
  9. Det er ikke til at forestille sig en sensommerhave uden hortensiaer. Syrenhortensiaerne er så flotte. Det ser ud til , at 'Vanille Fraise' har et smukt farvespil fra creme til lyserødt.
    Jeg kan heller ikke rigtig finde ud af de latinske navne, og for den sags skyld heller ikke de danske. Den cremehvide hedder ikke sankthansurt men kinesisk stenurt. Men Linné havde jo ikke mulighed for at dna-bestemme planterne, så han kunne jo ikke være så præcis, som man er i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant. De utgjør en stor del avblomstringen her på sensommeren. 'Vanilla Fraise' er en av de som virkelig blir rosa/lyserøde på høsten.
      Nei, de er vanskelige å finne ut av. Nei, Linné hadde ikke den muligheten. I dag finner de ut mye mer så klart.

      Hilsen Marit

      Slett
  10. Så mange fine planter i dag, ja det er dejligt, at vi fik lidt mere sommer.
    Jeg kan desværre ikke svare på dine spørgsmål, men jeg nød dine billeder.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det har vært så deilig nå i denne uken som har vært. Det er hyggelig at du gjorde det Lisbeth.
      Klem

      Slett
  11. Hej Marit!
    Du har en vacker trädgård med så mycket fint som blommar. Dina hortensior är fulla av blommor. Min syrenhortensia är också så fin, limelight har precis börjat blomma. Rosorna är vackra och i en härlig färg. Jag är också förtjust i de mörka lila varianterna. Sommaren återvände men idag är det disigt och grått.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Da blomstrer det senere hos deg enn her, men det blir veldig varmt her om sommeren så det er nok derfor. Ja, de lillafargede rosene er mine favoritter også. Det er disig og grått her også. Får håpe at solen kommer senere i dag.
      God helg.

      Slett
  12. Svar
    1. Thank you. Have a nice new week! I'm sorry that blogger sometimes puts you comments into the spamfilter.

      Slett
  13. Hej Marit,

    Det känns som om det inte finns någon ände på hur många vackra blommor du har i din trädgård. Så fint att ni i alla fall fått lite sensommarvärme och att du får njuta av blomningen. ’Vanilla Fraise’ verkar trivas bra hos dig och blommar helt fantastiskt. När jag såg bilden av ’Ebb Tide’ tänkte jag genast på ’Munstead Wood’ som remonterar i min trädgård just nu :) Det ser också ut som om du är på god väg till att ha mattor av cyklamen i trädgården! Bra jobbat.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Tusen takk. Ja, sommervarmen har gjort både meg og hagen veldig mye godt :-)
      Det er godt at det har fått tørket litt opp her nå etter alt regnet vi har fått i sommer.
      'Ebb' tide jan minne mye om 'Munstead Wood' ja, men fargen på den er blåere, altså den er ikke så rød som 'Munstead Wood' er her hos meg. Jeg håper jo på det :-)

      Ha det godt!

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...