fredag 29. september 2023

Lerketreet er historie...

 I de siste dagene bortsett fra i går har vi hatt et nydelig "sommervær" her. På onsdag ble det hele 19 grader, og sol hele dagen. Nedturen kom i går med torden og styrtregn ( igjen). Vi hadde avtalt med naboen vår dagen før at han skulle komme og skjære ned det tidligere omtalte lerketreet som var blitt for stort. Det var truende skyer innen han kom, og da han kom åpnet alle slusene seg samtidig.  Det tordnet plutselig og vi måtte stå under taket på trappen en stund til det midlertidig ga seg. Han fikk også felt to gråortrær/ Alnus incana til nede i skogen. De vokser helt vilt der nede, og de må bare fjernes før de blir for store. Innen han var ferdig så øste regnet ned igjen. Jaja, det er sånn været er her for tiden. Så lenge det holder seg mildt må jeg bare være fornøyd.

.

Jeg ville ha igjen litt av stubben, for lerk kan skyte på nytt igjen. Da er treet i en sånn størrelse at det er litt enklere å klippe.


Det blir alltid mye å rydde opp etter en trefelling, men sånn er det bare. Det blir lagt på "dynga" og det blir til jord en gang.


Nytt bilde av den fylte tidløsen/ Colchicum autumale 'Alboplenum Alba'. Jeg synes den er så søt.


Jeg har i den siste tiden nå foret fuglene med meiseboller. Som vanlig kommer da ekornet/  Sciurus vulgaris på besøk. Den er en akrobat, og jeg kan se den fra kjøkkenvinduet når jeg lager mat. Det er god underholdning å se på den, for den er lynrask i alt den holder på med.


Jeg har fortsatt solhatt/ Echinacea i blomst her. Bildet ble tatt i går. Denne har jeg sådd selv, og den har kommet mye senere i blomst enn de andre jeg har. Det er tydelig at det er forskjell på de. Jeg tror den heter 'Pow Wow Wild Berry'


Denne 'Aspirin' rosen vil blomstre lenge hvis det holder seg mildt fremover. Den har så mange knopper at den klarer nesten ikke å holde seg oppreist. 


Dette er siste blomst på høstanemonen / Anemone hupehensis som jeg kjøpte nå i høst. Hvor mange ganger jeg har kjøpt disse vet jeg ikke, men jeg lykkes aldri med de. Men jeg gir meg ikke, og prøver på nytt. Den er nok H3 i herdighet, og derfor er den vanskelig å få til å trives her dessverre. Alt som blomstrer på høsten er så verdifullt. Da suger jeg til meg alt innen frosten setter stopp.


Blodbeger/ Rhodochiton fortsetter sin klatring på kattegården. Snart dekker den hele taket.


Denne sommerblomsten kjøpte jeg på posesalg i juni. Jeg fikk med meg veldig mange sommerblomster, og denne hadde jeg ikke hatt før. Jeg måtte spørre på gartneriet hva den het, for den vil jeg ha til  neste vår.
Kjært barn har mange navn heter det, og det stemmer helt!
Minipetunia, Million Bells, Carillion, Calibrachoa kalles den, og jeg skal jeg klare å huske ett av dem om ikke annet ;-)


Den har blomstret konstant siden jeg kjøpte den, og det er ikke nødvedig å ta bort visne blomster. Den er en henge/ampelplante, så den bør få mulighet til å bre seg utover. 

God helg/ weekend!

22 kommentarer:

  1. Hello,
    It is good the rain stopped long enough for the tree to come down. Your flowers are beautiful, I love them all. I hope the squirrel left some food for the birds. Take care, have a wonderful weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, I'm very happy about it. It have rained very much here this summer and autumn. Thank you. I have to put out more food for the birds today. The squirrel eats a lot of the bird food here. Take care you too, and have a great weekend!

      Slett
  2. Lerketrær er flotte synes jeg. Jeg har tenkt å plante det, men har liksom aldri funnet et sted som passer seg. Det er ikke bare å flytte det om en ombestemmer seg. Ha en flott helg! Forhåpentligvis med sol.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så flotte, men jeg har ikke plass til et så stort tre i den delen av hagen som er opparbeidet. Nei, har de først slått rot er det nok ikke så enkelt. Dette var en lerkesort som ikke skulle bli så stor, men alt er relativt...
      Ja, det får vi håpe på. God helg!

      Slett
  3. Det er dejligt at følge din have, Marit, og at se de mange flotte blomster, du stadig har. Minipetuniaen er så fin. Dejligt også at du har egern. Her har vi haft solskin og meget lunt vejr i de sidste dage. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det synes jeg også, og den vil jeg ha til neste sommer også. Det er så hyggelig å få besøk av ekorn, og de kommer for å spise fuglemat. Det har vi også hatt i dag. Det er så deilig å få sånt vær nå.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  4. Her ser vi også egern, men det er de sorte. Den vi ser farer rundt i hækken fra gren til gren, det er sjove små dyr. Jer har heller aldrig lykkes med hvide høstanemoner.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, ja den har vi ikke her, for vi har bare den rødbrune. Ja, de er så morsomme å se på. Ok, det var intressant å få vite. Jeg trodde at de ville trives hos deg.
      Klem

      Slett
  5. That squirrel really is an acrobat. Beautiful flowers in your garden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are small acrobats. Thank you!

      Slett
  6. Dear Marit :=)
    I hope the good weather returns, it's just so frustrating when the weather is so changeable, but I am glad the Large Tree was eventually cut down. What a great shot of the Anemone with the insect, but all your flower photos are beautiful. The Aspirin Rose is pretty, and also the Minipetunia. I enjoyed seeing the squirrel, they are entertaining creatures, but eat lots of the sunflower seed I put out for the birds. Like you I have to fill up the feeders when they have left, but they are also pleasing to look at, and I don't begrudge them a meal.
    Best wishes, Hugs andxxx

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :-)

      The good weather have returned! Yes, I'm glad that the big tree came down without problems. Thank you. Yes, the squirrels are very funny to watch. They need food too.
      Best wishes. Hugs.

      Slett
  7. Hej Marit!
    Fint med så mycket som blommar. Höstanemon har jag planterat flera gånger men det har inte lyckats. Fick en planta för två år sedan, den har överlevt men blommar inte. Är ändå glad att den överlevt. Million Bells är väldigt tacksamma, de blommar så länge. Din ros är helt otrolig, så full med knoppar. Hoppas du får lite sol och fint. Idag blir det en fin dag här. Skall plantera lite nyinköp.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er bare å glede seg over det nå. Høstanemoner er vanskelige ja. Så bra at din ene har overlevd. Ja, Million Bells skal jeg ha til neste år også. Det er mange knopper på den nå ja. Det er nok tvilsomt om alle vil komme ut, men det er fint å se de nå likevel. Solen skinner så fint her også i dag. Jeg skal plante litt jeg også.
      Ha det godt.

      Slett
  8. Your flowers are gorgeous, Marit.
    Glad the larch tree was felled without incident.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica. Yes I'm very happy for it too.

      Many hugs.

      Slett
  9. Ja-ja, Marit, alting har sin tid, og nu får du måske en fin busk ud af dit lærketræ. Træer mangler du jo ikke i haven:-) Tænk hvis vi kunne få lidt af din voldsomme regn...
    Fantastisk billede af egernet!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Ulla, alt har sin tid. Jeg vet jo ikke om noe vil skyte opp i fra stammen, men det kan jo skje. Nei, det er helt sikkert at jeg ikke gjør! Jeg skulle så gjerne sendt deg regn, for her kommer det alt for mye. Tusen takk!

      Hilsen Marit

      Slett
  10. Du har jo haft meget arbejde med dine blodbægre, så det må være særdeles tilfredsstillende at se dem blive så store og flotte. Der må være masser af underholdning i det vimse lille egern.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at jeg har hatt mye jobb med de, og det er tilfredstillende å se at de trives så godt på sensommeren. Ja, det er et morsomt dyr å se på!

      Slett
  11. Mi comentario estará en spam. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, sometimes blogger puts your comment in the spamfolder. I don't know why they do it. But now I have fixed it until next time.
      A hug to you.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...