søndag 1. oktober 2023

Bilder fra siste del av september...

 Ja, i dag er det 1. oktober, men enn så lenge er det ikke så mye som minner om høst her. Det har vært varmt i det siste, og jeg er veldig glad for at det har vært et snev av sommer i september til tross for at det har vært mye regn i siste del av måneden. 

Det som kom av regn kom fra den 19. - 29. og det ble hele 113 mm ut av det. Nok en våt måned...

Sommerfugler i form av admiraler er her fortsatt, og jeg så en senest i går.





Sommerfuglbusk/ Buddleia davidii lever virkelig opp til navnet sitt. Med to admiraler på besøk på en gang helt i slutten av september er bare utrolig!


Nå er det tid for høstpynt på trappen. Batterilysene har fått nye batterier, og det er så hyggelig med lys nå når kveldene har blitt så  mørke. 


Stjerneskjerm / Astrantia leverer for annen gang i år med sin vakre blomstring.


Rhododendron obiculare 'Blaukopfen' med sine "blå" knopper :-)
Det er ikke bare blomstringen om våren som er fin på den.


Mere knopper! Se på denne som har to knopper på gang i slutten av september. Den har blomstret siden i juli.
Agapanthus 'Poppin' Star'. 

I natt var det bare 4 grader, men det er ikke  meldt om nattefrost enda. Alt dette regnet som vi får nå er rester av orkaner som har dratt over Atlanterhavet og kommer hit. Så lenge det milde været som følger de kommer hit får vi nok ikke frost med en gang tror jeg. Camelliaplantene er satt i drivhuset, og de tåler også lett frost. Så det er ingen hast enda med å få de ned i kjelleren. De har det  bedre der de står nå så lenge det går.

28 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Vackra bilder på fjärilen, det har varit få fjärilar hos mig. En riktigt vacker färg på Buddleian. Så fint med cyklamen i korgen och lyktorna. Stjärnflockan blommar i olika färger här också, och de ser så välmående ut. De trivs nog bra med allt regn. Har en Agapanthus som jag köpte på mässan, den har inte blommat, men skall försöka övervintra den.
    Ha det gott /Marika



    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Her har det vært mange sommerfugler i august og september. Plantene har likt alt dette regnet veldig godt ja. Agapanthus er stort sett veldig lett å overvintre, og din vil sikkert blomstre til neste sommer.
      Ha det godt.

      Slett
  2. Hi, Marit: Red Admirals are still quite abundant here too. We had to go to a funeral yesterday and when we left there was one in the front yard. It’s beautiful to see them fluttering around. Our weather is about as textbook perfect as it gets. Most mornings the temperature is around 8 or 9 degrees and and by mid afternoon it is around 23. My daughter and son-in-law are visiting from Ottawa, and they were kayaking on a local lake yesterday, and today we have two walks planned. Keep enjoying every bloom for as long as you can. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello David,
      That's nice to hear. The Red Admirals are still a sign of summer. I love to see them around here.
      It's so wonderful to have this high temperatures right now. 23 degrees is very warm. We had 17 degrees yesterday, and it's still very warm to be here in September. So nice to have visit from you daughter and son-in-law.
      Yes, I will enjoy the last of them here.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. Dear Marit:=)
    I like your idea of decorating the stairs with pretty flowers. The weather here has been 30 degrees every afternoon, and, 14 / 15 in the morning, that's when I see more butterflies, Red Admirals being one species I love to see. It's wonderful that your Agapanthus are starting to bloom again, mine finished blooming some time ago, which is a pity as I do like to see their white and blue flower heads. White and blue colours are my favourite to see in the garden.Lovely post with promise of seeing buds opened and beautiful blue flowers in your garden.
    Enjoy your week
    Hugs and xxxxxx

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia,
      I always decorate the stairs with flowers. When it can be a little frost the flowers are safer there. That's very hot! I'm glad it's not so hot here. The Red Admirals are very pretty, and I'm very happy that they visit you too. I love white and blue flowers too. Thank you.
      Have a nice day and week ahead!
      Many hugs to you!

      Slett
  4. Så flotte billeder du har taget af admiral-sommerfuglene, Marit! Ja, sommerfuglebuskene lever virkelig op til deres navn. Og dine stjerneskærm er slet ikke til at stå for. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Ja, det gjør de virkelig. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  5. Tenk alt det fine. Jeg hadde utrolig mange blomster på agapanthusen i år, men de er avblomstret for en god stund siden nå, men ja, blomstret lenge også her. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har blitt mye fint som har blomstret i sommer, og fortsatt er det mye igjen av høsten. Agapanthusen har bare kommet med stadig nye knopper. Det er moro med så lang blomstring. Ha en fin kveld.

      Slett
  6. Svar
    1. Yes, they are so pretty. I'm glad they still are around in my garden.

      Slett
  7. The photographs are excellents, i like so much specially the strong colors of the norwegian flowers.

    SvarSlett
  8. Ja R. Blauköpfchen har jeg ikke mere, så jeg nyder din. Regnen vil jeg ikke skrive om, du får for meget, og jeg får alt for lidt. Sidste år fik vi over 100 mm i september på Samsø. Her har vi fået 20 mm, suk.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte på deg når jeg tok bilde av den, for det var jo på bloggen din jeg så den for første gang. Det er fint at du kan nyte min da. Ja, det hadde vært fint hvis regnet var litt mer fordelt. 20 mm er jo ikke noe, og 113 mm er alt for mye ja. Jeg skulle gjerne ha sendt deg noe regn herfra.
      Klem

      Slett
  9. Det är så trevligt med dessa vackra fjärilar även här hos mig så har den funnits denna Amiralfjäril.Just nu så har den försvunnit jag ser ingen fjäril här hos mig så de har nog gått till vintervila.Fantastiskt att din stjärnflocka blommar ännu.Det är underbart med dessa batteriljus då de ger oss ljuset mörka kvällar.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Så hyggelig at de kommer til deg også.
      Jeg klipte de ned etter blomstringen i juli, og nå blomstrer den på nytt. Veldig hyggelig med friske blomster nå. Ja, jeg er så glad i de, for de er ikke brannfarlige, og tenner og slukker lyset selv. De lyser opp om kvelden ute nå.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Men oj, har ni fått så mycket regn. Ja de där resterna från tropiska stormar och orkaner kan ge riktigt mycket regn även på våra breddgrader.
    Och grattis till två admiraler. Så fin din budleja är. Och vilken fin cyklamen. Väldigt vackra blad.
    Här var det plus 5 grader imorse men inte heller här har det varit någon nattfrost. Idag har jag slängt alla tomatplantor och tömt tomatlådorna på all jord och det kändes jätteskönt att få det gjort. Men jag har massor av tomater som ligger i fönstren som jag måste ta reda på. Likadant chili. Men det är bara roligt :)

    Önskar dig en fin måndag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Anita, her kommer det til tider veldig mye regn. Selv om orkanene har mistet mye nedbør på veien over Atlanterhavet, så er det visst nok igjen ja.
      Tusen takk. Den hvite cyclamen har jeg nettopp kjøpt, og de har så fine blader. Blomstene er vakre, men bladene er også så fine på de. Det har et par ganger vært nede i 4 grader her, men ikke noe frost nei. Jeg håper det fortsetter sånn lenge.
      Jeg har høstet alle mine chili i dag, og det ble veldig mye. Det må være herlig å være ferdig med å tømme jord og kaste planter. Det gjenstår å gjøre her, og jeg gleder meg til å bli ferdig med det. Ja, det er morsomt å dyrke egen mat :-)

      Ønsker deg også en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  11. Det er meget regn, der er kommet hos dig, men af dine billeder kan jeg se, at solen skinner igen. Her er alle admiralerne fløjet, de er nok på vej mod varmere himmelstrøg. Det er utroligt, at din Agapanthus bliver ved med at blomstre. Er det en sort, som er meget blomsterrig? Min er for længst holdt op med at blomstre.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig mye regn som har kommet i det siste. Heldigvis så har det vært en fin helg med mye sol. Jeg har ikke sett noen admiralrer i dag, så nå har de nok reist ja. Jeg kjøpte den i fjor sommer, så det vet jeg ikke helt sikkert. Men den virker som den den er enkel å få i blomst.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Det er smukke billeder fra haven Marit, og det ligner ikke efterår på trods af al den dejlige regn du har fået:-) September blev endnu en tør måned her hos mig, og selvom det stadig er lunt i vejret er admiralerne fløjet. Måske er de hos dig nu?
    Det er en dejlig Cyklamen du har sat på trappen - fine blade!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Nei, det skulle egentlig sett verre ut her med alt det regnet vi har fått, men det virker som plantene liker det likevel. Jeg synes det er så synd på dere som ikke får regn, for det er ikke fordelt som det burde være. Jeg har ikke sett de i de to siste dagene så nå har de nok reist. Ja, de har så fine blader. Jeg må kjøpe en hver høst, men de er så vanskelige å overvintre dessverre.

      Hilsen Marit

      Slett
  13. Uha ja mørke aftener og kolde nætter. Det er helt bestemt efterår. Men så nyder vi solskinnet og sommerfuglene endnu mere. Alle tegn på sommer er velkomne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, høsten kommer like brått på hvert år. Ja, de fine dager med sol nyter vi ekstra mye nå. Det er helt sikkert!

      Slett
  14. Maravillosas fotografías, me encanta ver las mariposas y tus flores blancas son preciosas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Teresa. The butterflies is very pretty.
      A hug to you.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...