mandag 9. oktober 2023

De aller første frostnetter...

 Den første frostnatten kom i går natt, og det var frost igjen i natt, og det skal også bli det i natt igjen. Det var ikke mer enn -1 natt til i går, og -1,5 i natt. Det er ikke all verden av kulde, men nok til at noen spragler/Coleus fikk seg et kuldesjokk i drivhuset. Nå er alt av planter tatt inn og båret ned i kjelleren. Selv om det blir litt varmere om natten fremover, så spiller det ingen rolle om de nå står i kjelleren. Plantene fikk tre uker lengre ute enn når jeg begynte med å ha planter til overvintring. Det var nok i 2005, så at vi har fått en lengre og varmere høst nå enn tidligere er det ingen tvil om. 

Det er tryggere å ha de i kjelleren nå. Plutselig kommer det en natt med skikkelig frost, og da står de trygt der.

Jeg måtte potte om de tre camellia jeg kjøpte i vår, og det ble også gjort i går. Det eneste som står igjen i drivhuset nå er fiken / Ficus carica. 

Jeg kommer ikke til å overvintre alle de hortensia jeg har hatt i flere år. I vinter fikk omtrent samtlige lus/spinnmidd på de jeg hadde i teltet i drivhuset. Det er for mye jobb med de, og uansett blomstrer de sent selv med overvintring inne. Et sted går grensen selv for meg ;-)


Sånn så camelliaplantene ut når de sto i drivhuset. Det har dannet seg mange blomsterknopper på de. Det blir mye å glede seg til når det er midt på vinteren!


Det er mye logistikk som skal på plass når jeg skal ha inn alt av planter, for jeg må få plass alt som jeg har hatt av planter ute og i drivhuset. Jeg har bygd kassene opp til kjellervinduet for å utnytte det lille lyset som kommer inn der. I tillegg så har jeg fire lamper. Alt er ledlys, så det bruker ikke så mye strøm. 


Agapanthusen med blomsterknoppen som nå har kommet inn i kjelleren. Jeg håper jo at alle knoppene vil springe ut.



Jeg har planter i de hvite kassene på toppen også. De kom bare ikke med på bildet.


Da er alle plantene i hus / kjelleren, og da er det "bare" jobben med å vanne de og stelle de inne i ca. 7 måneder... ;-)
Jeg klager ikke, for jeg er glad for at jeg har en stor plass til å oppbevare planter inne. Ingen av disse plantene overlever ute her, og da er det kun et alternativ som gjelder, og det er å ha de inne. 

28 kommentarer:

  1. Det er flott når høstfargene kommer ute i naturen, men merker at det er litt kipere å stå opp for å dra på jobb nå. Mørkt og kaldt når klokka ringer. Jeg la om til vinterdekk i går, så nå er jeg klar for vinteren, men jeg håper den drøyer en måned eller to til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare når vi har kommet så langt ut i oktober. Her er alt like grønt og lite høstfarger så langt. Jeg håper jo at de kommer snart før løvet faller av.

      Slett
  2. Så då har frosten även kommit till dig Marit. Här var det minus 3,3 imorse men de hårda vindarna som blåste igår hade stillat sig så det var ändå en skön morgonpromenad.
    Förstår att du inte orkar hålla på med alla dina hortensior om dom fått spinn. Men du har ju väldigt många växter ändå ;) Dina kamelior ser friska och fina ut. Mina är också väldigt fina i år och jag undrar om det inte har varit en bra sommar för dom.
    Det måste vara härligt att ha så bra med utrymme för att vinterförvara dina växter.

    Önskar dig en fin måndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den kom hit også Anita, og det hadde jeg regnet med. Vi har ofte ganske likt vær og temperaturer, så siden du hadde hatt frost allerede så visste jeg at det bare var spørsmål om tid innen den kom hit også. Her er det også helt vindstille i dag. Ja, nå er jeg lei de, for de er så vanskelige å overvintre. Det er synd, men sånn er det bare. Ja, jeg har nok av planter å passe på likevel ;-)
      Tusen takk. Ja, de ser veldig fine ut etter en sommer ute med masse regn. Det tror jeg at de har likt. Så bra at dine også ser så fine ut. Jeg er veldig glad for det ja, og det er en fin temperatur der for plantene når det blir kaldere ute.

      Ønsker deg også en fin mandag!
      Klem, Marit

      Slett
  3. Så skete det, frosten kom, og så rykker du ned i kælderen med de mest frostsarte planter. Det er surt med alt det hårde arbejde, hvis planterne bagefter bliver fyldt med utøj, så jeg kan sagtens forstå, at du har valgt at tage en chance med nogle af dine hortensier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, plutselig så kom frosten, og den kommer like brått på hvert eneste år 😉
      Ja, nå må alle plantene som ikke tåler frost bo i kjelleren. Ja, det er så irriterende at jeg gidder ikke mer. Jeg tror ikke de overlever en vinter ute, for det har jeg prøvd før uten hell.
      Hvis de ikke overlever så blir den plassen jeg har hatt de på overtatt av agapanthus. De klarer seg stort sett fint inne uten lus.

      Slett
  4. Hej Marit!
    Vilket härligt utrymme du har för alla dina fina växter. De ser så gröna och frodiga ut. Nu har det blivit kallt ute, skall försöka ta hand om några växter i kruka, som jag hoppas skall övervintra. Har tre krukor med Sahara, och dem vill jag gärna ha nästa år igen. Brukar gräva ner dem i en odlingslåda. Skall bli fint att se dina kamelior i blom.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, jeg har god plass til plantene, men som du ser at det helt fullt der så plassen er helt utnyttet.
      Jeg håper at dine planter overlever vinteren. Mine Sahara står plantet i bakken, og de har overlevd i flere år ute. Det gleder jeg meg til også!
      Ha det godt!

      Slett
  5. Du har en bra förvaringsplats för dina övervintrande växter du som har en källare. Dina växter ser så fina ut.Här har vi fått snö så vintern har kommit längre här än där du bor verkar det som.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den plassen fungerer veldig fint. Tusen takk. Da får du en lang vinter, og jeg håper at det blir lenge til vi får snø her.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Hello,
    It is great you have the cellar and the greenhouse and now all your plants are safe.
    The frost is much later, 3 weeks of warmer temperatures. My hubby brought in our big hibiscus plant and now it is flowering again in our cellar. Take care, have a happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, I'm so happy about my cellar, and I need it every winter. The frost comes later and later every year. Oh, it sounds lovely! Hibiscus has very beautiful flowers.
      Take care you too, and have a great new week!

      Slett
  7. 'Mobile gardening' fristes jeg til at kalde dit haveliv Marit, men det er godt at læse, at du sætter grænser - trods alt! Der er jo megen logistik i dit flytte-liv, men du har prøvet det mange gange og udvikler vel hele tiden metoder der kan gøre arbejdet lettere. Rigtig god fornøjelse med dit kælderliv de næste 7 måneder - det ser flot ud dernede!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har så gode uttrykk på alt mulig, Ulla! "Mobile gardening" er spot on på hva jeg driver med. Ut og inn planter kaller jeg de selv. Ja, det er en beslutning jeg har tatt i løpet av sensommeren, og det er jeg godt fornøyd med. Litt nedtrapping i plantemengden gjør ikke noe! Mye logistikk ja, men nå går det som smurt. Tusen takk!

      Hilsen Marit

      Slett
  8. This business of getting ready for winter is a major operation, Marit. You probably have to eat extra meals to get ready for all the physical work involved getting all these plants down into the basement! Develop your muscles, exercise your back! The frost had to come sooner or later (none here yet) but at least your growing season has been extended in recent years. Now you can settle in for those long winter nights and dream of spring. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi David,
      Yes, it's a very big job, and I'm glad it's done by now. Yes, I think I need more meals! I think thw warm weather will return, so I hope and think the frost will stay away tor a little longer. Yes, I will :-)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  9. Det er dejligt for dig, at du har kælderen til dine planter i den kolde årstid. Og I har allerede nattefrost. Her har vi kun været nede på plus 6 grader. Nu må vi glæde os over de smukke høstfarver. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er jeg veldig glad for at jeg har. Ja, i to nettervhar vi hatt det, og det blir frost i natt også. Så skal det bli varmere igjen. 6 grader er jo fortsatt varmt, og det høres deilig ut. Her har vi nesten ikke fått noen farger ennå, og alt er utrolig grønt enn så lenge. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  10. Svar
    1. Yes, it's a good place for all my plants. None of them tolerates frost.

      Slett
  11. I have green house envy. So wish that I would. have added a green house when I built this home but never thought I would stay in this are so long!

    SvarSlett
    Svar
    1. I can understand you very well. I use my greenhouse all year round. It's a pity that you did not buildt it. I feel sorry for you.

      Slett
  12. Ja heldigt for dig, at du kan opbevare dine planter. Du har mange camellia, og hvor er der flotte knopper i. Jeg har en enkelt udendørs medbragt fra Samsø, der er også knopper i.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det har dannet seg mange knopper i sommer ja, og det er jeg glad for. Så bra da at du fikk med deg en fra Samsø.
      Klem

      Slett
  13. Hi Marit!
    It´s great to have a greenhouse for your plants.
    Have a good week!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      Yes, I'm happy for my greenhouse.
      Have a nice week!
      Hugs!

      Slett
  14. Demasiado trabajo pero por las flores lo damos todo. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a lot of work Teresa, but it's worth it. They can't survive in my garden when it's winter. A hug.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...