onsdag 4. oktober 2023

Innhøsting og et eksperiment...

 På mandag høstet jeg resten av chilien jeg har dyrket i drivhuset i sommer. Jeg har gitt bort mye fra før, men jeg fikk nesten sjokk når jeg så hvor mye det ble etter innhøstningen. Jeg har hatt to store firkantete potter/ kasser som jeg har hatt de i + en stor avlang kasse som jeg også hadde paprika i. Jeg hadde tilsammen ti chili 'Chenzo' og fire 'Vampire'.

Da har jeg i år erfart at det ikke er nødvendig med så mange planter, men de er så enkle å dyrke at om jeg har en eller ti planter spiller ikke så stor rolle ;-)


Chili 'Vampire' rett før innhøsting.





Det ble 3,5 kg tilsammen, og jeg har sikkert høstet minst 1 kg tidligere i sommer også. Den 'Chenzo' produserer rett og slett utrolige mengder chili! :-)


Så til eksperimentet. Jeg har gått til innkjøp av 6. stk. setteløk av hvitløk. Ikke til meg for å spise den, men for å holde grevlingen på avstand. Jeg har googlet og lest om hva grevlingen ikke liker, men det eneste jeg har lest om er at de ikke liker lukten av salmiakk. Jeg begynte å tenke på at hvitløk lukter jo temmelig sterkt, og kanskje grevlingen ikke liker lukten av den. Jeg plantet de på lørdag i området der jeg holder på i hagen nå, og hvor grevlingen stadig endevender jorden på leting etter oldenborrer/ Phyllopertha horticola. 

Jeg har ikke lest noe om at grevlingen ikke liker hvitløk, så dette er bare tankespinn fra min side. Jeg var der i går og så etter, og de var ikke gravd opp igjen så langt. Jeg plantet de på tre forskjellige steder. 
Virker det avskrekkende mot grevlingen er det jo bare fint.

22 kommentarer:

  1. Dit eksperiment lyder interessant Marit, og det koster jo ikke meget at lave et sådant forsøg. Måske kan du endda også holde oldenborre-larverne væk med hvidløg, og slå 2 fluer med ét smæk:-)
    Jeg kan næsten ikke lade være med at grine af alle dine chili'er... Og det er jo ikke engang til dig selv - men dine børn bliver sikkert glade! På en eller anden måde er alt hvad du laver i stor skala, og jeg synes sagtens du kan bære betegnelsen 'maximalist', men måske er du bare så god til at dyrke chili at du skulle sælge af dem? I hvert fald tillykke med den store høst!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er jo det jeg tenkte også, så det er forsøket verdt Ulla. Jeg har ikke sett noen oldenborrelarver i jorden der, men tidligere hadde vi mye av de hvor det var lite/ dårlig jord der vi har gress/ plen. Nei, de er ikke engang til meg selv ;-)
      De fikk de i går, og er allerede i gang med å fermentere chiliene som skal bli til chilisaus til slutt. De kunne sikkert blitt solgt ja, men jeg skal nok ikke dyrke så mange til neste år... Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  2. Det er fantastisk at læse, hvor mange chilier du har høstet - der må være nok til hele din familie i længere tid 😃 Så spændende også med dit forsøg på at afskrække grævlinger. Jeg nyder at se på dem, men ikke at se alle de huller de graver i græsset i deres jagt på oldenborrer. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble veldig mye chili i år, Gitte 😊 Det skal omdannes til chilisaus, men det blir nok til de fleste ja! Grevlingen er et flott dyr, og jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot at den er her hvis ikke det var for at den ødelegger både gress og planter. Vi får se hvordan det går fremover med avskrekkingen!
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. Your yield of chilies is wonderful, Marit. Such a great harvest! I would really enjoy them, and the garlic too, which we use almost daily. You don’t really notice the odour until you cut into the clove, so I’m not sure how successful it will be in deterring badgers, but it’s worth a try. Let us know if it works. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Yes, the harvest was great. Yes, the time will show if it works. I will let you know if it keeps the badgers away. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Vi må håbe, det kan holde dem væk, jeg tåler ikke hvidløg, så jeg skal nok holde mig væk : ) nu om stunder kan man ikke finde en opskrift uden hvidløg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper at det fortsetter. Det gjør ikke jeg heller, så da er vi to :-) Akkurat som med chili blir det for sterkt for meg.
      Det er helt sant, og det er jo bare dumt. Det er ikke alle som liker/tåler hvitløk.
      Klem

      Slett
  5. Hello Marit,
    What a great harvest of chilis. I hope your experiment with the garlic helps to keep the badger away. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it became a great harvest of chili. I hope it too. So far so good!
      Take care you too, and enjoy your day!

      Slett
  6. Grattis till en stor chiliskörd Marit! Här har jag också mängder kvar att skörda. Det är en sort som blir lagom stark och som passar bra att torka i ugn för att sedan använda som chiliflakes.
    Spännande med ditt experiment. Kan absolut vara värt att testa. Försökte googla på vad grävlingar inte tycker om men hittade bara tips om blodmjöl.

    Önskar dig en fin onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Jeg høstet alt på mandag, så nå gjenstår det bare å få tømt ut jorden av de store krukkene. Denne 'Chenzo' er også middels sterk.
      Ja, det blir spennende å se hvordan fortsettelsen blir. Jeg var der akkurat nå for å se etter, og enn så lenge har området fått være i fred. Det eneste jeg leste som de ikke likte som jeg leste som nevnt var salmiakk. Jeg vet ikke om det heter det samme på svensk, en det lujter helt forferdelig når en åpner en flaske med det. Men jeg vil jo ikke ha det stående rundt i hagen, og lukten av det vil uansett bli borte temmelig hurtig. Blodmel er også anbefalt mot rådyr, men lukten av det varer heller ikke lenge.

      Ønsker deg også en fin onsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  7. Reine dyreparken hos deg jo, rådyr, ekorn, fugler, grevling og naboens katt. Ikke alle det er like hyggelig å ha besøk av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange dyr her ja. Grevlingen og rådyrene kan gjerne være et annet sted enn her. Det er veldig koselig med å ha dyr på besøk, men ikke når de ødelegger hagen.

      Slett
  8. Svar
    1. Thank you! I didn't see your comment until today. I apologize for that.

      Slett
  9. Hej Marit!
    Vilken fantastisk skörd av chili. Vet inte om vitlöken hjälper mot grävling, men de gillar inte starka lukter, så det är alltid värt att prova.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det ble veldig mye chili. Nei, det vet ikke jeg heller, men enn så lenge ser det ut som den har latt bedene mine være i fred. Hjelper det er det jo fint.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Det var en flot chilihøst. Spændende om hvidløg kan afskrække grævlingen. Det var jo meget lettere end at skulle investere i alle mulige mystiske produkter, som skal skaffes hjem i dyre domme

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det blir spennende å se om den holder seg borte. Det er helt sant. Tiden vil vise om det virker.

      Slett
  11. Una gran cosecha ¿ son picantes ? yo todavía estoy recogiendo. Espero que te funcione el ajo. Un abrazo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was a very big harvest. We had frost last night, so now the autumn is here. I hope the garlic scares the badger.
      A hug to you.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...