onsdag 16. mars 2022

Navneforvirring, og en ny spiselig vekst...

 I fjor høst kjøpte jeg en sitronplante på Plantasjen. Jeg trodde i hvert fall jo at det var en sitronplante jeg hadde kjøpt. Den har stått i kjelleren i vinter, og når jeg så på den her om dagen la jeg merke til at den lignet overhodet ikke på sitron mer men heller mer på en clememtin. Jeg tok bilde av den og dro til Plantasjen for å klage litt ;)

Sånn ser merkelappen ut, og jeg trodde jo at dette var sitron. Når jeg kjøpte den i fjor var fruktene gule.

Sånn ser de ut nå, og de minner ikke mye om sitron men heller om en clementin. Jeg skulle få rabatt på en ny plante jeg fant der siden den kanskje var feilmerket, og den heter så mye som Limequat. Den var for meg helt ukjent, men var en veldig flott plante. Den er en krysning mellom lime og kumquat. En kan spise hele frukten med skall og det hele sto det på lappen på planten. Hun som jobbet der visste ikke noe mer om disse plantene, men var både hyggelig og hjelpsom. Feilmerkede planter er det mange av som jeg dessverre vet altfor godt fra før. Da jeg kom hjem begynte jeg å lese litt mer om denne Meyer sitronen, og da var den kanskje ikke feilmerket likevel. Den er en krysning mellom sitron og mandarin, og blir til slutt oransje når den er moden. Så da er nok min frukt moden nå, og jeg skal høste de i dag. Smaken skal være søtere enn hos vanlig sitron. Vel, da lærte jeg masse nytt om både den ene og andre planten. Jeg fikk da feilaktig rabatt, men hun som hjalp meg visste som sagt ikke mer om dette enn meg når jeg var der i går. Jeg har handlet så mye hos de, at jeg har ikke veldig dårlig samvittighet ;)

Litt mer bilder fra kjelleren siden jeg likevel var der.
Camellia 'Christmas Daffodil'

Dronningen i kjelleren akkurat nå.
Camellia 'Margaret Davies'

Jeg hadde tenkt å flytte mine camellia fra kjelleren til teltet, men det begynner å bli så fullt der allerede hva det nå enn kan komme av  ;)
Så det kan hende at jeg venter til teltet er pakket ned. Blomstringen får jeg likevel med meg når jeg er der og vanner. Til vinteren skal ha alle mine camellia i teltet når vi setter det opp igjen til høsten. 

32 kommentarer:

  1. Hello,
    Your fruit looks great, the Limequat is new to me. I love the pretty Christmas Daffodil and the Camellia is beautiful. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it is new to me too. Thank you.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  2. Kære Marit
    Det er vel nok nogle flotte frugter, du selv har fremavlet - hvad det så end er. Jeg er spændt på, om du kan lide dem eller om de skal omsættes til noget mad af en slags.
    Nej, hvad kan det dog skyldes, at teltet er fuldt??
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, de ser flotte ut uansett hva de er. Da jeg kjøpte den var de lysegule, men det har åpenbart endret seg gjennom vinteren. Det skal jeg finne ut senere i dag :)
      Jeg tror også at de kan brukes i matlaging, i en pai eller noe lignende. Nei, si det... ;)

      Hilsen Marit

      Slett
  3. hmmm nå blir jeg spent på hvordan min blir. Jeg tok nemlig med meg en sitron, det vil si jeg trodde var sitron når jeg var på Plantasjen for 2-3 år siden. Den datt av når jeg så på plantene som sto ved inngangen. Når jeg kom hjem spiste jeg sitronen og plantet steinene inne i frukten. Av to av steinene har jeg nå fått sitrontre, eller kanskje det ikke er sitrontre avlikevel? De burde vel kanskje begynne å blomstre iløpet av noen år. Kanskje det var en umoden frukt jeg fikk med meg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det høres spennende ut. Det er alltid en viss risiko for at Plantasjen kan ha feilmerkede planter. Uansett er det flott at du har fått frem frøplanter av den. Men du kjente vel på smaken om det var sitron? Var den sur som sitron skal være så er din jo det. Det blir spennende å finne ut av det!

      Slett
    2. Smaken var overraskende søt sitronsmak

      Slett
    3. Da høres det ut som du har fått kjøpt den samme som meg. Jeg smakte på den nå i kveld og den var også som en litt søt sitron.

      Slett
  4. Think of all the new knowledge you have acquired, Marit. I hereby bestow on you an honorary Doctorate of Citrus Fruits. Be sure to let us know if the taste lived up to expectations. I can assure you that most of us don't think of Norway when we think of oranges, lemons or any other citrus fruits! I read of the tremendous assistance that Norway is rendering to Ukraine. Bravo! Now, if only you could sent a hit squad to get Putin.....Hugs and kisses, David.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, and I am so happy about it, David. Thank you :)
      I will let you know how they taste. No, I understand that. We are a country with a lot of freezing temperatures, but in my greenhouse it will be hot all the time. Norway is a country who try to help other countries if it is possible. I would like to send a squad to catch him, and then judge him in Haag. He deserves to stay in jail for the rest of hus life. In principle, I am against the death penalty, because a society should always be better than the criminal.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
    2. I too am against the death penalty, Marit. If he could be brought to justice and imprisoned that would suffice. Anything to take him out of circulation.

      Slett
    3. Yes, death penalty is a horrible thing, and it is much better if he can can be convicted in The Hague. Just like in Nuremberg.

      Slett
  5. Hej Marit
    Det var en sjov historie, jeg er også spændt på, hvordan frugterne smager, de ser spændende ud, så det må du skrive om.
    Ja teltet er fuldt, det er da mærkeligt, nå men camelliaerne er vældig fine, især den første er speciel og køn.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, ikke sant! Det skal jeg skrive om ja, for jeg skal høste de i dag. Ja, er det ikke merkelig... ;)
      Tusen takk.
      Klem

      Slett
  6. Det er vældig indviklet med alle disse krydsninger af citrus-vækster, og på en måde forstår man godt, hvis de heller ikke kan følge med på planteskolen:) Men du behøver vist ikke have dårlig samvittighed over din rabat, for det er nok alle dine indkøb de lever af...
    Uanset hvilke frugter du får ud af dine små citrus-træer, så ser de ud til at trives i din kælder, hvor du rigtig forkæler dem. Spændende at høre hvordan sådan en mellemting mellem citron og clementin smager!
    Kamelierne ser jo bare helt fantastiske ud, og de trives også flot under dit kyndige opsyn!
    Det er som om du lever et dobbeltliv mellem det kolde norske forår og det milde Middelhavs-klima, men det må være sjovt at bevæge sig rundt fra den ene klimazone til den næste - til den tredie i dit eget hjem:)

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er visst mye mer inviklet enn det jeg visste om. De har nok mye å sette seg inn i, og de kan jo ikke vite alt. Hehe, så mye handler jeg da ikke der, men jeg har ikke dårlig samvittighet, nei. Den planten liker å ha det kjølig om vinteren ja, og det er nettopp det det er i kjelleren her. Ja, jeg skal fortelle hvordan den smaker.
      Tusen takk.
      Ja, jeg lever i høyeste grad et dobbeltliv her. På grunn av drivhuset får jeg nå drift der 12 måneder i året, og det er jo bare så supert. Ja, ikke sant. Jeg har ikke tenkt på det før Ulla, men det er jo helt sant det du sier :)

      Hilsen Marit

      Slett
  7. Du forteller vel hvordan den smaker etterhvert? Nei, Plantasjen taper vel ikke så mye på deg ;)
    Bildene på merkelappen minner jo virkelig om sitron og ikke mandarin eller limequat.
    Nydelig blomstring i kjelleren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg gjøre! Antagelig ikke ;)
      Det er jo det den gjør. De var lysegule nå i høst, men nå har den åpenbart blitt moden.
      Tusen takk!

      Slett
  8. Måske har butikken alligevel ikke begået en fejl med navneskiltet😊 Det er jo kun godt. Det kunne dog være en fordel, hvis deres viden om de produkter, de forhandler, var mere dybtgående.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de har nok antagelig ikke gjort det likevel ☺
      Ja, det gjør jo ikke noe, og jeg lærte mye ut av det i går. Det hadde absolutt vært en fordel ja...

      Slett
  9. Hej Marit!
    Ditt citronträd ser väldigt fint och välmående ut. Hoppas att frukterna smakar gott. Det är tråkigt när växter är felmärkta eller saknar märkning. Men denna gång kanske det var rätt. Du var nog värd bonusen.
    Vackra kamelior. Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, treet er fint, og det har klart seg fint gjennom vinteren i kjelleren. Frukten smakte ganske godt, og nesten som grapefrukt.
      Ja, det er veldig kjedelig når planter er feilmerket. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Hei Marit!
    Dessverre er feilmerkig ikke uvanlig. Det er deilig å gå inn/ned til tropiske soner. Lukta av grønt er himla godt! Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Det er nettopp sånn det er. Ja, det er helt sikkert, og spesielt nå i påvente av våren. Jeg kjenner at jeg er utålmodig nå. Ja, innendørs grønt lukter veldig godt.

      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  11. Nå håper jeg for deg at fruktene er søte :-))) hvis ikke kan du lage syltetøy av dem... det er veldig deilig. Venninnen min har en plante hvis frukter hun kun bruker til syltetøy... og med mye glede... og deilig resultat.
    Camellia-blomstene dine er så vakre.
    Viola sender deg mange hilsener
    p.s. Jeg var i barnehagen vår og kjøpte noen stemorsblomster til sengen min... den trengte noen fargeklatter :-))) og hvis det kommer en ny frost - tåler stemorsblomstene det.
    Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de var faktisk søte, og smakte nesten som grapefrukt. Det går sikkert an å lage syltetøy av de ja. Tusen takk.
      Stemorsblomster tåler frost ned til -5, så det går bra med de hvis frosten skulle komme igjen. De er så fine ja :)
      Klem og hilsener fra Marit

      Slett
  12. Jag förstår att du trodde det var en "riktig" citron, det skulle jag också ha gjort. Tycker det är lite fräckt att dom inte skriver ut ordentligt att det är en korsning. Det står ju faktiskt Citron på etiketten och i och med att frukterna var gula när du köpte den så är det självklart att du trodde det var en citronplanta. Så jag tycker faktiskt att det var helt på sin plats att du fick kompensation.
    Vackra kamelior. Och jag förstår att det börjar bli trångt i tältet :)

    Önskar dig en fin torsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg trodde jo at det var det ut fra etiketten. De kunne godt ha merket de litt bedre ja. Nå har jeg brukt den i teen min i to dager, og smaken på den minnet litt om grapefrukt. Så den kan absolutt brukes :)
      Tusen takk. Ja, nå er det blitt trangt der ;)

      Ha en fin kveld du også!
      Klem, Marit

      Slett
  13. Hei Marit! Nei, var kanskje ikke best beskrivende den etiketten når det er en hybrid og at fargen går mot orange når den modnes. Både Meyer sitron og Limequat høres spennende ut da! I tillegg til spiselig frukt så dufter blomstene på citrustrær så godt også.
    Flotte kamelia - begge to! Mine har begynt å springe ut nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Nei, det var i grunnen ikke så god info på den. Bildet viste en gul sitron, og da ble jeg litt overrasket når den skiftet til orange. Ja, jeg synes det er gøy å dyrke litt eksotiske spisbare frukter! Det gjør de også ja, og de er så vakre. Tusen takk. Så flott da, og jeg håper at du legger ut bilder av de!

      Slett
  14. 'Christmas Daffodil' har en blomma helt i min smak :) Jag bar ut mina kamelior från verkstan förra veckan när jag såg att det skulle vara några få minusgrader eller strax över 0. Sen dess har de stått på en hylla under tak mellan verkstan och ett berg. Det verkar vara perfekt.

    Det blir spännande att höra vad de där frukterna smakar.
    Kram, Carina

    SvarSlett
  15. Tu limonero parece que es un hibrido de cidra, mandarina y pomelo. Los frutos del Limequat, son muy pequeños y amarillos. Las camelias se ven preciosas. Besos.

    SvarSlett

Det går mot vår selv om det ikke virker sånn, og drivhuseffekt...

 I går kom det en en kort snøbyge når jeg kjørte til butikken. Det varte kun i noen minutter, men det var som å være midt inne i en snøstorm...