tirsdag 1. mars 2022

Første vårdag...

 Ja, i følge kalenderen er det jo det, men her ligner det mer på midtvinter enn vår. Det skal sies at det har vært plussgrader her hele det siste døgnet, og jeg ser jo at snøen synker i sammen. Det går bare så sakte fremover...

Jeg gikk inn i drivhuset og i teltet for å finne litt vår når jeg åpnet opp der i dag. Nå gjelder det å ha fokus på noe som er hyggelig når verden er som den er akkurat nå. Solen skinner og fuglene kvitrer, og det er absolutt noe å sette pris på. 

Denne julerosen har bodd i drivhuset siden det ble satt opp. Jeg kjøpte den på matbutikken lenge før jul, og den ser ut til å trives der den står. Den kommer med stadig nye knopper.

Doble primula. 

Disse har jeg hatt i mange uker nå, og de blomstrer fortsatt.

Disse perleblomstene måtte bare bli med hjem fra matbutikken. Jeg planlegger å lage et nytt bed på siden av drivhuset hvor jeg skal plante disse løkene når de er avblomstret.

Denne ferskenblomsten er så høyt oppe at jeg får ikke fotografert den inni, men fargen er lett å se om ikke annet.


Aprikosblomsten følger etter med denne hvite blomsten som snart åpner seg.

Alpefiolen har blomstret siden jul da den begynte nede i kjelleren, og etter at den kom ut i teltet har den bare fortsatt. En skulle ikke tro at det var mulig å få frem så mange blomster over så lang tid, men denne er åpenbart et bevis på at det går an. 

33 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Trods vinter hos jer viser du dejlige forårsblomster, dejligt med dit drivhus, så du kan få forår derinde.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg får nyte våren i drivhuset siden den ikke vil komme ute her enda. Det er hyggelig med blomstring inne uansett.
      Klem

      Slett
  2. Alle har brug for deres eget 'rum' at krybe ind i når verden går amok, og du har heldigvis dit drivhus, som forlænger havesæsonen i begge ender. Dejlige billeder! Jeg har fundet malerpenslen frem for at kunne krybe ind i min billedverden:)

    Tak for fine fotos!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt at vi har den muligheten når verden blir styrt av gale mennesker. Jeg er veldig heldig ja som har den muligheten. Tusen takk. Så bra at du har en hobby du kan holde på med nå!

      Takk for dine alltid hyggelige kommentarer. De varmer så godt nå.

      Hilsen Marit

      Slett
  3. Det er vårstemning når sola skinner og det drypper fra taket. Her er det meldt mildt i lange tider nå, så det blir nok en tidlig vår. For noen uker siden kjøpte jeg meg primulaer, men de var ikke så interessert i å vise at de trivdes hos meg. Nå er det nesten ikke en blomst igjen på dem, men jeg håper de kommer seg til sommeren. Da har jeg tenkt å sette de ut på verandaen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det minner jo om vår når det smelter ute som nå, og jeg håper at det fortsetter. Primula er ikke de enkleste å få til inne, for de er jo en staude. De bør nesten betraktes som en bukett, for som regel dør de lenge før de kan settes ut dessverre.

      Slett
  4. Hello Marit,:=) Wow! your gorgeous blooms do last a long time. How beautiful they all are. I particularly like the Pearl flower, which I have never seen or heard of before. It will be a spectacular sight when the
    blue flowers are in full bloom. In fact your garden will look stunning when they are all planted outside.
    Hugs from Portugal.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia :)

      Yes, they have lasted for a long time, and that is very nice. Thank you. You have maybe heard of Muscari? That is a bulb who is normally planted outside in the garden when it is autumn. I love to watch them now in my greenhouse.
      Hugs, Marit

      Slett
  5. Hello Marit,
    Your flowers and plant are looking beautiful, love the pretty blooms. Our spring has not arrived yet, hopefully soon. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. The spring has not come here either, but I hope it will come soon.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  6. Your greenhouse is yielding great results, Marit, with many colourful, cheerful blooms to make you happy. In my spare time I must remember to compose a Happy Gardner song and set it to music, with an appropriate Nordic melody, of course. I am puzzled that you say it is the first day of spring. The solstice does not arrive until 21 March and that is what signals the transition from winter to spring. I know you are powerful, but I hadn't realized that you are able to change the seasons. Phew! Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Yes, you must do so, and I look forward to hear it :)
      The calendar say so, but it does not look like that in my snowcovered garden. But maybe we long so much for spring that it helps to melt the snow. Outside ut is 6 degrees today, and the sun is shining. I want to belive it is spring who is coming very soon!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  7. Kære Marit
    Det er skønne forårsblomster, du har, men ih, jeg synes især, der er spændende med dine fersken- og abrikosblomster. Du skal sikkert bestøve flere gange og jeg glæder mig til at se, hvor mange frugter, du får. Jeg krydser fingre.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth

      Tusen takk. Ja, det er spennende med de, og jeg må prøve meg som bie bare de springer ut. Jeg har aldri gjort noe sånt før, men jeg skal da prøve å få det til.

      Hilsen Marit

      Slett
  8. Hej Marit!
    Helt otroligt vilka fantastiskt fina blommor du har i växthuset. Du får njuta av våren inne i växthuset och en gång till ute när det har blivit vår och värme.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, det er bare å nyte våren inne nå, og siden begynner den ute også.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Great that you can enjoy the springruiters. Enjoy.

    SvarSlett
  10. Det er godt å gjøre noe hyggeligere innimellom uroen for tiden. Julerosen blomstrer fint hos deg fortatt. fine blå perleblomster. Spennende med blomster på Fersken og Aprikostreet.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant. Tusen takk. Ja, det blir så spennende å se om jeg får frukter på de.

      Ha en fin dag!

      Slett
  11. Din fersken blomstrer tidligere end vores, som jeg holder øje med hver dag. Det er sådan en yndig blomst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er ikke så rart, for i teltet har det enkelte dager vært over 25 grader :)
      Så de har jo kommet i gang mye tidligere enn de skulle. Ja, den ser så fin ut. Forstår godt at du holder øye med den.

      Slett
  12. Vilken härlig blomsterprakt i ditt drivhus Marit! Färger som jag blir glad av. Tänk så länge växterna blommar när dom får stå lite svalt. Har massor med hyacinter sedan i julas som jag ska plantera ut i trädgården i vår. Men än så länge ligger snön djup hos oss ...
    Här skiner solen idag och det är en vacker marsdag. Hoppas det är sol hos dig också!
    Önskar dig en fin onsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det mye som blomstrer der! Det er helt sant, så et kjølig sted forlenger blomstringen. Ja, det gjør den her også. Jeg tror at det er minst 25 cm med snø noen steder og kanskje enda mer...
      Solen skinner her også nå! :)

      Ønsker deg en fin onsdag også!
      Klem, Marit

      Slett
  13. Hi Marit, beautiful flowers, I hope the snow disappeared soon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Caroline,

      Thank you. Yes, that would be nice, but I do not think so. It is too early to dream about spring already.

      Slett
  14. Hei Marit

    Ja, de siger jo at med marts er det forår - det ved vi ikke passer:)
    Men et par dage med lunt regnvejr og vestenvinde - så er vi da på vej!
    Imponerende md din Cyclamens lange blomstring - Du har rigtig glæde af drivhuset:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant, men det vet vi at ikke stemmer, og ikke på mine breddegrader ;)
      Vi har hatt to dager nå med 7-8 grader, og jeg ser at det har smeltet mye på to dager, men Storm.no melder om snø lengre frem. Jeg håper at de tar feil :(
      Ja, den har blomstret lenge nå, og jeg er veldig fornøyd med drivhuset ja :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  15. Hei Marit! Det er deilig å se våren i veksthuset ditt. Nå er det ikke såå lenge til at veksthus blir ute. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er deilig med vår i drivhuset, men enda bedre er å få vår ute en gang. Det er så mye snø her, at det blir ikke med en gang.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  16. Hei Marit! Flott vårblomstring i drivhuset ditt! Spennende med aprikos og ferskentre!
    Her har snøen minket veldig de siste dagene - håper det er sånn hos deg også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Ja, det er spennende når de blomstrer for første gang nå. Den har minket litt her også, men litt mer varme om natten ville være bra fremover :)

      Slett
  17. Det var en tacksam cyclamen :) Låter härligt att gå ut och njuta vårtecken i växthuset en stund.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har vært veldig takknemmelig. Det er ikke vår noen andre steder her, så jeg får nyte den der den er :)

      Klem, Marit

      Slett

Shopping våren 2024...

 Dette innlegget var egentlig tenkt som et  "note to self", men så ble det til et innlegg likevel. Det ble etterhvert også til et ...