lørdag 26. mars 2022

Månedens bilde...

 TrädgårdsFägring har dette som tema hver måned, og nå kommer bilder av hagen fra 26. mars. Jeg må bare si at dessverre så ligner bildene fra januar og februar veldig mye på de nye bildene jeg tok i går anhående snøen. Snømengden er nesten helt lik. Det blir mye klaging på snøen her nå, men den vil jo ikke bli borte... ;)

Hagedammen ligger godt dekket av snø til venstre på bildet.

Utsikt nedover i hagen.

Litt mer mot vest. Det er nok snø igjen ja...

Jeg får ikke gjort noe med det, men får hygge meg med våren inne i drivhuset i steden som en god trøst. Jeg vet jo at våren vil komme hit også, men i år bruker den veldig lang tid.

Jeg har fått hentet opp alt av blodbeger frøplanter/Rhodochiton av kjelleren, og har begynt å prikle de. De står nå i teltet hvor det er bedre lys enn under lamper i kjelleren. Det  begynner å bli trangt i teltet jeg har inne i drivhuset, men siden det skal bli så kaldt i neste uke blir teltet stående inntil videre.

Her kommer noen bilder tatt inne i drivhuset på torsdag. Da var det 14 grader ute, og det var så herlig å arbeide i drivhuset. Jeg fikk besøk av to forskjellige sommerfugler på en gang som satte seg på på vårlyngen. De to var hvit C/ Nymphalis c album, og neslesommerfugl/ Aglais urticae. 

Hvit c alene på vårlyngen.

Jeg fikk også besøk av en veldig stor humle/Bombus som har våknet opp nå.

Det så ut som den hygget seg med mine primula i drivhuset. 


Hvit c igjen. Den satt veldig lenge på vårlyngplantene/Erica carnea. Som med de fleste lyngplanter så finner de nok mye nektar der. 

Fortsatt god helg/weekend!

40 kommentarer:

  1. Du har godt nok lang vinter og meget sne, men hvor er det dog forår i dit drivhus, og du kan fremvise både bier og flotte sommerfugle - endda Det hvide C :-o Der kan jeg slet ikke være med.
    God weekend til dig også.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du trygt si at jeg har her. Heldigvis har jeg et drivhus som er fylt med vår ja :)
      Sommerfuglene er så glad i vårlyngen, så de har funnet veien inn dit nå.
      Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  2. Din klagesang hjælper nok ikke meget på vintersneen, men du har da megen trøst at hente i drivhuset. Flotte farver og fine besøg af både sommer fugle og humlebier! - Og det er jo stadig kun marts måned...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, den gjør nok ikke det, Ulla. Det er mye trøst i drivhuset ja, så jeg er veldig glad for at jeg har det. Tusen takk. Ja, det er jo sant det, men jeg blir så utålmodig når vi snart er i april.

      Hilsen Marit

      Slett
  3. Hej Marit!
    Även om du har fortsatt mycket snö utomhus så har du vår inne i växthuset. Så många fjärilar och humlor du har på besök. Så vackra primulor. Idag har vi soligt men väldigt blåsigt. Kanske bra så att gräsmattan torkar upp lite grann.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, jeg har jo full vår i drivhuset, og det er godt å kunne gå inn der og kjenne på duften fra primula som både jeg og insektene liker. Tusen takk.
      Her er det også sol, men her er det helt vindstille. Ja, det er nok bra det.
      God helg.

      Slett
  4. Hej Marit
    Godt du har dit store fine drivhus, som allerede næsten er for lille ;) Jeg kan godt forstå, du er træt af at se på sneen, men pludselig er det væk.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er godt at jeg har det nå, og at vi fikk det opp før snøen kom i fjor. Drivhuset er ikke for lite, men det er teltet som står inne i det :)
      Der er det helt fullt nå. Ja, jeg håper jo at den snart er borte.
      Klem

      Slett
  5. Hi Marit!
    Beautiful photos! The pollinators are already work.
    Have a nice weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      Thank you. Yes, they are at work in my greenhouse.
      Have a nice weekend you too!
      Hugs!

      Slett
  6. You really do have a lot of snow still, Marit, so it's good that the bees can already find nectar in your greenhouse. Keep your fingers crossed for warm weather to melt the snow and the garden will come alive. Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have a lot of snow here, David. The photos was taken yesterday. Last night it was not frost at all, and I can see small signs of melting snow. I buy this heather in March every year, because I know they desperately need food. Thank you.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
    2. I am always impressed by your environmental ethic, Marit. Hugs and kisses, David

      Slett
    3. I only try to do my best in my little garden, David. I feel sorry for the bumblebees and bees who have no food when they wake up to early here.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  7. Hello Marit,
    The snow is melting slowly there, soon it will be gone. The butterflies and bees are enjoying your greenhouse. I love the pretty heather and the primroses. Lovely images. Take care, enjoy your weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Then you are lucky! Yes, they do. Thank you.
      Take care you too, and have a happy weekend!

      Slett
  8. Hei Marit! Våren er kanskje ikke tidligst ute hos deg, men så har du et veldig fint drivhus med mange flotte planter!
    Fortsatt god helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Nei, våren kommer ikke veldig tidlig her. Det er sant, og jeg er heldig som kan nyte våren der siden snøen ikke vil smelte så mye her enda. Fortsatt god helg til deg også! :)

      Slett
  9. Mycket snö kvar, men mycket händer i drivhuset. Då finns hopp om vår.
    Trevlig lördagskväll!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dessverre så er det mye snø igjen her. I drivhuset er det vår allerede, og det hjelper mye.
      Ha en fin lørdagskveld du også!

      Slett
  10. Hej Marit,

    Förstår din otålighet så väl! Det är verkligen dags för vår. Som liten tröst kan jag säga att när jag tittar på dina bilder för mars så ser jag en vacker trädgård, med gott om växter som står fina i snön. Oavsett om det skiljer lite från de tidigare bilderna.
    Som tur är finns det ju också mycket vackert som blommar redan nu med lite hjälp av värmen i ett växthus :)

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Så godt at du forstår meg! :)
      Ja, det er tid for vår nå. Tusen takk. Vekstene i hagen klarer seg stort sett veldig bra. Drivhuset hjelper veldig på min utålmodighet, og nå har jeg fått plantet dahlia og sådd mange frø. Så bare snøen blir borte er jeg veldig klar for å arbeide i hagen igjen :)

      Ha det godt!

      Slett
  11. På dagens tur i skauen så jeg jammen flere sommerfugler, så det er tydelig at nå er det virkelig vår. Humler og bier har jeg ennå ikke sett, men de kommer nok snart de også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Ja, de er i farten nå. Her er det veldig mange bier, men det kommer sikkert av at jeg har en nabo som driver med bier.

      Slett
  12. Very nice ! I love the butterflies !

    SvarSlett
  13. Gorgeous photos! I'm sorry the snow is hanging around so long this year. Lucky that you have a greenhouse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. That's the way it is right now, but I hope it will melt away soon.
      Yes, I am very lucky!

      Slett
  14. Du har jamme mye snø igjen i hagen fortsatt, her er det også meldt kaldt neste uke. Tenk at sommerfugler og humler allerede har våknet.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dessverre så er det mye snø her i år som ikke vil forsvinne. Det er meldt om det helt ned til Danmark, så da blir det nok kaldt her også ja. De våkner så fort det blir plussgrader.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  15. Hvad skulle du dog have gjort uden drivhuset. Men det må være lidt specielt at gå inde i et dejligt lunt drivhus og kikke ud på en snedækket have.
    Det er skønt, når sommerfugle og insekter vågner op og skaber liv i haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si, og sånn jeg ser det er det helt nødvendig her. Vinteren er alt for lang. Det er ganske spesielt ja, for kontrasten blir veldig stor. Ja, det er så deilig å se de igjen nå.

      Hilsen Marit

      Slett
  16. Du må væbne dig med tålmodighed lidt endnu, Marit. Godt du har kælder og drivhus, hvor du kan få afløb for dine haveabstinenser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må nok det Marie, men tålmodigheten begynner å bli tynnslitt 😉
      Jeg er veldig glad for det ja, for hageabstinensene er det mye av her nå. Jeg burde egentlig unngå danske hageblogger fra februar til langt ut i mai 😊
      Men det går nok bra i år også!

      Slett
  17. Hagen din er fin selv med snøen, og mye spennende på gang i drivhuset. Her er det heldigvis en stund siden vi hadde snø, men er meldt nattefrost til uken, får håpe det går bra. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, der er det mye spennende på gang. Den natrefrosten er meldt veldig mange steder, så den kommer nok. Ja, det får vi håpe på.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  18. Se ve lindo tu jardín con nieve y tus flores son preciosas. Besos.

    SvarSlett
  19. Hello Marit,:=) When you walk into your greenhouse it must feel like you have left winter behind and entered a summer garden. Your plants are all doing so well,and their beauty is undeniable. I loved seeing the Coma and Small Tortoiseshell feeding together on the heather. I also have a lot of heather in my garden. It grow wild on the mountain sides and it's where I got it from. All the bees and butterflies love this plant.I'm glad they found their way into your greenhouse.
    All the best, Hugs from Portugal.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia! :)
      Yes, it looks like summer there, but not outside. We had 14 degrees last weekend, and the butterflies and the bees was so happy. Now it is very cold again, and it seems like the spring is far away. A different heather grows wild here too. I'm glad for it too.
      Hugs and all the best to you too, Marit.

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...