fredag 4. mars 2022

Hagepuslerier i begynnelsen av mars...

 "Trädgårspyssel i början av mars" er tema i TrädgårdsFägring i kommende uke. 

I dag var jeg i gartneriet og fikk tak i store potter til å plante mine nye georginer/dahlia i. De kom uten plast rundt seg men virket veldig friske og fine. Jeg la de i vann i dag tidlig, og håper at de vil spire hurtigere når jeg har gjort det. 

Nå i ettermiddag fikk jeg  plantet  de som kom, og det var:

'Platinium Blonde'

'Waltzing Mathilda'

'Sebastian'

'Shiloh Noelle'

'Karma Choc'


Det var sånn de så ut når de kom. De er helt ferske for hun som driver dette firma ringte meg her på onsdag da det var to jeg ikke fikk. Da hadde de nettopp fått knollene :)
Det verste som er når det gjelder dahlia er at de ligger og tørker ut før de blir plantet. 

I dag har jeg lekt at jeg er en bie. Først brukte jeg en bomull/vattpinne og rotet rundt. Jeg fikk kjøpt små malepensler i dag, og skal prøve på de neste knoppene som springer ut med de. Dette er Aprikos.

Et veldig forstørret bilde, men sånn ser de altså ut :)
Fargen er helt nydelig! Jeg håper at de blir bestøvet og at jeg kan få fersken på de.

Årets første ministemor/Viola cornuta måtte bli med hjem i dag. Det er en forsmak på vår når de dukker opp. Foreløpig står de inne i teltet. I natt var det - 8, og det melder yr om i natt også. Etter det ser det bedre ut fremover selv om det fortsatt vil bli minusgrader om natten.

Jeg tar med et blogginnlegg fra 11. mars i fjor. Da kom det 39 cm med tung våt snø fra kvelden og til neste morgen. Jeg håper at vi slipper det i år ;)


Sånn så det ut da, og det var et sjokk å våkne opp til det ;)

God helg/weekend!

52 kommentarer:

  1. Good evening dear Marit,
    Well enough new things at your place that keeps you bussy!!! I hope king winter won't visit your garden again. I keep my fingers crossed.
    Have a wonderful weekend ahead!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Yes, I have been very busy today. Thank you.
      Have a wonderful weekend you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  2. Hello,
    I hope you get some peaches too. The blossoms look pretty. I like the Viola planter. Wow, that was a bog snowstorm last year. Take care, enjoy your weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, that have been so nice if I got some of them. Thank you. Yes, it was a huge snowstrorm.
      Take care you too, and enjoy your weekend.

      Slett
  3. Hej Marit
    Jeg husker godt alt det sne, I fik sidste år. Jeg håber, I slipper for den slags i år.
    Jeg har en nektarin, jeg leger også bi, selv en finger kan klare det. Der kommer frugter, desværre er de uspiselige, de er bitre og rådner, hvis jeg lader dem sidde længere. Jeg ved ikke hvorfor, men det er nok ikke fingerens skyld ;)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, og jeg håper også at jeg slipper det i år. Så merkelig at de blir bitre og råtner. Ja, da høres det ut som det ikke er så vanskelig å bestøve de. Nei, det er mok ikke fingerens skyld akkurat det :)
      Klem

      Slett
  4. Spennende med nye Dahlia, her er de sneglemat så jeg må stå over. Koselig med ny krukke med Stemor og Påskeliljer.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hos deg forstår jeg godt at du ikke kan ha det. Ja, den måtte jeg bare ha nå, for de tåler litt frost.

      God helg!

      Slett
  5. Det ser ut som riktigt fina dahliaknölar. Det har blivit ett skifte verkar det som i handeln där de flesta nu levererar fräscha saftspända knölar och ett fåtal har de plastförpackade för att hänga i butiker. Nu fungerar de också bra men ändå...

    Håller tummarna för persikor till sommaren!

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de var veldig fine, og de var så saftspente at det var en fryd. Ja, de fungerer de også, men da er de litt svekket i utgangspunktet.

      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  6. Kære Marit
    Dahliaknoldene ser fine og saftspændte ud, så mon de bliver jættefine. Du har jo mulighed for at lægge dem med det samme. Jeg modtog nogle for et par år siden, og det var for tidligt at komme dem i jord, så de nåede at tørre ud, så der bare blev en lille kedelig plante ud af det. Siden har jeg købt dem færdige.
    Jeg har altid hørt, at man bestøver med en pensel, men hvis fru Høneballe kan gøre det med en finger, så lyder det ikke særligt højteknologisk ;-)))
    Held og lykke - også med vejret.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, de var veldig fine og jeg håper at de vil bli fine i løpet av sesongen. Ja, jeg har muligheten til å plante de med samme, og det er jeg glad for. Ja, det er det jeg også har hørt, men hvis en finger også fungerer så høres det ikke så vanskelig ut ;)
      Tusen takk. Solen skinner her, men det er stadig - 5 grader akkurat nå. Nå er jeg så trett av denne kulden!
      Hilsen Marit

      Slett
  7. Der er lagt op til en vældig Georgine-blomstring til sommer med de flotte knolde, og så må du bare se at komme igennem frost og sne! Håber bestemt ikke du skal have endnu et stort læs sne som sidste år, men kulden er vel nok det værste hos dig. Held og lykke med dit bi-job!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper jo på det. Nei, snø er det siste jeg håper på nå, men som du sier så er det kulden som er det verste nå. - 8 i natt og det samme forrige natt. Tusen takk!

      Hilsen Marit

      Slett
  8. Hello Marit, :=) Ha ha, you are now a pollinator!:=) I hope your experiments work. The names of all the tubers are great fun.:=) The snow scene from last year with 39 cm of snow, is quite a scary mornings view. I hope you have seen the last of this kind of snow fall.
    All the best,
    Hugs from Portugal.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia :)

      Yes, now I have been a pollinator! :)
      I will see what happends in the future, but I hope it will work. Yes, they have many special names in the plantworld.
      It was very scary to see it, and I hope I do not will see it this year.
      Have a great weekend!
      Hugs from Norway.

      Slett
  9. Dahlier kan jeg heller ikke undvære, selvom nogle af vores ikke har fungeret perfekt i de senere år. Det sidste billede er virkelig vildt. Så meget sne kan du da umuligt blive udsat for i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de må være med her også. Mine kom for sent i gang i fjor, så jeg håper på et bedre resultat i år.
      Ja, det var helt vilt, og jeg håper at du får rett i det.

      Slett
  10. Bravo to those who do not use plastic, Marit. Maybe other will follow their lead. I am cautiously optimistic as I see our snow slowly melting here. I issued instruction to the meteorological authorities that they should send it all to Norway and it looks like they obeyed! Glad to be of service! Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is much better without plastic, David. I hope they do.
      It sounds wonderful, and I really want spring here too. Thank you :)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  11. Deilig med vårsysler og forberedelse til sommer, selv om vi bare er i begynneslen av mars. Det kan fremdeles komme både snø og frost, men snart er det sol og sommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her gjelder det å starte våren inne tidlig, men den kommer jo før eller siden ute også :)

      Slett
  12. Hi Marit,
    Flowers give joy and color to our lives. It's fantastic to see what we plant grow and bloom. Beautiful flowers.
    The last photo shows the rigor of last winter, it's incredible and looks like a postcard.
    Have a nice weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Maria,
      Yes, they do. Thank you. The snow who came for a year ago was terrible. I hope we do not get it now.
      Have a nice weekend you too.

      Slett
  13. ¨Tenk at det allerede er tid for å drive Dahlia (nesten) :o Fine knoller også. Er bittelitt nysgjerrig på hvor de kommer fra.
    Det blir vel fersken og aprikoser når du er flittig bie :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i et drivhus med varme kan en drive de frem fra nå og utover våren. De så veldig fine ut ja. De heter blomsterhagen.no og det firma er helt nytt for meg. Super service og rask levering.
      Jeg håper på det :)

      Slett
    2. Det er jo de som driver snittblomsthagen på Abildsø. Dyktige folk, det. Visste ikke at de hadde nettbutikk.

      Slett
    3. Ja, det er det. Jeg kjente ikke til de fra før, men nå gjør jeg det :)

      Slett
  14. Her er det 16-17 kalde grader hver natt, så det er bare å smøre seg med tålmodighet for å få noe vårfølelse. Men jeg har så smått begynt forberedelsene inne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, så kaldt det er hos deg! Ja, da må en bare begynne å så inne hvis det skal bli noen gode resultater.

      Slett
  15. I love the winter picture and all your blooms!

    SvarSlett
  16. Hej Marit!
    Det var fina dahlior, jag har reserverat några, skall gå in och beställa dem nu. Shiloh Noelle har jag, och den är helt fantastisk. Så vackra blommor på dina träd, hoppas att du får smaka frukt också.
    Jag hoppas också att det inte blir så mycket snö nu mera. Nu får våren komma.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, jeg har også bestilt flere, så dette var bare begynnelsen :)
      Den ser så vakker ut, og det er fint å høre at du har erfaring med den. Ja, jeg håper at jeg skal bli belønnet med noen frukter.
      Den snøen kom 11. mars i fjor, så helt trygg på at det ikke kommer mer snø er jeg ikke. Men jeg håper at vi slipper. Ja, nå vil vi ha vår!
      Ha det godt.

      Slett
  17. Oj, så mycket snö på en gång! Vi får hoppas det inte blir såna överraskningar i år nu när våren har kommit till växthuset med små blomster.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var helt fryktelig å få så mye snø så sent, og jeg håper at det ikke kommer i år :)
      Vi satser på at våren kommer nå!
      Ha det godt.

      Slett
  18. Hei Marit! Morsomt å være pollinator. Det har jeg aldri prøvd. Min erfaring er at dahlia kan tørke i flere måneder. Vi overvintrer knollene i kjelleren og det er viktig at de ikke er for fuktige når de tas inn om høsten. Det er lykke når jeg henter opp knollene med flere nye skudd. Jeg har kjøpt dahliaknoller fra blomsterhagen på Abildså i flere år. De har mange fine.
    Ha det godt! KLem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er morsomt å prøve det, og jeg har ikke gjort det før jeg heller. Ja, de kan sikkert det, men jeg har hatt dårlige erfaringer med tørre knoller. Så disse var veldig fine. Jeg har ikke lykkes så godt ned å overvintre de, nen vil prøve igjen til høsten. Ok. De hadde mange fine ja.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  19. I love the photos of all your blooms! How beautiful!

    Happy Monday, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica!

      Happy Monday to you too!

      Slett
  20. Men hu ... den sista bilden med all snö. Vilken tur att det är mer normalt i år för jag förstår att det var en chock att vakna upp till den synen.
    Det blir förhoppningsvis väldigt fint med alla dina dahlior senare i sommar, rötterna ser ju ändå väldigt fina ut. Och så hoppas jag att din "bi-syssla" ger resultat i härliga aprikoser ... :)
    Önskar dig en fortsatt fin måndag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er egentlig et fryktelig bilde, men sånn så det ut for nesten et år siden her :)
      Jeg håper at vi slipper det i år. De så veldig bra ut ja, så det går nok fint med de. Ja, det hadde vært fint å få det til :)

      Ha en fortsatt fin mandag du også, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  21. Har nästan bestämt mig för att inte odla dahlior i år. Förra året växte de så att jag knappt fick ur dem ur krukan...... Men jag kanske ångrar mig. Många spännande sorter har du ju. Ha det bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde nesten jeg også, men så ombestemte jeg meg. Jeg hadde også et veldig dyrkeår i fjor, men da må det bli bedre i år :)
      Ha det bra.

      Slett
  22. Las dalias me encantan, tengo entre 25 y 30 variedades ¡ las adoro ! Espero ver tus dalias florecidas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow! You have got many dahlias. Ii will show them when they bloom.
      Kisses.

      Slett
  23. También espero ver tus melocotones y albaricoques.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I hope I will get some of them this summer.
      Kisses.

      Slett

Shopping våren 2024...

 Dette innlegget var egentlig tenkt som et  "note to self", men så ble det til et innlegg likevel. Det ble etterhvert også til et ...