torsdag 11. mars 2021

Innesnødd...

 Fysj! Dette er noe av det verste snøvær som noengang har vært her. Bare en gang tidligere har det kommet mer snø på en gang, og da kom det 60 cm. Det begynte å snø kraftig i går kveld kl.18.00, og siden har det bare fortsatt å snø. Alt har kommet som snø, og det har ikke vært antydning til sludd ennå. Heldigvis blåser det så mye her, at det ser ut som snøen faller av trærne. Snøen er  full av vann og er blytung. Jeg håper ikke at noen greiner knekker på mine prydtrær. 

Vår snille nabo som har traktor brøytet veien  i dag tidlig tidlig, så det er mulig å komme seg ut på hovedveien for de som måtte på jobben.

Jeg prøvde å få opp bildøren min, men måtte gi opp.  Bilen sitter bokstavelig fast, så det er bare å vente på varmen som skal komme i morgen. Da smelter den vel frem etter hvert. 

Det skal komme 15 cm til med nedbør til i dag  hvis værmeldingen stemmer, og når jeg var ute i sted målte jeg at det var kommet 40 cm så langt. Så fikk  dessverre værmeldingen med sine 70 mm med nedbør ganske rett likevel... :(


Utsikt gjennom kjøkkenvinduet kl. 08.00


I dag var det bare å få på seg riktig skotøy. Disse kjøpte jeg for to år siden, men har ikke hatt bruk for de før i dag. Det er  støvletter av tovet ull, og er en ny utgave av den tidligere Nesnalobben som jeg hadde da jeg var tenåring. Jeg elsket de skoene, og det finnes ikke noe som er varmere å ha på bena om vinteren. Jeg var så glad da de startet opp produksjonen av disse igjen. 

08.30 i dag. Naboen brøytet et spor inn her så mannen min kom seg ut og på jobb i dag tidlig. Jeg har hatt mer enn nok med å måke en liten sti frem til trappen. Denne snøen er fryktelig tung, og bare en liten snøskuffe kjentes ut som den veide flere tonn :(
Mannen skal bruke snøfreseren på resten av det som er kommet her. 

Et bilde sier mer enn tusen ord sies det...

Her var det nesten helt bart i går...

Det blir litt av en jobb å måke frem søppelkassene.. 

Bildebevis kl. 09.18

Dette snøfallet var fullstendig unødvendig synes jeg, men naturen  bryr seg ikke om hva jeg mener...
Mars kan være en av de verste snømånedene her, og det er veldig tydelig i dag :(

44 kommentarer:

  1. Blöt snö är fruktansvärt tung att skotta vet jag av erfarenhet. Här hade hunnit komma en hel del men det har redan börjat regna. Och regnet och blåsten gör att snön försvinner fort. Trist med snö men på den positiva sidan nu kan jag fortsätta elda efter det här utan att vara rädd för skogsbrand... Förra veckan vågade jag inte lämna elden ens för att äta..

    Hoppas det töar kvickt hos dig också! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig tungt, og heldigvis har vi en god snøfreser som tar denne tunge snøen. Her fortsetter det bare å snø og det er ikke godt å si når det slutter.
      Ja, det blir mye fuktighet ut av dette. Huff, skogbrann må du ikke få startet :)

      Ja, det må det bare gjøre!

      Klem, Marit

      Slett
  2. That is a lot of snow, Marit, and I say that as someone who is used to snow! I think it's a good idea to put the car in the garage when weather like this is predicted! As for your boots, they look spiffy and fashionable as well as being warm. If they had a men's version and were available here I would buy them. My winter boots have felt liners and that is great for warmth. But spring is here, I think. I was out yesterday afternoon and the temperature was 14.5 degrees.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a lot of snow David. I know that you are used to snow yourself. We don't have a garage, but I hooe we will build one in the future. They are available to both men and woman. The size goes up to 48. Mine is 41, and I use normally 39. They recommend buying two sizes larger than what you usually use. I can order them for you if you want to, and ship them to you. No problem if they have the right size for you.
      Please tell me if you want me to do it. Here is the shop.

      https://www.undernull.no/products/nesnalobben-hoy-svart

      They are expencive, but they are worth every penny :)

      Slett
    2. Thanks for the kind offer, Marit, but I can't imagine buying footwear without trying them on. And the boots I have are quite new - only in their second winter, so I am adequately equipped for now.

      Slett
  3. og det snør og det snør. Trappa var borte i morges. Måtte rydde vei til bikkja. Lurer på hvordan det går med ringduene som ankom i forrige uke. De liker å spise på bakken. Busser og biler står på kryss og tvers i veiene rundt her. De er kanskje bedre til å legge på kjettinger der du bor?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør det her også, og det ser ikke ut til å ha noen ende... :(
      Det var den her også. Denne snøem smelter sikkert litt fremover når det blir plussgrader om dagen. Får håoe at de overlever da. Rødstrupen liker også å spise på bakken.
      I går kjørte en brøytebil ut rett oppe i svingene her, så det er ikke alle som er godt nok skodd på vinterføre ;)
      Jeg tror at mange her har piggdekk på bilen. Jeg har ikke det, så i dag lar jeg bilen min stå.

      Slett
  4. Jamen dog Marit! Så fik du ret i dine værste anelser desværre.
    Nej, vejret lytter ikke til vores ønsker og vi er bare nødt til at tage det som det kommer, men jeg bliver altså nødt til at sige at det ser knald-godt ud på billeder!
    Her vågnede vi også op til sne, men bare et par centimeter - og ingen frost, så det var nemt at leve med. Det regner ind imellem og regnmåleren bliver fyldt godt op. Det er jag bare glad for.

    Ønsker dig og din lille bil bedre føre i morgen!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble dessverre som jeg fryktet, og som de også hadde meldt. Nei, det er helt sikkert at det ikke gjør :(
      Jeg forstår godt at du er fornøyd med regnet, og det hadde jeg også vørt hvis det hadde kommet som regn her.
      Ja, snø er veldig pent på bilder, men nå vil jeg ha vår og ikke mer snø :)

      Tusen takk! I morgen kan jeg nok komme ut med min lille bil, men i dag lar jeg den stå i ro.

      Slett
  5. Hei Marit.
    Dere har langt mer snø enn vi har fått, og allerede nå er det regn, og da smelter det raskt igjen. Men vi må nok belage oss på kulde en stund framover.
    Det blir jo vakkert med snø, men våt snø er tung å måke.
    Vi får håpe på hagevær i påsken:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin,
      Ja, som vanlig får vi mye snø her når det først kommer. Her snør det fortsatt :(
      Ja, kulden er nok ikke over enda, men det blir nok varmere på dagen fremover. Vakkert, men tungt ja.
      Det får vi håpe på! :)
      Ha det godt!

      Slett
  6. Uha! Så var det sandt... :-o Nu håber jeg bare for dig og jer, at det kan smelte uden skader, for det er godt nok meget vand, der skal væk.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dessverre så fikk de rett :(
      Det er nok fare for flom, men nå er det ikke meldt om ner nedbør fremover på en stund. Det er veldig mye som skal smelte nå ja.

      Slett
  7. Det var da helt utroligt, så meget sne I har fået, Marit! Det er jo smukt at se på, men skrækkelig besværligt med så meget - og tænk at du ikke kunne få bildøren op. Jeg håber, sneen hurtigt smelter igen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :(
      Snø er så pent å se på, men nå er jeg lei hele snøen.
      Jeg hadde måket av frontruten og taket på bilden, og da ville ikke døren opp ;)
      Nå er bilen måken frem igjen, men det har vært veldig tungt å få det bort. Ja, det håper jeg også på!
      Klem

      Slett
  8. Wow!!! Ja, det må jeg si var mer enn nok snø. Her er det bart no men derimot har vi hatt bra mye vind. Ikke vår enda tydeligvis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan en trygt si! :)
      På fremsiden av huset var det nesten bart før dette kom, så det er litt deprimerende å se på all den snøen nå.
      Det er veldig mye vann i den, så det smelter nok fort igjen håper jeg. Ikke helt enda nei.

      Slett
  9. Hold da op en masse sne, det virker helt underligt, men det ser flot ud, selvfølgelig er det bekymrende, når det ligger så tungt på træer og buske. Her har vi bare regn og meget vind.
    Fine støvler du har, de ser gode ud.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kom veldig mye snø i dag. Det er jo pent å se på, men det er forferdelig mye arbeide med det. Nå regner det her også endelig.
      De er veldig gode ja, og var perfekt å bruke i dag når det var 40 cm ned snø :)
      Klem

      Slett
  10. For pokker da! Det var da totalt unødvendigt, nu hvor vi ellers så småt begynder at vejre forår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Totalt unødvendig og ganske deprimerende.

      Slett
  11. Good evening dear Marit,
    It looks beautiful but I know you were not waiting to have so much snow.I hope for you that it will melt away quickly. I love your boots!!
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Yes, it looks beautiful, but it's enough of this winter now. Yes, I hope it will melt very quickky.
      Thank you.
      Have a nice evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  12. Hei Marit! Naturen hører ikke på meg heller. Jeg synes også at dette var helt unødvendig. Heldigvis er vi snart i midten av mars og det er egentlig vår. Det blir bedre i morgen. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Nei, og det er vel sånn det bare er. Vi må finne oss i naturens luner. Unødvendig var det garantert, for det hadde holdt med regn. Vi får håpe på at det snart er vårvarmen som kommer. Ja, det gjør det helt sikkert.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  13. Det er da helt vildt med så meget sne! Jeg forstår godt, at det har været et tungt arbejde for dig at skovle sne. Du fik da bilen fri, men tror du ikke, det er bedst at lade den stå, til vejene bliver helt farbare. Det er godt, hvis ingen planter har taget skade.
    Havde det været i januar, ville jeg have skrevet, at det ser flot ud, men det tør jeg slet ikke skrive her i marts, for jeg forstår godt, at det er fuldstændig til overs med sne.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at det er! Det var fryktelig tungt ja, og jeg tror det er den tyngste snø jeg gar kjent på. Den var veldig full av vann. Veiene er farbare nå, så i dag er det nok trygt å kjøre bil igjen. Brøytebilene kjørte frem og tilbake i hele går, så nå er veiene ryddet. Jeg håper at alt av planter har klart seg, men det vil tiden vise.
      Ja, i januar og februar hadde dette vært helt ok, men ikke nå. Det er snø over alt, og det vil ta lang tid innen den har smeltet.

      Slett
  14. Det var en utrolig mengde snø du har fått på en gang, håper den forsvinner like fort som den kom.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det tviler jeg på, for det er kun i dag at det skal bli 7 grader. Så det tar nok lang tid å bli kvitt den.

      Ha en fin dag!

      Slett
  15. Hej Marit!
    Det var mycket snö, oj. Vi fick också en hel del men inte lika mycket, och det håller på att smälta undan. Jag hade ett par stövlar som barn kallas Filtstövel. De var de varmaste skönaste stövlar. Var så ledsen när de blev för små. Man tillverkade inte dem på många år, men finns att få tag på igen. De är inte lika fint dekorerade som dina, men varma.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det var fryktelig mye som kom på en gang. Det har begynt å smelte litt her også, for solen skinner her i dag. Godt at det har begynt å smelte hos deg også.
      Det er sikkert noe som kan ligne på mine du mener ja. Det finnes ikke noe som holder en så varm på bena som de. Jeg ble så glad når jeg oppdaget at de hadde begynt å produsere de på nytt. Da kan en være ute i streng kulde og likevel være varm på bena.
      God helg!

      Slett
  16. Hello Marit,

    Oh my, that is a lot of snow. I was hoping the winter weather was over, but we may see more cold and a winter mix next week. I hope all the plants survived the heavy snow. I think our rhododendrons have been punished over the last few winters. Your boots look nice, you do need to keep your feet warm. Take care! Have a great day and a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, it was a lot of snow we got yesterday. I hope the winter is soon gone, but you never know for sure. Rhododendron can take damage of the heavy snow.
      Thank you. Take care!
      Have a great weekend!

      Slett
  17. Hei Marit

    Ja, så kom sneen som lovet...
    Fornuftigt at lade bilen stå til vejene er ryddet.
    Spændende hvordan træer og buske har klaret den tunge sne, umiddelbart ser det ok ud? Men det er jo godt at tænke på, at resten af haven ligger ok beskyttet nedenunder det hele. Og en dag er det hele regnet væk:)
    Støvlerne ser super varme ud - de er vel også rimeligt vandtætte, tænker jeg:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, dessverre så fikk de helt rett...
      I går var det veldig vanskelige kjøreforhold, så bilen fikk stå i ro. Umiddelbart ser det ok ut. Jeg skulle gjerne fått tatt av snøen på lønnen som sees på det første bildet, men snøen er for tung å måke bort nå. Det ser ut som det smelter bra selv i skyggen for nå er det 6 grader her og sol. Hvilken forskjell fra i går til i dag :)
      Ja, alt i hagen er veldig beskyttet, og det kan jo bli kaldt igjen selv om jeg håper på at vinteren snart er slutt. Regn tør jeg nesten ikke tenke på, for denne snøen er full av vann. Så jeg håper at solen bare smelter det hele :)
      De er veldig varme ja siden de bare er laget av tykk ull. Det er en bra såle under de, men de er nok ikke så godt egnet for våt snø selv om de tåler sikkert det også. Men jeg fikk prøvd i går når jeg gikk ut i 40 cm med snø, og ble ikke våt i det hele tatt :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  18. Oh, Marit I'm so sorry ...
    Here was a lot of rain and storm, but not cold, were 12 degrees. Okay, not the ideal spring temperature, but no snow anyway! As for your boots, they look fashionable and are warm too. I will not know what to do with these boots in the Netherlands? I also have a pair of fat boots, but they are in the closet of ... years!
    I hope the snow will disappear as soon as it came.
    Be careful! Have a nice weekend! Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Ella,
      It's better than snow anyway.
      The boots are made in Norway, so I guess you don't get them in the Netherlands. They are most suitable for use when it is very cold. I guess they will be too warm at your place :)
      I hope it too, but I don't think the snow will melt very quick.
      Take care, and have a nice weekend you too!
      Hugs!

      Slett
  19. Oj så mycket snö som kommit hos dig här har det bara snöat i mindre mängder men vi har så det räcker ändå.Så härliga skorna ser ut jag måste nog kanske inköpa sådana för jag fryser jämt om fötterna på vintern.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kom utrolig mye snø på en gang. Jeg hadde håoet at det snart ble vår her, men det ser ikke sånn ut med det første.
      De er utrolig varme, og med de fryser du ikke på bena i det hele tatt. Jeg kan virkelig anbefale de.
      Ha det godt!

      Slett
  20. Men fy vad jobbigt med så mycket snö och i mars månad. Lite väl sent.
    Hoppas den försvinner snart och våren kommer istället!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye jobb med denne snøen ja, og det er alt for sent å få så mye snø nå. Ja, det er jo lov å håpe på det.
      God helg.

      Slett
  21. Wow, så meget sne - det var slemt her hen i marts...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var ikke ok å få nå så sent på vinteren. Får håpe at det smelter snart.

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...