lørdag 13. mars 2021

Bilder fra min innendørs hage...

 

I går midt på dagen ble det hele 8 grader, og mye av snøen på gårdsplassen smeltet. Det rant vann over alt, og jeg kunne i et kort øyeblikk håpe på at det var våren som kom. Men den gang ei, for i natt var det hele - 7 grader her :(

En skulle nesten tro at det var i januar her nå...

Jeg tror at all snøen må smelte her før det blir noe særlig varmere i luften, for den kjøler jo luften veldig mye ned. Det kan ta sin tid i år...

 Jeg tar  dere i dag med på en liten runde i fra min innendørs jungel.

Dere får nyte blomsterprakten hvis dere vil, for det gjør uansett  jeg. Hadde ikke jeg hatt mine innendørs blomster å se på nå så hadde jeg blitt halvgal. 


Disse Vanda orkidéene kjøpte jeg 23. februar, og de er like flotte fortsatt. De blir "badet" to ganger i uken, og det må jeg gjøre  hver eneste uke året rundt. De står ikke i bark som mange andre orkidéer gjør, så de har ikke noe rundt røttene som holder på fuktigheten. Så derfor får de kun fuktighet fra et halv times bad to ganger i uken. Hvis  de ikke får det tørker de ut og dør. Hvis de blir stående med litt vann i glassvasen kan de råtne, så de er mildt sagt krevende ;)
Enn så lenge har det gått bra, men utfordringen kommer når det blir vår her. Da er det lett å forsømme inneplantene, men det kan jeg ikke gjøre i år. Jeg håper jo at stellet de får skal resultere i blomstring. Det vil tiden vise.


Disse ildtopp/Kalanchoe synes jeg er så fine etter at de nå har kommet i alle regnbuens farger, og er riktig hyggelig å ha på bordet. De blomstrer jo i en evighet og skal ha lite vann :)

Julestjernene som jeg kjøpte rett før jul ser ikke ut til å bry seg om at det snart er påske :)
De bare fortsetter å blomstre uavbrutt. Det er de små gule blomstene som er selve blomstringen på de, for de hvite er bare høyblader som de kalles.

Denne orkidéen fikk jeg i julegave av en kjær venninne, og den er akkurat like fin som da jeg fikk den. Jeg har prøvd ut noe nytt med den. Under i pottesjuleren har jeg fylt opp med grus, og lar det stå vann i grusen hele tiden, men ikke høyere opp enn til bunnen av potten som orkidéen står i. Da har den mye fuktighet hele tiden, men står samtidig ikke i vann. Ved siden av står nok en julestjerne som også fortsetter blomstringen. Jeg har ikke hjerte til å kaste de når de er så fine som nå :)

Denne kjøpte jeg i januar, og siden har den blomstret hele tiden. Nettingen foran vinduet er screens som jeg kan enkelt heise opp og ned med en tråd innefra. De demper ca 60 % av lyset og varmen. Dette vinduet vender rett mot sør/syd og når solen er fremme er den der hele dagen. Det hadde ikke vært mulig å ha orkidéer der uten screens. Nå tar jeg den ned så fort solen kommer, og da klarer selv Phalaenopsis orkidéer seg der i vinduet. De tåler nemlig ikke sol i det hele tatt om sommeren.

Det uunnværlige redskapet om vinteren. I fjor vinter ble den ikke brukt i det hele tatt, men i år har den vært mye brukt. Steinbelegget smeltet frem i går, for snøfresen fjerner omtrent alt av snø veldig effektivt. Den har jeg aldri prøvd å bruke, for den er for tung for meg selv om den går på belter.

Morsomt værfenomen. Pga. trelags vinduer oppstår det isroser på vinduene når det er veldig fuktig luft ute.
Jeg har ingen forklaring på hvorfor det blir sånn, for det er jo absolutt ikke fordi de er dårlig isolert som gamle vinduer kan være. Produsenten av vinduene sa i fra at det kunne bli sånn, men at det ikke var noe feil med vinduene. Isroser er de eneste roser som er her nå, men jeg får nyte de så lenge det varer. 

Utsikt mot hagen som ligger mot nord og i mye skygge. Våren 2018 lå det snø etter takraset som vi hadde da helt frem til 13. mai. Vi byttet fra takstein til takplater for to år siden, og etter det har det ikke gått takras her. Her hvor hagen ligger har det ikke gått takras, men jeg synes det ser  sånn ut nå. Fryktelig mye snø her nå.
Jeg håper at snøen smelter snart, for nå lengter jeg veldig etter våren!

God helg/weekend!

42 kommentarer:

  1. Otroligt så mycket snö ni fått Marit! Här var det snöstorm i torsdags men mycket har gått bort redan utom i vår trädgård där det ligger massor.
    Tur att du har så många fina inomhusblommor att njuta av. Din vita julstjärna är ju magiskt vacker. Just att den är vit gör ju också att den inte är så jullik utan går att njuta av även när det är påsk.
    Så småningom kommer våren ... på riktigt!

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anita!
      Ja, det er helt utrolig hvor mye som kom på torsdag. Det blir ingen tidlig vår her ser det ut som i år.
      Tusen takk! Jeg kjøper kun hvite julestjerner, for jeg er allergisk mot rødt ;)
      Ja, den gjør jo det, men i år blir det uansett en senere vår enn i fjor. Da var det helt bart her ved de tider. Men den var uvanlig mild, så det er jo det motsatte i år.

      Ha en fin helg du også!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Hello dear Marit,
    Inside you have beautiful flowers that are only too happy to go outside!
    My poinsettia has passed away ... maybe I watered her too much. Today is rainy again and the wind is strong. March is not a beautiful month at all ...
    Have a nice day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella,
      Thank you. Poinsetta likes to dry out a little bit before it gets more water. Too much water kills it, yes.
      This March is not nice at all, and I hope for better weather soon.
      Have a nice day you too!
      Hugs!

      Slett
  3. Så fina blommor! Skönt att ha det blommigt inomhus när våren inte riktigt vill komma...
    Ha en mysig helg!
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er helt sikkert, for ute her har det kommet mye snø.
      Ha en fin helg du også!
      Klem fra Marit

      Slett
  4. Hello Marit

    All your orchids are just lovely. Their care seems so different, I am glad you know how to care properly for these beauties. The snow blower is a great tool to use. The temperatures do seem to stay cold when there is so much snow on the ground. We may still see a winter mix this Tuesday, temperatures went back to winter time temps. Take care, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Yes, they have a different care, and I have read a lot about them. Yes, we need a tool like that here. We must hope for warmer weather soon.
      Take care, and have a great weekend!

      Slett
  5. Du har det vældigt frodigt indendørs - det er dejligt med både orkideer og kalanchoe.
    De krævende orkideer uden bark ser spændende ud, sådanne har jeg ikke hørt om før.
    Håber snart at jeres nattefrost forsvinder.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så deilige å ha nå mens det fortsatt er vinter.
      De er temmelig skjeldne ja, og jeg kjøpte min første av de nå i sommer. Ja, det håper jeg også på.
      Klem

      Slett
  6. Det er nogle dejlige billeder, Marit - jeg er vild med din indendørs jungle!
    Men uf, hvor har I det koldt stadigvæk. Her har vi lige haft snevejr, men sneen er smeltet igen. Nu vil vi gere have vår :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Ja, dessverre så er det fortsatt veldig kaldt her. Ja, det vil vi bestemt ha! :)
      Klem

      Slett
  7. Good afternoon dear Marit,
    Also in my country March is not bringing what we were hoping for. Here it looks more like autumn. Another stormday with hail. But you must have green fingers that your plants and orchids are doing so well. As soon as the garden wakes up I forget my plants in the livingroom (terrible me). Keep dreaming of springtime!! It will be there also for you.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      It sounds strange that you have bad weather too. We don't get a early spring this year.
      Yes, it's easy to forget the plants inside when we get spring. I know all about it.
      Yes, soon the spring will come here too.
      Have a wonderful weekend!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  8. Härlig blomning inne hos dig. Vandorna är jättefina men av just den anledningen du skriver kommer de inte in här. För mycket jobb. Men jag skulle gärna ha några Paphiopedilum så småningom om jag kan ge de vintersvalt nog. Isrosorna på fönstret har nog fönstrens U-värde att göra. De isolerar lite för bra och då kan det bli kondens på utsidan i vissa temperaturer. Åtminstone sa dem så när jag köpte fönster senast.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er krevende og kan ikke glemmes bort. Jeg kjøpte to Paphiopedilum på matbutikken i høst. Jeg har lest at de skal være så enkle å få i blomst igjen. Jeg har aldri hatt de før, så jeg er spent på om de vil blomstre her.
      Aha, ja det er nok sånn det er. Hva du vet, Carina! :)

      Klem, Marit

      Slett
  9. Snøen holder seg, den. Ble ikke så mange varmegrader her, og kaldt om natten. Løsner vel en dag.
    Å, fytti for noen bortskjemte orkideer! Men vakre, da. Det skal de ha :) Ja, for en gangs skyld har også jeg en hvit julestjerne som blomstrer bra fortsatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at den gjør. Ja, en vakker dag kommer nok våren i år også. Det er de så absolutt :)
      Tusen takk.
      Så flott da! Det er jo morsomt å få hatt de i blomst så lenge.

      Slett
  10. Hej Marit
    Her siger DMI også, at vinteren ikke vil slippe sit tag, her er ikke høje temperaturer, så også vi må vente med foråret. Du må nyde dine orkidéer i stedet for. Jeg har også Kalanchoe, men det er fine bladplanter uden blomster, de er noget anderledes end dine.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, i år blir våren veldig sen i forhold til i fjor. Vi må bare være tålmodige, for plutselig så kommer den.
      Det gjør jeg :)
      Ja, jeg vet hvordan din er, for den har jeg hatt en gang selv.
      Klem

      Slett
  11. Hei Marit

    uden andet end lidt brusebad - ja, man må sige at dine Vanda er specielle og usædvanlige, Man det er jo det der tiltaler og at de samtidig præsenterer sig flot, det er jo bare et plus til!

    Alletiders med jeres snefræser, imponerende med larvefødder - det er så vigtigt med ordentligt værktøj!

    Spændende om sneen regner væk, eller solen må gøre arbejdet....

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo ikke så mye vann de krever, men det lille de får må de også få regelmessig. De er spesielle ja, men jeg synes de er verdt arbeidet.

      Ja, den er noen ganger helt nødvendig her når det er en vinter som i år. Det er helt sikkert, og denne er spesielt sterk. Med sånn snø som vi fikk på torsdag hadde det ikke nyttet med en svakere freser. Det tok min mann 15 minutter å rydde hele gårdsplassen her, for så effktiv er den.

      Kanskje det blir litt av hvert :)
      Det regnet litt her i ettermiddag, og før i dag var det 8 grader uten sol. Allerede nå har mye av den siste snøen smeltet der solen kommer til. Der hvor det bare er skygge tar det lengre tid. Men til slutt blir snøen borte, det er bare spørsmål om hvor lang tid det tar... :)

      Ha en deilig weekend!

      Slett
  12. Med al den langvarige sne forstår jeg udmærket, at en indendørshave er påkrævet for, at du ikke skal falde ned i et dybt hul, mens du venter på foråret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Den langvarige vinter driver meg nesten til vannvidd. Nå er jeg veldig lei hele vinteren.

      Slett
  13. Hei Marit.
    Ikke fortvil, du vinner garantert konkurransen om hvem som har det snøfritt først. Det kan godt bli varmt selv om det ligger mye snø - det gjør det til og med her!!
    Erfaringsmessig så vil snøen minke betraktelig hos dere fremover nå - her derimot, har vi mye vinter igjen enda i allefall en drøy måned.
    Nydelige orkideer. De får jeg ikke til i det hele tatt.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena,
      Det kan jo hende, for jeg bor jo lenger sør enn deg.
      Ja, vi får satse på at varmen kommer snart, for nå er jeg veldig klar for vår. Huff, det høres deprimerende ut. Tusen takk. Her trives de godt.
      Ha det godt.

      Slett
  14. Uf, hvor vinteren trækker ud hos dig, Marit. Jeg kan godt forstå, du nyder dine jungleblomster, og jeg må sige, at du er virkelig dygtig til at få dem til at gro.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Lisbet, den vil ikke gi seg her i år. De er det eneste som gir en følelse av vår her, så jeg hygger meg med de. Tusen takk :)

      Slett
  15. Ja, jeg tænkte nok det var dine screens man kunne se på nogle af billederne... Fin løsning Marit!
    Og godt er det du har dine mange planter indendørs i denne tid, for vi er vist ikke færdige med vinteren endnu. Her loves der også nattefrost i næste uge, men sne har vi dog ikke mere af. Forstår godt I må have en ordentlig snefræser!

    Hyg dig!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tok de med så du kunne se hvordan de ser ut her. Det er en veldig god løsning når en har mye sol. Her steker solen hele dagen om sommeren. Vinteren vil ikke helt gi seg i år Ulla. Vi får håpe at det snart blir varmere ute. Ja, den må vi ha her :)

      Hygg deg du også!

      Slett
  16. Nydelige blomster! De Vandaene høres krevende ut, ja.
    Jeg tar også vare på julestjerner, når de står så fint som din :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er uten tvil krevende . Det er jo morsomt å få julestjernene til å fortsette å blomstre :)
      Så flott at dine også blomstrer!

      Slett
  17. I still shovel my snow with old fashioned muscle power, Marit, but I think that next winter I may invest in a small electric snow blower. We'll see!

    SvarSlett
    Svar
    1. I normally shovel my snow too David, but this last snow we got was so heavy. I could not move it. It sounds like a great idea. Shovel snow can be very hard if the snow is wet.

      Slett
  18. Så flotte orkideer! Vandaene er nydelige. Den nettingen ser praktisk ut. Hvor kommer den fra? Jeg bruker frostet vindusfolie nederst i orkidevinduet.

    Ha ei fin ny uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er de så absolutt! Den kommer fra et firma som leverer solskjerming. Kjell's Markiser tror jeg de het. Det er jo smart å bruke det nederst på vinduet.

      Ha en fin ny uke du også! :)

      Slett
  19. Jammen har du mye fint å glede deg over innendørs mens du venter på vår! :) Vi byttet ut et gammelt, enkelt vindu som det ble så fine isroser på. Så måtte vi bytte verandadør fra soverommet, og det viser seg at der blir det isroser! De er jo fine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg :)
      Isroser er veldig fine, ja!

      Slett
  20. Hej Marit!
    Du har så mycket vackert som blommar inomhus. Kan förstå att du längtar efter att få se lite blommor ute också. Vi har ingen snö, men längtar efter att se de första vårblommorna. Snart får vi se dem.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, jeg lengter veldig etter våren nå, for fortsatt ligger det mye snø i hagen hvor det er mye skygge. Ja, snart kommer de nok hos deg. Her tar det nok litt lengre tid.
      Ha det godt.

      Slett
  21. Hej, så mycket fint du har i fönstret som blommar dessa vackra skönheter har jag aldrig lyckats med men jag ska nog testa för man får inte ge sig.I vinter har det varit guld värt att ha en snöslunga den har fått arbeta i långa perioder.Vi har fortfarande mycket snö men på en del ställen har jag sett att det finns hopp där snön har smält bort nämligen.
    Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej!

      Tusen takk. Det gjelder å ikke gi seg, ja. Det er også kult å prøve noen nye planter. Ja, en snøfreser må en ha hvis en får mye snø på en gang. Det er mye snø her også, for vi fikk 40 cm nå på torsdag. Vi må håpe på at det blir varmere fremover, for da vil snøen til slutt bli borte.
      Ha det godt!

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...