mandag 22. mars 2021

Noen få nye vårtegn...


Fortsatt iskaldt om natten, men ca rundt 8-10  grader midt på dagen. I dag tidlig hørte jeg lyden av grågås, Anser anser. Det betyr jo at våren er på vei uansett hvor mye snø som ligger her. Det eneste stedet som er bart er under de store furuene, og dit gikk jeg nå nettopp. Jeg vasset gjennom mye snø for å komme dit, men det var verdt det :)

Utsikt fra der jeg mater fuglene. Sol og blå himmel i dag :)

Utsikt nedover i hagen 

Etter å ha matet fuglene gikk jeg en tur innom drivhuset. Jeg må jo se etter lusebestanden og om sprayingen med Neemolje virker. Delvis vil jeg si. Det var fortsatt noen lus i live i dag, men hvis jeg orker å holde på så virker nok oljen til slutt. Men da bør lusene tas på et tidlig stadie. Med manuell knusing av de i tillegg så hjelper alt sammen så klart. Har funnet ut at å spraye på jorden hjelper også. Lusene slipper seg ned der først, så det gjelder å finne gjemmestedene deres med en gang. 

Dette er en av de Cyclamen jeg kjøpte i høst og som har bodd i kjelleren ved siden av hortensia som til slutt smittet de med lus. Se på de store frøkapselene! De frøene jeg sådde av de frøkapslene som var myke for noen uker har spirt! Så nå lar jeg disse sitte på til jeg kan så de i drivhuset. Det blir spennende å se hvilket mønster de får på bladene. Jeg har ennå ikke funnet ut hva disse heter. Cyclamen mix pleier det å stå på pottene. 

Utsikt fra motsatt ende av hagen. 

Så til vårtegnene, og denne skuffer så og si aldri. Den blomstret under et stor blad, og jeg la bladet forsiktig tilbake over de. Godt å ha litt beskyttelse mot nattefrosten som er her fortsatt!
For de som ikke kjenner den er det altså Helleborus thibetanus. Den er et sikkert vårtegn her, og den som blomstrer først i hagen etter vinteren :)

Se på disse søte små knoppene her da! 
Knopper på blåveis/Hepatica nobilis, og jeg tror det er den som er fylt rosa hvis jeg ikke tar feil.

32 kommentarer:

  1. Kære Marit
    Du har det varmere om dagen, end vi har, hvis det kan være en trøst. Det er pivkoldt hernede.
    Hvor er det flotte blade på den Cyclamen, du viser, og så ser jeg til min store misundelse ;-)))), at vi igen skal se billeder af Thibetanus. Ih, det glæder jeg mig til, for den er altså noget af det yndigste.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth

      Jo, det synes jeg er en god trøst tross alt :)
      Det er 10,5 grader her nå, og det smelter da litt.
      Ja, de bladene på den er så fine, og det er i hovedsak derfor jeg kjøper disse. Blomstene er ren bonus ved siden av :)
      Ja, igjen kommer den med blomster, og bedre bilder kommer siden når den kan folde seg ut. De er så vakre ja.

      Slett
  2. I dag har vi samme temperatur som dig, men det føles koldt på grund af blæsten. Lækre forårstegn du har spottet😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Her er det ikke vind i dag, og da kjennes det nesten varmt ut. Tusen takk 😊

      Slett
  3. Hei Marit.
    Det våres veldig hos deg nå, med både blåveis og vinterrose.
    Den snøen du har i haven hos, forsvinner snart👍.
    Jeg gikk nettopp ut i hagen og ser at mine to juleroser også blomstrer - aldri skjedd før!
    Blåveisen står i full blomst i skogen ved oss.
    Det er vår, Marit!!!
    Vårhilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid,
      Ja, plutselig dukket de opp 😊
      Den gjør nok det, men snøsmelting tar mye lengre tid her enn hos deg. Så flott da! Ja, nå er det vår selv om den er litt sen 😊
      Snøhilsen fra Marit

      Slett
  4. Hej Marit,

    Fick lov att läsa ikapp lite för jag har haft dåligt med tid i helgen. Förstod av ditt tidigare inlägg att du kämpar med löss och använder Neemoil. Har ingen egen erfarenhet men har sett att många i USA använder det med bra resultat (YouTube). Tillsammans med envishet, daglig koll och hjälp av fingrarna kommer lössen snart vara ett minne blott.
    Dina cyklamen ser fina ut trots lössen och bladen på den stora i krukan är superfina. Kul om du kan få småplantor från den. Och äntligen lite vårtecken i din trädgård!!

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Så hyggelig at du leser igjennom tidligere innlegg :)
      Ja, jeg har fått lus på mange cyclamen planter, og prøver å bruke Neemoil. Jeg får gå over de daglig, og kanskje blande det litt sterkere. Samtidig vil jeg jo ikke skade plantene hellee. Jeg håper og tror det jeg også, så det gjelder å ikke gi seg :)
      Bladene på den store er veldig fine ja. Frøene har spirt av de jeg sådde for lenge siden, og det er jo så kult!
      Ja, endelig! :)

      Ha det godt!

      Slett
  5. Good evening dear Marit,
    Where you were waiting for has happened!!! The first springflowers to see in your own garden!!! Congratulations. The tiy heads of the Hepatica are beautiful to see. And not unimportant that it's warmer in your country as it is in mine. Only 7C today.
    Enjoy what the garden is bringing you. I am curious what will be the next one.
    Have a wonderful evening.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Yes, and I'm so happy about it! Thank you. Yes, they are so beautiful with their tiny heads.
      Really? Here we got 11 degrees today! It's strange.
      Yes, I will. Yes, I'm curious too.
      Have a nice evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  6. Hei Marit

    Sikken en masse sne, når du ikke får hjælp af regnen er der kun solen, og den skal jo ligesom have hul ned til noget mørkt først.
    Alletiders vårtegn - din H. thibetanus må siges at være noget af en succes og H. nobilis er fantastisk!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er faktisk veldig mye snø her, og når mye av hagen ligger i skygge så tar det sin tid. Det er over 50 cm noen steder og der har snøen samlet seg.
      Ja, de melder om regn på fredag og lørdag, men det er dessverre ikke mye. Regn hadde vært fint å få nå.
      Ja, jeg er veldig glad for de to. Endelig så begynner det å bki noen vårtegn her også :)

      Ha en deilig uke du også

      Slett
  7. Så dejlige vårtegn der er hos dig, Marit! Og 8-10 grader midt på dagen er flot. Vi har haft 8 her i dag, men en iskold vind. Det er smukt at se flotte blade på din Cyclamen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så deilig å endelig se noen vårtegn, Gitte. Det er flott når det blir såpass varmt ja. Det ble hele 11 grader i dag og ikke noe vind, så det kjentes godt og varmt ut. Tusen takk.
      Klem

      Slett
  8. Oj så mycket snö! Men vårtecken börjar komma ser jag - härligt! Fina bilder och jag önskar dig en fortsatt skön vecka...
    Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fortsatt veldig mye snø her. Vårtegnene kommer hvor det ikke ligger noe snø, og det er herlig å se de.
      Tusen takk.
      Ønsker deg en flott uke!
      Klem fra Marit

      Slett
  9. Hej Marit
    Nå det var dig da havde solen, her forsvandt den kl. 9 i morges, på Sjælland havde de også sol, men vi blev snydt.
    Jeg synes alligevel, at det er svundet lidt i jeres sne. Nu vil vi gerne have forår.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, den har vært her hele helgen, og i dag også. Sakte men sikkert så smelter det jo litt etter litt. Må bare smøre meg med tålmodighet..,
      Ja, det vil vi!
      Klem

      Slett
  10. Fine oversiktsbilder fra hagen din, selv om det finnes snø ennå. Kjekt å finne vårtegn med Helleborus "Thibetanus! og Blåveis. Du har sol i hagen din, her er det vårregn.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye snø her, men den smelter litt for hver dag som går. Vårregn skulle jeg gjerne hatt her nå. Ja, vårtegn er alltid velkomne :)

      Ha en fin dag!

      Slett
  11. Tänk att du fortfarande har så pass mycket snö kvar. Vi ska få riktig vårvärme idag, hoppas det blir samma hos dig. Vi har haft premiär för att sitta i uterummet och äta och det är så skönt att äntligen få "flytta ut".
    Det är besvärligt det där med bladlössen. Jag håller noga koll på min hortensia för den brukar drabbas varje år. Men jag har kommit på att fördelen med det är att dom håller sig till den och går inte över till mina andra växter. Inte ens chilin och paprikan även om dom står nära och normalt är lusmagneter.
    Så fint med din lilla Helleborus-knopp. Igår såg jag de första blåfrusna blåsippsknopparna. Idag ska jag leta efter fler.

    Önskar dig en fin tisdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt utrolig så mye snø det fortsatt er her :(
      Det er fortsatt minusgrader om natten, og da tar det så lang tid før det smelter. Her ble det 11 grader i går, og håper på det samme i dag :)
      Så bra da, og det høres herlig ut!
      Mine hortensia har stått for tett på de andre plantene, men det skal de ikke få gjøre mer. Nå er det slutt på å ha de i kjelleren. Så bra at din hortensia ikke har smittet dine andre planter, Anita.
      De kommer nok frem nå fremover. Vinteren er over og det er vår. Det håper jeg på! :)

      Ha en fin tirsdag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Jag ser att även hos dig finns det en hel del snö kvar precis som här hos mig.Det är så positivt när man hittar ställen där solen har gjort ett bra jobb och vårväxterna har tinat fram det är en höjdpunkt på vårvintern verkligen så underbart.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fortsatt nye snø her også. Det kom plutselig 40 cm med våt tung snø forrige torsdag, og den har det ikke smeltet mye av. Ja, ikke sant, for da blir en jo så glad!
      Vi får holde ut, og en gang så blir det vår hos oss også :)
      Ha det godt!

      Slett
  13. Det er dejligt at se, at du ikke er helt begravet i sne, men også kan vise skønne forårstegn.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er så hyggelig å se de nå etter en lang vinter i år.

      Slett
  14. Vårtecken är verkligen vad ni behöver nu efter en lång vinter!
    Ha det bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Jeg lengter veldig etter våren nå.
      Ha det godt!

      Slett
  15. Hej Marit!
    Så mycket snö men ändå fina små vårtecken.
    Blåsippan har haft det skönt, då den redan har så fina knoppar.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det ligger fortsatt mye smø her, men geldigvis så smelter snøen og små vårtegn kommer frem. Ja, den har nok hatt det bra.
      Ha det godt.

      Slett
  16. Fina vårtecken och nu kommer det nog ta på snön framöver. Din tibetanska julros blommar i vart fall samtidigt som min så den bryr sig nog inte. Och nu har jag hittat flera plantor ur de två sådderna jag gjorde :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hjelper jo her også selv om det tar lang tid. Det tenkte jeg også på her om dagen når jeg så bildene av din. Det tåler nok et kaldt klima. Så bra da! Jeg tror jeg har noen frøplanter jeg også, og håper at har overlevd vinteren.

      Klem, Marit

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...