fredag 29. oktober 2021

Høstens (antagelig) siste kraftanstrengelse i hagen, og fortsatt mange flotte høstfarger...

Ja, jeg skriver antagelig, for høsten har plutselig blitt veldig varm her nå. Jeg har ingen planer i hagen nå, men finner plutselig på noe... ;)

Det er grått og overskyet men med 11 grader kl.10. Ikke dårlig det til å være her helt i slutten av oktober.  Klimaendringene har forlenget høsten med omtrent en måned, og jeg må bare nyte det selv om jeg ikke liker årsaken til endringene.

På onsdag begynte jeg på en jobb jeg har utsatt lenge, og det med god grunn. Det er fortsatt så mildt her, og jeg tenkte at nå var det bare å få gjort dette før det blir kaldt igjen. Jobben var nemlig å få klippet thujahekken her, og det er en krevende og tung jobb. Jeg har utsatt jobben utallige ganger, for den må gjøres i toppen av en trappestige/ gardintrapp (som de kalles her). Jeg begynte med friskt mot, men ble fort veldig sliten. Jeg har en ypperlig elektrisk hekkesaks som jeg kjøpte i fjor vår til jobben, og den er faktisk ikke så tung. Men den må holdes høyere opp enn lengden på mine armer og da kommer jeg bokstavelig talt til kort. Hekken var nok ca 2,5  meter på det høyeste, og også veldig bred  enkelte steder. Så den måtte klippes fra to sider. Opp og ned av denne trappen x antall ganger, og jeg har aldri regnet ut hvor mange thujaplanter jeg har untatt når jeg plantet hekken i 2007. Det er glemt for lengst, men det er mange planter. Det ble minst 4 ganger opp og ned pr. thuja. Det var 14 grader på onsdag og 14 grader i går. I tillegg hadde det regnet på morgenen begge dagene. Det var skyhøy luftfuktighet, og på toppen av det hele var det mygg ute! I slutten av oktober skulle ikke det være mulig her.

I går klippet jeg siste runde men da fra motsatt side av der jeg startet klippingen. Mens jeg holdt på tok jeg noen nye høstbilder. Det gjelder å få dokumentert fargene mens de fortsatt er her.

Jeg har ikke tatt noe "før" bilde av hekken da jeg startet. Men jeg har et bilde fra 14 oktober og det viser noe av hekken.

Dette er mot enden av hagen, altså der hvor denne store japanske lønnen står og hvor hekken ses til høyre. Dette bildet ble tatt 14. oktober og viser samtidig flotte roseknopper. Dette var altså før frosten kom her.

Dette tok jeg i går ut gjennom kjøkkenvinduet. Hekken er ikke helt jevn, men det klarte jeg heller ikke å få til. Opp og ned av trappen mange ganger pr. thuja er skikkelig mosjon, og etter hvert var jeg så sliten så fokuset var bare å få klippet hekken.


Dette er tatt ute og ble tatt i går det også. Disse plantene står i le av huset, og er ikke preget av frost enda.

Dette er tatt på omtrent samme sted, men det ble tatt på onsdag og da var det sol. Solen kommer nesten ikke inn i hagen mer på grunn av de høye åsene rundt her som også ses på bildet. Dette er mot nord i hagen.

Dette er en liten lønn som står ved der jeg la ned mange løk nå i høst. Acer palmatum 'Inaba Shidare'. De små lønnene som de store får flotte høstfarger de også.

Nok en liten lønn med sol som skinner på løvet med skiftende farger. Denne har fått frost på seg. Acer palmatum 'Garnet'

Nok en hekk som må klippes til neste år. Den beholder bladene veldig lenge. Blærespirea/ Physocarpus opifolius 'Diablo' med nesten svarte blader. Det er bak denne hekken at jeg skal gjøre mye til neste vår (tror jeg).

Nå har jeg  mange ganger vist bilder av de tre japanske lønnene mine bak kjøkkenet som har vært fulle av røde blader, men i går hadde den ene av de felt de fleste bladene. De ligger midt oppå en haug av visne hostablader. Det ser nesten ut som et maleri. Naturen er en fantastisk kunstner :)

Denne ene lengst til venstre av de tre hadde fortsatt røde blader i går. Fargen endrer seg for hver dag som går, og nå er de intens røde.

Her viser jeg en annen plante som står rett ved siden av,  nemlig bøk/Fagus sylvatica 'Purpurea Pendula'. Denne har mørk lilla blader om sommeren,  men nå har den også skiftet til høstfarge.

Litt lengre ned i hagen står disse to bøkene. De står sammen med en magnolia som står til høyre.

Her er den og den er også i ferd med å skifte fra grønt til mere gult. Den har vokst veldig mye i de to siste årene etter at jeg la duk og grus der. Da får de konstant fuktighet, for da fordamper det lite. Magnolia skal ikke klippes sies det her, men jeg må nok klippe den litt etter blomstringen neste vår. 

Her et lite overblikk oppover i hagen. Det er to hortensia/Hydrangea paniculata som nå også har fått gule blader. Det er 'Limelight' som står øverst. 

Dette bildet må jeg ta hvert år. Dette er den største lønnen øverst i hagen, og i går felte den mange av de røde bladene.


Hvilket flott lappeteppe av blader!

Jeg må ta med disse tre lerketrærne som også skifter farge om høsten, og før de feller nålene. Det var disse tre trærne som fikk meg til å gjøre det store prosjektet nå i høst, så jeg er veldig glad for den inspirasjonen de ga meg :)

Dette er den store hengeblodbøken ved dammen.

Her ved siden av den vokser det en gulbladet hengebøk. Begge to er i ferd med å skifte farge nå. De får senere blader om våren, og er også blant de siste til å felle bladene om høsten. Høsten er jo en veldig fin tid i hagen da alle løvtrær får så flotte høstfarger. Jeg  nyter de hver dag, og går noen runder da og tar bilder. Vi er heldige her som har fire årstider, og hver årstid har sin sjarm.

God helg/weekend!


38 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Så duktigt av dig att klippa thujorna. Det är inget lätt jobb att ha en häcksax och inte riktigt nå upp.
    Jag är själv ganska kort och det blir en extra påfrestning att ha armarna uppåt. Din trädgård bjuder på fantastiska färger, de röda lönnarna är så fina.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Det var en veldig tung jobb ja, men nå er den gjort for i år. Det er det jeg også er, og da blir det ekstra tungt å holde hekksaksen høyt opp. Tusen takk.
      God helg!

      Slett
  2. Ja vilket mildväder som dragit in. Igår kväll hade vi plus 14 grader. Jag tycker du fick till häcken väldigt fint men jag blev trött i armarna bara av att läsa din beskrivning :) Men att myggen fortfarande är ute och ställer till det. Dom trodde jag hade försvunnit men det är väl det milda vädret. Fina färger fortsatt hos dig och bilden med löven på de vissnade hosta-bladen är verkligen som en målning. Naturen är en av våra främsta konstnärer!
    Mulet och disigt här idag med tvåsiffriga plusgrader.
    Hoppas du får en fortsatt fin dag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten ikke til å tro. Det var mildt i fjor høst også, men da regnet det nesten hver dag i tre måneder. Ja, ikke sant ;)
      Det var fryktelig tungt ja, men nå er den klippet for i år. Mygg så sent er ikke vanlig her nei. Ja, naturen er vel den beste kunstner, for alt vi skaper i hagen er jo bare en dårlig etterligning ;)
      Det samme været har jeg her. Det er 14 grader akkurat nå.

      Ønsker deg en god helg!
      Klem, Marit

      Slett
  3. Du har så fina färger i din trädgård.Förstår att det var rätt så jobbigt att klippa häcken då du inte är så lång.Vår natur bjuder oss på så mycket fägring det är bara att njuta av färgprakten.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er nettopp sånn det er, for jeg er for kort og hekken for høy ;) Ja, naturen byr på så veldig mye fint, så det er bare å nyte det ja.
      Ha det godt.

      Slett
  4. Hello Marit,
    You did get work out cutting the hedge, going up and down the stairs. The red maples are gorgeous, I love the yellows too, beautiful Autumn colors. We have not had a first frost yet, I think the colder weather makes the leaves pretty and colorful. Take care, enjoy your day! Happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, finally I am finish with cutting hedges for the moment. Thank you. Yes, the frost makes the leaves very colorful. Take care you too! Happy weekend!

      Slett
  5. Hei Marit

    Nej myg på denne årstid - det er ikke det normale... Måske er det endda andre myggearter klimaændringen har lokket nordpå?
    Flotte høstfarver hos dig:)
    Imponerende arbejde med hækken, det er ekstra anstrængende når man må bruge stige, Men nu har du igen udsigt over dalen!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Det er absolutt ikke normalt, men når vi har 14 grader fire dager på rad i slutten av oktober så er heller ikke det normalt... Ja, det kan godt hende uten at jeg vet noe om det. Tusen takk :)
      Det har vært en tung jobb ja, men det var nødvendig. Ja, ikke sant!

      Ha en deilig weekend

      Slett
  6. Ah, Marit, just think what it will be like to trim that cedar hedge ten years from now! And it will be higher and denser then! Right now I have no doubt you are the fittest gardener in town! Hugs from your friend in Canada who has no hedge to cut. David

    SvarSlett
    Svar
    1. I will not think about it just now David, but I think I will cut it more next summer.
      I did not say that ;)
      It sounds nice to not have a hedge to cut, but I love my hedge very much.
      Hugs from your friend in Norway, Marit

      Slett
  7. Det var en ordentlig omgang med den hæk Marit. Thujaer er ellers slanke, men der er måske ikke plads til at de bare kan vokse frit - så havde du nok ikke klippet ;-)
    Jeg synes, du har fantastiske farver i haven i år - især de røde. Og jeg er aldeles vild med billedet af de røde blade oven på hostaerne. WOW!
    Her har vi også dejligt vejr i dag - de lovede ellers overskyet, men som du siger: Efteråret er næsten forlænget med en måned. Det er en mærkelig tid vi lever i, hvor naturen ændrer sig SÅ hurtigt. Det plejer at tage tusindvis af år, så alt kan følge med. Men her og nu er det dejligt med sol.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Lisbeth den fikk en skikkelig omgang med klipping. I teorien kunne de bare fortsatt uklippet, men det blir da litt for mørkt inn i hagen synes jeg. De er fortsatt på over 2 meter, så de er ikke så små likevel ;)
      Tusen takk. De røde lønnene ble så fine etter at frosten var her.
      Her er det ikke sol, men helt overskyet. Det skal regne her fra i morgen til langt ut i neste uke. Ja, det er virkelig en merkelig tid vi lever i på alle måter. Men her som jeg bor tar jeg den forlengede høst i mot med åpne armer. Vinteren er lang nok likevel ;)
      Hygg deg med solen!

      Hilsen Marit

      Slett
  8. Hi Marit, beautiful autumn flowers. Your garden and view is so beautiful. Have a nice weekend !

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Caroline,
      Thank you.
      Have a nice weekend you too!

      Slett
  9. Myggor brukar jag ha här så länge det inte är frost ute. Kan du inte skaffa en häcksax med långt svärd som gör det lättare? Annars känner jag igen problemet - jag hade en 60 meter lång avenbokshäck som var 3 meter hög. Det värsta var att gatan lutade så förbaskat. Då sköt jag upp klippningen men det blev gjort till slut varje säsong, vissa 2 gånger för den trivdes...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sikkert sånn det er her også, men som regel på denne tiden så har frosten tatt de. Jo, det kan du si, men da blir den også mye tyngre. Mine armer tåler akkurat vekten av den jeg har.
      Ja, hekker må klippes og passes, for hvis ikke kan de bli veldig høye ;)
      Min kan fort bli 5-6 meter høy, og det vil jeg ikke at den skal bli.

      Klem, Marit

      Slett
  10. Hej Marit
    Åh det må ikke være rart at skulle klippe den hæk, føler med dig.
    Men det er fine høstbilleder du har taget.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det var litt av en jobb å få klipt den. Tusen takk.
      Klem

      Slett
  11. Det var godt, du blev færdig med at klippe hækken, mens vejret fortsat er godt. Så stort et stykke arbejde er det rart at kunne lægge bag sig.
    Det er et smukt billede af de røde efterårsblade, der er dalet ned og har lagt sig ovenpå hostabladene. Du har fuldstændig ret i, at naturen er en fantastisk kunstner. Vi kan glæde os over naturen, og vi kan glæde os over alle de malerier og andre kunstværker, som kunstnere har lavet med naturen som inspirationskilde.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er glad for at jeg fikk gjort dette nå. Tusen takk. Ja, den er jo det, og som du sier er det mange kunstnere som har latt seg inspirere av naturen. Vi har mye å glede oss over ja.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Hello Marit,:=) Your garden is so colourful, and you cut the hedge really well,it looks lovely. A lot of work went into the shaping, but it was worth it.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia,
      Thank you. Yes, it was a lot of work, but now it is done.
      It was worth it, and I am glad I did it.

      Slett
  13. Fie oversiktsbilder fra høstfarger i hagen din, de viser godt hvor frodig den er.
    Tenker du er glad for at den store klippingen av hekken din.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Jeg er veldig glad for at jeg er ferdig med klippingen ja.

      God helg!

      Slett
  14. Det var dog et voldsomt job du liiige fik tid til! når man arbejder på en stige bliver man altid så træt i benene, både af at stå der og ikke mindst af at kravle op og ned. Det hjælper jo heller ikke på armene at du næsten ikke kan nå op:) Flot job!
    Jeg er heller ikke begejstret for klima-ændingerne, men må indrømme jeg nyder det lange efterår, og selvom du ikke får megen sol i haven nu, er farverne jo alligevel fantastiske. Man kan næsten sige du har plantet solen ind i haven for at kunne nyde den selv når den gemmer sig bag bakkerne.
    Du har taget så mange skønne billeder at jeg bare vil sige jeg har nydt dem allesammen!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble en voldsom jobb, og i dag har jeg vært ute og ryddet opp etter all klippingen. Det er slitsomt å gå opp og ned ja. Tusen takk.
      Ja, klimaendringene er kommet, men det er deilig med en lang høst som følge av det. Solen kommer fortsatt inn i hagen, men den er det så kort for nå står solen så lavt. Det er/var mye farger her og jeg har hygget meg med de. Det var veldig pent sagt av deg Ulla!

      Hilsen Marit

      Slett
  15. Så fin høsthage du har! Høsten kan by på fine farger når det ikke regner og er for grått. Jeg skal få klippet ned en del visne planter i dag siden det ikke regner. Vi har en gammel bøkehekk rundt hele hagen. Det er så mye jobb med å klippe den hvert år, at vi bestemte oss for å leie hjelp til det. Da får vi tid til å gjøre andre ting i hagen også :) Ønsker deg ei fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det har vært mye farger her i det siste. Det er fint å kunne benytte seg av været når det er opphold. Det høres smart ut å leie hjelp til det. Ja, ikke sant :)
      Ønsker deg en fin helg også!

      Slett
  16. Nydelige høstfarger hos deg fortsatt! Har vært bortreist noen dager, og oppdaget at mye løv har falt, bare på et par - tre dager. Skjønner hvorfor mange er dårlige til å klippe tujahekkene sine. Ikke min favorittsyssel å klippe hekk heller, selv om det "bare" er løvhekk, jeg har kjekk elklipper, og prøver holde den på 150 cm. Armene opp er aldeles grusomt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er først nå de har kastet bladene her også. Det var frost her for en uke siden, så det tok en stund før de falt av ;)
      Ja, det er en tung jobb, men den må gjøres. Jeg skal klippe den enda mer ned til neste år. Ja, armene opp er helt grusomt.

      Slett
  17. Wow, all these autumn colors ! Very nice !

    SvarSlett
  18. Sikke nogle vidunderlige høstbilleder, Marit - jeg elsker farverne på denne årstid. Vi har samme lune vejr, som du har, og det er jo en gave her tæt på 1. november.
    Puha, det er noget af et job at skulle klippe thujahækken. Her har vi en 30 meter lang ligusterhæk.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, fargene har vært fantastiske nå i høst. Det er deilig ja med en sånn varme så sent som nå.
      Det høres ut som deres hekk er enda verre enn min hekk ;)
      Ja, det var en tung jobb, men til neste år skal jeg klippe den mye tidligere.
      Klem

      Slett
  19. Jag förstår att du njuter av din fina trädgård, alla årstider. Färgerna just nu ser fantastiska ut och tujahäcken bildar en fin bakgrund. Men vilket jobb att klippa den! Bra kämpat.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
  20. Hei Marit.
    Imponert over hekk-klippingen! Det å gå opp og ned på gardintrapp er skikkelig tungt.
    Det var det vi (Lars) ikke fikk gjort i løpet av høsten...og alene måtte jeg prioritere andre ting.
    Bra jobba/Eirin

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...