fredag 15. oktober 2021

Planer for neste sesong...

 Jeg må innrømme at det er veldig vanskelig å legge planer for neste sesong angående drivhuset. Drivhuset som jeg fortsatt venter på har ennå ikke kommet og pr. nå er det ikke ventet før i uke 44, og selv den datoen er ikke sikker. Dette har blitt et saktegående mareritt, men hverken jeg eller de som selger drivhuset får gjort noe med det. Pga. corona og alle forsinkelsene det medførte mangler de i Tyskland stadig aluminium til å produsere noen deler. Så da begynner jeg nå seriøst å tvile på om det kommer opp i år. Den eneste trøsten jeg nå ser er at Storm.no som melder lengst frem angående været melder om mildt vær frem til fredag 29. oktober. Etter det vet jeg lite om været ;)

Min mann har ikke veldig lyst å jobbe ute om vinteren hvis det blir både kaldt vær og kanskje snø. På mine breddegrader må en være forberedt på det meste av vær når vi snakker om november. Det vil tiden vise...

Så mens jeg meget utålmodig venter på drivhuset (tålmodigheten min er brukt opp nå), så kommer det her noen "nye" bilder tatt nå i høst. Dette første har jeg vist før, men tar det med igjen. Dette er altså grunnmuren som min mann og en kamerat støpte i august.

Min mann var lenge i tvil om han skulle støpe gulv eller legge fliser/heller i drivhuset som gulv. Det ble til slutt gjort et valg, og det ble på støpte heller maken til disse. De er gråsvarte og er på 40 x 40 cm. Fordelen med disse kontra et støpt gulv er at hvis en skal gjøre noen endringer i gulvet er det mye enklere å ta opp noen eller. Et støpt gulv er det mye, mye verre å gjøre noe med ;)

Det var mye jobb, for under hellene la han plater av noe tilsvarende som dette. Dette er altså isolasjon mot tele og kulde nedenfra. I tillegg ligger dette oppå en såle av grov grus kalt pukk her. Han måtte justere med vater hele veien, og det var som sagt veldig mye jobb. Siden vi jo trodde at drivhuset kom snart måtte jo gulvet være ferdig i tide. Sånn ble det jo ikke, men nå ligger jo gulvet der ;)

Her var det nesten ferdig. Jeg glemte å ta bilder av det da, for da måtte vi skynde oss å dekke det med pressenning da det var meldt opp mot 100 mm med regn (som vi også fikk). Min mann var redd for at grusen under hellene kunne bli vasket bort.  Nå er det kun å kappe med vinkelsliper, og legge en kort kant nederst med heller og så er det helt ferdig. 

Jeg hadde så mange planer i høst om ting jeg skulle gjøre i drivhuset, men det må jeg bare vente med. En må jo bare forholde seg til hvordan ting er når en ikke får gjort noe med det.  Jeg håper jo at det kommer opp i begynnelsen av november, men er langt fra sikker...


45 kommentarer:

  1. Øv, øv, øv! Tålmodighed i haven er en vanskelig ting. Det eneste du kan trøste dig med, er at du intet kunne have gjort anderledes. Det er en ringe trøst, det ved jeg godt, for jeg ville også være 'gået ud af mit gode skind', som vi siger i DK når vi sprænges af utålmodighed.
    Jeg lover at krydse fingre for dig.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at det er en vanskelig ting, ja.
      Det er jo sånn det er, og jeg kunne ikke gjort noe annet enn å avbestille drivhuset og det ønsker jeg jo ikke.
      Det sier vi her også ;)
      Jeg er nesten der nå...
      Tusen takk.

      Slett
  2. The entire world wide supply chain seems to be in a state of disarray at present, Marit, so I understand your concern. Not much you can do about it, unfortunately. Good luck! Many hugs. David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's the way it is right now, David. No, I can not do anything about it, unfortunately. Thank you.
      Many hugs, Marit

      Slett
  3. Dat wordt een grote kas. Hopelijk kunnen ze de kas snel leveren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, my greenhouse will be big. Yes, I hope it comes very soon.

      Slett
  4. Så tråkigt att det tar sådan tid med leveransen av växthuset i spåren efter pandemin. Jag vet ju vilka planer du hade men än finns det kanske lite tid då det spås milt väder fram till slutet av oktober hos er. Men en sak måste jag säga, golvet blev väldigt, väldigt snyggt! Och jag hoppas verkligen att leveransen kommer snart.
    Önskar dig en fin helg!

    Kram Antia

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig at det har blitt sånn. Jeg håper at været holder seg mildt fremover. Ja, det har blitt veldig fint :)
      Det håper jeg på ja.
      Ønsker deg en fin helg også!

      Klem, Marit

      Slett
  5. Hej Marit
    Det er så ærgerligt at gå og vente på, tålmodighed skal der til, det er bestemt ikke nemt. Jeg krydser fingre for, at det snart kommer.
    KLem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er så ergerlig, og tålmodigheten begynner å bli tynnslitt. Men det er ikke noe annet å gjøre enn å vente.
      Tusen takk.
      Klem

      Slett
  6. Trist när det inte blir som man tänkt. Men det är kanske bäst att ta ett mentalt beslut och ta in växterna som vanligt. Allt annat blir bara bättre. Golvet ser snyggt ut.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det er trist og stressende. Jeg gar gjort det, for oen står fortsatt ute, noen står i khelleren og noen står i mitt gamle drivhus. Da slipper jeg å stresse mer med det hvis det skulle bli hard frost. Da overlever alt likevel :)
      Tusen takk.

      Klem, Marit

      Slett
  7. Hej Marit!
    Det ser så stort ut, kommer att bli riktigt fint. Tråkigt att inte leveranstiden håller, du har ju planerat för att ha växter därinne. Det blir inte lätt att bygga upp det om det redan har hunnit komma snö och är kallt. Riktigt tråkigt, men som du säger, det går inte att göra så mycket åt det.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det blir stort og jeg håper at det blir fint. Ja, det er ergerlig, men jeg må bare vente på det. Jev håper at været holder seg mildt og uten snø. Nei, det er nettopp sånn det er.
      God helg!

      Slett
  8. Forsinkelser er no' dritt!
    Grunnarbeidet er i alle fall godt i boks, kan man se. Da gjelder det bare å krysse fingrene for en lang, mild høst. Blir nok veldig fint til slutt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at det er. Det er ferdig ja, så vi venter bare på drivhuset. Ja, nå krysser jeg fingre og tær for det. Jeg håper på det ja!

      Slett
  9. Hello Marit,:=) I can well understand your frustration at the delay of your greenhouse, when the foundation, and lovely black tiles have been laid. I like your choice of tiles. I hope the weather keeps fine, and you won't have to wait much longer.
    Hugs from Portugal.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia,
      Yes, it's so frustration, but I can not do anything about it. Thank you so much. I like them too :)
      Yes, I hope it comes soon.
      Hugs from Norway

      Slett
  10. Skjønner godt at du er utålmodig mens du venter på drivhuset. Det blir fint med fliser på gulvet med isolering under.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er tålmodigheten strukket langt. Isolering under flisene er nødvendig her hvor vintrene er såpass kalde.
      Ja, det blir nok bra til slutt.

      God helg!

      Slett
  11. Jag saknar också ord för det som hänt i Kongsberg. Så hemskt!
    Tänkte mycket på dig och alla mina passagerare från Kongsberg vilka jag tagit runt i både Wales och Spanien.
    Tänkte naturligtvis också på alla berörda och på hela landet.
    Sköt om dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vanskelig å finne ord etter en sånn hendelse. Det er bare så grusomt! Ja, du har jo truffet mange fra Kongsberg, så du kjenner jo til byen fra før. Tusen takk for din omtanke.
      Ha det godt!

      Slett
  12. Jeg jobber i en produksjonsbedrift for dyremat, vi mangler også tiltider leveranser. Transportprisene har skutt til himmels, særlig de på sjøfrakt. Nei det blir nok mye dyrere framover enn det vi har merket til nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spesielt frakt som har blitt så dyrt i det siste. Det tror jeg også, så vi må nok regne inn en mye høyere prisstigning enn hva vi er vant til.

      Slett
  13. Hello Marit,

    It is nice to see the foundation for your new greenhouse coming along. The tiles look great. It is a shame there has been such a long delay. The problems from Covid seem to be going on and on. I hope your weather stays mild and all goes well. Take care, happy a great weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes it's a shame, but there is nothing I can do about it. Yes, it have been many problems after the covid. I hope so!
      Happy Weekend!

      Slett
  14. For en tålmodighetsprøve! Ja, koronaen har ført med seg mange flere problemer enn vi kunne ane. Men en gang kommer vel drivhuset ditt og da blir det nok flott! Lykke til med planleggingen for neste år i hagen! Hvis du ønsker litt romantisk lesing fra virkeligheten i helgen, kan du få det på bloggen min nå! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig en test! Det har den absolutt gjort ja, og vi har vel sikkert ikke sett alt sammen. Jeg håper jo at det kommer opp innen snøen kommer. Tusen takk. Da må jeg inn og se så klart :)

      Slett
  15. When plans need to change, it's frustrating. Hopefully your new big greenhouse arrives before the snow falls. Isn't it too big? What do you want to grow there?

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's frustrating. It was ment to be here in the middle of August. Yes, I hope so. Yes it is big, but I have so many plants I grow in my cellar during the winter. I will grow a lot of tomatos and other vegetables, and a lot of perennials. It will also be a place to work.

      Slett
  16. That looks promising !I am curious how it's going to look when finished.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it looks promising! I will show many photos when it's finished.

      Slett
  17. Så kjedelig ikke drivhuset ditt har kommi ennå! Dette innlegget her - og flere av drivhusinnlegga dine, jeg kommer til å kikke tilbake på når jeg endelig får farten på meg med mine drivhusplaner. Jeg har også lurt på heller eller støpt gulv. Det der ser litt som en mellomting, for med så store heller og så smale fuger, blir det jo greit å holde reint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig. Det må du bare gjøre! I mitt gamle drivhus som fortsatt står der er det belegningstein er det bredere fuger, og der har det spirt alt mulig. Så smale fuger er absolutt å foretrekke.

      Slett
  18. Jeg krysser fingrene for deg og ønsker deg lykke til med implementeringen av drivhusprosjektet ditt.
    God Sunday og Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      God søndag til deg også!
      Klem fra Marit

      Slett
  19. Det er vel nok ærgerligt, at drivhuset ikke er kommet.
    Jeg har læst, at utroligt mange varer slet ikke kan komme frem, eller at råvarerne ikke er der.
    Jeg håber, det kommer snart og forstår din utålmodighed.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Gitte, det er så ergerlig. Jeg er absolutt ikke alene om denne sitvasjonen, for det er veldig mange som er rammet av noe lignende. Det håper jeg også på! :)
      Klem

      Slett
  20. Det bliver et stort og dejligt drivhus, når I engang får det færdigt. Ja, mange varer mangler overalt, vi må bare være tålmodige og vente.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror nok at det blir bra når det en gang blir ferdig. Det må vi vare være, for vi får ikke gjort noe med det :)
      Klem

      Slett
  21. Hei Marit

    Det er noget værre rod med disse forsinkelser, mange benytter sig af mangelsituationerne til at sætte priser op. Der snakkes om inflation...
    Forarbejdet til drivhuset ser rigtig rigtig godt ud. Det bliver alletiders når det en dag dukker op!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det har blitt et ordentlig rot, for det er jo plutselig så mye som mangler både her og der. Ja, og det er jo bare så fryktelig. Det skulle ikke være lov, men da er det noen som utnytter sitvasjonen. Inflasjonen blir nok skyhøy da ja...

      Ja, det ser veldig bra ut, og er grundig gjort. Ja, når det endelig kommer en gang, så blir det nok veldig bra!

      Ha en deilig aften

      Slett
  22. Hej Marit,

    Vad fint det ser ut (trots att du får lov att vänta på växthuset). Vilken lycka att ha något sådant att se fram emot men jag förstår att tålamodet tryter.

    Allt gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika!

      Ja, det ble jo bra til slutt til tross for lang venting.
      Jeg gleder meg vilt til årets sesong.

      Ha det godt!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...