lørdag 24. august 2024

"Svart gress", og fortsatt klematisblomstring...

 For tre år siden kjøpte jeg flere planter av svart liljegress/ Ophiopogon planiscapus 'Nigrescens'. De stammer opprinnelig fra japan. Den tilhører aspargesfamilien. Jeg har de flere steder i hagen, og jeg liker så godt de "svarte" bladene. Den krever full sol og veldig god drenering. Hvis den får det og trives kan den vokse seg til en fin tue. Den er merket H3/4, så den er litt i grenseland her angående herdighet.




De får også søte små blomster som sitter langt nede i bladene. Dette er bilder av tre tuer som vokser på forskjellige steder i hagen.


Til tross for veldig mye regn så blomstrer klematisene som bare det. Siden tirsdag har vi fått 70 mm med regn! Vi fikk i går en rest etter en orkan fra USA,  og den var blitt til en storm og kom til oss fra England og het Lillian. Det blåste og regnet mye i går, men det ble ingen skader her. I nabofylket blåste flere trær over veiene, så vi var heldig som slapp det. 

Denne heter 'Polish Spirit'



Dette er en fylt klematis som blomstrer alltid sent på sommeren. Like velkommen er den likevel. Nå er all blomstring bonus, for nå går det hurtig mot høst.
Den heter 'Purpurea Plena Elegans'


Denne blomstrer også sent her. 'Piilu' heter den. Den er nok plantet litt feil, for den må vokse seg gjennom en Itoh pion før den kommer frem i lyset :)
Den kommer frem hver sommer og det er det viktigste. 

God helg!

26 kommentarer:

  1. I don’t think I have ever seen black grass on any kind, Marit, but I can easily imagine that it looks terrific. And your clematis is spectacular. Seventy millimetres is a lot of rain all at once! Much more and you would have to start a new trend - rowboat gardening! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. It's not a real grass David, but it's called so here. It looks very nice in the garden, and I have seen it used in many gardens. Thank you! Yes, it's very wet here right now. Haha, you have so many good ideas!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Hello Marit,
    Your black lily grass reminds me of my Dracena plant. I love the clematis, it is one of my favorites. Beautiful blooms and photos. I am glad you did not have damage from the storm. Take care, have a great weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, they can look quite similar. I love clematis too. They are lovely plants. They bloom for a long time. Thank you. I'm glad for it too. Storms can make a lot of damage.
      Take care, and enjoy your weekend!

      Slett
  3. Det är väldigt dekorativt och så bra att det verkar klara sig hos dig. Har hört att det varit riktigt busväder hos er och även på västkusten i Sverige. Här kommer inget regn alls och vi har det enormt torrt. Tänk sådan skillnad det kan vara. Dina klematis är väldigt fina.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, etter flere forsøk har jeg fått det til å trives her. Ja, dette var litt av et uvær vi fikk. Regnet er urettferdig fordelt ja, og jeg skulle gjerne ha sendt deg noe regn herfra hvis det var mulig. Det er stor forskjell på hvor regnet kommer ja. Tusen takk!

      Ønsker deg en fin helg!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Special looking black! That storm is coming here!! It's scary how hard it is.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they look quite special. We had it yesterday, and it was a hard storm. I hope you will be ok.

      Slett
  5. Det var dog utroligt så meget regn I har fået siden i tirsdag! Men du har stadigvæk de fineste blomster. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi har fått veldig mye regn denne uken, Gitte. Tusen takk!
      Klem fra Marit

      Slett
  6. Den havde jeg også i mit ørkenbed på Samsø, men jeg har den ikke her og har aldrig tænkt over, at der var blomster i.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde du nok. De kommer ikke før pp denne tiden, og de er så små at en må se nøye etter for å se de.
      Klem

      Slett
  7. Jøss sånne svarte planter har jeg aldri sett før. Jeg har litt sansen for slikt som ikke alle har. Har forresten høstet druene mine i dag. De begynte å sprekke noen av dem, så det ble en full skål. Godt fornøyd med de. Skikkelig søte er de også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de er nok ikke så vanlige å se i handelen. De er litt vanskelige og sære, men jeg kjøpte de faktisk på Plantasjen av alle steder. Så bra da! Husker du hva de het? Jeg har sikkert spurt deg før :)

      Slett
    2. Ja du har spurt før og nei jeg husker ikke. Kjøpte stikling av ei i en FB gruppe for 3-4 år siden. Første året med druer i år.

      Slett
    3. Ok. Takk for svar igjen. Det hadde bare vært morsomt å vite navner på den. Jeg kjøpte år en drueplante fra en mann på fb. , men det behøver ikke være den samme. Min skal få røde druer. Ja, det tar noen år før de bærer frukt.

      Slett
  8. Hej Marit!
    Min dotter har haft det svarta gräset för många år sedan, jag tycker det var riktigt dekorativt. Minns inte att jag skulle ha sett några blommor på det. Så dina trivs nog riktigt bra hos dig. Vi hade både blåst och regn så vi har fått en släng av ovädret också. Så vackra klematis, den röda blev jag riktigt nyfiken på. Men jag brukar inte lyckas med de som har större blommor.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er veldig dekorativt. Din datter burde prøve det på ny, for de må bare ha veldig god drenering. Mine blomstrer hvert år. Det virker som de trives her ja. Ja, uværet gikk østover og nordover. Det regner veldig mye her nå, så det er ikke ferdig her enda. Tusen takk. Du burde prøve igjen. Legg grus i plantehullet.
      God helg.

      Slett
  9. De sorte blade på liljegræs er meget dekorative. De lyserøde blomster har jeg aldrig set, men det er da sjovt, at planten får den slags blomster.
    Vi har også haft besøg af Lillian. Det blæste meget voldsomt, men kun i et par timer. Der skete heldigvis ingen store skader her, men mange stauder er væltet, blomster er revet af og mindre grene er blæst ned.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine. Det er så morsomt at det kommer små blomster på den, og det gjør det hvert år her.
      Det kan jeg tenke meg at det gjorde hos dere også. Vi fikk i tillegg mye regn, og det regner kraftig nå også. Det er jo godt at ikke stormen forårsaket mer skader.

      Hilsen Marit

      Slett
  10. Du har så mange spennende vekster! Det svarte gresset hadde ikke passet her. Selv om boligannonser i Bergen lokker med "sol hele dagen" er nok det dessverre kun en drøm :) Sitter inne og ser ut på regnværet i dag. Hagen er pregetav alt regnet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Den må ikke ha sol hele dagen, for den har likt seg i sommer til tross for et klima som i år har minnet om Bergen. Ja, sånn er det her også. Jeg har noen vierhortensia som ligger som slaktet pga. alt regnet i det siste. Blomstene blir da så tunge at de ikke klarer å holde de oppe.

      Slett
  11. Hei Marit.
    Jeg er som deg som ikke gir opp solhatter, jeg gir ikke opp klematis. I sommer har de faktisk blomstret hos meg også. Jeg har kjøpt en Piilu jeg også og skal plante den ved siden av den nye portalen. Den har så nydelige farge sjatteringer.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena
      Ja, det gjelder å ikke gi seg. Klematis er så vakre blomster at de er verdt å kjempe for. Så bra at du har lykkes med de! Ja, Piilu er så fin.
      Ha det godt.

      Slett
  12. Tus Clemátides se ven tan lindas. En mí jardín ya quedan muy pocas flores, ah, aunque ayer vi que están saliendo mis azucenas de Santa Paula. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. The climate here is much cooler, so here the flowers last longer. They sounds lovely. Hugs!

      Slett

Rosa toner i høsthagen...

Jeg har fått tømt nesten alt av potter i drivhuset, og det gjenstår bare purre og sellerirot igjen der. Har også fått vasket de store dyrkin...