onsdag 28. august 2024

Endelig har jeg fått denne vanskelige stauden i blomst!

 Jeg har ikke tall på hvor mange høstanemoner jeg har kjøpt i årenes løp, men det er ikke få. Hvite eller rosa, enkle eller doble blomster. Det har vært umulig å få de til å overleve inntil nå. Jeg har alltid hørt at de skal kjøpes på våren for at de skal få etablert seg innen vinteren kommer. Jeg har kjøpt de på våren, på sommeren og på høsten, men det har vært nyttesløst. I fjor vår kjøpte jeg en av et firma på nett, og hadde vel liten tro på at jeg ville lykkes. Jeg plantet den i "min lille skog", og der er det greiner som henger over stien som gir litt beskyttelse. Det er kanskje det som har reddet den. I herdighet er de oppgitt til å være H3 /4 og da er de i grenseland her.

Denne heter Anemone hupehensis 'Robustissima'.  Kanskje den er mer robust enn de andre :)

Det står at den har kraftig vekst. Det gjenstår å se.


Den er jo en liten skjønnhet, og er jeg så fornøyd  med blomstringen. 

Jeg er så glad i alt som blomstrer nå, og det gjelder å nyte det siste som blomstrer i hagen fremover. 


Hydrangea paniculata 'Wim's Red' som nå har fått mer "rødfarge" enn den noen gang har hatt.


Hydrangea paniculata 'Little Lime' som har en nydelig grønnfarge akkurat nå. Det er morsomt å se hvor forskjellige disse paniculata er. I år har den ikke blitt beskåret, og da er den plutselig ikke liten mer. Senere i høst skal jeg beskjære alle de paniculata jeg har. Jo mer beskjæring, jo mer blomstrer de.


Disse kjøpte jeg som pluggplanter i vår. De heter Echinacea 'Sunseekers Blush', og er identisk med de jeg kjøpte tidligere i august. De er også identiske med den jeg kjøpte på gartneriet her i fjor som ikke hadde noe navn. Den kom igjen med blomster nå, og da har jeg håp om at de kan overleve vinteren. Solhatt er ikke de enkleste plantene å få til, men jeg gir meg ikke :)


Her er en av de andre jeg har av samme navnesort og som ble plantet i fjor. 


Humlene er så glad i solhattene, og de ser jeg overalt nå. Derimot så ser jeg ingen sommerfugler her. De burde ha vært her nå...


Denne klematisen har ikke blomstret før nå. Den står skyggefullt til nede i hagen, så det er kanskje ikke så rart at den er sen med å blomstre . 'Nelly Moser' heter den.


Echinacea 'Green Twister' er i ferd med å skifte farge den også. Den er ikke så grønn lenger.


Denne er derimot fortsatt veldig grønn. E. 'Green Jewel'



Humlene sitter tett i tett på disse nå. E. 'Sunseekers Blush' hvis noen skulle være i tvil :)


Dette er en selvsådd variant av Rudbeckia hirta 'Sahara'. Det første året jeg sådde de hadde ingen av de denne fargen. Denne kommer nå igjen hvert år på samme sted og med samme farge. De kalles ettårige,  men her har de blitt til en staude. Det synes jeg er så morsomt!


Dette er den hvite varianten av temynte/ Monarda didyma 'Schneewitchen'

Som de andre jeg har av disse tiltrekker de seg insekter hele tiden. På engelsk kalles denne for beebalm. 

35 kommentarer:

  1. Hello Marit,
    It looks like your hard work has paid off with your pretty Anemone blooming.
    All your flowers are looking beautiful. Lovely photos! Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it looks like it's worth fighting for. Thank you!
      Take care, and have a great day!

      Slett
  2. Men grattis Marit till att en höstanemon för första gången klarat vintern. Det kan nog bero på växtplatsen. Jag har den vanliga rosa och den växer som ogräs hos mig. Får rensa bort varje vår för att den inte ska ta över rabatten. Köpte en vit också för några år sedan och den blommar också fint varje år men är inte lika kraftig som den rosa.
    Och så alla dina solhattar. Så fina men jag tycker extra mycket om 'Green Jewel'.
    Hortensiorna är fina nu. Jag har klippt av stora blommor av vidjehortensian 'Annabelle' som just nu har en vacker limegrön nyans. Jag ska torka dem och sätta de torkade blommorna i en vas för att ha lite blommor i höst och vinter. De behåller en hel del av sin färg när de torkar även om den bleknar. Men de blir vackra som torkade. Har du prövat att göra så någon gång med hortensior? Jag tänker på din 'Little Lime' som är väldigt vacker.

    Önskar dig en fin onsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Jeg er så glad for det ja etter så mange forsøk. Ja, jeg tror nok det, og så får jeg se om min blir like "vill" i veksten som din! Hvis det blir det kan jeg jo flytte den til flere steder. Ja, 'Green Jewel' er helt spesiell. Det finnes ikke så mange grønne blomster, så denne er ekstra verdifull.
      Det har jeg aldri prøvd før, men det var en god idé. Jeg kan prøve å tørke noen og se hvordan de blir.

      Jeg ønsker deg også en fin onsdag kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  3. It’s always a challenge to get certain plants to thrive, but it sounds like you might have found the right spot for your Anemone hupehensis ‘Robustissima’! The protection from the branches could indeed be the key to its survival. Fingers crossed that it continues to grow strong and flourish in your little forest. 🌸

    Hey there! 🌟 I enjoyed reading your post. By the way, I recently wrote about something interesting. Check it out here: https://www.melodyjacob.com/2024/08/many-senior-citizens-still-follow-outdated-aspirin-advice.html. Would love to hear your thoughts!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true. I hope so. It survived last winter, and it was very cold here. So I have a small hope for it. Thank you! 🌸

      Slett
  4. Jeg må vel nesten si gratulerer da! Det er gøy når man får til noe som er vanskelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig gøy når en endelig lykkes.

      Slett
  5. Ja høstanemoner er ikke nemme eller for nemme. Jeg havde også problemer med dem på Samsø, mange af dem jeg købte kom ikke igen. Men dem det lykkedes med, var ikke til at slippe af med igen. De bredte sig meget.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er nok en vanskelig staude å få til. For lite vekst eller for mye vekst er ikke godt det heller. Jeg håper at min vokser pent og ikke brer seg for mye.
      Klem

      Slett
  6. Er det stadighed eller ihærdighed, du viser? Under alle omstændigheder giver det resultat 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg mente selvfølgelig stædighed.

      Slett
    2. Det er nok stahet / stædighed jeg utøver, for når jeg aldri lykkes blir jeg sta.
      Det har nå gitt resultat 😊

      Slett
  7. Hej Marit!
    Så trevligt att din Höstanemon har fått blommor, jag har gjort samma resa som du. Försökt att få den att trivas, köpt många plantor tills jag sa att det räcker nu. Då fick jag en planta, dottern fick en samtidigt. Hennes är stor och blommar fint, min lever men har ingen blomma. Skall nog flytta den, men det vågar jag inte göra nu.
    Dina solhattar är så otroligt fina, de trivs verkligen hos dig, jag har en som jag sått själv kvar, alla som jag köpt har försvunnit. Mina Sahara står och blommar i krukor, tror att det är fjärde året jag har lyckats få dem att överleva. Ibland lyckas det, men skulle gärna lyckas med Höstanemonen också.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er så hyggelig at den har overlevd og blomstrer nå.
      Det kan jeg huske at du har nevnt før ja. Ja, det er jo merkelig at dere fikk to like planter, men at den ikke trives hos deg. Du burde flytte den til våren, for da har den størst sjanse til å klare seg. Tusen takk. Jeg gir mine planter mye grus når jeg planter de, for solhatt liker ikke å stå for vått. Sahara har overlevd så lenge her også, og de tror jeg tåler klima her, for mine står ute hele vinteren. Ja, så klart så ønsker du det. Du må bare ikke gi opp.
      Ha det godt.

      Slett
  8. Det var dejligt, at høstanemonen klarede vinteren! Du har stadigvæk de fineste blomster her sidst i august.
    Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så deilig at den endelig ville blomstre her. Tusen takk.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  9. Dear Marit!
    You have such a lovely post about my favorite flowers! The Anemone hupehensis is so beautiful, I've tried to grow it too. My friend has anemone tomentosa that he says spreads like a Aegopodium podagraria! Unbelievable! Gorgeous hydrangea blooms and those echinaceas! Beautiful late summer blooms, luckily the weather is getting nicer now! Have You already bought flower bulbs?
    All the best to You!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Saila!
      It's strange that this anemone is so difficult to grow, and other anemones grows like a weed. I hope mine will grow no so much. Thank you. We have a thunder and heavy rain right now. No, I have not ordered many bulbs this year. I planted so many last autumn. I guess you have ordered some?
      All the best to you too!
      Hugs!

      Slett
  10. I think that your plants are like you, Marit - on the borderline hardiness zone, but they are tough and survive under the right conditions. They take their lessons from you! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, maybe they are like me David :)
      I have been through many harsh winters. I hope they do!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  11. Det er godt, du har fundet dig en robust høstanemone. Når først høstanemoner er kommet godt i gang efter et par år, skal de nok klare det, og de vil hurtigt brede sig.
    Du er en sand mester til at få solhatte til at trives.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er glad for det, og så får jeg se om den vil bre seg her. Det er jo ikke sikkert at den gjør det her, men muligheten er jo til stede. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Da er det bare å gratulere med høstanemonen. Har nøyaktig samme erfaring med denne vriene stauden, og har plantet utallige sorter for så å aldri se dem igjen. Sprøtt, siden andre i nabolaget har svære tuer av dem. Kanskje jeg må prøve denne sorten også :) 'Little Lime' er bare lekker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, er ikke det merkelig. Jeg kjenner også andre som har denne, og den brer seg som ugress... Den er så vidt at den overlever her, så hva jeg har gjort galt er ikke godt å si. Godt å høre at det ikke bare er meg som sliter med denne! Ja, prøv den hvis du finner den. Ja, den er så lekker i fargen. Grønt har blitt en ny høstfarge, og det er takket være diverse (syrin)hortensia.

      Slett
  13. What a wonderful accomplishment!
    I can understand how rewarding it must feel to finally have your autumn anemone blooming after so many attempts.
    It sounds like your "little forest" provided the perfect environment for it to thrive.
    It’s inspiring to see your perseverance and love for gardening pay off so beautifully!

    Have a great weekend, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, it was wonderful to see it finally bloom. I think the branches over "my little forest" helped it to survive. Have a great week, Veronica!

      Slett
  14. Så vacker blomstring. Du har verkligen gröna fingrar.
    Underbar bilder.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Jeg tror nok de heller er svarte :)
      Ha det godt!

      Slett
  15. Robustissma må være vejen frem Marit! Jeg har prøvet flere gange med den hvide høstanemone uden held, men nu vil jeg kigge efter din. Til gengæld har du stort held med alle dine hortensier, som nok er glade for den våde sommer. De ser fantastiske ud. Her har vi mange fine admiral sommerfugle, som dasker sløvt omkring de halvrådne blommer og mirabeller. De har nok fået hvad de kan klare af gæret frugtsaft, men ser stadig meget skønne ud:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror nok at det er veien å gå med nettopp den, Ulla. Tenk at du også har hatt problemer med disse anemonene. Ja, mine hortensia stortrives i det fuktige været. Så heldig du er! Her har jeg ikke sett noen på lenge. Men det regner då ifte her at jeg forstår godt at de flykter mot syd. Det regner som vanlig her i dag og i morgen. Jeg skulle ønske at vi kunne bytte vær innimellom :)
      Det høres ut som de har det godt hos deg!

      Hilsen Marit

      Slett
  16. Se ve precioso tu jardín. Besos.

    SvarSlett

Rosa toner i høsthagen...

Jeg har fått tømt nesten alt av potter i drivhuset, og det gjenstår bare purre og sellerirot igjen der. Har også fått vasket de store dyrkin...