onsdag 27. april 2022

Litt om herdighetsoner, og noen nye roser...

 Jeg har skrevet mye om klimasoner her på bloggen, og tenkte jeg skulle vise hvordan dette er for de som ikke har det selv. 

Her er et sonekart over Norge. Vi har 8 klimasoner, og det er jo egentlig veldig mange. Men Norge er et langstrakt land, så da har det blitt sånn. I tillegg kommer en klimasone til som kalles fjellesone, og som er markeet med  hvitt på kartet. H1 er helt ute ved kysten hvor det er varmest, og H8 er langt nord i Norge.

Her hvor jeg bor er det H4, og det er en sone som er midt i mellom kysten og innlandet. 

I det siste har de hatt noen potteroser på matbutikken av alle steder, og de har hoppet opp i handlekurven uten at jeg har merket det ;)

De heter 'SweetHomeRoses, og er produsert i Danmark. 

De to jeg kjøpte heter 'Sweet Baby'  og 'Sweet Love Forever' . Jeg tenkte å plante de i store krukker, og ha de i den kalde sonen i drivhuset til neste vinter. 

Da kan jeg drive de frem mye tidligere enn hvis de er plantet i bakken.


'Sweet Love Forever'


Nå er det igjen tid for hagespøkelser her. Nytt av året er at nå står mine overvintrede hortensia/hydrangea i skyggen av drivhuset, og er pakket inn med både fiberduk og bobleplast inntil nattefrosten er slutt.  


Disse to krokusene dukket plutselig opp av gresset her om dagen. Jeg har ikke plantet de der, så det må være noen løk som de tidligere eierene hadde plantet. 

Krokus 'Jeanne d'Arc'


Disse skal jeg plante mange flere av til neste høst. Dette er Anemone blanda 'White Splendor'. Jeg har prøvd de før uten å lykkes, men jeg leste at kunsten for å få de til var å gi de veldig god drenering. Det fikk de i fjor, så det kan jo være forklaringen på hvorfor de har klart seg nå.


 Min lille hagevenn ❤


Jeg lovte å vise konglene på min nye lerk/Larix decidua 'Kórnik'. Fargen er en blanding av rosa/vinrød. 


30 kommentarer:

  1. Jeg har klart å bevare en potterose jeg har kjøpt på matbutikken i vinter, inne i vinduskarmen. Jeg trodde den døde, men med sterk vilje og pågangsmot hadde jeg trua. Den var nede i ett eneste blad på det verste, men nå er det virkelig begynt å ta seg opp. Så kanskje den blomster i sommer igjen. Stort sett har de endt sine dager utover høsten. Det har ikke virket som de har likt overgangen fra verandaliv til vinduskarmen særlig godt tidligere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo imponerende at du har klart det da! Potteroser i små potter har liten sjanse til å klare seg inne i en tørr stue ja etter en kang sommer ute. Gi den mye gjødsel fremover, for det behøver den for å kunne blomstre på nytt.

      Slett
  2. Hvor er den lærk dog smuk, og de små krokus kan du vel også godt lære at leve med:)
    Jeg har kigget lidt på dit hærdigheds-kort og må sige det ser ganske forvirrende ud for mig. Forstår pludselig hvor svært det kan være at dyrke have i Norge, og hvor vigtigt det er at tage chancer og prøve om det går, for ellers kommer I jo ikke ud af stedet!
    Tænk at roser hopper op i din indkøbskurv uden du opdager noget i butikken. De må være lige så hurtige som dit herlige lille egern - din haveven!

    God fornøjelse med spøgelser og alting!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så fin. De kan jeg absolutt leve med ja.
      Norge har mange høye fjell og daler som gir mange veldig forskjellige vekstforhold. Det er vanskelig ja, men jeg prøver likevel. Dør plantene så prøver jeg en gang til, for en skal ikke gi opp med en gang.
      Ja, tenk at de bare gjør det, og de er hurtige begge to ja :)

      Tusen takk!
      Hilsen Marit

      Slett
  3. Hej Marit!
    Det är inte lätt att få växterna att överleva med nattfrost och kallt väder, men du har kontroll. Värmen har bytts mot ett kyligt väder hos oss också. Längtar efter att få flytta ut alla växter till växthuset, tomater och annat får vara inne. Ekorren är söt och ditt lärkträd är fint, med riktigt vackra kottar.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det blir noen utfordringer når været blir så kjølig som det plutselig har blitt igjen. Jeg prøver å ha kontroll ja. Jeg har snart flyttet alt ut i drivhuset, men jeg har jo på varmovn der om natten. Jeg tar ingen sjanser nå. Tusen takk.
      Ha det godt!

      Slett
  4. Lærken og egernet er mine favoritbilleder i dag. Du burde være født i en anden del af verden end det kolde nord med din fascination af sarte planter😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, på en måte skulle jeg nok ha bodd et annet sted hvor det var varmere enn her, men på en annen måte ikke. Jeg liker ikke at det blir for varmt om sommeren, så da må jeg nok finne meg å bo i kulden 😊

      Slett
  5. Hello Marit,
    Pretty rose and I love the crocus. The White Splendor looks like a flower I saw growing wild here along our trail. The squirrel is a cute garden critter. Great photos. Take care, have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. We have a similar flower here too. The squirrel is very cute, and I see it here every day.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  6. Even a duffer like me knows the importance of selecting plants suitable for the hardiness zone in which you find yourself. If you also make sure you have the right soil type then I think you have a great chance of success. This is especially true if you have a special ingredient called "Marit-love." This is very rare, however, and not easily acquired, but well worth the effort. Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. You are not a duffer David! :)
      Yes, I must try to do the best of it here. "Marit-love" is of course a very important thing, and the plants needs a lot of it.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  7. Uten at du merket det, altså! Det er jo fint med roser i potter, det og går bra å overvintre dem i drivhus. Jeg har aldri lykkes med å plante potteroser i bakken. Der var jo den lille røveren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de var plutselig der uten at jeg merket det, helt sant altså :)
      Det blir spennende å prøve det neste vinter. Ikke jeg heller, så det vil ikke bli gjort. Ja, den er her hver dag og spiser fuglemat :)

      Slett
  8. Vilken vacker rosa ros! Och visst är det väl konstigt det där att växter ibland själv hoppar upp i kundvagnen :) Jag tror att det är så att dom känner att "hos henne vill jag bo" :)
    Så dina Anemone blanda har redan börjat blomma. Jag tittade efter mina idag men inget syns ännu. Och det är bäst att bädda in hortensiorna för än är faran för nattfrost inte över. Men dina ser ut att ha det bra under bubbelplasten.
    Din lilla hagevän är så söt.

    Önskar dig en fin onsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, ikke sant, og det skjer rett som det er!
      Jeg håper jo at det er sånn det henger i sammen :)
      De står midt i solen, og det hjelper jo på tidligere blomstring.
      Dine kommer nok snart. Ja, jeg tør ikke noe annet for det er fortsatt så kaldt her igjen. Jeg tror at de klarer seg fint under dekket.
      Ja den er så søt :)

      Ønsker deg også en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Fine lærkekogler i en anderledes farve. Roser i dit nye drivhus - ja selvfølgelig. Du har jo meget plads nu, men mon ikke du får det fyldt op også, så må du have et mere ;)
    Tak for hærdighedszoner, det må jeg tilstå, at jeg ikke ved meget om.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, selvfølgelig måtte det komme noen roser inn der.
      Plassen er snart oppbrukt med alt jeg har hentet opp fra kjelleren men jeg skal ikke ha flere drivhus, nei ;)
      Ja, da lærte du litt nytt i dag! :)
      Klem

      Slett
  10. My zone here in the USA is apx zone 5. It seems to have warmed in the twenty years I have gardened here on the shore of Lake Michigan. When I started it was registered as zone 4. I usually still try planting only plants that are listed as hard in zone 4. Enjoyed seeing some of your present blooms - I am still waiting for mine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, and I guess we have quite similar zones. We have the same development here. It was much colder here back then. I must always try to challenge the zones here. Sometimes it goes well, and sometimes not.
      Thank you. I hope you soon will see your flowers.

      Slett
  11. Hei Marit!
    Flotte roser! Høres kjekt å kunne starte rosesesongen tidlig i drivhuset :)
    Så fine krokus og anemone også!
    Moro med ekorn i hagen, og den lerken var et funn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Tusen takk. Ja, jeg vil prøve det til neste vår om det fungerer :)
      Ekorn er veldig hyggelige å ha besøk av her. Den er helt spesiell ja.

      Slett
  12. Kære Marit
    Jeg må sige, at jeg er imponeret over hvor megen energi du lægger i at få planter med lille hårdførhed til at klare sig. Dine hortensiaspøgelser, fx. Og nye spændende roser. Det er godt gået af dig. (Er nattefrosten ikke snart slut hos dig?)
    De rosa lærkekogler er vel nok søde.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, det kan du jo si, men for meg er det en utfordring som jeg liker. Lykkes jeg er jeg glad for det.
      Disse hortensia har jeg stelt i teltet i hele vinter, og derfor vil jeg jo ikke at de skal fryse nå ;)
      Nei, ikke helt enda, for det var - 1,5 grad i natt. Men snart må den jo gi seg håper jeg.
      Ja, det synes jeg også :)

      Hilsen Marit

      Slett
  13. Many plants grow and bloom in your greenhouse, Marit. I love cones on your new larch, interesting color. I see your roses overwintered well there, sure they will grow and bloom in the garden well. Mine are still in the greenhouse, nighttime temperatures are low.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have many plants there right now. Thank you. The nights are still very cold here too. I have only plantet out some Viola cornuta, because they tolerates the cold nights.

      Slett
  14. Esa rosa se ve muy linda y todas tus flores del jardín. Me encantaron. Besos.

    SvarSlett
  15. Vacker lärk! De är så fina när de bryter på våren och kottarna kommer. De är spännande att följa. Rosor i kruka låter jobbigt men jag håller på och reducerar kruksamlingen. Den innebar för mycket vattning.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er vakker, og konglene har en helt spesiell farge. Jeg er enig med deg i det, men jeg har så mange krukkeplanter fra før at en fra eller til spiller ingen rolle ;)

      Klem, Marit

      Slett

Endelig kom det litt sommer...

 Etter en mildt sagt våt sommer har det endelig blitt sommevær nå i september. I går ble det 24 grader på ettermiddagen, og det var så deili...