mandag 25. april 2022

Et tre med to forskjellige herdighetsoner, og symbolske blomster......

 Her om dagen kjøpte jeg en liten magnolia på Plantasjen, og den var merket H4 som det er her. Når jeg kom hjem googlet jeg treet, og da sto det H2 et annet sted når jeg leste om det. Det store tusenkronerspørsmålet er: Hvem har rett?

Her er et annet sted som oppgir H4. Her derimot står det H2. Hvis det er riktig vil den ikke overleve her.

Denne magnolia heter 'Black Tulip'. De oppgir usda zone til 5-9. Jeg vet ikke hvor overførbart dette er til norske forhold, men det står her at den skal klare seg i områder med kulde som er ned til -15.  - 15 var det kaldeste som ble her i vinter, så jeg håper jo at den kan klare seg her. Den skal plantes lunt og solrikt, og da spørs det om jeg har flere sånne plasser igjen her ;)

Det er jo de plassene jeg planter på først, men jeg får tenke meg godt om om jeg finner en sånn plass til denne magnoliaplanten. Den har en unik farge som jeg ikke har sett før, så jeg vil jo så gjerne at den skal overleve her i H4.

Til jul fikk jeg et gavekort til å bruke på gartneriet her av mannen min, og det har jeg spart helt frem til nå. De hadde fått inn mange nye trær der, og gavekortet kom godt med :) Jeg skal i sommer renovere et område nederst i hagen, og der skal jeg plante disse trærne. 

De jeg kjøpte var disse:

Acer palmatum 'Bloodgood', japansk lønn med veldig mørke blader.

Larix decidua 'Kórnik', oppstammet lerk som får rosa kongler.

Prunus serrulata 'Royal Burgundy', prydkirsebær med røde blader og doble blomster som dufter.



Disse kjøpte jeg i februar, og de har blomstret i ett sett siden det. Nå har jeg plantet de ut foran kattegården, og der kan de få stå til de er avblomstret.


Så til de symbolske blomstene. Min bloggvenn David i Canada ga meg en god idé her om dagen. Han foreslo at jeg kunne plante gule og blå blomster i hele hagen. Det får jeg nok ikke til, men her er en miniversjon av det. 
Her er det gult og blått som står for Ukraina sine nasjonalfarger, og den blodrøde primula symboliserer blodbadet som en viss mann jeg ikke nevner ved navn er ansvarlig for. Den røde primula dufter veldig godt, og den måtte Ares snuse på. Han holder meg med selskap når jeg arbeider på den siden av huset.

28 kommentarer:

  1. Du har så många fina blommor i din trädgård. Jag hoppas verkligen att din nya magnolia ska trivas hos dig åtminstone så 'är det värt ett försök det är ju det som är kul med trädgård när man testar och det kanske går.Det är även trevligt med dessa presentkort till någon trädgårdsbutik du kommer säkert hitta någonting av värde.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det blir spennende å se om den klarer seg her. Ja, det er verdt forsøket, og så får jeg jo se om den tåler mitt klima. Jeg har fire andre magnolia her, men det vet jeg at klarer seg her.
      Ja, det var så fint å få det til jul, og de kommer alltid godt med på denne tiden av året.
      Ha det godt!

      Slett
  2. Magnolia er veldig vakre. I fjor var jeg til Drammen for å se på de trærne som er plantet på torget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre. Jeg visste ikke at de hadde plantet magnolia der. Det må være vakkert å se på et torg.

      Slett
  3. Hello,
    The magnolia tree sounds lovely, I hope all goes well. Your flowers are looking beautiful.
    Take care, have a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it is a beautiful tree. Thank you.
      Take care you too, and have a wonderful week ahead!

      Slett
  4. Thanks to the link to my blog, Marit and for the pot of flowers displaying Ukraine's colour, and the splash of red to represent the blood dripping from the hands of that Russian monster. I can imagine it presents quite a quandary when you are given two hardiness ratings for the same plant, H2 to H4 is quite a spread. I hope all goes well with it where you decide to locate it. Be sure to let us know. Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. It was your bright idea, David :)
      My cat approved it when I planted the flowers, and that must be a good sign.
      Yes, it's a big difference from H2 to H4. Thank you, and I will let you know all about it :)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. Det är konstigt att dom anger så olika växtzon. Jag var inne och kollade här och hittade att den hos oss var härdig till zon 2, zon 3 i gynnsamma lägen. Jag bor i zon 3 och jag anar att vi kanske har lite samma zon eller har du kanske högre. Vet inte om zon 4 i Norge är samma som zon 4 här. Hur som helst så håller jag tummarna för att den klarar sig. Dom är ju ofta tåligare än man kan tro.
    Fin julklapp du fick och vilka fina träd du hittade :)

    Önskar dig en fin måndag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke så lett å bli klok på det. Det hang en lapp på treet, og der sto det norske og svenske soner. Den så jeg først nå ;)
      Det er riktig som du sier at norsk sone 4 er det samme som svensk sone 3. Da vet jeg det :)
      På lappen på treet sto det 4(norsk) og 3(svensk).
      Da håper jeg at den kanskje kan overleve her likevel. Ja, noen ganger tåler de mer enn det en tror.
      Tusen takk :)

      Ha en fin kveld du også!
      Klem, Marit

      Slett
  6. Hej Marit
    Det med herdighedzoner har jeg ikke forstand på, jeg håber for dig, at de klarer det. Derimod forstår jeg det med lunt og solrigt kender jeg derimod, sådanne pladser har man aldrig nok af. Jeg krydser fingre for din fine magnolia.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er nok ukjent for deg som bor på en øy, men her må vi slite med det. Ja, ikke sant, og de blir alltid brukt opp først. Tusen takk.
      Klem

      Slett
  7. He-he, ja "lunt og solrikt" vil jo alle ha. Kamp om de plassene! Håper den blir fornøyd. Høres veldig fin ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo nettopp sånn det er. De beste plassene er det kamp om ja. Det håper jeg også. Det blir spennende å se fargen på blomsten hvis den overlever her.

      Slett
  8. Det var en lekker farge på din nye Magnolia. Stemorene dine så riktig friske og frodige ut.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar

    1. Tusen takk. De er nettopp plantet ut, og jeg håper at de vil trives der i halvskyggen.

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Hej Marit!
    Vilka fina inköp du har gjort, finast är magnolian, så vacker färg. Hoppas att den klarar sig hos dig.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, den har en flott farge på de bildene jeg har sett, og så får jeg håpe at den klarer seg her.
      Ha det godt!

      Slett
  10. Det er nogle spændende indkøb, du har gjort. Jeg håber, du får held med dem alle. Det er ikke så nemt, når der opgives forskellige zoner. Jeg glæder mig til at se den opstammede lærk med de rosa kogler.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også på. Nei, det er ikke så enkelt, og da er det bare å prøve den her. Den skal du snart få se her 😊

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Kære Marit
    Det var noget af et spænd fra H2 til H4, og med den besked er der nok ikke andet at gøre end at prøve, med mindre du kan finde en i dit nabolag, der har erfaringen. Jeg håber, Black tulip kan gro hos dig. Den er gudesmuk.
    Det røde splash i krukken er godt tænkt. Jeg sender ukrainerne mange, mange tanker hver eneste dag.
    Mange hilsener fLisbeht

    SvarSlett
    Svar

    1. Kjære Lisbeth
      Ja, det er et stort spenn mellom de to sonene, men jeg må bare finne en egnet plass og prøve den her. Tusen takk. Ja, den ser flott ut. Det vet jeg at du gjør.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Ja, den merkingen på hagesentrene er ikke alltid til å stole på, har opplevd flere ganger at planter er merket som herdige, og når jeg kommer hjem og googler så er de ikke en gang vinterherdige mye lenger syd, type Danmark eller nord i Tyskland, skikkelig irriterende. Håper magnoliaen din klarer seg, Black Tulip er skikkelig fin, men ja, solrikt og lunt er nok nøkkelord. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, merkingen er til tider veldig dårlig. Det er dårlig av de, for det handler jo om plantenes overlevelse. Men det er mulig at de selger flere planter hvis flere dør... ;)
      Ja, jeg må nok finne et sånt sted her til den.
      Ha en fin dag!

      Slett
  13. Hej Marit,

    Det där med att översätta zoner mellan olika länder är knepigt, är så mycket olika saker som påverkar klimatet i ett område. Förstår att det inte är lätt men förhoppningsvis kan du finna en varm och skyddad plats för din fina magnolia så ger du den i alla fall bästa möjliga förutsättningar.
    Julklappen från din man räckte till många fina inköp! Så kul och vilken bra klapp. Alltid kul när de växter man planterar påminner om någon/något särskilt.
    Kombinationen av gula och blå blommor passar extra bra just nu!

    Ha det gott!
    Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det er jo mye som påvirker hvordan plantene klarer seg , men merkingen av planter er til tider alt for dårlig. Uansett har jeg nå lært at norsk H4 er det samme som svensk zone 3 :)
      Jeg må tenke meg godt om før jeg planter den.
      Ja, den holdt til mange fine kjøp!
      Gule og blå blomster passer godt nå ja.
      Ha det godt!

      Slett
  14. Espero que tu magnolia se de bien en tu jardín, estoy deseando verla. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Teresa. I hope it survives in my climate.
      Hugs!

      Slett

Det går mot vår selv om det ikke virker sånn, og drivhuseffekt...

 I går kom det en en kort snøbyge når jeg kjørte til butikken. Det varte kun i noen minutter, men det var som å være midt inne i en snøstorm...