fredag 29. april 2022

Magnoliablomstring, og litt om mikroklima....

 Akkurat nå er det flere magnolia som blomstrer her. Både hvite og rosa, og jeg er så imponert over hvor mange knopper de klarer å produsere til ny blomstring hver eneste vår. 


Denne står mot syd bak det gamle drivhuset. Der er det lunt inntil veggen, og der trives den godt. Den ble plantet i 2007, så den har stått der i 15 år. Den begynner mer å ligne på et tre enn på en busk. Den var veldig liten når jeg plantet den, men det er den ikke nå :)


Stjernemagnolia/ Magnolia stellata med veldig mange blomster.


Denne står til venstre side bak hagedammen. Der er det ikke lunt i det hele tatt, men den har klart seg her likevel. Når jeg kjøpte den i 2009 var den merket H3 og bitteliten, men jeg tok sjansen siden de hvite hadde klart seg her siden 2007. Så det går an å ta sjansen på planter som er merket med en lavere herdighetsone enn det som er der en bor. Mikroklima spiller en stor rolle når en utfordrer herdighetsonene som jeg alltid prøver meg på. Det  jeg vil nevne som jeg har gjort her for å lage et bedre mikroklima her er å plante en massiv thujahekk, og som er rundt hagen her på tre sider. I tillegg så gir jeg alt jeg planter av stort og smått veldig god drenering i form av at jeg blander grus i jorden når jeg planter. Godt drenert jord gir  bedre overvintring enn våt og tettpakket jord. Leirjord er et dårlig utgangspunkt for sarte planter, og det var det mye av her før. Etter at vi  skiftet septiktanken, så ble mye av jorden her byttet ut med bedre drenert jord. Skifting av jorden her er ble et stort skille for overlevelse av mange planter. Noen ganger går det jo galt likevel, men det er en kalkukert risiko jeg  er villig til å ta. Nå tør jeg plante det som er merket med H3 i steden for H4. I de fleste tilfellene går det bra med det som vokser i nærheten av thujahekken. Dette har vært nyttig lærdom for meg. En thujahekk var det aller første jeg plantet her i 2006 når vi flyttet hit. Det tar tid å få den høy, og det visste jeg jo fra før. For nye hageeiere vil jeg si at det er viktigere å plante en hekk enn å lage blomsterbed :)
Det er ikke alle som vil ha thujahekk, men uansett så gir selv en hekk av løvfellende trær bedre le enn ikke noen hekk.

Det er veldig mange blomsterknopper på denne også i år :)


Magnolia x lobneri 'Leonard Messel'


Nærbilde av blomstene. Jeg er så glad i disse vakre blomstene, og gleder meg veldig til blomstringen hvert eneste år.

God helg/weekend!


36 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Ja man kan godt se på dine magnolia, at de har været der noget tid, de er blevet flot store.
    Åbenbart en god idé med mikroklima og thujahæk hos dig, skønt at du kan have noget mere nu.
    Der sker meget nu, det kniber med at følge med, men på grund af tørken, eksploderer det ikke lige.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, de har vokst mye i de siste årene, og det er jeg glad for. Ja, når en bor på et såpass kaldt sted som her om vinteren, må en prøve å forbedre det en kan gjøre noe med. Været får en som kjent ikke gjort noe med ;)
      Her vokser det veldig sakte både på grunn av tørken, men også på grunn av kulden som ikke vil gi seg.
      Klem

      Slett
  2. Magnolia skal helst være store for at fange min interesse. Ikke fordi jeg ikke ser de små, men jeg synes de store blomster kræver en stor plante - det er noget med harmonien:) Dine store magnolier er virkelig flotte her i blomstringstiden, og du har jo også gjort hvad du kunne for at få dem til at føle sig hjemme. Jeg ved godt dine vækstbetingelser er meget vanskelligere end vores, men alligevel synes jeg det udmærket at plante læ i haven før man begynder på de sarte planter, så det er et godt råd allevegne!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skal være enig med deg at de passer best inn i en hage når de er av en viss størrelse, for blomstene blir jo ganske store som du sier. Her koster de mange penger når de blir så store, for de vokser ikke så hurtig.
      Ja, le i hagen hjelper de fleste planter uansett :)

      Hilsen Marit

      Slett
  3. A mountainous multitude of magnificent magnolias, Marit! You are absolutely important about the importance of micro climates, perhaps overlooked by many gardeners, but exploited by wildlife as a way of surviving the winter. Hugs and kisses. David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. In warm climate they do not need to think about this, but in our cold climate it's very important.
      Yes, the wildlife benefits from the shelter too.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Den rosa är ju makalöst fin Marit. Där ser vi att det alltid går att försöka och det var intressant att läsa om hur förutsättningarna ändrades när ni bytte jord och fick en helt annan dränering. Ofta är det ju dräneringen som är det viktigaste. Inga växter tycker om att stå blött. Vi har ju fått en torr trädgård efter att haft en riktigt vattensjuk. Det märks verkligen för växter som knappt klarade vintrarna är nu frodiga och fina. Bland annat har jag ju en gul trädpion som från början kanske bara blev en dryg meter men som nu verkligen är som ett mindre träd. Din tujahäck tror jag också är väldigt bra för mikroklimatet.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita. Ja, det er nettopp sånn det er, for drenering er veldig viktig. En tørr hage er bedre for overlevelse enn en våt, men en tørr hage gir mer arbeide i form av mer vanning :)
      Din trepron høres helt fantastisk ut!
      Ja, den er nok det.

      Ønsker deg også en god helg!
      Klem, Marit

      Slett
  5. Hei Marit!
    Nydelige magnoliaer!
    Det er noe eget med trær og busker som blomstrer på bar kvist.
    Godt grunnarbeid du har gort i hagen din. Gir lønn for strevet det :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Tusen takk. Ja, de er helt spesielle, og det er så spesiellt når det ikke er blader på trærne. Ja, vi hadde en mann med gravmaskin og lastebil til jobben, og han var veldig dyktig. Det gir lønn for strevet ja.
      God helg!

      Slett
  6. Dine magnolier er så flotte. De træer er bare så imponerende ved denne årstid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er virkelig imponerende når de blomstrer.

      Slett
  7. Hei Marit.
    Det er nydelig med magnoliablomstring og dine er flotte. Merrill som er et lite tre kom ingen blomster på i år. Merkelig, mens stellata som jeg kjøpte ifjor står full av blomster.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, de har en nydelig blomstring. Tusen takk. Merill har jeg aldri hatt. Stellata blomstrer her hvert eneste år. Får håpe at din Merill vil blomstre til neste år da.
      God helg.

      Slett
  8. Oh, magnolia! Älskar magnolia!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en må jo bare elske de :)
      God helg!

      Slett
  9. Nydelige Magnolia som blomstrer hos deg nå, jeg er mest fasinert av de rosa.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, jeg er også veldig glad i den rosa.

      God helg!



      Slett
  10. Vacker blomning hos dina magnolior. Jag ska ta med kameran ut idag för jag såg knoppar på väg att öpnna sig hos ett par som jag aldrig sett blomma.

    Vi kan göra mycket i trädgården för att skapa ett bra klimat för känsligare växter. Och det är ju kul att testa... ;)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er alltid spennende å se når noen magnoliatrær blomstrer for første gang.

      Ja, det er helt sikkert at vi kan gjøre mye for å skape et bedre klima ved enkle grep. Det er veldig kult å teste det ut ja :)

      Klem, Marit

      Slett
  11. Hej Marit!
    Så vackra allihopa, jag har en liten som inte ser ut att växa så mycket. Men den brukar blomma. Du lyckas bra med dina, det ser nog helt fantastiskt ut hos dig nu när de blommar.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Magnolia vokser veldig sent, så det kan hende at din behøver noen flere år på seg innen den begynner å vokse mer. Ja, det er flott å se på når de blomstrer nå.
      God helg.

      Slett
  12. Det er gode erfaringer, du har gjort dig, Marit. Især vigtigheden af drænering, synes jeg, er interessant, og dine magnolier er jo i den grad beviser for, at det kan nytte at eksperimentere.
    Den pink er særligt lækker, synes jeg.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, jeg synes at de erfaringene har vært gode å ta med seg her. God drenering gjør at planter som ikke tåler så mye overlever her som f.eks. lavendel. Ja, det nytter å teste ut hva plantene tåler, for noen ganger lykkes jeg og andre ganger ikke. Men den rosa magnolia er jo et bevis på at det går an å gjøre det. Tusen takk.
      Hilsen Marit

      Slett
  13. Jeg beundrer dine magnolier, hvor er de flotte.
    En tæt hæk, gerne en stedsegrøn er på mange måder en gevinst for en have. Der er så meget, der kan lykkes, hvis man prøver at gøre noget for mikroklimaet.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, en hekk er en god ting å ha i en gage, for det er så mange fordeler med den. Det er helt sikkert.

      Hilsen Marit

      Slett
  14. Dine smukke magnoliaer ser ud til at bekræfte, at du har handlet helt rigtigt ved at etablere den store thujahæk. Ind imellem oplever vi jo både kulde og blæst, og så er noget læ uundværligt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan se ut som det var et godt valg i 2006. Ja, dere i Danmark vet jo alt om det med så mye vind som dere har. Her er det kulden som er det største problemet, men en god lebeplantning hjelper mot begge deler.

      Slett
  15. Your magnolias are gorgeous, Marit!

    What a wonderful pay-off for all that hard work you have done in your garden!

    SvarSlett
  16. Se ven preciosas. Las mías florecieron a primeros de marzo. Besos.

    SvarSlett
  17. Hej Marit,

    Vilka otroligt vackra magnolior du har. Storleken på din stjärnmagnolia imponerar, jag trodde inte de kunde bli så stora hos oss. Min växer otroligt långsamt (men står ganska torrt).
    Kloka ord om hur man på olika sätt kan skapa olika klimatzoner i sin trädgård och på så sätt ge växterna bättre förutsättningar. Särskilt om man vill försöka sig på zonknäckeri! Du har lyckats bra verkar det som.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Tusen takk. Ja, de har vokst godt her, og den rosa står ikke spesielt gunstig plassert heller. De vokser sakte ja, og den ble plantet i 2009. Men i de siste årene har den vokst mye.
      Soneknekking er noe jeg har drevet med i mange år, og noen ganger går det bra og andre ganger ikke.

      Ha det godt!

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...