fredag 22. april 2022

En bok med forviklinger..

 Via en annen blogger fikk jeg vite om en dansk camelliabok som ble utgitt i 2005. Den har vært utgitt på tre språk, dansk, svensk og engelsk. De hadde bare den  svenske igjen, og da ble det den. Jeg kunne  lest den uansett hvilken av de tre språkene jeg hadde fått den på, så det hadde blitt helt det samme :)

 Jeg bestilte boken den 30. mars, og 6. april kom boken fra Danmark til Norge. Da begynte forviklingene, for den ble da feilsendt til en by som ligger 6 mil herfra. Postnummeret dit er nesten det samme som her bare en bytter om på to tall på slutten. Først i går fikk jeg boken. Det har jo vært påske i mellomtiden, og da stopper posten helt opp. Men boken var verdt all ventingen! Jeg fikk den signert, og det er jo litt morsomt.

Den er full av vakre bilder, og det er mye mer bilder enn tekst. Boken er bare helt nydelig.  Jeg hadde faktisk ikke hørt om noen av de camelliasortene som er omtalt i boken. Det finnes sikkert tusenvis av navnesorter, så det er en "farlig" samledille å begi seg i kast med. De blir jo egentlig som store busker/små trær å regne hvis de får utfolde seg ute i sitt naturlige vekstmiljø. Her hvor jeg bor overlever de ikke ute, så de må bo inne om vinteren hos meg. Siden de kan bli store med tiden, så krever de stor plass ;)


"Glede og lidelse"
Ja, det er virkelig begge deler med camellia. Jeg tar litt om lidelsen først, og den er godt beskrevet i boken. 
Som fersk camelliaeier gjør "alle" mange feil i begynnelsen. De blir ofte plassert i en stue som en potteplante, men da starter lidelsen. Planten kvitter seg da med veldig mange av blomsterknoppene og til stor frustrasjon for nye eiere av denne vakre planten. Det mange ikke vet er at den skal plasseres lyst og kjølig. De selges midt på vinteren her, og ikke alle har et kjølig og lyst rom å tilby denne primadonnaen. Ved riktig stell beholder den blomsterknoppene og blomstrer lenge, men det vet altså ikke den ferske eieren. Så det er en krevende plante å få i hus, og anbefales ikke å kjøpe den uten å ha kunskaper om den. Hvis ikke blir det mye lidelse, og mange planter ender dessverre som eksklusiv kompost...
Jeg skal absolutt ikke skremme noen fra å kjøpe camellia, men da bør en vite hva en kjøper ;)

Jeg er helfrelst på disse vakre plantene, men også jeg har gjort alle de klassiske nybegynnerfeilene.  Hvis en da gjør ting riktig får en årviss blomstring med mye glede, men de må ha et kjølig og lyst sted om vinteren hvis en ikke bor i et mildt klima hvor den kan plantes ute :)
Jeg har ei venninne som bor på Vestlandet, og der er det mildt nok til at den kan plantes ute. Sånn er det dessverre ikke her, men jeg er så heldig at jeg har både en kjølig kjeller og drivhus så da kan jeg få de til å overleve her. Camellia trives best mellom 5-10 grader om vinteren. De kan tåle lett frost, men det er kanskje bare ned til noen få kuldegrader. Jeg prøvde å plante ut noen en vinter her for å se, men det gikk veldig dårlig. 

Siden jeg er inne på camelliabøker tar jeg med en annen bok jeg har fra før. 


Boken omtaler over 600 camelliasorter, så den er rett og slett et oppslagsverk. Jeg kjøpte den i 2014, og fra Amazon. Den er veldig bra med mange bilder og gode beskrivelser av sortene. Den kan jeg virkelig å anbefale på det varmeste.

God helg/weekend!

28 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Ja igen har vi samme interesse. Camelliaer er skønne, men blomsterne bliver hurtigt brune, selvom de kan klare at være ude her hos mig. Ja og de bliver vældigt store, jeg har tre mindre og to store. Jeg købte mine de første fra England, fordi jeg ville have dem i pavillionen, hurtigt læste jeg, at der blev for varmt for dem, derfor blev de plantet ud i haven. Jeg har en enkelt derinde nu, men når det bliver varmt kommer den ud. Jeg har kun en, jeg har navn på, resten er købt i dagligvarebutikker til billige priser.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, vi har mange sammenfallende interesser, og camellia er noe vi liker begge to. De er skjønne ja, og er en flott samlerdille for de som har plass og mulighet til å oppbevare de. Ja, de kan bli store ja. Du er heldig som kan få kjøpt de så billige i dagligvarebutikker. Her selges de kun gartnerier/planteskoler, og hos Plantasjen.
      Da er de ikke billige for å si det sånn ;)
      Klem

      Slett
  2. Jeg tænker efterhånden på om der er noget du ikke samler på, men bare du hygger dig er det jo godt!
    Tage Andersen er jo en kendt dansk blomsterkunstner med et vidunderligt sted i Sverige (Gunillaberg), som jeg vil anbefale enhver at besøge, hvis de har mulighed.
    - Så rigtig god fornøjelse med bogen, som endelig kom frem til rette adresse!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo da Ulla, det er sikkert noen planter jeg ikke samler på ;)
      Jeg hygger meg veldig med plantene mine, og hadde jeg ikke det gjort så hadde jeg ikke holdt på som jeg gjør.
      Det har jeg lest om, det høres så flott ut der.
      Tusen takk. Ja, endelig kom boken til riktig adresse :)

      Hilsen Marit

      Slett
  3. Oj, det vore en bok för mig det ... :) Tage Andersen är ju känd för att kunna massor om just kamelior. Då kan du sitta och riktigt gotta dig i alla vackra bilder och ... kanske planera ett eller annat nyinköp ;)

    Önskar dig en fin fredag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den hadde vært noe for deg, Anita.
      Den er stadig å få kjøpt i fra et dansk antikvariat, for der fant jeg den på dansk som jeg egentlig ville ha den på. Men det er helt det samme, for jeg leser den like godt på svensk :)
      Men hvis du ville ha den på svensk kunne vi bare byttet den hvis du/eller jeg bestilte den på dansk. Min er jo som nevnt på svensk :)

      Jeg er på jakt etter en ren hvit camellia, men ellers skal jeg ikke ha flere (tror jeg) ;)

      Ønsker deg en god helg!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Hello Marit,
    Both Camellia books look lovely, perfect for you and any gardener. Thank you for sharing.
    Take care, enjoy your day and happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you.
      Take care you too, and have a great day and weekend!

      Slett
  5. I am quite sure that you are the Queen of the Camellias, Marit and the two books you show here look delightful. If they get too big in the house just push the furniture off to one side and put all your husband's stuff in the garage. If he complains too much put him there too. I was only thinking yesterday that this year, in view of the situation in Ukraine, you should plant the entire garden in yellow and blue as a tribute, with some red in one corner representing the blood that is on the hands of that butcher, Putin. Be sure to post pictures. Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh yes David, I am of course the Queen of Camellias.
      Yes,the two books are very nice. I must seriously consider all your good suggestions! ;)
      I am afraid that my garden are already very full of plants , but I have some empty jars that I can plant some yellow, blue and a red flowers. I agree with you. He has a lot of blood on his hands. Actually I should plant most red flowers there...
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  6. Mooi boek van de camelia. Fijn weekend !

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Caroline.
      Happy weekend!

      Slett
  7. Hei Marit!
    Så fint du fikk tak i boken. Den er jo et kunstverk i seg selv. Men man får lyst på flere planter da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Ja, det var veldig bra, og takk for at du skrev om den.
      Det er den så absolutt. Ja, det er jo "bakdelen" med sånne bøker. Den boken med over 600 camellia er enda verre sånn sett, for den omtaler enda flere ;)
      Jeg er på jakt etter et par stykker til og så får jeg stoppe tror jeg...

      Slett
  8. Hej Marit!
    Så bra att du fick tag på boken. Kameliorna är så fina och du lyckas verkligen med dem.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er jeg veldig glad for. Tusen takk.
      God helg!

      Slett
  9. Hej Marit,

    Blir nästan lite avundsjuk när jag läser om din bok. Det är en lyx att få ägna sig åt en eller några bra böcker om något man är riktigt förtjust i. Kamelior har ännu inte lyckats fånga mitt intresse, till stor del för att jag inte kan erbjuda rätt plats men också för att de verkar "svåra". Däremot delar jag gärna din glädje över boken OCH dina fina kamelior.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika

      Ja, det er alltid hyggelig å få kjøpt bøker av planter som man liker. Ja, camellia er ikke av de enkleste å stelle, men det er fint når en lykkes med de.
      Tusen takk :)
      Ha det godt!

      Slett
  10. Det var godt, bogen langt om længe fandt vej til dig, for det er sikkert både en god og en smuk bog. Tage Andersen ved meget om emnet. Uanset hvilke planter, man anskaffer sig, er det nok en god ide at læse om deres vækstkrav. Kan man ikke byde planterne de rette forhold, er det ofte bedst, at lade være med at anskaffe dem. Jeg har ikke optimale vækstforhold, så jeg har ingen kamellia, men jeg nyder alle de flotte billeder, du viser af dine.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg glad for, for det tok virkelig lang tid før den kom frem.
      Den er begge deler ja. Det har jeg forstått ja, og da er det jo bra at han skriver bøker. Ja, det er jo smart å vite mest mulig om en ny plante. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. 600 kamelliasorter, wow! Älskar kamellior!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og jeg tror at siden den ble skrevet har det nok blitt enda flere sorter. Ja, det gjør jeg også.
      God helg!

      Slett
  12. Hi Marit!
    Looks like a good book, good read! The climate of Galicia is very favourable for camellias, some are centuries old.
    Have a nice weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      Yes, it is a very good book. Yes, I know that you have a very good climate for growing camellia.
      Have a nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  13. Me gusta mucho el libro y las camelias me encantan. Como ya te comenté tengo cuatro camelias en el jardín y les cuesta mucho crecer, pero la floración es preciosa. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, we both like camellias. They are all so beautiful.
      The book is very nice.
      Hugs!

      Slett

Shopping våren 2024...

 Dette innlegget var egentlig tenkt som et  "note to self", men så ble det til et innlegg likevel. Det ble etterhvert også til et ...