fredag 1. april 2022

Camelliablomster i kulden...

 Ute er det fortsatt kjølig og - 5 i natt igjen.  Heldigvis har jeg vår i teltet. Det er så godt å kunne gå inn i varmen der og bare  nyte synet  og duftene av det som blomstrer der. Yr lover ingen bedring i temperaturen om natten fremover, så vårvarmen er langt unna. 

 Jeg håper at jeg kan varme dere med noen bilder fra teltet i drivhuset. Dette er forskjellige camellia som blomstrer nå, og dette er 'Kewpie Doll'. 

'Margaret Davies'

Første blomst på 'Nuccios Pearl' som ikke er tørkeskadet. Jeg er helt betatt av den :)

Etter  -7 natt til onsdag, så var det kun 1 grad der inne i teltet da.  Da skjedde det mye etterpå. Denne sitron-mandarinen kastet den ene modne frukten sin, og flere camellia kastet noen av knoppene sine. Det gikk utrolig nok bra med blodbegerplantene.

'Christmas Daffodil'

'Bonomiana' med flere"røde" blomster. Nesten ingen av blomstene er helt like.

'Spring Festival'

'Margaret Davies'

39 kommentarer:

  1. Good morning, Marit. It must make you wonder how you ever got along before you had the greenhouse, with its little tent inside. The blooms are spectacular, but I am sure there is nothing quite like getting outdoors. Soon.........Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon, David. Then I had my old greenhouse who was destroyed with too much heavy snow in March 2018. We set it up in 2006, so I had it for many years. It still stands here, but it will be removed some day.
      Thank you. I love to watch them bloom, but I long for flowers outside in the garden. Yes, soon...
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Hei Marit.
    For noen nydelige Camelia! De krever vel at du har varme på hele vinteren? Det hadde ikke gått her - for mørkt og kaldt.
    Trøsten er at det snør i England, i Skåne og i Damnark. Det er kaldt overalt - det er i allefall trøst for meg.
    80 cm er faktisk lite snø til å være her på denne tida! Jeg håper det ikke blir mer en 1 meter i løpet av april...
    Ha ei riktig god helg,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena,
      Tusen takk. Jeg har hatt de i kjelleren under lys i alle år, men vurderer å ha noen av de minste i drivhuset i vinter. De tåler ikke frost nei. Jeg har ei venninne som bor på Jæren, og hun får de til i hagen sin. Det var der vi alle skulle bodd ;)
      Ja, men det er en dårlig trøst, for det hadde vært bedre med en varm vår må. Men det er likevel en trøst, for da er det ikke bare her det er iskaldt. Huff og huff, det høres helt forferdelig ut, og det er godt at du minner meg på hvor mye snø du har. Her er det kanskje 15-20 cm med snø/is. Jeg skal slutte å klage over den fremover ;))
      Ha ei riktig god helg du også!

      Slett
  3. Hello Marit,
    All the Camellia blooms are beautiful. Did you taste the ripe fruit, it looks good.
    Take care, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Not yet, but I have tastet the first of four fruits. They taste like nearly like grapefruit.
      Take care you too, and have a great weekend!

      Slett
  4. Hej Marit
    Alle dine skønne camellier, jeg kan bedst lide den første, Christmas daffodil er nu også flot. Godt du har dit drivhus.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Akkurat i dag er den min favoritt også.
      Ja, de er jo flotte begge to på hver sin måte. Jeg er veldig glad for det ja.
      Klem

      Slett
  5. Hej Marit!
    Våren verkar låta vänta på sig, hoppas att det blir varmare. Dina kamelior är så otroligt fina. Christmas Daffodill är vacker, ser nästan ut som en ros. Vi har inte heller någon värme så jag hoppas att det blir
    Vårväder snart. Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det virker som den har tatt en lang pause nå. Tusen takk. Ja, den kan jo minne om det. Det får vi håpe på, for her kjennes det mer ut som vinter.
      God helg!

      Slett
  6. Hei Marit!
    Nydelig kameliablomstring hos deg! Flotte alle sammen!
    Herlig med disse blomstene når man lengter etter våren :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Tusen takk. Ja, de gjør lengselen etter våren lettere, for disse er en god erstatning imens :)
      God helg!

      Slett
  7. Skønne camelliablomster. Planterne reagerede overraskende forskelligt på den lave temperatur.

    SvarSlett
    Svar

    1. Tusen takk. Ja, de gjorde det. Sånn er det nok naturlig for de å reagere, for da er frukt og knopper unødvendige å tenke på for planten. Da gjelder det bare å redde seg selv for planten :)

      Slett
  8. Så mange fine ulike Camelia du har som blomstrer i drivhuset ditt. Nå er vi lei av kald vår, det er jeg også.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, nå hadde det vært godt med noe varme.

      God helg!

      Slett
  9. Fantastisk blomning i ditt tält.
    Kamelia är underbart!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er så fine.
      God helg!

      Slett
  10. De är väldigt vackra nu dina kamelior och de ser ut att trivas alldeles utmärkt hos dig. Jag tittade till mina igår - de står ute under tak på en hylla. Det verkar inte som att de tagit skada de sista två nätterna när vi haft många minusgrader.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ser ut som de trives her, og det er jeg glad for. Når de har stått ute som hos deg er de mer tilvent kulden. Her står de i et varmt telt, og er ikke vant til det. Det gikk bra med de likevel.

      Klem, Marit

      Slett
  11. Kære Marit
    Det er vældig flotte blomster, du kan glæde dig over, men hvor er det synd, at de tabte knopper. Jeg håber, der er masser tilbage. Heldigvis var din lille frugt moden, så du kan spise den / komme den i te.
    Her vælter det ned med sne :-( Jeg regner med, at det smelter væk senere på dagen. Nyd dit drivhus.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Tusen takk. Ja, og det gjør jeg virkelig nå. Det er stadig flere tilbake. Den skal jeg benytte i min te ja. Det er litt morsomt at jeg får benyttet den med en gang.
      Det var da overraskende med snøen. Her skinner solen, men som vanlig er det kaldt. Det gjør jeg hver dag :)

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Ja! Det varmer at kigge på dine dejlige kamelier, så du skal have tak for alle dem! Med drivhuset i fuld funktion (og dig som 'motor') får du forår 2 gange, og det er jo ikke så tosset:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for din søte kommentar. Ja, jeg får vår her to ganger, så det er veldig fint.

      Hilsen Marit

      Slett
  13. Tak fordi du sendte varme herned. Jeg har aldrig haft kamellier, men nyder til gengæld dine. Det er utroligt så forskellige blomsterne er på 'Bonomiana'. Man kunne næsten tro, der var kommet to forskellige planter i en potte.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var da bare hyggelig å sende litt varme til dere i Danmark. Tusen takk. Jeg tror også at de kan være fra forskjellige planter, men samtidig ligner de mye på hverandre. Uansett er det er vakker blomst den har.

      Hilsen Marit

      Slett
  14. Men Marit! Vilken otrolig kameliablomning du har! Dom är så vackra och vilka vackra sorter. 'Nuccios Pearl' är en riktig skönhet. Den enkla 'Christmas Daffodil' är också väldig vacker. Ja alla är vackra. Men oj, bara en plusgrad. Förstår att det blev i kallaste laget för jag anar att det blir varmt dagtid. Hoppas inte fler knoppar faller. Citronmandarinen på bordet, det blev som en vacker tavla.

    Önskar dig en fin lördag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Anita, det er mange som blomtrer akkurat nå, og jeg synes også at de er vakre. Det er den, og den har jeg ikke sett før. Både de enkle og de fylte blomstene er fine på hver sin måte. Ja, jeg hadde ikke satt på nok varme der den natten. Det var ikke meldt om så kald temperatur den natten, men likevel ble det så kaldt. Nå er det mellom -7 og - 5 hver natt, og nå har jeg lært å sette på nok varme ;)
      De har ikke kastet flere knopper, så det kom nok av den ene kalde natten. Ja, ikke sant :)

      Ønsker deg også en fin lørdag!
      Klem, Marit

      Slett
  15. Hello Marit. :=) All your camellia blooms are spectacular.The delicate pink bloom Kewpie Doll is so lovely.
    Hugs from Portugal.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia :)
      Thank you. Yes, it's a lovely flower.
      Hugs from Norway.

      Slett
  16. Kjære Marit, kameliaene dine er fantastiske... så flott at du har så mange vakre blomster.
    Vi var endelig i Pillnitz slottspark og besøkte den ca 250 år gamle kameliaen der... ja, med årene har den vokst til et stort tre - 8,94 m og en kronediameter på 12 m med små klokkeaktige blomster, akkurat som de ville artene av kamelia.
    Beste ønsker til deg Marit og gleder deg til den vakre kameliablomstringen din hver dag. Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Viola!
      Tusen takk. Jeg har nettopp lest om det på bloggen din. Det er utrolig at den camelliaplanten er så gammel.
      Beste ønsker til deg også, Viola.
      Klem fra Marit

      Slett
  17. Hej Marit,

    Så många fantastiska kamelior du har. Det måste vara ett sant nöje att ha möjlighet att ge dem förutsättningar att bli så fina. Särskilt när våren är så svårflirtad som i år.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Tusen takk. Det har blitt noen nye i år, og de har blomstret helt fantastisk fra februar. Ja, jeg er veldig glad for å ha muligheten til å ha de i kjelleren om vinteren. Jeg er ekstra glad for de nå, for våren lar vente på seg.

      Ha det godt!

      Slett
  18. So many beautiful flowers with current temperatures......it's amazing !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, it's amazing that they survived it.

      Slett
  19. Tus camelias se ven preciosas, creo que mejor que las mías. En Galicia, España hay jardines llenos de camelias, busca jardines de camelias en Galicia. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I guess there are a lot of camellias grown in gardens in Spain.
      Hugs.

      Slett

Shopping våren 2024...

 Dette innlegget var egentlig tenkt som et  "note to self", men så ble det til et innlegg likevel. Det ble etterhvert også til et ...