torsdag 14. april 2022

Dobbelt opp og pelskledd kart...

 I går oppdaget jeg at mine andre Helleborus thibetanus  hadde også våknet opp av vinterdvalen. Ingenting er bedre enn det :)



Som det ses her så er snøen akkurat smeltet der de står. Løvet fra gamle hosta ligger som et teppe rundt plantene. Likevel borrer de seg opp gjennom alt sammen. Disse to bildene over her er av samme to planter. Bladene på de er mørkere enn den andre jeg har som blomstret tidligere i mars. Det er  nesten brunt i fargen når bladene er nye på disse to.


Denne blomstrer for første gang i år, og bladene på denne er grønne akkurat som den andre jeg nevnte. Disse er frøplanter, så det kan åpenbart være stor forskjell på de. Disse kommer så tidlig i blomst her, og gir meg stor glede når det fortsatt er vår/vinter her. I går regnet det her, men oppe i åsen kom det som snø. Vinteren er ikke helt ferdig her enda.


Disse kommer dere til å se flere ganger fremover, for jeg er helt betatt av de vakre ferskenkartene. (Bildet er forstørret). Det ser ut til å utvikle seg veldig mange kart. Jeg har lest at de må tynnes, og det kommer til å bli vanskelig å fjerne de pelskledde ferskenkartene. Der må jeg bare gjøre meg hard.


Denne begynte å blomstre i går. Jeg satte løkene 5. januar i år i en krukke i drivhuset,  og nå har de første startet blomstringen. Jeg har tulipaner og narcisser der også, men de har ikke "våknet" enda.  Dette er perleblomst/Muscari 'Mountain Lady'. 

God påske til alle lesere! 🐣

28 kommentarer:

  1. Det er jo storartet at dine thibetanere bliver ved at give nye glædelige overraskelser, og altid sjovt at se frøplanter med variationer. Smukke er de, og vældig livskraftige! Fersknerne glæder jeg mig til følge gennem året, for der er jo lagt op til en stor høst. Udtynding er altid svær, men det kan godt betale sig.
    Dejligt du nu får din nedbør som regn, så går det da den rigtige vej.
    Nu er det påske og skønt at have nogle friske blomster at hygge sig med.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg veldig glad for, og det er jo en trøst at jeg har forhold som kan minne om Tibet her som de liker seg i. Frøplanter med variasjoner er spennende ja. En vet jo aldri helt hvordan de blir. Ja, disse er veldig livskraftige.
      Det har blitt veldig mange kart allerede ja. Jeg har ingen erfarig med dette, men må bare prøve meg på det.
      Ja, ikke sant, for regn er tross alt bedre enn snø. Jeg er veldig glad for nedbøren. Ja, det er helt sant.

      Hilsen fra Marit

      Slett
  2. Härlig blomstring både ute och inne!
    God påske!

    SvarSlett
  3. Hej Marit!
    Dina Julrosor är så fina, och så spännande att följa hur persikoträdet växer och ger frukt. Det blir inte lätt att gallra bort kart.
    God och Glad Påsk!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Nei, det tror jeg blir veldig vanskelig, for jeg vil jo egentlig beholde alle.
      God og glad påske til deg også.

      Slett
  4. Jag tycker den är så vacker, din Helleborus thibetanus, det har jag nog skrivit flera gånger förut. Och jag ser gärna många bilder på ditt fina persikoträd. Det ser verkligen ut att trivas. Och pärlhyacinten, så vacker den är i sin ljust blå färg. Vilken fin påskpresent! Jag går och väntar på att min gula clivia ska slå ut. Jag har 12 blomstänglar :)

    Önskar dig en fin torsdag och en Glad Påsk!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita. Ja, den er vakker, og den med de mørke bladene er jeg ekstra glad i. Ja, det ser så langt ut til å trives godt. Ja, den har jeg ikke hatt før, og det ser ut som den er hvit i toppen av blomsten.
      Så spennende da! 12 blomsterstengler høres helt fantastisk ut, og jeg gleder meg til å se den. Hvordan får du det til? Kaldt om vinteren?

      Ha en flott og glad påske du også!
      Klem, Marit

      Slett
  5. Kære Marit
    Thibetanus er altid et dejligt gensyn, og det er morsomt at se, hvordan frøplanterne bliver mere grønne i bladene. Men blomsterne ser ud til at blive magen til moderen.
    Jeg ser, der er en ny dille under voldsom udvikling: Fersken. Er du begyndt at spare op til et nyt drivhus? ;-))))
    God påske til dig også.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, noen blir grønne mens andre blir litt brunere i løvet. Ja, blomstene endrer seg ikke heldigvis av de jeg har nå.
      Nei, jeg skal kun ha et ferskentre og et aprikostre, for de tar for stor plass :)
      Nei, jeg skal ikke ha større drivhus, for dette må være stort nok selv om det er helt fullt nå så lenge teltet står oppe.

      God påske!

      Hilsen Marit

      Slett
  6. Hello,
    I love the Helleborus, I wish I had some growing in my yard. A peach tree sounds wonderful, I would be making some peach cobbler. Beautiful blooms and images. Are you a gardener and a baker. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, they are lovely, and I guess they could grow in your yard too. I do not bake so much.
      Take care you too, and have a wonderful day!

      Slett
  7. Everything is looking great, Marit, especially the Helleborus. The weather has been a little erratic of late, I know, but here you have proof that spring really is on its way. I expect that the birds are proving that point too. Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you David. Yes, I think that sping is on its way now. I have seen Fringilla coelebs here too lately, and they are a good sign of spring.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  8. Den er så fin, din helleborus thibetanus. De små fersken ligeså.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. De er små og søte nå, og håper at de smaker godt også.

      Slett
  9. Arriverà anche la primavera, l'elleboro è un buon inizio :)

    Buon fine settimana!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, finally the spring arrives here too. I love the helleborus early in spring :)

      Happy weekend to you too!

      Slett
  10. Fine vårtegn med blomstrende Helleborus i hagen din. Spennende med mye kart av Fersken, de liker nok ditt nye drivhus.

    Ha en fortsatt fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det kan se ut som de liker seg der

      Ha en fortsatt fin påske du også!

      Slett
  11. Julrosen är mycket mörkare än den jag har men jag hoppas att frösådderna så småningom ska ge en stooor variation. Grattis till persikorna! Du får tänka på att smaken blir så mycket bättre om du gallrar ordentligt :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir jo spennende å se hvordan dine frøplanter blir. Det er så morsomt å se på variasjonen av de.
      Tusen takk. Ja, jeg må nok bare gjøre det :)

      Klem, Marit

      Slett
  12. Hej Marit
    Jeg glæder mig til H. tibethanus og håber, at Anne får held med såningen heldigvis er hun god til det, så mon ikke det lykkes. Ferskenerne ser fine ud.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, jeg håper inderlig at hun får spiring på frøene, men hun pleier jo å være god til det som du sier. Ja, de ser fine ut så langt.
      Klem

      Slett
  13. Very beautiful. Have a Happy Easter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Happy Easter to you too!

      Slett
  14. All things are going well for your plants, still waiting for mine to show up!!!

    SvarSlett
  15. Me encanta ver que ya aparece la primavera en tu jardín. Estaré feliz de ver tus plantas florecer. Besos.

    SvarSlett

Nok en amaryllis i blomst!

 Ja, det dukker opp både det ene og andre her nå både inne og ute. Jeg starter i dag med to amaryllis som jeg plantet i november, men de har...