fredag 20. oktober 2017

Hagen akkurat nå...

Blommig fredag igjen...

Det har vært veldig variert vær denne uken med temperaturer fra 15 grader til -2. Hagen ser veldig rufsete ut med løv på bakken alle steder. Jeg pleier å klippe det opp med gressklipperen når alt har falt av trærne, men fortsatt henger det noe løv igjen. Det ble så tidlig høst dette året synes jeg, men det er mulig at det  er sånn hvert år...
Nå er det ventet store nedbørsmenger igjen, og det eneste som er sikkert er at det blir en innehelg. Det skal regne helt frem til tirsdag. Huff, nå er jeg lei av regn...

Men tilbake til mandag denne uken med strålende sol og 15 grader...
Da fikk jeg endelig oppleve å se mine Gentiana sino-ornata med åpne blomster! De har ikke villet åpne seg helt, for det er ganske skyggefullt der de står. Jeg vurderer å flytte noen av de til et annet sted i hagen hvor det er mer sol så jeg kan få se de litt mer. Men "problemet" er at  de trives så godt der de nå står ;)
 Jeg får tenke på det til neste år.

'Weisser Traum'

'Stratmore'

Selvsagt måtte jeg jo ha denne med fylte blomster. 'Eugens Allerbester'

Nok en hvit og den heter 'Beatrix'

Siste rose på 'A Whiter Shade of Pale'  for i år får avslutte dagens blomster. Den er virkelig en flott rose som blomstrer veldig lenge.

God helg! 


57 kommentarer:

  1. Hei Marit!
    Så fine de var:) Du kan jo dele noen av dem i to, og la resten stå igjen? I tilfelle de ikke greier flyttingen?
    Jeg så forresten en svær tue på botaniske hagen her som blomstret selv om det ikke var sol.
    Ja, nå er Norge delt i to igjen, med oss og nordover som værvinnere. Her blir det utehelg. Trasig med dette været noen ganger, og det har vært mye regn sør i landet i år.
    Ønsker det uannsett en fin helg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Ja, de er så fine. Jeg er så glad i de og blåfargen er jo helt utrolig. Jeg skal tenke på det til neste år. Jeg har kjøpt alle nå i år, og vet ikke om de vil like å bli delt så fort. Ok, det var jo intressant å høre om!

      Ja, sånn er det bare noen ganger. Vi har tross alt hatt mye fint vær tidligere i sommer da det regnet mye hos deg. Sånn blir det bare i vårt langstrakte land.

      Ha en riktig god helg du også! :)

      Slett
  2. Your Gentianas are so beautiful, here they are rather problematic to survive with my wet acid soil. About the weather, we had at last a wonderful warm week with lots of sunshine after lots of rain. But....now it´s raining again, pfft.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! They are not so easy to grow. Yes, it's like that here too. It rains today as usual... :(

      Slett
  3. Hei Marit

    Lækre Gentiana, Alletiders at de åbnede sig så flot!
    Måske står de bare helt rigtigt der?

    Man bliver jo så meget gladere når de endelig åbner sig, fordi det ikke sker så tit?

    Her har de også lovet regn til onsdag med, vi får se!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, det er jeg veldig glad for. Det kan godt være at de gjør det, og at det bare skyldes denne elendige høsten med omtrent bare gråvær og regn.
      Ja, det er sant :)

      Her regner det nå, og det skal det fortsette med lenge.

      Ha en deilig weekend

      Slett
  4. De blommar bäst i soliga lägen som inte torkar ut... Jag har inte hittat något optimalt ännu. Ett där de också klarar vintern som ska va väldränerad :) Avundsjuk på dina vackra vita.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det de gjør, og der de står er det ikke så mye sol. Men det er sur jord der, og det liker de også. Alle er kjøpt i vår, og jeg er egentlig overrasket over blomstringen de viser allerede i høst. Det er godt med drenering der de står :)
      De er vakre, ja. Endelig har jeg fått de hvite til å trives :)

      Klem, Marit

      Slett
  5. Hej Marit!
    Ser lite grått ut hos mig idag, men igår var en helt fantastisk dag. Så vackra dina Gentiana är, fin blå färg på Eugens Allerbester, passande namn.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Det gjør det her også. Her var det egentlig bare mandag og tirsdag som var fine dager. Tusen takk! Ja, navnet passer godt.
      God helg.

      Slett
  6. Så roligt att dina gentianor äntligen fick tillräckligt med sol och värme och öppnade sig. Så vackra, och den fyllda är verkligen läcker. Inte så vanlig tänker jag för jag har aldrig sett den förut.

    Synd med vädret. Regn till tisdag låter som att man blir lite less, ja. Får önska dig en fin helg med innemys.

    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Jeg har ikke sett den fylte i blomst før jeg heller, men har sett den i salg flere ganger.

      Ja, men sånn er det bare. En får hygge seg innendørs, ja.

      Ønsker deg også en fin helg!

      Klem, Marit

      Slett
  7. Du har framleis fine blomster å kvile augene på i hagen din.
    Her var skikkeleg storm som piska, men eg ser at Kinasøte framleis har sin vakre farge om enn litt vindskeive.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,heldigvis er det noen som fortsatt holder ut. De holder ut lenge, så littfrisk vind hos deg tåler de nok. Fargen er fin uansett.

      God helg!

      Slett
  8. jeg købte en blå gentian sidste år...den døde i løbet af vinteren, så den vil åbenbart ikke bo hos mig. Det vil stormhat heller ikke - desværre.
    Dine ser rigtig fine ud :) Vidste slet ikke den også fandtes i hvid.

    SvarSlett
    Svar
    1. De er ikke enkle å få til, nei. De må ha sur jord, og god drenering. Stormhatt har jeg en eneste av, men ønsker meg flere. Noen planter er rett og slett vanskelige å få til.
      Tusen takk! Jo, de finnes i blå, fylte,lyseblå og hvite :)

      Slett
  9. Fine Gentiana, jeg kan godt forstå, du er ked af at flytte dem, når de har det godt, hvor de står.
    God weekend
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke bestemt meg ennå. Så jeg får se til neste høst om det blir bedre vær og jeg få mer glede av da. Det har vært en elendig høst her i år med omtrent bare grått vær og regn. God weekend!
      Klem

      Slett
  10. Väldigt vackra Gentiana. Kul när de trivs. De försvinner hos mig. De blir troligen utskuggade av andra växter. Nu ska det blir stora regnmängder här. Det behövs inte.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er jo det, for de er ikke de enkleste plantene å få til å trives. Det behøver ikke vi heller. Vi har fått nok for lenge siden.

      Slett
  11. Beautiful pictures, Marit. Very nice to see that you've still got flowers in the garden. Have a nice weekend.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Yes, I'm very glad for it.
      I wish you a nice weekend.

      Slett
  12. Så vackra Gentiana! Den fyllda var verkligen något extra.
    Jag har ett minne av att jag fick en planta av vanlig blå Gentiana en gång, men den trivdes inte alls hos mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er veldig spesiell. De er ikke enkle å få til, nei.

      Slett
  13. Det er nydelige planter. Den fylte har jeg aldri sett før. Har ikke helt fått til disse , så det er kjekt å se flotte bilder fra andre som får de til å trives.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er de. Jeg har heller ikke sett den i blomst før, så den er ny for meg også. Ja, det er jo gøy å se hvordan de trives andre steder.
      God helg!

      Slett
  14. Underbara gentianor. Hade den där fyllda blå, men den trivdes inte, tyvärr. Andra är ok (fortfarande).
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre. Ok, de kan være vanskelige å få til. Jeg kjøpte min i vår, så jeg vet jo ikke om den overlever vinteren her.
      God helg!

      Slett
  15. Så fine bilder fra hagen din, rosen er nydelig!
    God helg til deg,
    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er helt nydelig.
      God helg til deg også!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Hello, I love all the flowers. Your gardens must look beautiful year round. Beautiful images. Happy Friday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
  17. Fine bilder fra hagen din:) Høsten har sin sjarm den også, men det er veldig tungt hvis det regner mye. Håper det ikke blir så mye som det er spådd!
    God helg til deg!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den har jo det. Det er jo nettopp sånn det er, og det har vært mye regn og gråvær her i høst. Ja, det får vi håpe på!
      God helg til deg også! :)

      Slett
  18. Det är ju samma hos mig, hösten har kommit ovanligt tidigt i år. Och jag är också trött på regn. Vill ju att gräsmattan ska torka upp. Men vi får se fram mot nästa års odlingssäsong. Dina gentiana är så vackra. Jag bara älskar den vackra fyllda blå 'Eugens Allerbester'. Undrar om Gentiana skulle trivas hos mig. Det är tacksamt med blommor som blommar lite senare. Det känns som den vackra 'A Whiter Shade of Pale' säger farväl till sommaren med sin sista ros. Men nästa år får du njuta av den igen.

    Önskar dig en skön fredag kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det virker som høsten kom veldig tidlig i år. En blir jo det, ja. Det må vi bare gjøre, og håpe på en skjønn sommer. Tusen takk! Ja, den er utrolig fin. Har ikke du masse azalea og rhododendron? De trives i alle fall i samme jorden. De liker også litt god drenering. En blir jo veldig glad i disse som blomstrer så sent. Ja, det kan virke sånn. Den kom veldig fint igjen i år, så jeg håper at den gjør det til neste år også.

      Ha en fin fredag kveld du også, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  19. Så bra at du fikk sett den på øverste bildet med åpne blomster :-)

    SvarSlett
  20. The flowers are gorgeous, Marit!!! :)

    SvarSlett
  21. Hei Marit. Flotte bilder fra hagen. Her går det ikke an å komme ut døra. Det blåser kraftig og det høljer ned. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk! Det gjør det her også, men det er nok mye verre hos deg. Ha en fin kveld.

      Slett
  22. Hvor heldigt for dig, at alle dine høstensian lige nåede at springe ud. Jeg har et ulykkeligt kærlighedsforhold til dem. De kan åbenbart ikke lide vores have.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg veldig glad for at de gjorde det. Så trist da! Jeg trodde alle planter trivdes hos deg ;)
      Da får du nyte mine som jeg må gjøre med dine Cornus.

      Slett
  23. Ja, nå er det ingen vei tilbake. Litt sjarmerende også. Deilig med litt innekos uten å ha dårlig samvittighet. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert. Ja, det er jo det, og vi får lade opp til neste vår i mens. Våren kommer om et halvt år :)

      Slett
  24. Så nydelige Gentiana :)
    Etter denne underlige sesongen, er det noe som har gitt opp og klappet sammen for lenge siden. Mangel på sol, antagelig. Mens annet er grønt og blomstrer som ingenting, og noen trege kommer endelig. Nå skal jeg ut (opphold!) og plante løk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine :)
      Sånn er det bare. Her har det meste klappet i sammen, bortsett fra en rose som står inntil veggen som frosten ikke har tatt enda.
      Kos deg med løkene!

      Slett
  25. A little girl likes Alice love flowers.
    An old man likes me also love flowers.

    SvarSlett
  26. Hei Marit!
    Så fine de er. Nydelig blåfarge.
    Nå skal jeg ut å sette løk. Håper å få gjort unna en del før regnet kommer.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, de er så fine, og jeg elsker disse forskjellige fargene på de. Det høres bra ut. Det er så surt ute at den kjennes ut som minusgrader selv om det ikke er det. Ja, regnet kommer i kveld.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  27. Hej Marit!

    Roligt att du fått se dina Gentianor blomma, regnvädret som ni haft har säkert varit dåligt för blomningen. En del växter är sådana man aldrig tröttnar på, höstgentiana har funnits här i vår trädgård i många år och den har alltid varit värdefull för mig med sin sena blomning och de vackra klockorna.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg veldig glad for. Her har vi omtrent bare hatt regn eller overskyet vær i over en måned, og da skal det mye til at de åpner seg.

      Jeg hadde disse i min forrige hage,og erogså veldig glad i disse.

      Klem!

      Slett
  28. Hei Marit! Lekre søter du har i hagen :-)) Disse har jeg ikke så stort hell med her i vest, men skam på den som gir seg! Jeg prøver igjen! Fin helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Tusen takk! De er ikke av de enkleste å få til, nei. Det er bare å prøve igjen. God helg til deg også!

      Slett
  29. Så flotte gentiana, den fylte var nydelig. Jeg har bare prøvd dem en gang, uten hell. Tenker absolutt at jeg bør gjøre et nytt forsøk, for det eer lite som kan måle seg med den på solfylte høstdager.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...