torsdag 2. mai 2024

Sommertemperatur og utplanting i drivhuset...

 I går ble det hele 21,5  grader her, og det var nesten ikke vind.  Det føltes nesten ut som sommer! Jeg fikk plantet alt av chili, paprika, tomater og agurk. Jeg har fått satt ut alt av lønner/Acer, stauder og georginer/ Dahlia. I går kveld var det 17 grader kl 21.00, og jeg må si at det er jo nesten en sjokkvarme vi har fått her nå. Forrige lørdag jobbet jeg ute i hagen, og jeg frøys så fælt. Det er stor omveltning av været på en uke. 

I går fikk jeg hjelp av mannen min til å bære opp alle mine camellia fra kjelleren. Det er bare "15" stykker eller noe sånt, men flere av de begynner å bli skikkelig store. De kan bli 3-5 meter ute i naturen, så jeg må nok  beskjære de snart.

Nå mangler jeg bare å få opp alt av blodbeger, sommerblomster, oliventreet og noen agapanthus så er kjelleren tom. 


Chili 'Chenzo'


Chili 'Chocolate Bonnet' som er supersterk. Når den en gang skal høstes må jeg bruke handsker!


Chili 'Calico' som er varigert.


Paprika 'Mazurka' som er kjøpt 


Enda mere chili 'Chenzo'.


Jeg tok dette bildet i går når jeg plantet chiliene ut. Se på de røttene! De ble sådd i begynnelsen av januar, og de har blitt omplantet og fått større potter en gang før. Men nå var det absolutt på tide at de fikk mer jord under røttene sine!


Bifftomat 'Belle'


Snacksagurk. De skal høstes når de ikke er så store. De er veldig gode i smak. 


Denne fikenplanten/ Ficus carica kjøpte jeg for tre år siden. Den bodde i teltet i vinter og er i god vekst allerede.


Dette er nesten bare paprika planter som jeg har sådd selv. Bladene hadde nesten blitt svidd av det sterke lyset på planterommet. Så de måtte jeg klippe av. De fem plantene jeg sådde  heter 'Chocobell'


Så litt blomster. Denne camellia ble hentet opp i går fra kjelleren.
Den er dessverre navnløs.


Camellia 'Hawaii'


Denne heter 'Bonomiana' 

Disse camellia skal nå stå i drivhuset og tilvenne seg lyset.  Takplatene i drivhuset er doble, så de får filtrert lyset uten at de blir svidd av solen.

Som nevnt så tok jeg sjansen på at alt av planter som jeg var hatt i drivhuset skulle stå ute i natt. Alt av lønner, stauder og dahlia sto  ute og det gikk veldig fint. Laveste temperatur i natt var 6 grader ute, og i drivhuset var det 9,5 grader uten varme på. Vi har store heller i gulvet som er nesten svarte, og når de først blir oppvarmet holder de lenge på varmen og som et varmemagasin. De ser dere på bildene over her.

Nå må jeg ut i drivhuset igjen. Det er ikke måte på hvor travelt alt blir på en gang når sommervarmen kommer her! Det er utrolig deilig å kjenne varm luft igjen etter en så lang og kald vinter!

Jeg leser deres kommentarer senere i dag, for jeg ar en veldig travel dag i dag. Det fine været må utnyttes!

28 kommentarer:

  1. Hooray for summer weather, Marit. hooray for husbands who help to carry all those heavy pots from the basement. Hooray for happy gardeners, of which you are one. I shall think of you all day, wiping the sweat from your brow, with dirt beneath your fingers nails, kneeling, probing, digging, clearing, moving, planting, watering and singing. What a vision I will have in my head.

    A Norwegian gardener that I know
    Is busy now with fork and hoe;
    Digging here and forking there,
    Joyful actions everywhere.
    Snow has gone; warmth is here,
    And dear Marit is of good cheer.

    Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, finally I can say hooray for the weather, David! Yes, my husband helps me a lot, and I am so happy for it. I am a very happy gardener these days indeed.
      I love the visions in your head my dear blogfriend!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Looks good. It's still freezing here at night.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I feel sorry for you. I hope you get warmer weather very soon.

      Slett
  3. Beautiful photos of the flowers. Here it is sunny and warm but tormorrow cold. Have a nice weekend !

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. It's very warm here this evening. Have a nice weekend!

      Slett
  4. Hvor har du mange frøplanter at tage hånd om. Vejret hos dig rammer ekstremerne, må man sige. Varmen er næsten overvældende, synes jeg, oven på al den kulde, vi har været vant til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og jeg er enda ikke ferdig i kjelleren med å bære opp planter. Det kan du godt si, og det er visst ingen mellomting her. Jeg er ikke så glad for denne varmen, for den kommer for hurtig. Jeg etterlyser en mellomting :)

      Slett
  5. Bråda dagar hos dig nu Marit. Vilka fina chili och paprikaplantor du har. Och viket fint rotsystem. Dom ser välmående ut. Mina är också fina men jag sådde dom i februari så dom klarar sig ett tag till i de krukor dom står i. Man märker på dom när det börjar bli för trång i krukan.
    Vilka vackra kamelior. Den namnlösa rosa är väldigt vacker. Som en ros.
    Visst är det härligt att vara ute i de ljumma vårvindarna. Tänk att våren kom till slut :)

    Önskar dig en fin torsdag kväll och fredag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Anita, det er nok å gjøre akkurat nå. Tusen takk. De vokser mye når de først setter i gang. Dine gjør nok det snart.
      Den er så vakker ja. Endelig er våren her! :)

      Ønsker deg også en fin kveld, og god helg! Klem, Marit

      Slett
  6. So Lovely! Thank you for sharing.

    SvarSlett
  7. Hej Marit!
    Så härligt att få ut allt i växthuset. Jag förstår att det är mycket arbete och tungt att flytta allt. Jag väntar lite till med mina tomater och paprika. Vi har haft en fin dag idag också, så jag har äntligen fått rensat klart min största rabatt. Den var full av både ekollon och löv. Nu har jag bara kvar en liten rabatt och det känns skönt. Det fina vädret skall fortsätta och det är så skönt. Dina kamelior är så fina.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det mye som er tungt som må flyttes på. Bare en jordsekk veier mye. Ja, det er sikkert fornuftig å vente litt. Her er det 15,5 grad fortsatt ute, og det kjennes ut som sommer. Det er nesten ikke til å tro. Jeg er ikke ferdig med å rense i bedene, men skal fortsette der i morgen. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  8. Pas nu på ikke at tage for hårdt fat, du er godt nok flittig, godt manden din kunne hjælpe dig med at bære camelliaerne op. Her er også dejlig nu, men stadig meget blæsende, heldigvis ikke koldt. Camelliaen uden navn er meget flot.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må ta det med ro, for det er lett å slite seg ut i begynnelsen. Ja, det er alltid godt å få hjelp. Her er det ikke vind i det hele tatt. Tusen takk.
      Klem

      Slett
  9. Uff jeg er så på etterskudd i år. Fikk kjøpt jord til drivhuset i dag etter jobb, så til helga er det håo om utplanting.

    SvarSlett
    Svar
    1. Med jordsekker kommer du godt i gang. Jord må til hvis det skal bli noen vekst.

      Slett
  10. Jamen - jamen Marit! Så fik du pludselig travlt i sommervarmen. Håber du kan holde til alt det arbejde lige på én gang. Det er jo en kolossal mængde planter der skal udplantes, bæres op, vandes og nydes(!), men det er da fine rødder de har! Forstår du nu er ramt af lykkerus og hyperaktivitet som en forelsket teenager. Jeg er vild med din begejstring, for den er meget smittende:-)
    God fornøjelse - og forhåbentlig masser af hvile når dagen er omme!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja, plutselig ble det veldig travelt her, og det er visst ingen mellomting mellom 5 og 21 grader. Jeg må bare ta det med ro, for jeg har blitt syk midt oppe i det hele. Så det kommer til å arbeides i snegletempo, men det må bare bli som det blir. Plantene har nå stått ute i to dlgn, og det har gått veldig fint å langt. Jeg må først bli ferdig med å få alt ut i drivhuset av planter, og så rydde ferdig i hagen. Det er mye jobb, og det vet jeg jo fra før. Men hagen går ingen steder, så jeg skal nok klare det med til og stunder. Ja, det må plutselig vannes både inne og utenfordri huset og det er litt uvant at det plutselig ble så varmt her. Så fint at jeg smitter deg, Ulla! :)
      Jeg var totalt utslitt i går, men jeg føler meg litt bedre i dag.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Nu er det virkelig blevet forår oppe hos dig, Marit! Sikke en flot temperatur. Det har du længtes efter længe.
    Her har vi 22 grader i dag. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig kom våren hit også, Gitte! Ja, nå er det varmt her med 21 grader. Utrolig deilig!
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  12. Dear Marit :=)
    I am so happy for you that the warm weather has arrived at last, and you can finally enjoy your plants outside in the garden. It's been a long cruel winter so I know just how relieved you will be. Your Camellias are all lovely but my favourite is the "Hawaii"
    Happy Gardening Marit:=)
    I shall think of you in your element.
    Warm Hugs my friend.
    Sonjia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)

      Thank you! Yes, finally the warm weather came to me too.
      The winter have lasted from November to April, so I'm very tired of it. 'Hawaii' is one of my favorites too. The flowers are double and huge!
      I wish you a nice sunny day my dear friend!
      Warm hugs!
      Marit

      Slett
  13. Kivipellon Saila4. mai 2024 kl. 08:49

    Dear Marit!
    Now it feels like time is gaining wings! It's wonderful to get out into the garden to do all the fun things and enjoy the beauty of spring flowers! You have handsome seedlings in peppers, tomatoes and chiles!
    Camellias are lovely, so beautiful! Every trip to Madeira and Azores Islands I enjoy them so much!
    Now we finally get to enjoy spring and warmth - that's what we've been waiting for!
    Beautiful weekend to You!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Saila!
      Yes, everything goes so fast in the garden! The flowers pop up everywhere. Thank you!
      Yes, they are lovely plants. It must be wonderful to see them in Madeira and the Azores. I had loved to see them there.
      It's so nice to read that you have warmer weather too! Yes, we have both waited for a very long time for the spring to come.
      Have a beautiful weekend you too!
      Hugs!

      Slett
  14. Tus plantas de pimientos y tomates se ven muy bien, tus camelias también. Aquí ha vuelto a bajar la temperatura y hoy llueve a ratos. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. It's raining here too today, and it's only 10 degrees right now. It feels very cold again.
      Hugs!

      Slett

Vidunderlige mai...

Tiden går så utrolig fort nå, og jeg henger ikke med i utviklingen i hagen. Uansett er mai en herlig måned med så mye som blomstrer.  Det en...