onsdag 22. mai 2024

Rekordblomstring...

 I dag kommer en lett blanding av alt som blomstrer her nå. Det blir sånne "oppsamlingsbilder" nå, for dagene går så fort og det er så mye som blomstrer. De to siste dagene har jeg bare vannet og vannet. Det er livsfarlig tørt rundt her nå, og jeg prøver å redde alt som holder på å tørke ihjel. Det er meldt om regn i slutten av uka, så jeg håper at det stemmer.


Rhododendron 'Cunninghams White'


I forrige innlegg skrev jeg om påskeliljer som blomstrer nå, men i går fant jeg også de typiske pinseliljer i blomst her. Jeg  plantet de i fjor høst. 'Recurvus' heter de, og disse er det jeg forbinder med pinseliljer. 


En kjempestor tue med Trillium flexipies


Når denne var i knopp for noen dager siden var den neste helt blå. Nå er den mer rosalilla. Jeg kjøpte to Glaucidium palmatum i fjor som skulle være hvite, men neida ingen av de ble hvite. Jeg har sådd frø som kanskje er fra hvite planter, og tiden vil vise om noen av de blir hvite. Det er ingenting i veien med denne lilla fargen, det er bare det at jeg ønsker meg en ren hvit av de også. Jeg har mange frøplanter av frø som jeg kjøpte i fjor høst, og da er det bare å håpe på at en av de kan være hvite. Men det er vel som med akeleier, en vet aldri hvilken farge blomstene får. Vakre er de uansett farge. 


Denne står rett ved siden av, og de passer godt sammen i fargen. Epimedium 'Lilafee'


I nabobedet blomstrer fortsatt primula som bare det.
Denne heter P. juliae 'Groenekan's Glorie'. 


P. juliae 'Schneekissen'


Fylt hvitveis, Anemone nemorosa 'Vestal'


Kuleprimula har blomstret i flere uker, men nå er det snart slutt.


Gulveis/halvveis, kjært barn har mange navn. Anemone nemorosa x lipsiensis. 


En lav liten treblad/  Trillium grandiflorum


Cypripedium 'Ventricosum' som er vanskelig å fotografere.


Trillium...


Trillium...


Trillium...


Fotblad/ Sinopodphyllum


Trillium igjen...

De er så fine, og jeg er så glad når de vokser seg større for hvert år som går.


Det er ikke bare trillium som vokser seg større her. Denne hageorkidéen har nå 10 blomster på en gang nå! Det er ny rekord! Cypripedium 'Gisela'. Her fotografert i sol, og under her i skygge.




Jeg synes det er helt fantastisk at de kan overleve og trives her. Disse er kunstig formert, så de er ikke gravd opp ute i naturen. Jeg har tidligere vært så heldig at jeg har fått  sett ekte "ville" orkidéer ute i naturen. Det var en naturopplevelse av de sjeldne. Det er et syn jeg aldri glemmer :)

30 kommentarer:

  1. Det er et sted nesten i nærheten av meg som har slike ville orkideer, men jeg har alltid bommet på blomstringen. Enten for tidlig ute, eller for seint. Kanskje jeg skulle prøve nå og se om de blomstrer, men nå er det jo så varmt, så det frister ikke med en god gåtur egentlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er steder rundt her også som har disse ville orkidéne. Hvis det er mye skygge der kan du nok se de fortsatt. Nei, nå er det bare godt å være i skyggen. 25 grader er oppskrytt.

      Slett
  2. Hej Marit!
    Vilken fantastisk samling av allt vackert som blommar hos dig. Vi har också varmt men det skall eventuellt komma lite regnskurar till helgen. Min bollprimula ser också ut som att den blommat klart. Det soliga vädret fortsätter. Vackra Trillium och Orkidéer.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, vi får nok mye av det samme været. I morgen er det meldt om både lyn og torden, og det håper jeg ikke kommer. Gjerne regn, men ikke noe lyn. Det er så tørt her at da kan det begynne å brenne. Ja, det blomstrer veldig fort av nå i denne varmen. Tusen takk.
      Hilsen Marit

      Slett
  3. El tiempo está un poco loco, por aquí hace más bien frío, está varios grados por debajo de lo normal para esta época del año. Tus flores se ven preciosas, no tengo ninguna de ellas, si tengo una orquídea parecida, pero en el interior de la casa. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, the weather is very crazy. It's warmer here than in Spain. It will be 24 degrees here today. Thank you. The ochids grows in my garden. They can not live indors. Hugs!

      Slett
  4. Ja de lover regn her i morgen, håber også at du får noget. Jeg tør ikke købe haveorkidé men de burde jo kunne gro her, når de kan gro hos dig. De er flotte.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. De har allerede tatt bort deg lille regnet de meldte i værmeldingen, så det blir nok ikke noe. Det skal kanskje komme noe på søndag. Ja, de burde nok gro hos deg også. Jeg tror at grunnen til at de trives her er at jeg har ganske lik jord som er i skogene rundt her. Men du burde jo prøve en da, og så finner du det ut :)
      Tusen takk. Ja, de er flotte.
      Klem

      Slett
  5. From famine to feast, Marit, from snow and desolation to riotous bloom, from deer-nibbled trees to life bursting out all over. Such is the lot of a northern gardener. I expect that your granddaughter is now doing all the hard work and you are able to sit and enjoy it! Happy days! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, it is quite amazing that there is no middle ground here. Either it is freezing cold and lots of snow, or it is very hot and dry. Yesterday it was 24 degrees here, and we have had almost no rain for the whole month of May. No, it shouldn't be easy to have a garden in the north. But I'm still lucky, because there are places in northern Norway that still get snow now!
      Oh no, it's not like that. She has to go to school for many years to come, so I'll probably just have to keep working in the garden. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  6. Oj, oj, oj ... så mycket som blommar hos dig Marit! Orkidéen var ju fantastisk. Tänk att den trivs så bra. Ja, nu är vi inne i den där torra försommartiden igen. Här spås inget regn. Som tur är så var vår trädgård väldigt blöt efter vintern och vi har väldigt mycket skugga så det klarar sig bra. Men snart måste nog även jag börja vattna. Just nu har jag fullt upp med att skola om chili och paprika. Hoppas på stor skörd.

    Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten så jeg blir helt matt, for alt blomstrer på en gang. Tusen takk. Jeg tror at jorden som er her er ganskje lik den som er ute i skogen. Ja, plutselig ble det varmt og tørt igjen. Vi har nesten ikke fått regn i hele mai måned. Her er det nesten bare sol, og det er veldig tørt ute nå. Det høres bra ut, Anita. Jeg skal plante dahlia etterpå. Nå kan det vel ikke bli mer frost?

      Ønsker deg også en fortsatt fin dag!
      Klem, Marit

      Slett
  7. Det er meget smukke billeder, Marit, men frygteligt med tørken! Her er alt også ekstremt tørt, men der varsles regn i morgen. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det er så fryktelig. Jeg løper rundt og vanner amt jeg kan, men likevel er det ikke nok. Vi har omtrent ikke fått regn i hele mai, og nå er vannnivået ibakken faretruende lavt. Jeg håper at du får masse regn i morgen! Her er det meldt om 2 mm og tordenvær i morgen ettermiddag. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  8. Hello Marit,
    You do have a lovely variety of plants and flowers!
    They all look beautiful, the Trillium is a favorite.
    I see some of the wild orchids growing off the trail here. Yours are looking beautiful!
    Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Trillium is one of my favorites too. They don't grow in the wild here. Then you are lucky! Thank you.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  9. Imponerende så mange store og forskellige trilliumplanter, du kan vise i dag. De små snegle, der invaderede vores have tilbage i regnvejret, har gennemhullet mange af vores trillium. Det er ellers aldrig sket før. Jeg krydser fingre for, at hele Skandinavien får regn senere på ugen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Her er det så tørt at jeg har ennå ikke sett en eneste snegle i hele vår. Så synd da! Snegler er en pest og plage! Ja, det må vi håpe på!

      Slett
  10. Du har mye fint selv om det er tørt. Her dånte plutselig den blå lerkesporen i dag (ikke i blomst foreløpig), jeg har den tre steder og alle var dånt selv om de står helt forskjellig til. De måtte vannes, og nå ser jeg at stjerneskjermen også henger med nebbet. Meldt regn natt til fredag, men 0- så det er jo ikke sikkert det blir noe. Veldig varmt og mye vind. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, sånn er det her også. Jeg har måttet nødvanne flere planter hver dag nå, for det har omtrent ikke kommet nedbør i hele mai her. Det er meldt det her også, og de melder kun 2 mm. Så mest sannsynelig kommer det ikke noe. Ja, sånn er det her også. Ha en fin kveld!

      Slett
  11. Ihania kuvia - hyvää kesää sinulle ♡

    SvarSlett
  12. Det er dog utroligt som det vælter frem og du kan næsten kun være lykkelig når du ser dine orkideer og trillium og primula i fin form og dobbelt størrelse. Hvor er der mange skønne blomster hos dig nu! Forstår du bekymrer dig om vejret, og håber for dig - og alle andre - at vi meget snart får regn! 25 grader har man også haft mange steder i Danmark her i maj, men ikke her! Vi må klare os med den kølige blæst fra Østersøen, men det ligner jo sommer.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten utrolig hvor stort alt er i år. Kanskje det var den våte sommeren i fjor de likte. Tusen takk. Ja, vi behøver alle regn nå, men jeg tviler på at det kommer så mye som vi alle behøver. Så synd at det er så kjølig hos deg nå, men det er jo sommer i følge kalenderen.

      Hilsen Marit

      Slett
  13. How many different flowers in your garden Marit.
    Some of them I'm seeing for the first time!
    Amazing or something like a wild orchid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have many different flowers here, Katerina. Wild orchids are rare to see.

      Slett
  14. Marit, your garden is a marvel!
    Despite the dry conditions, your diverse blooms are thriving beautifully.
    Your dedication is inspiring, and the photos you've shared are stunning.

    Wishing you rain to replenish your garden soon.

    SvarSlett
    Svar
    1. I have given them some water, but not enough I think, but still they bloom. Thank you for your kind words, Veronica!
      We got a little rain yesterday evening, but it was not enough. From Sunday it seems we can get more rain, and I hope it will come.
      Wishing you a great weekend!

      Slett

Insekter i hagen...

  Jeg har lenge speidet etter insekter i hagen, for det har vært veldig lite å se til de så langt i år. Heldigvis har det kommet flere i det...