tirsdag 14. mai 2024

Vidunderlige mai...

Tiden går så utrolig fort nå, og jeg henger ikke med i utviklingen i hagen. Uansett er mai en herlig måned med så mye som blomstrer.  Det eneste som er negativt nå er at det er utrolig tørt. Det har kommet kun 4 mm med regn nå i mai, og i hele april kom det kun 50 mm. Det er skremmende tørt, og det er skogbrannfare rundt her hvor jeg bor. 

Her kommer noen nye bilder fra det som blomstrer her akkurat nå. 


Japansk skogvalmue / Glaucidium palmatum


Dette er et ekte norsk tre som heter hegg/ Prunus padus.  De vokser det mange av rundt her. Blomstene dufter godt, men blomstringen er kortvarig.


Det rosa magnoliatreet blomstrer fortsatt. 


Her har jeg endelig klart å ta bilde av den ene julerosen som har en ekstra ring inne i blomsten. Den kalles altså for "prestekrageblomstrende" :)


Nok en Glaucidium palmatum. Jeg begynner å få mange av de her nå, og jeg kjøpte flere hvite i fjor. Det blir spennende å se om de blir hvite. I vinter sådde jeg  frø av de hvite, og de har spirt  veldig godt. Jeg skal snart prikle de over i egne potter. Det blir også spennende om to-tre år og se om de også blir hvite.


Den første rhododendron i blomst. Jeg husker ikke hva den heter, men de  har indument på bladene. Det er som å ta på bløt ullfilt når en tar på bladene.


Så over til trilliumene. Denne tror jeg heter T. flexipies.


Trillium grandiflorum


Seks blomster på en gang er ikke bare flott, det er helt fantastisk! Trillium grandiflorum 'Snowbunting'


De er bare så vakre!


Trillium erectum






Det er fortsatt mange primula i blomst her.


Lyseblå hvitveis/ Anemone nemorosa robinsonia


Nå er det også tid for "halvveis" som også kalles svovelveis nå leste jeg akkurat. Den er en krysning mellom hvitveis og gulveis. Anemone nemorosa x lipsiensis.


Hvite vipeegg/ Fritillaria meleagris alba. De har jeg flere steder i hagen.

I går var det 22 grader her, og der skal bli like varmt i dag. Jeg ønsker meg regn, men det ser ikke ut til at det blir det med det første. 

38 kommentarer:

  1. Det går väldigt snabbt nu med blomstringen i våra trädgårdar så jag förstår att du inte hinner med, du har ju så många växter också :) Ja, det kommer inte lika mycket regn nu men vi har fortfarande väldigt blött här omkring. Men i trädgården börjar det nu torka upp.
    Häggen blommar här också och jag hoppas den snart blommat ut för jag kan inte med doften. Jag håller för näsan när jag går i närheten av blommande hägg. Vet inte varför men jag har läst att vissa människor reagerar så.

    Värmen fortsätter här också. Du känns snön som föll den 26 april väldigt avlägsen.

    Önskar dig en fin tisdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert, Anita. Ja, sånn blir det bare når alt av blomster kommer frem på en gang. Jeg tror at dere fikk bedbør senere enn oss, så derfor er det sikkert mer fuktig hos deg ennå. Ja, jeg har hørt at mange ikke tåler den ,ukten, mens andre synes den lukter veldig godt. Sånn er det bare, og vi er alle forskjellige!

      Ja, den er visst kommet for å bli! Ja, ikke sant, og det er jo ikke så lenge siden!

      Ønsker deg også en fin tirsdag!

      Slett
  2. Ja, vidunderlig er det helt perfekte udtryk for din majhave med dens overvældende blomstring. Det er, som om dit område nærmest er hjemsøgt af vejrekstremer. Tænk, at du allerede nu begynder at ønske regn 😕

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, deg kan du si. Som nevnt o er her har vi nesten ikke fått nedbør siden mars måned. Det er visst ingen mellomting her 🤔

      Slett
  3. The concern for forest fires is very real, Marit, frighteningly real. With each year they become more extensive and more intensive too, and they can spread at terrifying speed. Here in Canada the entire city of Nelson, BC has been evacuated and it is only mid May. The fire there is only 3 km from the town and a change in the winds could totally destroy it. We seem always to focus on human loss, but the effect on wildlife is catastrophic too. And the planet is warming. Stay safe dear friend. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is very frightening, David. Yes, I have seen it on the news all the horrible forest fires that are in Canada. Yesterday we watched a TV program from Montana in the USA, and it is just over the Canadian border. There they showed the smoke coming from forest fires in Canada.
      Yes, it is not just houses and human lives that are lost, but animals and plants are also terribly damaged. Yes, the temperature is rising all the time. In the future, Norway will be
      invaded by people down in Europe who can't live there anymore. In Spain, Italy and France it has been over 40 degrees in summer in recent years.
      Stay safe you too dear friend!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Ja dette minner mistenkelig om sommeren i fjor. Glovarm forsommer og regnfull sommer og høst. Kunne det ikke bli en normal sommer for en gangs skyld...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp det dette været minner om. Det tror jeg ikke vi noen gang får mer, for været er totalt sinnsykt på hele kloden og ikke bare her.

      Slett
  5. Mange flotte billeder, men især rhododendronen faldt jeg for, du har mange trillum, de er også fine. Her er også tørke allerede, det er på grund af blæsten, det blæser så voldsomt, at det ikke er til at være ude, det er trist. Vi ønsker også regn og ingen vind.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, jeg tenkte på deg når jeg skrev om den. Den har nydelige hvite blomster. Trillium har jeg mange av ja, og de liker jeg veldig godt. Ja, men vi har også hatt endel vind i det siste. Ikke som hos deg så klart, men nok til at alt tørker enda mer ut. Ja, det er jo veldig trist når det endelig har blitt varme i luften. Der er vi helt enige :)
      Klem

      Slett
  6. Du har mange fine "små" skogsblomster. Her blåser det mye, så det sliter nok litt på plantene, men det er fint med litt varmt vær allikevel. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det blåser nok mer hos deg enn her. Ja, det er jo det, og det har vi lengtet etter lenge :)
      Ha en fin kveld.

      Slett
  7. Hej Marit!
    Visst är det helt fantastiskt nu, det blev sommarvärme. Du har så mycket fint som blommar, vackra primula och gulsippor. Fantastisk Trillium. Vi har haft runt 25 grader nu i flera dagar, det är över 30 i växthuset trots att jag vädrar så mycket jag kan. Håller på att plantera om paprika, har flyttat ut tomaterna till växthuset, och nu är det tomt på växter inomhus, och det känns skönt.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er jo så herlig å kjenne varmen nå. Tusen takk. Det har vært over 30 grader i mitt drivhus også nå. Det er vanskelig å få holdt det noe kjøligere der til tross for at både lufteluker og dørene er oppe. Jeg er nesten ferdig jeg også med det.
      Ha det godt.

      Slett
  8. Beautiful photos of what I think are some rare flowers (at least I first saw them).
    In general, the garden is very interesting at this time of year.
    Here (Greece) the roses have bloomed.
    Thank you Marit for so much beauty!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, I have many rare flowers. You have a much warmer climate than me, and here the roses just got some green leaves.
      Thank you Katerina for your kind comment!

      Slett
  9. Her mærker vi også tørken nu, og det er jo utroligt efter sådan en våd vinter, men jeg vander de nyplantede buske allerede. De varme temperaturer overlader vi til andre (som dig) men så længe vinden er i øst så...
    Det er en flot samling blomstrende planter du viser frem i dag og jeg forstår det er vanskelligt at følge med. Fine sammensætninger af dejlige forårsvækster, og meget mere at glæde sig til - wow! Marit. Du må være næsten lykkelig (bortset fra tørken).

    Ønsker dig regn snarest!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vil jeg tro at du alt gjør, selv om du har fått mye regn. Jeg er glad i 20 grader, men etter det synes jeg at det holder. Her er det ofte helt vindstille, og med alle de høye åsene som er rundt her blir varmen på en måte stengt inne. Det er 21 grader her nå, og varmere skal det bli. Men om natten er det kjølig, og det var kun 6 grader i natt. Ja, det går vel hurtig med alt ute nå, men sånn er det her. Tusen takk, Ulla. Ja, jeg er glad for å se alt som vokser nå, men det er allerede veldig tørt.

      Takk for dine ønsker! Kanskje det hjelper :)
      Hilsen Marit

      Slett
  10. Det er meget smukke billeder, Marit - men jeg håber, I meget snart får regn. Her er det også meget tørt nu og 23 grader i disse dage. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det er allerede så tørt at jeg må begynne med vanning. Det er dessverre ikke meldt om noe regn fremover. Det har vært 23 grader her også i dag. Jeg håper vi begge snart får regn.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  11. Flotte billeder fra din have. Dejligt at se alle de fine maj blomster. Du har ret i at det går stærkt nu. Vejret bestemmer vi ikke over - vi må bare håbe på godt havevejr.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det går hurig med blomstringen nå. Ja, det er det eneste vi kan håpe på!

      Slett
  12. Hei Marit!
    Jeg bare nyter disse innleggene dine med alle de ulike plantene dine som blomstrer så fint.
    Jeg kjenner på den samme følelsen som deg at jeg ikke klarer å henge med i den samme farten som hagen nå om dagen. Vi har akkurat vært 4 dager i Bergen og litt andre ting som tar mye tid bort fra hage.
    Vi får nyte alle sommerdagene - og vanne !
    Ha en fin 17 mai og god Pinse!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid!
      Tusen takk. Nei, det er ikke så enkelt å følge med på det som skjer i hagen nå, for den "eksploderer" med den varmen som er nå. Ja, det må vi gjøre. Ha en fin 17.mai du også og god pinse!

      Slett
  13. Det blomstrer vakkert i hagen din, kjære Marit. Vi har ikke trillium, men det er fint å se det på din plass – men rhododentronen blomstrer her i all sin prakt.
    Jeg krysser fingrene for regn - selvfølgelig ikke akkurat i morgen på nasjonaldagen når sola skal skinne - lykke til alle sammen. Ha en riktig fin dag tomorrow.
    En klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar

    1. Tusen takk kjære Viola. Trillium er en vakker plante, og jeg er så glad for at den trives her. Rhododendron har akkurat begynt å blomstre her. De er så vakre de også når de blomstrer. Jeg er så imponert over at du husker på vår nasjonaldag som er i morgen. Jeg tror ikke vi får regn på lenge dessverre. Vi skal hygge oss i morgen ja.
      Klem fra Marit

      Slett
  14. Din japanske skovvalmue er smuk, og det gælder både blomsterne og bladene. Jeg kender den ikke.
    Prunus padus kaldes på dansk hæg eller majtræ. Den er også hjemmehørende i den danske natur. Når den står fyldt af hvide blomsterklaser, som på dit billede, er den et meget smukt syn. Vores nabo havde engang en hel række hæg på den anden side af vores have, så jeg har hakket i tusindvis af små frøplanter op :-(
    Hvor er det dog en dejlig forårshave, du har.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mulig at den heter noe annet på dansk, men det latinske navnet er likt uansett hva vi kaller den på vårt eget språk. Det er derfor jeg skriver opp det latinske navnet også, for det er alltid det samme.
      Ja, hæg og hegg er ganske likt, og majtre var et usedvanlig flott navn. Ja, de er så flotte nå når de blomstrer. Ja, jeg kjenner til det, for jeg må luke opp frøplanter her jeg også selv om treet står hos naboen.
      Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  15. Kivipellon Saila16. mai 2024 kl. 19:24

    Dear Marit!
    Now it's spring and it's warm, first there was the freezing cold weather and now the intense heat - first I had to protect the tomatoes in the greenhouse from the cold and now that they don't burn in the heat! Gardening has taken my time and I love it, even though there hasn't been much time here in the blogging world

    Oh, all the wonderful things blooming in your garden now! Blue palm - Glaucidium palmatum is very beautiful, the blue just starts blooming and the white later. Blue one has made several seed seedlings. Lovely trilliums! Our trillium erectum produced fruit last fall and I was hoping to get seeds from it, but some bird ate the fruit! Trillium grandiflorum 'Snowbunting' is really beautiful and I've been looking for it for a long time, I hope I find it someday, I have a few trilliums in my garden! Absolutely lovely primroses and those anemones! Our more special white anemone varieties are just starting to bloom.

    All the best to You and gentle warm rain!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Saila!
      Yes, there are othing in between. Gardening takes a lot of time, but it's very fun too! I have been working out in my garden in many hours today. Blogging must be done when it's time to do it.
      Thank you. I have many of the blue glaucidium, but not any white. I have sown seeds of the white last winter in my greenhouse, and I hope they will be white.
      Trilliums are so beautiful, and i hope you find 'Snowbunting'.
      Here we get no rain. I must start watering my garden very soon!
      All the best to you!
      Hugs!

      Slett
  16. Önskar dig en trevlig 17 maj.
    Just denna tid går så fort när det är så mycket att göra i trädgården.
    Så mycket fint som blommar hos dig. Njuter av att se dina fina bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Lena. Jeg har besøk av barnebarnet og har ikke din kommentar før nå. Takk for din kommentar!

      Slett
  17. Hei Marit.
    Hjelpes som det blomstrer hos deg!
    Men - vær forsiktig hva du ønsker deg. Husk Hans! Plutselig flommer det over. Du kan få litt snø og sludd av meg :))
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!
      Ja, det er mye som blomstrer her nå. Jeg husker Hans ja selv om vi slapp billig her. En mellomting med litt sol og regn hadde vært fint. Ellers takk, men det virker ikke fristende nå :):)
      Ha det godt.

      Slett

Grunnarbeide, solhatt og noen sommerblomster...

 Jeg kan starte med å vise et bilde fra grunnarbeidet til den redskapsboden som mannen min holder på med. Han fikk jo ikke kommet i gang på ...