søndag 19. mai 2024

Påskeliljer til pinse...

 Ja, de norske navnene på planter kan passe noen ganger, og andre ganger ikke. Jeg har flere narcisser som kalles påskeliljer, men ingen av de blomstrer til påske. Derimot så blomstrer de til pinse, og derfor må jeg kalle de pinseliljer i steden selv om det ikke er deres rette benevnelse.  





Det ene epletreet som vi plantet i fjor har en utrolig flott blomstring nå, mens det andre vi plantet ble "beskåret" av rådyrene i vinter og har ingen blomster. Det er noen naboer som har epletrær i nærheten, men om det er pollensorter som passer til dette vet jeg ikke. Det finner jeg ut innen det blir høst.


Pion/Paonia obovata var. Alba



Sinopodophyllum hexandrum 'Majus'


Trillium


'Majus' igjen. Den blomstrer alltid i mai. Denne har rosa blomster.


Rhododendron 'Frosthexe' som blomstrer langt nede i hagen.


Rhododendron 'Great Dane'


Paeonia obovata var. alba igjen. Den er den første av pionene som blomstrer her. 


Hagehjelpen i aksjon i dag med å klippe ned visne astilber. Jeg har fått veldig god hjelp i to dager nå. Vi har også  spilt yatzy i flere timer. 

I morgen skal jeg fortsette  med nedklipping av roser. Det er så vidt at det er liv i rosene her nå.

22 kommentarer:

  1. Lurer på hvor pinseliljene mine ble av i år. Ikke en knopp å se ennå. De som pleier å blomstre i pinsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har snart gitt opp påskeliljer og pinseliljer her. Borte blir de ja.

      Slett
  2. Så smukke billeder, Marit, og dejligt at se din lille hjælper i haven. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det har vært så hyggelig å ha besøk og hjelp i hagen. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. These daffodils are lovely.
    But also all your photos Marit are amazing.
    Your assistant is a hard worker!!
    Have nice Week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, she has worked very hard here!
      Have a nice week you too!

      Slett
  4. Dejligt med lidt hjælp, jeg har "kun" Bent, man han er også supergod :) Jeg kalder det hele narcisser, det er nemmest.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er deilig med litt hjelp. Det er jo godt at du har han :)
      Det er sant, for det er jo det de heter.
      Klem

      Slett
  5. Tu jardín se está poniendo precioso. Y tienes un ayudante genial. Un abrazo.

    SvarSlett
  6. Hej Marit!
    Påskliljorna blommar inte till påsk här heller, de är riktigt vackra. Pionerna är fina och äppelblom saknar jag i min trädgård. Idag har vi lite svalare temperatur och det är ganska skönt.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar

    1. Hej Marika!
      Det er jo godt å høre at det er flere enn meg som har påskeliljer som blomstrer mye senere enn til påske. Disse blomstrer akkurat nå. Tusen takk. Epletre fikk vi først her i fjor da min mann vant et i august. Da måtte jeg kjøpe et til, for med epler så må de ha en pollensort som passer til de epletrærne en har. For hvis ikke så blir det ingen epler selv om de blomstrer. Det er det her også i dag, og det er helt herlig.
      Hilsen Marit

      Slett
  7. Det er nogle lækre pæonblomster, du starter pæonsæsonen med. Der er ikke noget hyggeligere end at få hjælp i haven af børnebørnene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er lekre ja. Den er en av mine favorittpioner. Ja, det er veldig hyggelig å få hjelp av barnebarna ja.

      Slett
  8. Beautiful blooms and lovely plants. They are all growing beautifully. It is nice to have your little helper. Have a great day and a happy week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, it was very nice to get a lot of help of her. Have a nice day and week!

      Slett
  9. Hei! Så mange vakre blomster!
    Ja, nå eksploderer det i hagene rundt om, ihvertfall her sør i landet.
    De blomstene du viser øverst har jeg alltid kalt pinseliljer. Påskeliljene er helt gule med lang trompet. Pinseliljene er hvite med kort, oransje trompet har jeg alltid lært. Er det ikke sånn, da? Siden er det jo kommet mange krysninger med doble trompeter og blandede farger og disse små påskeliljene vi får kjøpt i butikk til påske. Sånn trodde jeg det var :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Tusen takk. Du var nok rett i det. Jeg har aldri helt fått med meg hvem som er hvem av de. Gule blomster forbinder jeg med påske, men det er godt å få oppklart det nå. De blir bare kalt narcisser når en bestiller de på nett. Ja, det har blitt så mange krysninger av de at til slutt er det bare rot med disse navnene. De små er i hvert fall påskeliljer, og det er det de selges som før påske :)

      Slett
  10. Om de nu hedder påske- eller pinseliljer gør ikke den store forskel, for de er jo bare skønne når de er der. Din pæon er også helt fantastisk, og når du så samtidig har din gode 'medarbejder' som selskab i haven kan det da kun blive en dejlig dag!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det viktigete er at de blomstrer. Tusen takk. Vi hadde deilige dager, og det er så hyggelig med besøk.

      Hilsen Marit

      Slett

Tilbakeblikk, og litt fremgang...

 Nå kan jeg endelig se resultatet av to års jobbing på et bestemt sted i hagen. Dette er området foran/bak "min lille skog" alt et...